هند و پاکستان:
هفتاد سال از استقلال تا جنگ نیابتی افغانستان
اگرچه مناقشه کشمیر رابطه مستقیم با جنگ افغانستان دارد و پاکستان در هراس همیشگی نزدیکی هند به کابل از گروه های تروریستی استفاده می کند اما نکته مهم، سیاست تروریست پروری است که بنا و بقای پاکستان است 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۰    ۱۳۹۶/۵/۲۵ کد خبر: 137280 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، هفتاد سال از زمان استقلال هند و پاکستان می گذرد، دو کشوری که با وجود اشتراک های فرهنگی و مذهبی اما به عنوان دو دشمن بر تحولات افغانستان تاثیرات بسیاری گذاشت و جنگ نیابتی را بر کشور تحمیل کرد.

پاکستان پس از استقلال در موضع ضعیف تر از هند قرار داشت و در برابر مناقشه کشمیر با استفاده از گروه های افراطی مسلح، دامنه جنگ را به افغانستان کشاند که حکومت کمونیستی تازه تاسیس آن در پی سرکوب مخالفان داخلی بود و بهترین فرصت برای اسلام آباد تا پایه های نفوذ خود را بر کشور محکم کند.

همکاری مستقیم امریکا و پاکستان برای تمویل و حمایت از گروه های جهادی و ایجاد پایگاه هایی برای ارسال لشکری از فراط گرایان دیگر نقاط جهان، همچنان که سبب شکست شوروی سابق شد اما جنگ داخلی را به وجود آورد که به حاکمیت طالبان رسید.

هرچند دخالت های مستقیم پاکستان در امور سیاسی افغانستان به دوران جهان باز می گردد اما این اقدامات از همان آغاز تشکیل پاکستان سازماندهی شده بود و به عبارتی هفتاد سال جنگ نیابتی هند و پاکستان در افغانستان جریان دارد که از کشمیر سرچشمه می گیرد.

پاکستان همچنان که همواره در هراس از هند به سر می برد با سیاستی خصمانه نسبت به افغانستان به تمویل گروه های تروریستی می پردازد که در خاک این کشور پناهگاه های امنی دارد از طالبان گرفته تا شبکه حقانی.

از سوی دیگر، تلاش هند برای نزدیکی به افغانستان به دوران ظاهر شاه باز می گردد و حمایت مالی هنگفت این کشور از بند سلما گرفته تا گسترش تجارت و رسیدن به فعالیت های نظامی.

همانگونه که مقام های بلندپایه اسلام آباد آشکارا موضوع کشمیر را در رابطه با جنگ افغانستان می داند، استفاده از گروه های افراطی از سوی این کشور نیز بر روی موضوع روابط با هند متمرکز است و با وجود تمامی تلاش های اشرف غنی از ابتدای به قدرت رسیدن برای ارتباط نزدیک با پاکستان که برسرافکندی رسید، همکاری حکومت با هند عواقبی بس گران داشت از راکت پرانی های کور بر ولایت های افغانستان تا بستن مرزها و شدت ناامنی ها.

اگرچه پاکستان با نفوذی که از سوی گروه های تروریستی به مانند طالبان و حلقه های درون حکومتی وحدت ملی بر مناسبات سیاسی کشور دخالت مستقیم دارد، هند در تلاش است که طی همکاری با کشور ایران بتواند با تاثیر گذاشتن بر اقتصاد افغانستان، دامنه نفوذ خود را برای فشار بر اسلام آباد افزایش دهد به مانند سرمایه گذاری در بندر چابهار ایران.

جنگی که اکنون در مرحله پیچیده از دخالت های کشورهای جهان و منطقه در افغانستان جریان دارد به طور مستقیم از سوی امریکا با شعار مبارزه با تروریسم به وجود آمده و شعله ور شد که در اصل برای بقای تروریسم می باشد و در این راه، همراهی چه بهتر از پاکستانی که تمامی حکومت آن بر مبنای اقدامات تروریستی به وجود آمده است.

در حالی که ابرقدرتی چون امریکا با استفاده از پاکستان در پی ریشه دواندن گروه های افراطی در کشور بود و در کنار تحمیل حکومتی وابسته بر افغانستان، گستردگی این چنین جنگ دور از انتظار نمی باشد.

پاکستانی که همواره در هراس از نزدیکی حکومت به دهلی و یا روسیه بوده با حمایت های همه جانبه از تروریستان در تلاش برای بازگرداندن امارت طالبان می باشد اما وجود تمامی نگرانی های اسلام آباد، نه توجهی برای سیاست تروریست پروری این کشور است و نه دلیلی برای جنگ مدام بلکه باید به این نکته توجه داشت که از ابتدای تشکیل پاکستان، نظام و حکومت در دست نظامیان بوده و با سیاست افراطگری بنا و به بقای خود ادامه می دهد.

هرچند درگیری دو کشور جنوب آسیا از همان ابتدا برای منطقه خطرناک بود اما این سیاست خصمانه پاکستان است که منطقه را چنین در آَشوب فرو برده و افراط گری را به وسیله گروه های تروریستی در افغانستان بنا نهاد.

سیاستی که هرچند طی دهه ها برای پاکستان سودآور بوده و دلیلی برای به انزوا کشاندن هند اما مرزهای این کشور با وجود قومیت های همیشه رانده شده و ناسازگار ایمن از هر آشوب و ناامنی خواهد بود؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هند
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   اسرائیل وپاکستان هردو وارد هفتاد سالگی شدند

>>>   استقلال ????? يكبار تاريخ را مطالعه كنيد بعد اين واژه را بكار ببريد،

>>>   ملت چيزي كه ندارد، به روي ديگران ميكشد

>>>   Afghan
آفتاب به دو انگشت پنهان نمی شود کدام استقلال چه چیزی در این سرزمین معنی استقلال را حمل میکند ؟

>>>   Mohammady
اشتبا گرفتن ما هنوز استقلال نگرفتیم چیزی بنام استقلال نداریم وقتی در روز ۱۰۰ نفر بی خانمان میشه نیروی ۵۰ کشور در اینجا هست وقتی اجازه خوردن خودرا نداره ارک نشین ها پس جشن استقلال به چه معنی است ما استقلال نداریم زمانی میشه جشن استقلال گرفت که در وطن ما دیگه خونریزی نباشه نفاق نباشه در صلح وامنیت کامل باشه فعلا اوج بد بختی هست و اوج خونریزی هست فعلا

>>>   كدام استقلال؟؟؟؟
٦٠ كشور را سرما شماها آوردين
پاكستان ٢٤ ساعت راكت پراگني ميكند
طالباي پاكستاني شب را در خانه هاي شما پشاتين سپري ميكند صبح به جنگ شروع ميكند همين است استقلال ؟؟؟ بي ادبي معاف شما دارين مرده گوي كده ششتين به ديگر مليت افغانستان.

>>>   Wali
برادر حي از كي بگويد
از طالب پشتون
از داعش پشتون
از انتحاري پشتون
از حكومت فاسد پشتون
از حكمتيار قصاب كابل كه پشتون است

>>>   در نود سال دیگر هم این قوم آدم شدنی نیست. کسانیکه امروز بیرق گرفته در جاده ها شدق میزنند نمونه هستن . موزیم باشد تا آنجا برده و در نمایش مردم قرار شان دهیم که این موجود را بشناسند.
نود کشور به رنگ های سرخ. سبز.سیاه و گلابی در دهن خانه تان کمربند ساخته و شما استقلال جشن میگیرید. ای بی ننگ ها
تخاری

>>>   بجواب یکی از افراد افغان که جاهلانه در این سایت تاریخ ایران را ۹۸ سال خوانده بود بگویم یک سرچ در انترنت بکن تا به هر زبان چه انگلیسی و چه فارسی
در آمار دانشنامه ها از جمله ویکیپدیا آمده است اولین کشور جهان با بیشترین سابقه و قدامت تاریخی ایران است البته من خود به این فخر نکنم و میدانم مهم ایمان و بندگی خداوند است اما خواستم جواب نشر دروغ تحقیر آمیز وی را بدهم

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
افغانستان بايد تجزيه شود !
تجزيه اين سرزمين به چندين كشور بايد گزينه روي ميز رهبران داخلي و عاميان بينالمللي باشد، در اين كشور ارزش مشترك، زبان مشترك، فرهنگ مشترك حتا مذهب مشترك وجود ندارد، براي يك طرف تمام افتخار و تاريخ اش قتل و كشتار است و ساير مردم به دنبال زندگي با عزت و آبرو هستند !
بايد به خواست هاي تمام طرف ها احترام شود هر جمع به همان راهي كه خودشان دارند و انتخاب كرده اند بروند !
نميشود كسي را بزور متمدن ساخت و يا بزور به دانشگاه برد تا تحصيل كند و درس بخواند، بعضي ها خوش دارند به جاي دانشگاه داعشگاه بروند، بناً بروند ! !

>>>   ‎Zaki Rezayee‎ aan Ayendagan
آیا گوش آصف مهمند با ارزش تر است از نسل کشی و گورهای دسته جمعی میرزاولنگ؟
عاملین گوش مهمند محاکمه میشود، اما عاملین جنایت میرزاولنگ آز زندانها آزاد می‌شوند.
توهین و تبعیض آشکارتراز این درحق یک ملت وجود ندارد.
میرزاولنگ زخم ناسور دیگریست بر پیکر جامعه ی ما که هرگز از خاطره ها پاک نخواهد شد.

>>>   آیا آدمی اگر رشد و استقلال فکری نداشته باشد می تواند استقلال فرهنگی، اقتصادی هم داشته باشد و یا به آن برسد؟ در کشور ما آزادی و استقلال فکری و عمومی و مردم سالاری ( دموکراسی) حاکم نیست، و هر کس و حکومتی می آید خود را نماینده خدا و پیغمبر و قیم و صاحب مال و جان مردم می کند. با این وضعیت استقلال بدست نیامده و هرگز بدست نخواهد آمد. در تاریکی و خفقان روند رشد و راه نجات و سعادت و خوشبختی بدست نمی آید و به همین دلیل دیکتاتورها ضد آزادی هستند تا مردم را در تاریکی و جهل و خرافات و عقبمانده نگهدارند تا مبادا تخت و تاج و عمامهً خود و دزدی و چپاول را از دست ندهند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است