از قلب فساد تا فرشتهِ نجات
هر حرکتی که در نظامِ اشرف غنی برای مبارزه با فساد رخ می دهد در رابطه مستقیم با حفظ دانه درشت های فاسد ارگ است از نام نهادن وزارت داخله به عنوان قلب فساد تا عزل و نصب ها از دل فساد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۲    ۱۳۹۶/۵/۲۶ کد خبر: 137303 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، هر زمان که از مبارزه با فساد در حکومت وحدت ملی سخن به میان می آید، بازی سیاسی تازه ای در جریان می باشد و وزارت داخله که به گفته رییس جمهور قلب فساد افغانستان است در تغییر وزیر، هم قرار است با دخالت های سیاسی مقابله کند و هم فسادی در آن ریشه دوانده.

زمانیکه رییس جمهور، وزارت داخله را به عنوان قلب فساد معرفی کرد نیز در حال تقلا برای حفظ مقام های ارشد امنیتی ارگ بود و نشان داد به هر وسیله ای در پی بقای استانکزی و اتمر می باشد.

برکناری جاهد و گزینش احمد ویس برمک به عنوان اولین وزیر داخله که طی شانزده سال گذشته بدون سابقه نظامی به این سمت رسید نیز جای بحث دارد و هیچ مقامی از سوی رییس جمهور تعیین نمی شود مگر همراه سیاست ارگ باشد.

از سوی دیگر، فساد مشکل کلیتی به نام حکومت است که تمامی وزارت ها را در بر می گیرد اما همواره رییس جمهور با رویکرد گزینشی، فساد را مربوط به تیم رییس اجریی دانسته و بر سیاست معامله گری و زد و بندهای سیاسی تیم امنیتی ارگ چشم پوشی می کند.

غنی با تازگی ابراز داشته است که دیگر اجازه نمی دهد که بر مبنای مصلحت های سیاسی، کسی رتبه جنرالی بگیرد اما زمانیکه راس حکومت بر مبنای فساد جاری به بقای خود ادامه می دهد چگونه انتظار می رود که مشکل فساد در یک وزارت حل شود؟

با توجه به سیاست کلی حکومت که توسط تیم کوچک ارگ اداره و رییس جمهور نیز با همان سیاست سلطه گر اجرایی می کند با تغییر وزیر در هر وزارتی به کاهش فساد کمکی نمی کند زیرا اصل این نظام برمبنای فساد و معامله می باشد.

پولیس به عنوان یکی از فاسد ترین نهادهای کشور در ارتباط مستقیم با جامعه است و وظیفه تامین امنیت مردم را به عهده دارد که تنها معطوف به وجود بشمار جنرال نمی باشد، زمانی که واسطه گری و نگاه قومی تنها دلیل گزینش در رتبه های مختلف این نهاد می باشد، باید وضعیت امنیت افغانستان چنین در سقوط قرار گیرد.

اشرف غنی نمی تواند با فریاد و تهدیدهای توخالی خواهان مبارزه با فساد تنها در یک وزارت باشد و از فاسدترین مقام های ارشد ارگ به حمایت بپردازد و از جانب دیگر زمینه را برای دخالت های سیاسی هموار کند.

اگرچه فساد از ابتدای تشکیل حکومت جدید در تمامی ساختارهای نظام ریشه دواند اما این حکومت وحدت ملی بود که بهشت فاسدان اداری را بنا نهاد و با نگاه قومی سبب شد که مافیای مختلف در حکومت رخنه کنند.

ارگ همان سرچشمه فساد اداری افغانستان است که تمامی برنامه های مبارزه با فساد را نیز مدیریت می کند و حال می توان به راحتی پی برد که چرا افغانستان چنین در بحران غوطه ور است.

فروش سلاح و تجهیزات نظامی توسط برخی فرماندهان و جنرالان به طالبان سبب شده است که سربازان در نبود مهمات و یا با بی کیفیت ترین سلاح ها تنها حکم قربانی میدان های نبرد را داشته باشند و غیرنظامیان با ارقام بالا، کشته و زخمی شود که نه به دست تروریستان بلکه از سوی خودفروختگان درون حکومتی صورت گرفته است.

اشرف غنی با اشراف کامل به آنچه در کشور رخ می دهد همچنان با بازی های قومیتی که به راه می اندازد، عامل اصلی فساد در افغانستان می باشد و هیچ گاه با تبلیغات رسانه ای و دم زدن از دغدغه های فساد نمی تواند افکار عمومی را فریب دهد.

مبارزه با فساد که به دست فاسدان بزرگ حکومت اداره می شود به فساد بیشتر می انجامد و حال زمانی می تواند یک وزیر، گامی هرچند کوچک برای اصلاحات بردارد که خود از طریق فساد به چنین مقامی نرسیده باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فساد
وزارت داخله
نظرات بینندگان:

>>>   با در نظر داشت اینکه تعیینات در نظام کنونی بر کدام معیارات صورت میګیرند، نظری ندارم اما اینکه ویس برمک بعنوان وزیر داخله بجای جاهد تعیین ګردیده است، به نظرم اولین کار نیکی است که از زمان شکل ګرفتن حکومت وحدت ملی انجام شده است! صرف نظر از اینکه ویس برمک یک آدم نظامی نیست اما آدم باسواد است که با جاهد بیسواد هیچګاهی قابل مقایسه نمی باشد و در ضمن وزارت داخله هم کدام وزارت صد در صد نظامی نیست و بخش امنیتی این وزارت میتواند توسط معین امنیتی مدیریت شودو سایر بخش وزارت را آقای برمک بخوبی رهبری خواهد کرد!

>>>   Kabuli
تف بر اين كلمرغ پشتو كوچى پكتياوال كثيف فاشيست كه بر ضد ما مردمان تاجك متمدن است
و هزاره ها قتل عام ميكنند بنام طالب و داعش كه در حقيقت طالب داعش و لنده غر هاى گلبدين همه شان يك پشتو هستند و و هميشه مزدوران هرنوع استعمار پشتون ها
رهبر پشتو هاى انتحارى همين كلمرغ منافق
زن عيسوى و خودش خبيث منافق فاشيست پشتون ها بى عقل طرفداران بى سواد اش

>>>   Abdul Hai Khurasani
آقاى اشرف غنى !
وحدت ملى جاده يكطرفه نيست ، شعور سياسى شهروندان كشور را به بازى نگيريد!
زمان تثبيت تفكر فاشيستى به پايان رسيده است ، شايد همان رفيق خركار دوران كودكى شما اين نكته را بيشتر از حضرتعالى درك نموده باشد!
اگر شما واقعاً ملى مى انديشيد، همين حالا به استاندار بى كفايت خود دستور بدهيد تا لوحه دانشگاه پايتخت تمدنى خراسان بزرگ (هرات) را دوباره نصب نمايند.
اگر شما صداقت داريد دستور بدهيد ترمينالوجى رسمى و دولتى كشور به دو زبان فارسى و پشتو تدوين گردد تا مطابق قانون اساسى عمل شود.
اگر واقعاً ملى مى انديشيد اول سرود ملى و بانكنوت ها را به هر دو زبان اصلاح نماييد.

دو
وظيفه دانشگاه نه (افغان) سازى است و نه (مسلمان) سازى كه افغانيزم يك انديشه فاشيستى است و در شأن دانشگاه نيست و (اسلام ) يك انديشه، تفكر، جهان بينى، معرفت و خداشناسى است و هر فرد خودش بايد راه و دين اش را انتخاب نمايد، و دانشگاه دادگاه تفتيش عقائد نيست .
سه
خطوط قرمز شما همان خطوط قرمز تفكر فاشيستى افغانيزم است كه از شدت درماندگى و بيچارگى به اسلاميت وصل كرده ايد، هيچكدام خط قرمز نيست .
قانون اساسى، حاكميت ملى ، ترمينالوجى رسمى ... همه و همه قابل بحث است و تا زمانيكه تفكر فاشيستى جايش را به تفكر شهروندى و مدنى نداده است اين بحث ها ادامه دارد.
چهار
چه شما قبول كنيد يا نه ؟ زبان فارسى امروز عملاً زبان علم و زبان ملى تمام شهروندان كشور است، نصاب درسى دانشگاه كابل به زبان دوم ( پشتو) در صورتى ضرورت است كه دانشجويان به زبان فارسى تسلط نداشته باشند، اما نصاب درسى در تمام كشور به دوزبان در واقع بازگشت به تفكر فاشيستى محمد گل خان مومند است و آب در هاون كوبيدن .

نكات مهم سخنرانى امروز رئيس حكومت وحدت ملى در دانشگاه كابل
(...برنامه اى اصلى ما اين است كه چطور بايد يك افغان و مسلمان بسازيم
اين هدف اساسى است متحد انسان ، افغان و مسلمان..).
( ...فضاى فرهنگى بايد آينده ساز باشه
شما به حيث نسل جوان حق داريد كه تمام فرضيه ها را زير سوال ببرين جز
وحدت ملى
حاكميت ملى
يكپارچگى اين كشور ..)
(...نه چپى هستيم
نه راستى هستيم
سچه مسلمان و افغان هستيم )
(نصاب درسى بايد به هر دو زبان باشد).

>>>   عجب سیاست کادری شیطان پرستانه..
از شیطان پرسیده شده چگونه یک جامعهٔ انسانی خود بخود شیرازه اش می پاشد شیطان با لبخند شیطنت آمیز جواب داد.
به بسیار آسانی ،فقط کار را از اهل اش بگیر به نا اهل اش بسپار جامعهٔ انسانی خو بخود سقوط میکند
حالا ببنید بک آدم غیر مسلمی چی، که یک عسکر گریز را وزیر داخله ساخته اند

>>>   قیافش معلومه که ادم درستی نیه اینهاهستن دولت مردانی مادیگه من اومدافغانستان یک پاسپرت بگیرم این قدمجبورشدم رشوه بدم که دیگه دیدم امکان نداره ازراهی قاچاق اومدم باورکونیدمودیرپاسپرت ولایت بادغیس به من گفت که عگر۵۰۰افغانی بدی کارت حله منم ۱۶روزالاف بودم مجبورشدم رشوه بدم بیشترکسای که میرن باطالبان مشکلی شان همینه

>>>   رئیس صاحححب جمهورامتحان نظامی از نزد برمک صاحب اخذ کرده یا امتحان صرف برای افراد خاص است ؟

>>>   حالا وزارت داخله راهم مانند امنیت ناملی یک شرکت انحصاری پنشیر وپروان بسازد

>>>   من در تقرر جاهد خوشحال بودم نه در برطرفیش متاثرم
حرف فاشیسم چیزی دیگریست که به بگور ننگین خود خواهد برد

>>>   از این کرده دولت بیدن دیگر در جها ن پیدا نمی شود سوال ایا در 40 میلو ن اشخا ص در افغا نستا ن کسی پیدا نشد ئر بخش نظا می که وزیر داخله شود
افسو س به جو انان که می روند برای تحصیل هچ فا یده ندارد

>>>   مقرری ها در مقامات بالا از یک دایره شیطانی حد اکثر سه صدنفری که ع و غ در راس شان قرار دارند، بیرون نمیشود!!!!

>>>   Ariaie
اينجا هزاران نفر قتل عام ميشوند، گوش خود بريده اش را به محاكم بين المللى مِى برد. فاتحه اين وطن خوانده بود اما با امدن تغيرات سال٢٠٠١ اميد هاى در دل مردم دميد اما اين حكومت همه اميد ها را به خاك يكسان كرد و اكنون ما در آستانه جنگ داخلى قرار داريم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است