بحران وزرای دوتابعیتی در دولت استرالیا
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۳    ۱۳۹۶/۵/۳۱ کد خبر: 137526 منبع: پرینت

در شرایطی که با تشدید بحران وزرا و نمایندگان دوتابعیتی، دولت این کشور در معرض از دست دادن اکثریت پارلمان قرار گرفته است، نظرسنجی‌ها از کاهش محبوبیت کابینه خبر می‌دهند.

به گزارش رویترز، در شرایطی که تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دولت استرالیا در پایین‌ترین سطح محبوبیت در بین شهروندان این کشور قرار دارد، بحران وزرای دوتابعیتی این دولت که احتمالا مجبور به ترک دولت و پارلمان هستند باعث می‌شود که کابینه در معرض سقوط قرار بگیرد.

به نوشته رویترز، مالکوم ترنبال نخست‌وزیر این کشور که تنها با یک رای بیشتر حایز رای اکثریت پارلمان است، در آستانه از دست دادن آن است.

در پی افشاگری‌های اخیری که صورت گرفته است، مشخص شده است که 7 تن از اعضای پارلمان از جمله 3 تن از وزرای دولت دوتابعیتی هستند، موضوعی که صلاحیت آنها را برای حضور در مناسب انتخابی سلب می‌کند.

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان محبوبیت دولت ایتلافی راست میانه ترنبال در برابر حزب کارگر به 54 در مقابل 46 درصد کاهش یافته است که کمترین میزان نسبت به شش ماه گذشته است.

در همین حال، محبوبیت حزب راست افراطی «یک ملت» دو درصد افزایش را نشان می‌دهد.

قرار است که انتخابات ملی آتی این کشور در سال 2019 برگزار شود، اما تداوم کاهش محبوبیت دولت ممکن است به چالشی جدی برای تورن‌بال تبدیل شود.

هایدون منینگ، استاد علوم سیاسی دانشگاه فلاندرز استرالیا می‌گوید که «به نظر می‌رسد که ذهنیت رای‌دهندگان مبنی بر اینکه دولت تحت رهبری ترنبال کارا نیست، شکل گرفته است»، به نظر وی تنها راه برای تغییر این موضوع، از دستور کار خارج کردن مناقشه بر سر موضوع تابعیت و حل و فصل سریع آن است.

دادگاه عالی استرالیا قرار است طی این هفته جدولی زمانی را در خصوص صدور حکم درباره صلاحیت این 7 سیاستمدار اعلام کند.

براساس این قانون 116 ساله، قانون‌گذران منتخب تنها باید شهروند استرالیا باشند، اما مشخص شده است که برخی از سیاستمداران به خاطر محل تولد والدین یا پیشینیان خود، دارای تابعیت یک کشور دیگر نیز هستند.

جورج براندیس، دادستان کل استرالیا روز گذشته اعلام کرد که تصمیم نهایی درباره سرنوشت این سیاستمداران تا قبل از اواسط ماه اکتبر نهایی نخواهد شد.

از سوی دیگر، بیل شورتن، رهبر حزب کارگر استرالیا از دادگاه عالی این کشور خواست تا صلاحیت این 7 سیاستمدار را سلب کند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استرالیا
دوتابعیتی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است