آیا 28 اسد روز استرداد استقلال ما از انگلیس است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۱    ۱۳۹۶/۵/۲۸ کد خبر: 137370 منبع: پرینت

طوری که معلوم است تا هنوز روز اعلان استقلال ما آنگونه ای که همه مورخان و پژوهشگران ما به آن متفق باشند معین و مشخص نمی باشد. ما اکثرا فکر می کنیم که همین 28 اسد روز تاریخی اعلان استقلال افغانستان است درحالیکه مورخان و دانشمندان ما در این مورد باورهای گوناگون دارند.

تجلیل از استرداد استقلال افغانستان در زمانه های مختلف به تاریخ های مختلف صورت گرفته است.

در زمان زمامداری شاه امان الله غازی همه ساله 9 حوت (اعتبار از 9 حوت 1297) از استرداد استقلال کشور تجلیل به عمل می آمد چون درست در همین روز است که شاه امان الله غازی اعلامیه مشهور استقلال را صادر نموده می نویسد: « ... پس از این افغانستان در امور داخلی و خارجی خود استقلال کامل دارد... »

شاه امان الله آزادیخواه بعدا در 24 حمل سال 1298 طی سخنرانی پرشور خود در محله مرادخانی کابل در حضور سفیر هند انگلیسی مکررا استقلال افغانستان را اعلام نموده گفتند:« ...بعد از این مملکت من مانند سایر دولت ها و قوت های جهان آزاد است... »

شاه جوان و پرشور که شمشیر برهنه ای به کمر بسته بود، با صدای بلند ادامه داد: «به هیچ نیروی خارجی به اندازه یک سر مو اجازه داده نخواهد شد که در امور داخلی و خارجی افغانستان مداخله نماید و اگر کسی به چنین امری اقدام نماید گردن اش را با این شمشیر خواهم زد...» وقتی شاه جوان این سخنان را اظهارداشت رو سوی نماینده انگلیس نموده از وی پرسید:«آیا چیزی را که گفتم فهمیدی؟» نماینده انگلیس پاسخ می دهد: «بلی، فهمیدم »

در روند اعلام استقلال افغانستان سه رویداد مهم دیگر را هم مورخین با اهمیت می دانند:
یکی به رسمیت شناخته شدن استقلال افغانستان برای اولین بار از سوی دولت اتحاد جماهیر شوروی وقت به تاریخ 27 مارچ سال 1919؛ دیگری امضای پیمان صلح راولپندی بین علی احمدخان وزیر داخله افغانستان و سرهملتون گرانت وزیر خارجه هند انگلیسی در 8 اگوست 1919 و سومی هم امضای پیمان بعدی صلح به تاریخ 30 عقرب 1300 بین محمود طرزی وزیر خارجه افغانستان و هنری دابس وزیر خارجه هند انگلیسی.

قسمی که دیده می شود هیچکدام از این تاریخ ها با 28 اسد که همه ساله بعنوان روز استقلال افغانستان تجلیل می شود، مطابقت و سازگاری ندارد. آنچه مسلم است این است که تجلیل از استقلال افغانستان در زمان شاهان و حکومتداران مختلف به تاریخ های مختلف و متفاوت صورت گرفته که یا دلایل سیاسی و خانوادگی داشته و یا شرایط جوی عامل آن بوده است.

شواهد نشان می دهد که:
در زمان امیرامان الله خان غازی نهم حوت.
در زمان پادشاهی نادرشاه ابتدا 28 اسد و بعد تا اوایل حکومتداری ظاهرشاه از 20 تا 28 اسد.
در زمان سلطنت محمد ظاهرشاه، ابتدا 20 تا 28 اسد، بعد 6 جوزا و بعد 6 روز اول ماه سنبله از استقلال کشور تجلیل بعمل می آمد.
در زمان ریاست جمهوری محمد داوود بار دیگر 6 جوزا

و از سال 1358 خورشیدی در زمان حکومتداری حزب دموکراتیک خلق افغانستان تاکنون از این جشن بزرگ ملی به تاریخ 28 اسد تجلیل بعمل می آید که بدون شک دلیل جوی و هوای مناسب عامل اصلی این تصمیم می تواند باشد.

در تعیین زمان تجلیل از جشن استقلال با تاسف بسیار نه تنها شاهان و حکومتداران افغان اختلاف نظر داشته اند بلکه مورخان و پژوهشگران بنام ما نیز تا هنوز به اتفاق نظر کامل دست نیافته اند.

غلام محمد غبار بر نهم حوت، محمد صدیق فرهنگ و محترم عبدالحمید مبارز بر 24 حمل 1298، حبیب الله رفیع و فاروق انصاری بر 19 اگوست سال 1919 برابر به 28 اسد 1298 تاکید می نمایند.

اسماعیل فروغی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استقلال افغانستان
انگلیس
نظرات بینندگان:

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
امان الله خان پدر فشیزم پشتونی بود او بود که پشتونهای آنطرف سرحد را به کشور ما آورد و زمینهای آبی وحاصلخیز ازبیکها، تاجکها و هزاره ها را مجانی و بدون پول به ناقلین تازه وارد داد. امان الله خان از دید من تاجک نه تنها قهرمان ون اجی استقلال نیست بلکه یک جنایتکار فاشیست است که مطابق نظریه ماکیاولی اراضی و سرزمین ما را اشغال وبه همتباران خود بخشید.

>>>   Habibi
کشور ما از زمان پسران تیمور شاه تا دوره امان الله زیر استعمار انگلیس بود و است، امان الله و پدر و پدر کلانش عبدالرحمان خاک فروش و نادر غدار ( خاندان آل یحیی ) همه و همه نوکران انگلیس بودند و بیشترین خاکهای این کشور را به انگلیس فروختند و برای زنان حرم سرای ارگ آنوقت خود زیور و طلا خریداری کردند و زنان فاحشه را از نقاط مختلف جمع آوری و داخل حرمسرای ارگ جهت زنبارگی و بیناموسی آوردند، و هر نوع بدعت، چور، چپاولِ را بالای مردم گوسفندی این کشور روا داشتند، پس آقای نویسنده قضاوت را عادلانه در نطر بگیر که دزدان اصلی و دشمنان این ملک و مملکت کی ها بودند؟؟؟؟
با در نظر داشت خاکفروشی، خودفروشی، چور، نوکری انگلیس، چپاول و بیناموسی در حق این مردم مظلوم، معلوم است که دزدان و خاکفروشان و مزدوران انگلیس همین حکمرانان اوعان بودند، نه امیر حبیب الله کلکانی، این امیر حبیبالله خادم دین رسول الله بود که کشور را از دست این میکروب های سرطانی خاکفروش، دزدان بینالمللی، مزدوران انگلیس، و بیناموسان، نجات داد، و گرنه این کشور را انگلیس دوباره میبلعید،

>>>   Salam
مخاطب من همه يى پشتون ها نيستند ، روى سخن من تنها شوونيست هاى پشتون است !
همين اكنون امريكا و انگليس كشور را رهبرى مى كند ، رولا غنى، مخلوط از يهوديت و عيسويت است و اكنون در ارگ نشسته و كشور را رهبرى مى كند، در چنين وضعيتى ، سخن از استقلال گفتن ، مسخره كردن خود و ديگران است . استقلال مال تمام افراد يك جامعه است ، خيلى احمقانه است تا استقلال را در پاى يك شاه خلاصه كرد. روزگارى امير حبيب الله كلكانى با درك عميق از اين واژه گفته بود " استقلال نه از پدر امان الله است و نه از بابه من، بل اين متعلق به مردم است “
غازى شما پدر را كشت تا برتخت تكيه زند ، او نه در جنگى سهم داشت ونه هم در صلحى ، او را حتا نادر هم نپذيرفت و در نهايت در روسپى خانه هاى ايتاليا جان داد ، چنين آدمى هيچ افتخارى ندارد، شما از بى قهرمانى يك فرارى را قهرمان مى سازيد ، چنين مردمى قابل ترحم اند .

>>>   Bayat
پاسخ كوبنده مردم!

- حضوري كه ميليوني خوانده ميشد، به چند هزار كاهش يافت.
- در فضاي مجازي فقط شمار اندكي از مردم به لوگوها و طرح هاي مسوولان پروژه، لبيك گفتند.
- آگاهي مردم نسبت به اصل ٢٨ اسد كه دروغين و جعلي است، بطور بي سابقه اي افزايش يافت.
- سست عنصرهايي كه پايبند هيچ ارزشي نيستند و پشت نقاب روشنفكري يا مدنيت پنهان ميشوند، به مردم معلوم شدند.
- اوج تعصبِ برخي از موافقانِ اين جشن با "دشمن" و "حرامي" خواندن منتقدان، مشخص گرديد.

پ.ن: اي كاش مقدور ميبود تا دست تك تك شما مردمِ آگاه و فهيم را ببوسم. براي شما جان دادن هم افتخار است اگر همواره همينطور آگاهانه حركت كنيد.

>>>   حالی چه غرض داری، همی جشن بیچاره ره از تابستان به زمستان انتقال میتی؟
ملکه انگلستان نیز در ماه مارچ تولد شده، اما چون هوا بارانی و سرد است، سالگره خود را در تابستان تجلیل میکند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است