اسارت ذهنی، یکی از مشکلات اصلی جامعه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۰    ۱۳۹۶/۵/۳۱ کد خبر: 137545 منبع: پرینت

یکی از مشکلات اصلی و درد درمان ناپذیر جامعه سیاسی و روشنفکری افغانستان، اسارت ذهنی است.

هر آدمی مدعی در عرصۀ سیاست و اجتماع و هر دسته و گروه سیاسی از لحاظ ذهنی در اسارت تعلقات سیاسی، فکری، قومی، قبیله ای، مذهبی، زبانی، محلی و در زندان برداشت های خود با توجه به این تعلقات به عنوان حقیقت مطلق قرار دارد. او و یا آدم ها و گروه های مختلف این جامعه در زندان ذهن خود تصویر بسیار مقدس و بر حق از تعلقات خویش دارند. آنها در این زندان می پندارند که رهبر و کلان گروه و جماعتی که به آن تعلق دارند و هر ویژگی که از لحاظ قومی، قبیله ای، مذهبی، زبانی، محلی و هر پیوند دیگری که از نگرش آنها نشان های این تعلق شمرده شود، تقدس و حقانیت مطلق دارد. باور و حکم آنها از این زندان در برابر کسانی که خارج از این تعلقات به سر می برد، باطل مطلق، گمراهی مطلق، ارتداد و انحراف مطلق است.

این اسارت ذهنی در جامعه سیاسی و روشنفکری و اهل سواد و تحصیل افغانستان طی نیم قرن اخیر شکل گرفته است و بصورت شگفت آور و باورنکردنی نسل به نسل انتقال می یابد.

زندانیان و اسیران ذهنی در این زندان های ذهن خود دچار یخ زدگی و انجماد شده اند. یخ هایی که بسیار ضخیم و عمیق اند و بدون گرمی و روشنایی آفتاب تابان عقلانیت و آزادگی، آب نمی شود و موجب رهایی زندانیان یخ زده و کرخت شده از این زندان نمی گردد.

اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جامعه افغانستان
روشنفکران
نظرات بینندگان:

>>>   بله بدون آزادگی نمیشود!
آزادی از طمع و ترس ، آزادی از قوم گرایی و حزب گرایی ، و آزادی از تنبلی و کهنه اندیشی!
باید شجاعت کنیم و از عواقب حداقلی تغییرمان زیاد نترسیم و اندکی هزینه بیشتر را هم بپذیریم تا فرصتها را خیرات هم کرده باشیم تا شاید آرام و آباد شویم

>>>   آقای اندیشمند! خوب نیندیشیده اید، گفتارشما یک نوع مطلق گرائی است، تمام تعلقات موردنظر ناشی ازتعصب است، تعصب درحیطه های مختلف حزبی دینی، مذهبی، قومی، وشخص گرایی، تعصب هم ازنظرعقل ،شرع ،عرف ،قانون واخلاق مذموم ومحکوم است، حال اگر برقوم وحزب ویا افرادی بخاطر اقلیت قومی ویامذهبی ستم شود، وحزب ویا افرادی صدای دادخواهی خودرابلند نماید وحقوق خودرا ضایع شده ببیند، وستمکاران را درهرلباسی ودرهرمقامی که باشد را نفرین نماید، آیا این اسارت ذهنی است یا آزادی ذهنی؟ تعصب مذموم آنست که قومی، افراد فاسد قومش را برافراد صالح قوم دیگرترجیح دهد. اما اگرقومی بامعیارهای دینی وانسانی صالحان خودرا براشرار دیگر اقوام ترجیح دهد تعصب نیست، واگرهم تعصب باشد، تعصب مثبت است نه منفی.
جوان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است