شمال در خاکستر نبرد دشمنان دیرینه
حزب اسلامی که گذشته ای سراسر جنگ و خونریزی با حزب جمعیت دارد اکنون با حمایت ارگ از سخنرانی هایی فتنه انگیز حکمتیار گرفته تا ناامن کردن بلخ به مصاف رهبران قدرتمند شمال رفته است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۵    ۱۳۹۶/۵/۳۰ کد خبر: 137483 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، صلحی که با ورود گلبدین حکمتیار در حکومت وحدت ملی معنا پیدا کرد با نقص های آشکار که از همان ابتدا سبب نگرانی های گسترده شده بود هر از چند گاهی سبب تنش های سیاسی و اختلاف های قومی می شود.

اشرف غنی با کمک امریکا زمینه ورود حکمتیار و جذب حزب اسلامی در بدنه حکومت را فرهم کرد تا اهداف و برنامه هایی که از آدرس ارگ به سرانجام نمی رسید، توسط این چهره قوم گرا اجرایی شود.

هرچند در جنگ های دهه هفتاد کابل همراه با حزب اسلامی، جمعیت، جنبش و وحدت دخیل بودند و کشتارهای بیشمار، گذشته ای تاریک برای این احزاب رقم زده است اما پس از کنفرانس بن تمامی اجزاب جدای از حزب همیشه ناسازگارِ حکمتیار وارد ساختار حکومت شده و قانون اساسی را پذیرفتند.

اینکه حکمیتار با سخنرانی های گاه و بیگاه سعی در براندازی اختلاف های قومی و مذهبی دارد و از زبان دری و فارسی گرفته تا تاختن به قوم تاجیک و زیر سوال بردن قدرت اشتراکی وحدت ملی، تنها آزمون و خطاهایی رهبری را نشان می دهد که با تلاش در افغانستان پس از طالبان سعی دارد که راهی قابل نفوذ برای نقاق و کینه ورزی های قومی بگشاید.

اما نکته قابل تامل، نبردی است میان حزب اسلامی و جمعیت که دیگر نه به مانند گذشته در میدان های جنگ و با کشتار بلکه در عرصه سیاست در جریان است تا هدف ارگ از هزینه های هنفگتی که خرج حزب اسلامی کرده با کنارزدن رهبران جمعیت جواب دهد.

آنچه رهبر حزب اسلامی از درک آن در دوران جدید عاجز است، تغییر ساختار افغانستان و جامعه امروز می باشد که با وجود اختلاف های قومی و مذهبی از حکومت مرکزی و قانون حمایت و خواهان اشتراک قومی در قدرت است.

مخالفان بلندپایه ارگ که به دلیل سلطه جویی های اشرف غنی از قدرت و صحنه سیاسی به دور مانده اند همان دشمنان دیرینه گلبدین حکمتیار هستند، مهره سوخته ای که طی بیست سال زندگی مخفیانه علیه مردم و کشور به نبرد پرداخت، تبدیل به بهترین گزینه برای همراهی اشرف غنی شد تا هم فشاری بر رهبران جبهه شمال باشد و هم بخشی از قوم گرایی های ارگ را به دوش گیرد.

برنامه ناامن شدن شمال نه به دلیل قدرت یافتن گروه های تروریستی طالب و داعش بلکه از درون نظام شکل گرفته است زیرا تا زمانی که رهبران قدرتمندی چون عطا محمد نور و جنرال دوستم با همراهی خلیلی از قدرت سیاسی و حمایت مردمی در منطقه ای امن فعال باشند، هیچ گاه کشور به سوی پشتونیزم شدن سوق پیدا نمی کند.

در همین راستا همچنان که افراط گرایان در حال پیش روی در شمال هستند و تکان دهنده ترین جنایت ها را برای شکستن سد خیزش های مردمی انجام می دهند، حکمتیار با سخنرانی های فتنه انگیز، آتش حساسیت های قومی و مذهبی را بر می انگیزد و نیروهای این حزب در مناطق قابل نفوذ، تحریک های خطرناکی را از جمله ناامن کردن بلخ انجام می دهند.

قرار دادن دشمن های دیرینه در مقابل هم از دسیسه های ارگ نشیان بوده که اگر ادامه یابد و به نبردهای رودرو برسد همچنان که کشور را در جنگی داخلی فرو می برد برای حکومت وحدت ملی نیز خطرآفرین می باشد.

زمانیکه اشرف غنی با وجود در اختیار داشتن حکومت و قدرت عاجز از تامین امنیت پایتخت است، چگونه می تواند کشور را در میانه نبرد داخلی اجزاب قدرتمند و مسلح از خطر سقوط حفظ کند که چنین بر اختلاف های قومی و تحریک احزاب دست می زند؟

اشرف غنی که با افتخار از استقلال شاه امان الله خان در پی ملی گرایی است خود تیشه به ریشه مشارکت و وحدت نظام می زند و در حالی که به جای تفرقه اندازی و دورنگاه داشتن رهبران دیگر اقوام می توانست با سیاست و درایت همین نیم بند را حفظ کند.

طالبان به مانند حزب اسلامی هیچ گاه همراه و هم پیمانی هرچند با گزینه قومی برای حکومت نخواهند بود و حتی با نفوذ در اقوام پشتون خطری بس بزرگتر و ویران کننده تر از قدرت یابی دیگر رهبران اقوم در افغانستان هستند.

رهبری که با هیچ یک از حکومت ها و رهبران به توافق نرسید و همواره با دسیسه و دشمن دوستی به بقا خود ادامه داده اکنون در بدنه دولت دست به فتنه و اختلاف می زند، جناح جنرال دوستم، عطا محمد نور و محقق که در برابر حکومت ایستاده اند می توانست همراهانی مطمین تر از حکمتیار برای اشرف غنی باشد.

و حال همانگونه که امرالله صالح، حکمتیار را خطاب قرار داده است که تنها برای گریز از یک سوال در هراس مصاحبه به سر می برد، باید پرسید تا قبل از ظهور در لغمان در کجا به سر می بردی؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حزب اسلامی
حزب جمعیت
نظرات بینندگان:

>>>   شاید درکولاب بسرمیبرد
فهمیدی

>>>   دشمنان دیرینه کی است ؟

>>>   چرا همه از حمکتیار در هراسید؟؟
حسن غمکش

>>>   عجیب ههههههه
امیری جانی ومفرور که ازبدونوجوانی که عقده حقارت پیدانموده تاتاسیس احزاب جز توطیه،قتل،ترور،تعصب،تفرقه اندازی .نفاق دیگر چیزی را نمی داند ونمی پذیردبی شرمانه به قهرمان ملی کشوراتهام وابستگی به ISIرامیدهد به جهان اظهرومن الشمس معلوم است این مکارتاریخ در زیرچترکی زنده گی میکرد آفرین به آن چشم گل مرجان"قرباغی"

>>>   میگویند جنرال جرئت پنجهزاردالر برای اقبال صافی داده است تا او تضمین وتائید کند که جرئت تاجگ نیست از قوم صافی پشتون است

>>>   ګرګ زرد برادر شغال!!!! خدا حزب را از سر جمعیت کم نکند ورنه شر فساد ادامه خواهد یافت!!!!!!!

>>>   مبارزه برعلیه وطن فروشان
اشخاص كه درتصوير مشاهده ميكنيد
در ولسوالى چمتال ولايت بلخ در جنگ مسلحانه در مقابل نيرو هاى امنيتى دستگير شده اند
اگر به ياد داشته باشيد اينها به بهانه جمع اورى ترياك از جنوب كشور به صدها نفر به دستور حكمتيار به ولايات شمال كشور انتقال داده شده بودند
رهبران بى شعور جاه طلب وقدرت طلب جوانان ما را در مقابل ديگر أقشار كشور قرار ميدهند .
اينها غافل از دين از مذهب از خدا و از قران خدا با ريختن خون صدها جوان ميخواهند حكومت كنند ،
شرم آور است ننگ آور است تا يك افغان را در برابر افغان ديگر در ميدان نبرد قرار دادن و ان هم به نفع كشور هاى بيگانه و ظالم .

>>>   شما پیش برین ما تماشا میکنیم همینقدربس است

>>>   وقتی حساب و کتاب که برسد باز مانند .... سخن از قوم و دشمنی میزنید عطا چور باید حساب بدهد و از قتلهای بی حساب باید جواب ګو باشد

>>>   کدام یک از رهبران گفته بود هرزمانی صاحب صلاحیت شوم افغانستان وپاکستان را یکی میسازم یعنی افغانستان هم مربوط پاکستان گردد

>>>   ولسوالی‌ها و مناطق در شمال "واگذار" می‌شوند "سقوط" نمی‌کنند.
شیوه‌ و چگونگی مسلط شدن طالبان در خمآب و قسمت‌های از آقچه و چمتال، در فرهنگ معین و دهخدا "واگذاری" تعریف شده است.
سقوط پس از جنگ چندین شبانه‌روزی و کشته و زخمی شدن نیروهای دو طرف صورت می‌گیرد اما واگذاری یک معامله‌ صلح‌آمیز است. در واگذاری ولسوالی خم‌آب جوزجان و قریه‌های چمتال در بلخ بینی یک طالب و سرباز خون نشده است.

>>>   حالی دگه جاسوس های isi بداند که شمال از خود صاحب داره سه قدرت مندان شمال یکجا شده خبر دار باشه که بدون تذکره داخل شمال نشود که باز گوشت ره بنی شانره اگر قهر شود این سه رهبر باز سر شانره هم جدا میکنه

>>>   زنده باد آقای استاد عطا محمد نور والی پر افتخار بلخ باستان خداوند متعال یارو یاورتان باشه

>>>   Lalzad
امیر حزب اسلامی!
---------------
یا قهرمان تفکر فاشیستی و تعصب قبیلوی؟
=======================
* شاهان دیگران دزد و بچه سقاو اند...
* قهرمانان دیگران مزدور و جاسوس اند...
* جنرالان دیگران کلینر و موتروان اند...
* اما هر کی و هر چی از قبیله است، یا بابا است و یا انا...
+ + +
این تفکر از حکمتیار نیست! این اندیشه ای است که بانی آن محمود طرزی است و در طول یکصد سال گذشته، از دوران امان الله تا نادرشاه، ظاهرشاه، داود، تره کی، امین، نجیب، ملاعمر، کرزی و احمدزی عملا جریان دارد...
با یک تفاوت که طرزی ها، مهمند ها، امین ها، احدی ها، یون ها، طاقت ها و حکمتیار ها بر زبان می آورند؛ ولی کرزی ها، اتمر ها و غنی ها آن را خاموشانه و با لبخند عملی می سازند...
+ + +
آیا ما پند می گیریم یا اولی الالباب؟

>>>   در ولسوالى چمتال ولايت بلخ در جنگ مسلحانه در مقابل نيرو هاى امنيتى دستگير شده اند
اگر به ياد داشته باشيد اينها به بهانه جمع اورى ترياك از جنوب كشور به صدها نفر به دستور حكمتيار به ولايات شمال كشور انتقال داده شده بودند
رهبران بى شعور موقف طلب وقدرت طلب جوانان ما را در مقابل ديگر أقشار كشور قرار ميدهند .
اينها غافل از دين از مذهب از خدا و از قران خدا با ريختن خون صدها جوان ميخواهند حكومت كنند ،
شرم آور است ننگ آور است تا يك افغان را در برابر افغان ديگر در ميدان نبرد قرار دادن و ان هم به نفع كشور هاى بيگانه و ظالم

>>>   لطفآ ایمانداری را در پیش گیرید واز اختلافات دوری بگزینید حالا همه تان از عقل سلیم کار گیرید ،به هر دوی شما تاجکان وپشتون ها اظهار می دارم که در فکر چور وچپاول نباشید ،نواسه های تان را سیر نمودید همه از این نظام دفاع کنید گرچه مشکل هم است اما با وجود آنهم میتواند. این نظام پوسیده در آینده سبب خوشی ورفعت مردم در افغانستان شود ،از کلمات ناشایسته وناجایز که باعث شرمندگی همه تان باشد دوری گزینید ،ذللت ورفعت در دست الله متعال است ،پول دارای زیاد وسیاست های توهین آمیز وقهر وغصب فایده ای برای تان نمیرساند بنده مسکین الله باشید وشیطان را پیروی مکنید .
عبدالله ریحان

>>>   آگاه_باشید! به مسلمانی و کافری کس بازی نخورید!
من یک نفر #هندوی_کافر را نسبت به #هزار_ملای_پاکستانی_و_عربی که #جهاد_دروغین را در #وطنم برپا میکند، ترجیح میدهم.
هندوی کافر به وطنم کمک میکند ولی ملای مسلمان پاکستان در وطنم جوی خون را جاری کرده است.
آگاه باشید! به مسلمانی و کافری کس بازی نخورید!

>>>   یکی درآن بالا نوشته مبارزه با وطن فروشان حرف های خوب زدي برادر .اما نوشته های شما شامل تمام اجزاب وآن های که درین 38 سال خودشان را به مردم نشان داد ن همه آنهایی که تشنه قدرت هستن . غیری ممکين است خود فروخته نباشد

>>>   در افغانستان ما هیج رهبر حزبی نداریم که وابسته به خارج نباشد . هرکدام شان به هر طریق با شیاطین خارج در تماس میباشد. این خود فروخته ها در مجالس واجتماع که می نشینند طوری سخن رانی میکنند که هیج تا حالا موی نرفته فقط ( --- --)

>>>   زنده باد استاد عطا محمد نور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است