موانع روابط فرهنگی میان مردم افغانستان و ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۳    ۱۳۹۶/۵/۲۹ کد خبر: 137445 منبع: پرینت

حکومت ایران و اکثریت مردم آن کشور با مردم افغانستان به ويژه با تاجیک‌ها که هم از لحاظ نژادی و هم از نظر زبانی و فرهنگی با هم یکی اند چند مشکل و یا بهتر است بگوییم موانع اساسی فراراه ارتباطات شان قرار دارد.

یکی اینکه در ایران یک حکومت به شدت مذهبی شیعی زمام امور را بدست دارد و این حکومت تمام مناسبات و معادلات سیاسی داخلی و خارجی را صرفا در ترازوی مذهبی سبُک و سنگین می‌کنند و در این اوزان، فارسی زبانان بخصوص تاجیکان یا دهقانان (اشراف زادگان بومی) جایی ندارند چون اکثر فارسی زبانان در افغانستان، مذهب سنی حنفی دارند و این موضوع باعث شده تا دادوستد فرهنگی را میان مردمان فارسی زبان ایران و افغانستان با چالش روبرو نماید.

یکی دیگر از چالش‌ها فراراه ارتباطات میان مردم افغانستان و ایران این است که در افغانستان طی سال‌های متمادی راس قدرت در دست پشتون‌ها بوده و بدیهی است که پشتون‌ها تلاش كردند تا روابط عادی و طبیعی میان همزبانان ایران و افغانستان بوجود نیاید و از سویی هم بعد از انقلاب اسلامی در ایران افرادی به قدرت رسیدند که خود را بیش از آنکه به ایران باستان، افتخارات تاریخ ایرانشهر، زبان پارسی، شاهنشاهان ایران مثل کوروش، داریوش، ساسانیان، طاهریان، صفاریان، سامانیان، غوریان و غیره نسبت بدهند، به علی و حسین، سید، اهل بیت، امامان و... ارتباط دادند. پس طبیعی‌ است که در چنین محاسباتی فرهنگ و زبان و تاریخِ مشترک، بازاری ندارد.

از همه مهمتر تاجیک‌ها در افغانستان به شدت بیگانه ستیز اند و این حس بیگانه‌ستیزی و در ضمن تبلیغات واهی دیگران سبب گردیده که حتی از مردمان که از نظر نژادی، زبانی و فرهنگی مشترکاتی با هم دارند، دوری بجویند درحالیکه روابط فرهنگی را نباید با روابط سیاسی اشتباه می‌گرفتند.

عامل دیگری که باعث دور افتادگی مردمان ایران و افغانستان گردیده این است که در ایران امروزی نزد بعضی‌ها، حس خودبزرگ‌بینی نسبت به فرهنگ، افتخارات تاریخی و زبان پارسی وجود دارد و آن را تنها و تنها ملکیت خویش می‌دانند و هرگاه می‌بینند که مردمان دیگری در جغرافیای تمدنی و وسیع پارسی به همین افتخارات می‌بالند و آن را متعلق به خود می‌دانند، سبب رشک و حسادت شان می‌گردد درحالیکه همه می‌دانیم که جغرافیای فرهنگی ایران کهن و یا آریانا از رود سند تا رود فرات بود و هر آن افتخاری در این جغرافیای پهناور اتفاق افتاده است متعلق به تمامی باشندگان آن می‌شود چه بسا که خراسان و یا ایران خاوری، بزرگ‌ترین دانشمندان و افتخارات را در تمامی عرصه‌ها تقدیم خانواده بشریت نموده است که سهم آن را نمی‌توان ناچیز انگاشت.

بنابرین تا زمانیکه عوامل، موانع و دیوارهای آهنین یاد شده فوق، میان مردمان هم‌زبان و هم‌تبار ایران و افغانستان وجود داشته باشد فکر نمی‌کنم که به این زودی‌ها روابط فرهنگی و اجتماعی مردم ایران و افغانستان بهبود بیابد و هر یک در حصارهای ساختگی خود باقی خواهند ماند، البته نقش دشمنان سیاسی زبان پارسی مثل انگلیس‌ها، روس‌ها و غیره را نیز در این جدایی و جدا افتادگی نمی‌توان نادیده گرفت.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام و درود به برادران و خواهران تاجیک و عرض ادب و سپاس از نویسنده که این موضوع را طرح کردند در رابطه با حس خود بزرگ بینی باید عرض شود که:
با شما موافقم که افتخارات و تمدن گذشته متعلق به همه مردمان حوزه تمدنی Persia یا ایران قدیم است و حتی زبان فارسی ما و شعر فارسی(رودکی) و نوروز را اجداد تاجیک شما به وجود آورده یا در زمان حمله اعراب حفظ کرده اند و چه بسا که اکر انان نبودند امروز زبان فارسی و شعر فارسی وجود نمی داشت اما مساله ای که هست این است که امروز دیگر از آن ایران قدیم یا Persia خبری نیست بلخ امروز بخشی از افغانستان است گنجه بخشی از جمهوری آذربایجان است و بخارا در ازبکستان.
کشور باستانی ما تجزیه شد و از ان چندین فرزند به نام های افغانستان اذربایجان تاجیکستان و ایران و غیره به جا ماند
اما حقیقتا میراث دار آن پدر یعنی Persia ایران امروزی است.
وضعیت افغانستان یا جمهوری اذربایجان یا تاجیکستان به شکلی نیست که بخواهند خود را جانشین ان تمدن بزرگ بخوانند.تاجیکستان ازبکستان و اذربایجان که تا همین چند سال قبل تحت استعمار روس ها بودند و جزو خاک شوروی به حساب می آمدند و همچنین کشور هایی ساخته بر اساس قومیت اند و افغانستان که شامل چندین قومیت است بیشتر تحت نفوذ پشتون هاست در حالی که ایران قدیم کشور قومیتی یا پشتونی نبود و همچنین برای کشوری که بخواهد خود را میراث دار ان تمدن و تاریخ بداند ننگ است که در 100 سال گذشته زیر نفوذ روس و غیر روس بوده باشد. در حالی که ایران تقریبا به جز زمان های بسیار کوتاه به اشغال خارجی ها در نیامد.
در حقیقت این سرزمین ها هم از ان تمدن و تاریخ و فرهنگ سهیم اند اما ایران به مانند برادر بزرگ است و بقیه سرزمین ها مثل خواهر و برادر کوچکتر که وظیفه مردم و حکومت ایران است که از آن میراث کهن تاریخی و تمدنی و مردمان ان کشور قدیمی به خصوص تاجیک ها که هم از نظر زبان هم فرهنگ هم نژاد نزدیکی بی نظری با مردم ایران دارند حمایت کند که متاسفانه امروز نه مردم ایران نه حکومت ایران به این وظیفه خود عمل نمیکنند. و این از ضعف ماست.
البته به نظر من آینده نه چندان دور(کمتر از 10 سال اینده)هم حکومت ایران هم مردم ایران به سمت گرایشات باستانی و ملی حرکت خواهند کرد.

>>>   باید متاسف باشیم که کشورهای عربی با هم اتحادیه تشکیل دادند کشورهای اروپایی (روم قدیم) با هم اتحادیه تشکیل دادند کشورهای ترک زبان (توران قدیم) با هم اتحادیه تشکیل دادند اما هنوز سه کشور فارسی زبان یا (ایران زمین قدیم) شامل منطقه بلوچستان و کردستان و پشتونستان و اران تا هنوز با هم اتحادیه و فدراسیون مشترک ندارند. کشورهای اسپانیولی هم با هم اتحاد دارند.

>>>   من یادم می آید شش سال پیش قرار بود اتحادیه تلویزیون مشترک پارسی زبانان در شهر دوشنبه تشکیل شود و برای همه مناطق حوزه ایران باستان برنامه پخش کند اما معلوم نیست کدام چیز این کار را تا ۶ سال به تاخیر انداخته است.
یاد رودکی از سمرقند و بخارای فارسی گوی

>>>   اکثریت ایرانیان روشنفکر و عادل حالا به این متوجه شده اند که نباید آنقدر خود بین باشند که همه خوبی های جهان رابه نوعی به خود ربط دهند اینکه خودرا از دیگران برتر بدانیم نه از نظر اسلامی ونه از نظر اختماعی کار خوبی نیست درمورد سوابق تاریخ شخصیت ها بعضی از ایرانیان مثلا ناصر پور پیرار وتعداد دیگر اینرا مذمت میکنند ومیگویندد ایران تاریخ همسایه هارا قیچی وگلچین کرده بنام خود تاریخ ساخته است همینطور شخصیت های عربی وکشورهای آسیای میانه را از خود معرفی کرده اینها در سطح عام بود
اما در بخش مثبت آن اگر بخاطر ایران نبود امروز زبان فارسی در ویندوز نبود ، اگر ترجمه ها و آثار علمی ایرانیان نبود ما کتب درسی برای مکاتب و دانشگاه هاخیلی کم داشتیم ، وقتی می خواهیم یک کتاب دانلود کنیم می بینیم ترجمه و سایتش ایرانی است حتی روزی قانون اساسی افغانستان را می پالیدم از یک سایت ایرانی دانلود کردم ، ه صورت کل ثمرات مثبت زیادی این همسایه برای ما داشته است در ساحه علوم در ساحه تجارت در ساحه کاروزندگی مردم ، در سیاست مثلا زمان حزب دموکراتیک خلق همه کتب تئوری مارکسیسم ترجمه ونوشته حزب توده ایران بود که برای اعضای حزب دموکراتیک میرسید ، صد ها کتاب داستان تاریخ شعر دینی علمی ساینسی ازانطرف مرز بما رسیده است وازان مستفید گردیده ایم خداوند پیروزی های بزرگ نصیب هردو ملت ایران وافغانستان بسازد
( ر )

>>>   تاجک های افغانستان بیگانه ستیز نیستند و با همسایگان شمال ما که از نگاه زبانی و فرهنگی یکی هستند، روابط خیلی حسنه و احترام متقابل دارند.
مردم و دولت ایران مقابل پناهندگان افغانی اعمال را انجام دادند و هنوز هم انجام میدهند، مشابه به اعمال هیتلر علیۀ یهودی ها. مردم ایران قوم هزاره را بربر می نامند، یعنی انسان های با تمدن ابتدائی که در جنگل های اروپا زندگی می کردند. حس شوینیستی و فاشیستی ایرانی ها اجازه نمیدهد که همسایگان خود را به حیث انسان احترام کنند.
آقای هارون معترف اگر باری به نام تبعه افغانستان چند وقتی در ایران زندگی کنی، بعد خواهی دید که آنها در بارۀ ما چه فکر و با افغان ها چه نوع رفتار می کنند.

>>>   sh.Iranian
با کمال تشکر از نویسنده محترم .ولی من با نظر ایشان در این مورد که ایرانی ها به دلیل مذهبی با مردم افغانستان ارتباط ندارند را رد می کنم.مثالی که می توان برای اثبات اشتباه بودن کلام نویسنده اورد توجه به میزان گردشگری ایرانیان در تاجیکستان سنی مذهب در مقایسه با افغانستان است .به راستی چرا این گونه است و مردم ایران بیشتر به تاجیکستان سفر می کنند کشوری که هیچ مرز ارتباطی زمینی هم بین ان دو وجود ندارد و هیچ ایرانی برای گردشگری وارد افغانستان نمی شود .پاسخ این است که (1.عده ای از مردم افغانستان به شدت ایران ستیز بوده و به دلیل عدم حاکمیت قانون حکومتی امکان خطرات زیادی برای هر فرد خارجی وجود دارد. 2.نبود زیر ساخت ها .جاده ها و امکانات مناسب رفاهی 3.تفاوت سبک پوشش4.نا امنی در مسیر های بین شهری) به امید ابادانی هر چه بیشتر افغانستان

>>>   ملااحمدحنفی: برنامه ریزی ادامه ترور رهبران ضدطالب
به نقل از ملا احمد حنفی از سخنگویان طالبان و افراد نزدیک به عناصر استخباراتی این گروه، اخیرا استخبارات طالبان از طریق مرتبطین خود در ای اس ای مطلع شده اند که امنیت ملی افغانستان با هماهنگی آمریکایی ها و عربستانی ها قصد دارند یک سلسله اقدامات تروریستی علیه رهبران ایتلاف نجات انجام داده و مشابه اقدامات گذشته مسوولیت آن را متوجه طالبان سازند.
به گفته ی وی خبری موثق دریافت شده که دولت آمریکایی تصمیم به ترور رهبران ایتلاف از جمله محقق گرفته است و در این زمینه با ریاست امنیت ملی توافقات پنهانی نموده اند و قرار است امنیت ملی آن را اجرایی نمایند.
آنها می خواهند همانند انفجار مقابل سفارت آلمان از یک تانکر مملو از مواد منفجره استفاده نمایند تا منزل محقق به طور کلی نابود شود و قرار است تعدادی از نیروهای انتحاری بلافاصله پس از انفجار وارد منزل شده و محقق و خانواده اش را از بین ببرند. سخنگوی طالبان هرگونه اقدامی علیه رهبران ایتلاف را در شرایط فعلی متوجه دولت ساخته است

>>>   امان الله خان پدر فشیزم پشتونی بود او بود که پشتونهای آنطرف سرحد را به کشور ما آورد و زمینهای آبی وحاصلخیز ازبیکها، تاجکها و هزاره ها را مجانی و بدون پول به ناقلین تازه وارد داد. امان الله خان از دید من تاجک نه تنها قهرمان ون اجی استقلال نیست بلکه یک جنایتکار فاشیست است که مطابق نظریه ماکیاولی اراضی و سرزمین ما را اشغال وبه همتباران خود بخشید.

>>>   مشکل شیعه یا سنی بودن نیست من هم دوست شیعه دارم هم سنی هم مسیحی مشکل تعصبات کور نژادی هست یک نفر بیاد بگه از 200 سال پیش و تقسیم خراسان باستان به دو کشور افغانستان و ایران چه چیزی جز فقر آوارگی جنگ ناامنی و تعصب های کور قومی قبیله ای نصیب مردم و اقوام این دو کشور شد؟ یک مرز ساختگی ایجاد شد ویک دنیا آرمان و آرزو و توسعه و پیشرفت بر باد رفت و یک کشور بزرگ شد دو کشور کوچک
یعنی باخت-باخت

>>>   آفرین بر آقای هارون - درد ما پارسی زبانان ایران زمین نیز همین گونه است .ضمن اینکه با همه این سختیها و دست اندازها باز هم ،ما برای یگانگی مردمان ایرانی نژادامیدوارانه چشم به اینده دوخته ایم - اینگونه مشکلات در درازای تاریخ همیشه بوده اند . افغانستانیها این را هم بدانند که خیلی از توهینها به براداران افغانیها در ایران سازماندهی شده از سوی اقوامی غیر پارسی است که هدفشان دوری و ایجاد نفرت دو ملت ایران و افغانستان است . دشمن ، دشمن است و در هر لباسی ولو در لباس برادر و همزبان هم ظاهر میشوند. دل ما با شما است و شما را از خود می دانیم.
بهرام از ایران

>>>   نام ایران و افغانستان دو نام جعلی میباشد.
فقط نام خراسان وفارس نام حقیقی دو کشور است.

>>>   ایران فعلی یا فارس از دیر باز جزئی از خاک افغانستان کنونی یا خراسان بوده است.

>>>   چه عجب ! پس شما هم قبول کردید که سرزمینی بنام افغانستان هرگز وجود نداشته و اسم حقیقی این سرزمین ولایت خراسان ایران بزرگ بوده ، در مورد ارتباط فرهنگی ایرانستیزی شدید در افغانستان مانع ارتباط فرهنگی است ، بفرض که مهاجرین افغانی در ایران مشکلاتی دارند ، آیا بهتر نبود با روش صحیح حق خواهی میشد نه با فحاشی در شبکه های مجازی و شبکه های تلویزیونی و سایر رسانه ها و روزنامه های افغانستان و یا تظاهرات ضد ایرانی که نتیجه عکس دارد ؟ آیا در اینصورت تاثیر گذاری بیشتری نداشت ؟
اتفاقا اکثریت مردم ایران هم به این ارتباط فرهنگی با وضع موجود هیچ علاقه ای ندارند ، پس شما تاجیک ها و هزاره های افغانستان به ساز باداران پاکستانی و عرب و پشتون خود برقصید ، باشد که رستگار شوید

>>>   فارسی تاجیکی دری همان یک زبان است۰ زبان و فرهنگ در مرز های سیاسی امروزی منحصر نمیشوند، و ریشه خیلی عمیقتر از آن دارند که تنها منحصر به یک کشور امروزی باشند۰ ناسیونالیست های کور مغز این بری و آن بری خجالت بکشید و انسان شوید۰
آیا رودکی تاجیکستان امروزی، جامی افغانستان امروزی، و سعدی ایران امروزی به زبانهای جداگانه شعر میسرائیدند؟

>>>   سخنان دختر امان الله خان در مورد زبان فارسى !
دختر امان الله خان در مراسم تجليل از استقلال كشور گفت :
ما در آنوقت فارسى حرف مى زديم كه حالا درى مى گويند. پدرم كه خورد بود، قندهار مى رفت تا پشتو ياد بگيرد. اما مادرم پشتو ياد نداشت و ما هم ياد نگرفتيم.
منصوری

>>>   برادری گفته نام ایران و افغانستان هر دو جعلی ست!
عزیز جانم چطور ایران نام جعلی ست در حالی که هزار سال پیش فردوسی در شاهنامه از ایران بارها اسم برده؟
چو ایران نباشد تن من مباد
بدین بوم و بر زنده 1 تن مباد
افغانستان در کتب تاریخی سراسر جهان بیش از 270 سال قدمت ندارد حال انکه گفتم ایران در کتب تاریخی و ادبی و علمی و سفرنامه های جهانگردان اسمش موجود است.

>>>   برادران افغانستانی سلام من یک ایرانی هستم هیچ گاه نخواسته بودم در سخن گفتن با برادران هم زبان افغانستانی خود با قومی مخاطبه خاص داشته باشم‌ اما گاهی اوقات نظرات خصمانه ای میبینم که مطمئن هستم برادران فارسی زبان من چه تاجیک و چه برادران هزاره شیعه ما هیچ گاه این گونه متعصبانه و کینه ورز ایران ستیزی نمیکنند برخلاف اینکه برخی افراد تفرقه افکن جاهل میگویند ایرانی ها هزاره ها را بربر میدانند اتفاقا من از ته قلب مردم هزاره را دوست دارم و برادر ایرانی خود میدانم خدا شاهد است در همین شهر خودمان اصفهان در فامیل خودمان مرد خیری را میشناسم که برای برخی خانواده های برادران هزاره بهترین امکانات را تهیه کرده و برای فرزندانشان خرج تحصیل میدهد نه از روی منت بلکه از روی محبت خدا میداند در همین دو حادثه اخیر میرزا اولنگ و جوادیه هرات شدیدا محزون شدم که گویا هم شهری خودم شهید شده است.
وقتی میبینم یک نفر میگوید ایران جزئی از افغانستان بوده است اولا متاسف میشوم که چقدر این فرد واقعا بی مطالعه و کم سواد بوده است و یا این که تعصب قومی او باعث شده ایران ستیزی و فارسی ستیزی کند و واقعیات تاریخی را معکوس کند.
من نمیگویم کسی برکسی سروری دارد اما سالها مطالعات تاریخی دقیق داشته ام و در مورد اکثر برهه های زمانی سرزمین ایران زمین حتی از کتب مورخین غربی مثل هرودوت و سایت های انگلیسی مطالعه داسته ام
حقیقت این است که ایران زمین یک کشور تاریخی بوده که گاهی مرکز حکومت آن در ولایات شرقی خراسان و خوارزم و سیستان و گاهی در ولایات فارس و طبرستان و آذربایجان جابجا میشده است شهر تیسفون(مدائن) که قبل از اسلام پایتخت ایران در زمان ساسانی بود امروز در عراق واقع شده است اما امروز بسیاری از مردم عراق با ایران روابط فرهنگی بسیار قوی دارند با این که زبان رسمیشان عربی است اما علت کینه ورزی و تعصب بعضی افغان ها را نمیفهمم ابوریحان بیرونی در کتاب تنجیم خود اولین کشورهای باستان را هفت کشور چین و هند و ایران و روم و توران و قبط(مصر) و حبشه و مملکت عربها میشمارد و حدود ایران را از دجله تا سند تا جیحون و قفقاز میشمارد این تنها یک نمونه است ما در کتب مورخین عرب ذکر تاریخ ایران زیاد داریم اما نمیدانم چرا تعصب کور باعث میشود بعضی افغان ها چسم بر روی حقیقت ببندند و تاریخ خراسان را در دویست و اندی سالی که حاکمان پشتون سر کار بودند خلاصه کنند.

>>>   وطن همیشه برایم نشان گنگی است
پر است ذهنم از این واژگان سر در گم
دلم گرفته از این مرز انگلستانی
که خط کشیده میان هویت مردم
هزار سال ستیز و زیاده خواهی و خون
میان خاک پراکنده تکه های تنم
دلم هوای سمرقند و بلخ را دارد
هوای صحبت همسایگان هم وطنم
چگونه میگذرم از کنار انسانی
که بین مرز من آن روز بود و حالا نیست
چگونه چشم ببندم به روی تاریخی
که هیچ صفحه از آن خالی از بخارا نیست
نگاه شرقی هم سرنوشت من نپذیر
دروغ نقشه جغرافیایی خود را
من و تو در همه خاطرات هم وطنیم
بیا و فاش بگو آشنایی خود را

>>>   به ان برادر اصفهانی باید عرض شود که علت ایران ستیزی در افغانستان سیاست حاکمان مرکزی و سیاست های امریکا ست و ایران ستیزی از دل مردم افغانستان بیرون نمی آید.
نفع حکومت های سلطه طلب مثل امریکا و در گذشته روس ها و پشتون ها اختلاف و جدایی بین فارسی زبانان ایران و افغانستان( تاجیک ها و هزاره ها) است.
چرا که ارتباط دوستانه این مردمان باعث تقویت هر 3 میشود و تقویت هیچ کدام از این 3 گروه به نفع سلطه طلب ها نیست.
چنانچه تاجیک و هزاره در افغانستان قدرتمند شوند به ضرر منافع پشتون ها و امریکاست.
بنابر این علت ایران ستیزی در افغانستان سیاست قدرت طلب هاست.

>>>   آریانا:
از لحاظ جغرافیای تاریخی، از سرزمین افغانستان در ریگ ودا، که به زبان سانسکریت می‌باشد، آریا ورتا یاد شده‌است که به معنای جایگاه و چراگاه آریاهاست. این نام به زبان اوستایی ایریانه ویجه می‌شود و در کتب یونانی به‌صورت آریانا آمده‌است. به گفتة دکتر ذبیح‌الله صفا، این همان نامی است که در زبان پهلوی به شکل اِران ( ایران با یای مجهول) آمده و در دوره اسلامی ایران (با یاء معلوم) خوانده شده‌است.
اگر ملاحظه نمایید آریانا فقط در منابع رومی آمده است بلکه در منابع پهلوی و فارسی ایران نام دارد.
در زبانهای رومی مثل ایتالیایی و رومانیایی به همه چیز پسوند (یاا ،ینا ،نیا ،نا)اضافه میشود مثل رومانیا-آرمنیا-آلبانیا-کاتولانیا-آلانیا-اسپانیا-ایندیانا(هند)-چاینا(چین)-آریانا(ایران)-پرشیانا(ولایت فارس)باکتریانا(ولایت بلخ قدیم)-مادیانا(ولایت ماد قدیم) کرمانیا(ولایت کرمان-مکرانیا(ولایت بلوچستان امروزی)-ساردنیا-اوستیا-ایتالیا--روسیا-عربیا-ترکیا-لیبیا-گرجیا-گروداسیا-منگولیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است