استقلال با حضور خارجی ها معنا ندارد
مردم ما خواهان استقلالی هستند که در آن کشور ما بتواند در مدیریت درونی و در حفظ منافع و مصالح مردم و شهروندان خویش، متکی به اراده و فکر و تدبیر خویشتن باشد و از سوی قدرتهای بیرونی تحت فشار قرار نداشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۳۹۶/۵/۲۷ کد خبر: 137330 منبع: پرینت

روز 28 اسد سال 1393 هجری خورشیدی، 96 سال از آن روزی می گذرد که در اواخر سال 1297 هجری شمسی امان الله خان پس از مرگ مرموز پدرش امیر حبیب الله خان به جای او به قدرت رسید و در حالی که شمشیر برهنه ای را به کمر بسته بود در مسجد عیدگاه کابل در محضر شهروندان پایتخت، مقامات دولت و سربازان ، افغانستان را کشوری مستقل اعلام کرد و از انگلیس خواست تا استقلال افغانستان را به رسمیت بشناسد.

استقلالی که فقط نامش را شنیده ایم و آن را در رویدادهای زمانه می بینیم. نود و شش سال گذشت، ولی هنوز هم افغانستان در حال سوختن میان آتش است. لحظه ای نیست که بمبی منفجر نشود و یکی را از آرزوهایش محروم نسازد. بیش از سی سال است که در افغانستان جنگ بوده و هست ، حال در جستجوی آن باید بود که استقلال چه معنی می دهد...

به اصطلاح نود و ششمین سالروز استرداد استقلال افغانستان از استعمار انگلیس را در حالی تجلیل می کنیم که فقر و بدبختی، آوارگی، بی خانمانی، درد و رنج و مشقت هزاران انسان بیگناه این سرزمین، علی الخصوص جوانان، سیر رو به افزایش خود را سپری می کند و حتی نمی توانیم یک انتخابات شفاف و به دور از تقلب داشته باشیم.

بزرگداشت سالروز استقلال افغانستان را در حالی برگزار می نماییم که نیروهای آمریکایی خود سرانه دست به هر نوع عمل جنایتکارانه ای که بخواهند می زنند و با فشار بر دولتمردان دولت قبلی و دولت آینده قصد امضای پیمانی را دارند که براساس آن سربازانشان مصونیت قضایی پیدا می کنند تا در ازای هر اقدامی حتی کشتن رییس جمهور افغانستان، تحت محاکمه در کشور ما قرار نگیرند.

تجاوز به حقوق زنان، خودسوزی دختران، رشد روز افزون کشت و قاچاق مواد مخدر، اختطاف اطفال، ترور، اختناق، تورم اقتصادی، فساد اداری، بالا رفتن پی هم نرخ مواد ارتزاقی و بی کنترل شدن بازار اقتصادی افغانستان، بی امنیتی سرتاسری به شمول بی امنیتی در پایتخت، شهر های بزرگ و شاهراه ها، تزلزل و پاشیدگی در اردو و پولیس، این حقیقت را دیگر کاملا در عمل به اثبات رسانیده که ابرقدرتهای جنایتکار بار دیگر نخواسته اند تا افغانستان یک کشور مستقل باشد.

در پاسخ به کسانی که مدعی اند وجود خارجی ها در راستای بازسازی کشور تضادی با استقلال افغانستان ندارد باید گفت: پس از گذشت قریب به یک قرن از واقعه به اصطلاح استقلال افغانستان، اکنون مردم ما می دانند که استقلال یک مفهوم است که در شرایط متفاوت معنای مختلف را برمی‌تابد. لذا این سخن هر افغانستانی است که استقلالی که مردم ما خواهان آن هستند به این معنا است که کشور ما بتواند در مدیریت درونی و در حفظ منافع و مصالح مردم و شهروندان خویش متکی به اراده و فکر و تدبیر خویشتن باشد و از سوی قدرتهای بیرونی و یا مجموعه‌های خارج از ‌آن قلمروی جغرافیایی تحت فشار قرار نداشته باشد که باید چه کند و چه نباید بکند و در یک کلام آمریکا و انگلیس و دیگران برای ما تصمیم نگیرند و رییس جمهور و پارلمان ما معاش بگیر آنها نباشند.

نگاه مختصری به همین دولت جدید نشان می دهد که این آمریکاییها هستند که برای ما تصمیم می گیرند. از سوی دیگر باید متذکر شد که یاد بود خاطرات جانباختگی های اجداد ما گویای این حقیقت است که بدون داشتن برنامه ملی و مردمی و نمی توان به استقلال و آزادی حقیقی دست یافت و اگر دولتمردان ما واقعا به فکر به دست آوردن استقلال افغانستان هستند باید هر لحظه مردم را در کنار خود احساس نمایند و به خاطر منافع شخصی منافع ملی خود را به بهایی اندک نفروشند و غیرت افغانستانی بودن خود را حفظ نمایند.

زمانی افغانستان مستقل است که بدون حضور خارجی ها، روی پای خود و بسوی به پیشرفت کامل باشد. جوانان ما آواره به ایران و پاکستان و کشورهای غربی نباشند. متخصصین این مرز و بوم از کشور خود به خاطر ناامنی و فساد بیزار نباشند. زن و مرد افغانستانی غیرت دینی و اسلامی داشته باشند نه شیفته فرهنگ برهنگی و بی بندباری کشورهای غربی. آن روز استقلال افغانستان محقق می شود که دولتمردان کشور دست از طمع کشیده و در کنار یکدیگر به فکر آبادانی کشور باشند نه به فکر پس اندازهای چند میلیون دالری برای نسل های بعدی خود.

این واقعیتی است که افغانستان امروز در هیچ جنبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استقلال ندارد و دولتمردان ما بدون اجازه اربابان خارجی اجازه آب خوردن هم ندارند.

با این حال سعی در مستقل نشان دادن افغانستان بعد از 96 سال اختلاف و سه دهه جنگ و خونریزی، به چه معنا است؟ استقلال یعنی اندیشیدن و عمل کردن بدون اتکا به دیگران.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استقلال
خارجی ها
نظرات بینندگان:

>>>   اگر فردا صبح امریکائی ها بروند چی میشود؟؟ صاحب استقلال میشویم؟؟؟ یا پاکستان صاحب ما میشود؟؟؟؟
(( ر ))

>>>   اگر اين ها كمي عقل اگر داشته باشند از كدام أزادي كدام استقلال را تجليل ميكنند امريكا را بجاي بمان از ترس پاكستان اين كأسه ليسان ارگ نشين اب را خورده نمي توانند اختيار ما در دست پاكستان دال خور است .

>>>   همين وزير دفاع بي عقل كدام استقلال را تجليل ميكنند هزران خون بي گناه در اين يكماه اخر كه ريخته اگر يك حرف به بادران پاكستاني خود بگويند جواب دندان شكن براي شان ميدهد مردم مارا به خاك و خون ميكشانند شرم تان باد نوكر هاي پاكستان.

>>>   نام غيرت افغاني را نگاه ميكرديد أمان اللد خان أزادي را گرفت بعد از او كدام با غيرت پيدا نشد كه وطن را نگه ميكرد به جز داكتر نجيب او را هم طالبان كثيف نماندن.

>>>   به لحاظ خدا تجليل نكنيد خود را نشرمانيد ما اسير هستيم كدام ازادي شما امنيت خود را گرفته نمي توانيد باز استقلال داريد كدام استقلال در همين روز باز پاكستان سر تان راه جور نكند شما خو شرم نداريد مردم بيگناه از بين نرود.

>>>   نقش مهمی در استقلال افغانستان نداشت شاه امان الله خان را می گویم .شاهرگ تقی خان امیر کبیر را زدند. اتاترک ادعا های خود را بر کرسی نشاند .وترکیه ی نوین را ساخت. اما این شاه در روسپی خانه های ایتالیا جان سپرد. میگویند چون آدم صلح جو بود نمی خواست نیرو جمع کند و وارد جنگ شود اما دانشمند گرامی جناب آقای صدیق رهپوطرزی از خانواده ی ایشان می فرمایند :بعد از شکست به دربار اتاترک رفت واز او کمک خواست که دوباره پادشاه شود اما اتاترک گفت دگر نادرخان را به رسمیت شناخته ایم بهتر است به ایتالیا برگردی وبقیه عمر خود را همان جا سپری کنی. حالا یک قهرمان ملی به من نشان بدهید که در سرزمین بیگانه مرده باشد مگر قهرمانان جهان وطنی ی مثل ارنستو چگوارا یا نورمن بیبیسون سویدی که درکنار صدر ماو در راهپیمایی طولانی جانش را برای آزادی زحمتکشان ازدست داد .سرداران بزرگ(چگوارا، احمدشاه مسعود،عمرمختار،لومومبا..)اینگونه می میرند،اما بعضی از مدعیان سوراخ دعا گم کرده اند واز هر کسی قهرمان می سازند. وجاده ها افتتاح می کنند.این ها باج دادن های غیرمستقیم است درعین خودخواهی و ادعا. من اگر بودم نام آن خیابان را خیابان مولانا خسته می گذاشتم یا ابو عبید جوزجانی. تاجیک ها هوشیار باشید همه ی اقوام مظلوم هوشیار باشید.

>>>   استقلال زیر پرچم انگلیس؟! در جهان امروز با بوت ایتالیایی، نکتایی چینی، دریشی ترکی، قلم هندی، کلدار پاکستانی و زیر سایه تفنگ امریکایی چگونه می توان آزادی را تعریف کرد؟

>>>   من استقلال ندارم يك معني استقلال زيستنِ آزاد با "هويت" خودي است. آنهايي كه مثل من در "هويت دروغين" نگه داشته شده‌اند، مثل من "استقلال" هم ندارند. وقتي جفرافياي فزيكي تو به نام "ديگران" ياد شود، وقتي قوم تو از سوي "ديگران" مصادره شود، وقتي ترا از آدرس "ديگران" بشناسند، وقتي "ديگران" حق سياسي، اجتماعي و فرهنگي ترا مصادره كنند، وقتي "ديگران" حتي حاضر نباشند ترا آنچه هستي بپذيرند، وقتي براي "خودت بودن" ترا حتي توهين و تحقيرت كنند و خلاصه وقتي "ديگران" بخواهند سرنوشت ترا تعيين كنند، تو هرگز "استقلال" نداري و "آزادي" ات زير سوال است.

>>>   آیا ما تفاوتی میان آزادی از انگلیس و تجلیل از گویا تجددخواهی امان الله قایل استیم؟ مگر اینها دو موضوع جداگانه نیست؟ چرا این دو را به هم می آمیزند؟ پاسخ بنده اینست که برخی ها نشسته اند و از هر فرصتی برای برتری قومی خود و برای انحصار قومی تاریخ و قرائت قومی از تاریخ تلاش دارند و شماری هم قربانی این توطیه اند و بی آن که بدانند، به دهل ارگ خوش رقصی می کنند. همین انحصارگران قومی اند که با جهاد مردم ما در برابر روس و مقاومت در برابر پاکستان باهزاران بهانه توطیه و دسیسه می کنند، اما دراستقلال از چنگ انگلیس را در جیب امان الله خان گذاشته اند و برایش اتن میکنند. اگر قرار باشد از استقلال و آزادی کشور از چنگال انگلیس تجلیل به عمل آید؛ باید جنگهای اول و دوم کابلیان، هراتیان و کندهاریان در برابر انگلیس تجلیل شود؛ باید انگلیس کوبیده شود؛ باید استعمار کوبیده شود؛و باید آزادی و استقلال ستوده شود، نه این که تنها یک فرد را تعریف کنند. حقدار اصلی تقدیر و ستایش مردم ازادیخواهی اند که در برابر انگلیس جهاد کردند و این جهاد در 1909 نبود بلکه از 1848 شروع شد که هزاران کارنامۀ قهرمانی مردمان این سرزمین آزادی را مسجل ساخت.

>>>   افغانستان بد تر از هر زمان ديگر مستعمره است.لطفن خود و ما را شرمنده نسازيد. من صرف به روح شهداى پاك شمالى،كابل،قتغن كه در سه جنگ با انگليس ها از اين سرزمين دفاع و جان هاى عزيز شان را فدا كردند،درود مى فرستم.

>>>   افغانستان باید یکی از استانهای ایران بشود-راه دیگری نداریم غیر از وحدت-کشور بزرگ قدرتمندترخواهد بود
سید مهدی

>>>   هر زمانی که میلیون ها پناهنده افغانستان از پاکستان و ایران ،اروپا،امریکا و دیگر نقاط جهان، بخاطر وطن دوستی ای که دارند،زنده گی راحت خویش را ترک کنند و آماذه سفر به افغانستان شوند و از جانب مقامات دولتی این کشور ها برایشان ممانعت ایجاد شود، و یا این که به هر افغان داخل افغانستان ،یک سفارت خارجی ده هزار دالر پیشنهاد کند که به کشور مربوطه این سفارت مهاجرت کند و این افغان قبول نکند، درینصورت میگوییم که افغان ها وطن دوست و استقلال طلب اند و خارجی ها مانع استقلال آنها. درین قرن بیست و یکم که دنیا به سوی جهانی شدن است و به یک دهکده تبدیل شده است و دیگر در بالای هیچ جنسی نوشته نمیشود که ساخت کدام کشور است، بلکه صرف نام کمپنی نوشته میشود و درین عصری که بال طیاره در یک کنج جهان و ماشین آن در کنج دیگر جهان و یا بطری موبایل در یک کنج جهان و سکرین آن در دیگر نقطه جهان تولید میشود، دیگر مفهوم استقلال و آزادی از بین رفته است. پنجاه و دو ابالت امریکا یکجا شده، ایالت متحده امریکا راتشکیل میدهند. بیست و هفت کشور اروپایی یکجا شده، تحادیه اروپا را تشکیل میدهند، شما نه تنها با همسایگان تان جور نمی آیید، چه رسد با ممالک دورتر، بلکه در بین خود نیز بنام قوم و قبیله و دین و مذهب و دموکرات و کمونست و مجاهد و طالب و غیره جور نمی آیید.

>>>   عجب ملكي، عجب غازي ي و عجب قهرماني!!...

>>>   جشن هاى ملى هم رنگ و بوى قومى پيدا كرد و مقصر در ان فقط دولت تبعيض نژادى غنى است كه اين ملت تقسيم شده را هر چه بيشتر تقسيم كرده است. او مانع برگزارى جشن هشت ثور شد ، مانع شروع توزيع شناسنامه شد، كابينه تك قومى را ساخت و روز ٢٨ أسد را كه اما و اگر هاى زيادى دارد و تمام مردم به ويژه مردم كابل و شمالى نقش تعيين كننده را در ان داشتند به جشن قبيله يى تبديل نموده است كه كاملاً از نشرات تلويزيون ملى ، عدم اشتراك بقيه اقوام در ان مشخص ومعلوم است و هزاران پرسش در شبكه هاى اجتماعى گواه اين ادعا است. ارگ. با پيش گرفتن تفكر قومى و قبيله يى همان راهى را دارد ميرود كه شاهان مزدور اين سرزمين در ٢٧٠ سال گذشته رفته اند و نتيجه ان نياز به ذكر ندارد. خوشبختانه انچه مشخص است بالا بودن و بالا رفتن سطح اگاهى مليت هاى محروم و مردمان بومى كشور و پى بردن به جعل هاى تاريخى ، يك عمر سياست فريب و تحميل دروغ بر واقعيت ها و اسطوره سازى هاى خيالى با استفاده از قدرت است كه ديگر تشت رسواي قبيله را از بام پايين انداخته و قابل جمع كردن نيست . تحليل گران پيش بينى ميكنند كه كشور به سوى يك تغير و تحول اجتماعى بزرگ به سرعت روان است و مهم تَر انكه شدت عمل فاشيستان براى اعمال سياست هاى فاشيستى شان نتايج برعكس را به دنبال داشته و به سرعت بيدارى ملت افزوده و اين به روند را شتاب بيشتر داده است!

>>>   اگر مشکلات اقتصادی را در نظر نگیریم ما کاملا استقلال داریم

>>>   دوست عزیز کفته ماکاملا استقلال داریم درست است به این میکوید استقلال. امریکا ونوکران شان افغنستان را کرفته نصف اردوی ملی پاکستانی است نصف افغانستان راطالب وداعش کرفته هیچ جاامن نیست مرزهای ما رابیگانه کنترل میکند پاکستان باارتش شان می اید ومیرود درشمال میجنکد به این میکوید استقلال.
یاران ابوذر

>>>   برای عده ای از نظردهندگان باید گفته شود که تعصب قومی شما را تحریک میکند که حبیب الله کلکانی را قهرمان بنامید ولی افسوس که کلکانی کاری نکرده که به تقدیر و سپاس بیارزد.
یک هموطن ازبیک تان
>>>   شورای نظار وجمیعتی ها بدون آمریکایی ها میمیرند چون آنها همیشه از آمریکا کمک خواسته اند ودر غیاب آمریکایی ها حتی توان مقابله جزئی با طالبان را ندارند دشمن اشرار

>>>   دوستانی که میگن ما استقلال نداریم به اشتباه فکر کنن ، ما استقلال داریم انون هم یواشکی ، یعنی اینکه خودمون بین خودمون ، تو خیابون ها راست راست راه میریم ، لباس کوت شلوار و بعضی وقتا با لباس محلی خودمون ، نفس میکشیم ، غذا می خوریم با هم دیگر دید و بازدید می کنیم خانه هم میریم خلاصه ۳۰ ٪ آزادی یواشکی داریم ، گور بابای ۷۰٪ که نداریم ، نفس که میکشیم غذا که می خوریم ، دیگه دنبال کدام آزادی هستند؟

>>>   بالاترین یا اولین شخصیت مملکت ازخارج تعیین میشود، انتخابات ما صوری ویک نمایش است، اکثرافراد ومقامات ما ازخارج آب میخورد، کشوری که قادربه حفظ جان شهروندان خود نباشد، نیم کشورشان دراختیار بیگانگان ومزدوران بیگانگان باشد، کشوری که اگرنظامیان آمریکا ازآن خارج شود یک روزهم دوام نمی آورد، کشوری که درفساد رتبه اول جهان را داشته باشد، دم زدن ازاستقلال وآزادی نه تنها معقول نیست بلکه احمقانه وشرم آوراست، من هرگز برای کشورم ذره ای احساس استقلال وآزادی ندارم. کشورما درعین اسارت ووابستگی است، ازکشورخودمان زندانی برای خودمان ساخته اند، بجای اینکه مثل سایرکشورهای جهان کشورشان بهشت شان باشد، ولی کشورما جهنم وبدترازجهنم برای مردمان شان شده است، درد آوراین است که ازخود ما، یعنی رهبران ما ازدست خود وبا اختیارخود این کشوررا به یک جهنم سوزان تبدیل کرده اند. خیلی مزخرف است که ریشه مشکلات را به خارج نسبت میدهند، درحالیکه عامل اصلی این مشکلات خود رهبران سیاسی هستند، اگر این رهبران درپاسخ خارجیان نه بگویند، هرگز خارجیان، رهبران مارامجیور نمیکنند، فساد اداری، خیانت، قومگرایی، تقلب، اختلاسهای کلان، ودهها مشکلات دیگر را خارجیها تحمیل میکنند یاکارخود مان هست؟
جاغوری

>>>   استقلال با حضور خارجی ها معنا(معنی)اندارد! وا به جان بیسوادی و تحلیگری !!!
یعنی انجام جهاد است غلامی!!!! زد!!!!سا
از هموطن ازبیک تشکر! که کلکانی را مولانا ب

>>>   استقلال ؟ كدام استقلال؟ اگر تنها مسأله افغان ملتي هاي بي عقل و امتياز دادن به أمان الله خان باشد، بايد تاريخ حقيقي را از منابع داخلي و خارجي معتبر مطالعه نمائيم، هيچ پادشاه و زمامدار بشمول حبيب الله و أمان الله،و نادر خان دعواي استقلاليت را نموده نميتوانند، همه شان اجيران كلدار هند از طرف دولت بريطانيا بوده اند، همه شان خواهان ترويج فرنگي و كفار بودند. جهاد ملت مسلمان و خروج قواي شوروي مهمتر از استقلال نامنهاد انگليس بوده است.

>>>   در بیش از صد کشورجهان نیروهای امریکائی حضور دارند از جمله در قبله مسلمانان عربستان ومعاش ومصارف نیروهای شان را هم حکومت عربستان میدهد

>>>   آیا آدمی اگر رشد و استقلال فکری نداشته باشد می تواند استقلال فرهنگی، اقتصادی هم داشته باشد و یا به آن برسد؟ در کشور ما آزادی و استقلال فکری و عمومی و مردم سالاری ( دموکراسی) حاکم نیست، و هر کس و حکومتی می آید خود را نماینده خدا و پیغمبر و قیم و صاحب مال و جان مردم می کند. با این وضعیت استقلال بدست نیامده و هرگز بدست نخواهد آمد. در تاریکی و خفقان روند رشد و راه نجات و سعادت و خوشبختی بدست نمی آید و به همین دلیل دیکتاتورها ضد آزادی هستند تا مردم را در تاریکی و جهل و خرافات و عقبمانده نگهدارند تا مبادا تخت و تاج و عمامهً خود و دزدی و چپاول را از دست ندهند.

>>>   دستآورد سلطنت چند دهه شما چیست؟
مقصر اصلی خودمان هستیم. که بنام کوچی این ....ها را در وطن جا دادیم. و امروز بالای ما تجارت شخصی میکنند.

>>>   مزدورِ مزدور کیست؟
در یازده ولایت کشور بجای روپیه افغانستانی کلدار پاکستانی رواج دارد.

>>>   به شما توصیه می کنم پیش از اوغان شدن کمی تاریخ بخوانید .

>>>   مگر بيرق اوغانستان با رنگهاي سياه ، سرخ و سبزش بيرق استعماري است كه از طرف استعمار انگليس انتخاب و بدست نوكران شان دادند تا آنرا بر فرازند و رنگ بيرق را به رنگ لباس بانوان كوچي انتخاب و بالاي مردم تحميلش كردند، درمورد بيرق اوغانستان و رنگهايش ضرورت بيك تجسس و پرسپال است!سیاه آش وطن فروشی رنگ سرخ آش انتحاری رنگ سبزاش بالباس زنانه خودرا صحیح وسلامت به پاکستان رساندن
kabol

>>>   بخوانید. آن گاه درخواهید یافت که فاشیزم برای پذیرفتنی ساختن بتهای قبیلوی خود به چه افسانه های دروغ پناه می برند و حغل می کنند. درست همان گونه که پته خزانه ساختن
kabuli

>>>   عوام فریبی این ملک را تباه کرد.
بلى غلام امريكايى ....هم بدتراست

>>>   عساکر خارجی یا امریکا درجاپان هم موجود اند جاپان استقلال ندارد؟؟

>>>   Ariaie
اينجا هزاران نفر قتل عام ميشوند، گوش خود بريده اش را به محاكم بين المللى مِى برد. فاتحه اين وطن خوانده بود اما با امدن تغيرات سال٢٠٠١ اميد هاى در دل مردم دميد اما اين حكومت همه اميد ها را به خاك يكسان كرد و اكنون ما در آستانه جنگ داخلى قرار داريم

>>>   آنهای که به استقلال افغانستان خوش نیستند اولادهای ناخلف این کشور اند پدران اینها اشخاص بودند که از همان اوایل غلامان حلقه به گوش امریکا بودند و مردم بیچاره را بازی میدادن که جهاد است و جهاد است درحالیکه خودش غلام امریکا بودند آنهایکه به استقلال خوش نیستند همه ایشان به گروه بد نام شروفساد وابسته هستند که گروه شروفساد به همه افغانها معلوم است که همیشه به ضد افغانستان و افغانها بوده و هستند
زنده باد استقلال افغانستان عزیزم ولعنت باد به کسانیکه افغانستان را به امریکا سپردند
فهیم از کارته نو کابل

>>>   کابل کابلستان را کابلی های اصیل صاحب اند نه ناقلین اوغان !

>>>   یک حرمت هم به امان الله نداشته باشید، نه غازی بود نه شجاع. یک بزدل و فراری بود.

>>>   یک لکه ننگی که شاهان پشتونی در دوصد سال گذشته داشتند نسل کشی قوم مظلوم هزاره بوده است به طوریکه بیش از ۶۰ درصد هزاره ها را قتل عام کرده اند پس چگونه مردم هزاره بتوانند سالروز به قدرت رسیدن جنایتکاران را برخود جشن بگیرند

>>>   بهروز جلال آبادی
همین حالا ما شاهد فداکاری و شهامت جوانان تاجیک تبار ایم
از هلمند گرفته تا قندوز و از کنر گرفته تا فرا ، از این سرزمین فرزندان تاجیک تبار دفاع میکند در حالیکه پشتون در ارگ در حال چور کردن و خاک فروشی است و تعداد ایشان زیر نام طالب و داعش انسان کشی میکنند!

>>>   پشتونها با انکلیس همکاری کردند تا بالای حکومت قاجاریان شورش کنند و در جنگ بین طرف یک امپراتوری مسلمان و طرف نصرانی که آن روز ها اولا نقشه تجزیه سرزمین های ایرانی و عربی را شروع کرده بود با انکلیس همکاری کردند و از طرف دیگر انکلیس هندوستان که بیش از هفت قرن دست شاهان مسلمان بابریان بود و زبان رسمی ایشان فارسی دری بود را مستعمره خود ساخته بود و روس ها هم میخواستند از خراسان راهی بر هندوستان یابند در این بین دعوی روس و انکلیس برسر حفظ هندوستان باعث فتنه انکلیس برای تجزیه هرات و خراسان شرقی از حکومت قاجاریان ایران شد و بعد از آن دوباره باز انکلیس و روس متحد شده تا سرزمینهای قفقازی اران و ارمنستان و داغستان و گرجستان از ایران به نفع روس تجزیه شود اما تا امروز در بین ایرانیها این شاهان بی کفایت شناخته میشوند مشابه همین پلان شوم را بر سر دولت عثمانی پیاده کردند و در حالیکه تا قلب اروپا پیش افتاده بود اقوام عرب را تحریک کردند که شما بر ترکها سیادت و رهبری دارید و ما شما را حامی شویم تا دوباره صاحب یک سرزمین عربی از دجله تا مغرب شوید بعد از اختلاف قومی عربی_ترکی بین مذاهب حنفی(ترکیه) و حنبلی(عربستان) و مالکی(شمال افریقا) اختلاف انداختند
آنگاه با همکاری همه دول مسیحی اروپا با روسیه و اعراب فریب خورده از چهار طرف بر عثمانی هجوم آوردند و سرزمین های اسلامی را میان خود تقسیم کردند و برخلاف قولشان با اعراب سالها آن ها را استعمار کردند به قسمی که سوریه و الجزایر را فرانسه غصب کرد و لیبیا را ایطالیا و مغرب عربی را پرتغال و اسپانیا مصحوب شدند و عراق و اردن و فلسطین و سودان و مصر نصیب بریتانیا شد اما شبه جزیره عربستان را به طایفه منحرف وهابی دادند تا تحت الحمایه ایشان باشد به طوری که حق انکشاف نفت با آنها بود.
به طور کلی علل شکست مسلمین این بود که زمانه را نشناختند و به جای این که در موقع خطر از سوی ممالک نصرانی با هم متحد شوند بر یکدیگر خنجر زدند اما برخلاف آن اروپاییان و طبق توافقات اعلام کردند که اختلافات و جنگ های داخلی خود را کنار گذارند و با یکدیگر برعلیه مسلمانان پیمان نامه های صلح منعقد کردند تا همه جانبه سه امپراطوری مسلمان را مورد هدف قرار دهند متاسفانه به این نقشه شوم خود رسیدند. علیرغم آنکه در فقه شیعه و سنی در هنگام جنگ بین مسلمانان و کفار یاری طرف کفر حرام است اما برخی مسلمانان طرف کفر را یاری دادند و باعث شدند سرزمینهای اسلام تجزیه شود و سالها مستعمره دول ایشان شوند.
عبدالقیوم سعیدی

>>>   با این وضعیت اسفناک که افغانستان دارد دولت مردآنی که خودشان غلام حلقه به گوش آمریکائیهای خون آشام است، حرف از استقلال و جشن استقلال عین حماقت است.تاوقتی که سرنوشت مردم به دست خودشان نباشند و امنیت ملی را نیروی انسانی بومی تامین نکنند، استقلال هیچ مفهومی ندارد.
تکیه به نیروهایی خارجی و نوکری بی قیدوبندی دولت وحدت ملی به آنان نتیجه‌ای جز تجزیه‌ای قومی و قتل عام آنان و تجسس مردم ملکی اعم از زن و مرد به دست آمریکایی ها و به غارت بردن منابع حیاتی و تخریب زیرساخت های کشور و... چیزی دیگری نیست.
دولتی که با این وضعیت حرف از استقلال میزند وجدان و شرف ندارد. و کنار هم نمی روند.

>>>   تا زمانی که پشتونها حقوق مسلم و اساسی اقوام دیگر را پس ندهند استقلال معنا ندارد. سالیان متمادی است که به اقوام غیرپشتون به خصوص شیعیان ظلم و جنایتی هولنآک ادامه دارد و از حقوق شهروندی و طبیعی شان محروم است. متاسفانه با این تعصب کور و منطق غلط به دست خودشان نوکران حلقه به گوش آمریکائیهای جنایت شده است.
رئیس جمهور ذره‌ای غیرت ملی و شرف انسانی ندارد که هموطنان خودش را قتل عام میکند تا اربابان شان قدرتش را سلب نکنند.
چقدر احمقانه است حرف زدن از استقلال و آزادی؟؟؟؟؟

>>>   برخی ها نشسته اند و از هر فرصتی برای برتری قومی خود و برای انحصار قومی تاریخ و قرائت قومی از تاریخ تلاش دارند و شماری هم قربانی این توطیه اند و بی آن که بدانند، به دهل ارگ خوش رقصی می کنند. همین انحصارگران قومی اند که با جهاد مردم ما در برابر روس و مقاومت در برابر پاکستان باهزاران بهانه توطیه و دسیسه می کنند، اما دراستقلال از چنگ انگلیس را در جیب امان الله خان گذاشته اند و برایش اتن میکنند. اگر قرار باشد از استقلال و آزادی کشور از چنگال انگلیس تجلیل به عمل آید؛ باید جنگهای اول و دوم کابلیان، هراتیان و کندهاریان در برابر انگلیس تجلیل شود؛ باید انگلیس کوبیده شود؛ باید استعمار کوبیده شود؛و باید آزادی و استقلال ستوده شود، نه این که تنها یک فرد را تعریف کنند. حقدار اصلی تقدیر و ستایش مردم ازادیخواهی اند که در برابر انگلیس جهاد کردند

>>>   جناب فهیم کارته نو همیشه نظرات و پیام هایت بر طبق پشتونیت دوستی بوده است و هیچ گاه واقع نگر نبودی

>>>   مزدورمزدورکسی است که به کولاب میگریزد

>>>   استقلال زیر امنیت تفنگ امریکائی ها و هزینه مصرف تجلیل آن استقلال با پول خیرات امریکا و شرکا۰ چیغ بزن کلمرغ جان عوامفریب و متقلب۰ اتن رقص کن بیغیرت های قبیله۰ مضحکه ازین بیشتر نمیشود۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است