هدف آمریکا از بین بردن تروریزم نیست
چین و روسیه و ایران در حال حاضر در حمایت از پاکستان بر ضد آمریکا قرار گرفته اند. اگر هم آمریکا بخواهد فشاری بر پاکستان وارد کند دلیلش این رقبای منطقه ای است نه صرفا از بین بردن جنگ و تروریزم 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۸    ۱۳۹۶/۶/۳ کد خبر: 137689 منبع: پرینت

یک روز پس از اعلام راهبرد دولت تازه آمریکا وزیر خارجه آمریکا هشدار می دهد که اگر پاکستان در پیکار با هراس افکنی جدیت نشان ندهد پشتیبانی آمریکا را از دست خواهد داد. هرچند وزارت خارجه پاکستان در واکنش به سخنان ترامپ وجود پناهگاه های امن هراس افکنان را در خاک این کشور بار دیگر انکار کرده است اما آیا این راهبرد بر رویکردهای دوگانه پاکستان نقطه پایان خواهد گذاشت؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، امان الله پیمان عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: ما جنجال ها و کشمکش های زیادی را با پاکستانی ها سپری کردیم. پاکستانی ها باید یک بار به خود بیایند تا به عنوان دو همسایه یک بار دیگر در این مسایل یک زبان مشترک پیدا کنیم من فکر می کنم این می تواند کشورهای منطقه را نزدیک کند و حیات شان را و فرصت ها را تضمین کند.

وی، در خصوص بند فشار بر پاکستان در راهبرد آمریکا می گوید: ما رد نمی کنیم که پاکستانی ها چه کارهایی می کنند ولی گاه ناگاه ما به خاطر اینکه حتی مسوولیت های فردی مان و نظام داری مان را در حکومت افغانستان کنار زده باشیم تمام حرف ما این است که پاکستان همه این ناامنی ها را به راه می اندازد.در حالیکه بسیاری از مسایل به دست خودمان و بر اثر بی خردی های خودمان است. درست است که پاکستان به عنوان یک رقیب و یک حریف در برابر ما هرچه که فکر می کنید انجام می دهد ولی ما به عنوان یک ملت چه مسوولیت هایی را داریم؟ ما به عنوان یک ارتش به عنوان یک جنرال وزیر چه کارهایی را می کنیم؟ آمریکایی ها فراموش نکنند که خود در بخش بزرگی از ناامنی های افغانستان مقصر و دخیل هستند. در پرورش تروریزم، در استفاده از چهره های نامیمون و نامناسبی که نامتناسب هستند سال ها را رد کردند، هفده سال را رد کردند.

پیمان افزود: اینها که می گویند ما پاکستان را تحت فشار قرار می دهیم نباید فراموش کنند که اینها با کشوری درگیر می شوند که نه تنها خودش یک قدرت اتمی است که کشورهای مختلفی مانند چین مانند روسیه و مانند کشورهای آسیای میانه را در همکاری خودش خواهد داشت.

این نماینده مجلس در خصوص عملکرد آمریکا در سال هایی که در افغانستان بودند گفت: پاکستانی ها باید در سطح منطقه و در سطح مطبوعات بگویند که کدام راه را انتخاب می کنند. اما برای آمریکایی ها چه راهی وجود دارد؟ آمریکایی ها حتی یک مبارزه صادقانه در برابر تروریزم در افغانستان نکردند. آمریکایی ها مگر نمی دانند که افغانستان به نان نیاز دارند، به اقتصاد نیاز دارند و باید روی این جنبه ها کار شود تا بتوانیم بر تروریزم غلبه کنیم. آمریکایی ها با هزارها سرباز به افغانستان آمدند. اما از افغانستان خارج شدند امروز دوباره برگشت می کنند. این برگشت صادقانه نیست و برای منافع خودشان می باشد. من همیشه بر صداقت آمریکایی ها شک داشتم. زمانی که پیمان امنیتی را می آوردند به آنها گفتم غیر از اینکه شما در مورد پیمان امنیتی با افغانستان حرف می زنید در پیمان های اقتصادی و تضمین های سیاسی و تضمین های نسل بعدی افغانستان تاثیر و تعلیم و تربیه افغانستان با ما هم گپ بزنید و این قراردادها را هم انجام دهید. اما آنها یک پیمان بیهوده نظامی که هیچگونه راهبردی در افغانستان عملی نکرد و هیچ درد ما را دوا نکرد را امضا کردند و آوردند.بنابراین باور من این است که این راهبرد جدید هم فقط در حد یک حرف سیاسی است. یک حرف عملی که در مقابل پاکستانی ها قرار بگیرد وجود ندارد. *

وی در خصوص هدف اصلی آمریکا از تدوین چنین راهبردی می گوید: چین و روسیه و ایران در حال حاضر در حمایت از پاکستان بر ضد آمریکا قرار گرفته اند. اگر هم آمریکا بخواهد فشاری بر پاکستان وارد کند دلیلش این رقبای منطقه ای است نه صرفا از بین بردن جنگ و تروریزم. ادامه این رقابت خودش جنگ می آفریند. چرا که اگر می خواستند تروریزم را از بین برند، فرصت های بسیار خوبی در اختیار داشتند. حتی می توانستند افغانستان را از لحاظ اقتصادی به راحتی اکمال کنند و این مسایل و مشکلات به راحتی حل شود.اما هر روز جنجال و مشکلات بیشتر شد. بنابراین چند تا طالب، داعش و القاعده که ریشه اصلی همه این تروریست ها در طالبان است آمریکا را با تمام قدرتش و دنیا را به چالش گرفتند. امروز روسیه و چین و ایران وارد سیاست های منطقه ای شدند و این جنجال ها را خلق کرده اند. اکثریت اینها در یک ردیف قرار می گیرند. بنابراین آمریکایی ها اگر آرامش را در افغانستان می خواهند به جای این فشارها و جنجال ها از راه های معقول تفاهماتی را در منطقه وما بین ما و پاکستانی ها بوجود بیاورند و به همه بگویند که تروریزم یک خطر جدی برای همه ما است. نه اینکه به جنگ ها و مشکلات منطقه ای دامن بزند.

پیمان معتقد است تروریزم در تفاهم و برنامه ریزی آمریکایی ها بوجود آمده و افزود: در این منطقه کشورهای مختلفی به شمول خود آمریکا تروریزم را حمایت و تمویل کرده اند. باور من این است که حضور داعشیان از عراق شروع و تا کشورهای مختلف خود آمریکایی ها نقش داشتند و اگر پاکستانی ها هم در این مساله نقشی داشته باشند که دارند این در تفاهم با آمریکایی ها صورت گرفته است.

وی در خصوص نتیجه راهبرد آمریکا گفت: باید به آمریکایی ها گفت که آنها با این راهبرد تازه هم در جنگ برنده نمی شوند شما افغانستان را از لحاظ اقتصادی تمویل کنید. شما از لحاظ انرژی افغانستان را تمویل کنید. راهکارهایی برای اقتصاد آَینده افغانستان بسازید. در این شرایط اطمینان می دهیم که تروریزم خودبخود در منطقه شکست می خورد. در حالیکه سربازان ما در اینجا نان برای خوردن ندارند چند تا چپاول گر را در افغانستان مسلط کرده اید به نام تدارکات و دیگر عناوین. اینها تمام سرمایه های افغانستان را می دزدند، با این وضع افغانستان چطور می تواند در برابر یک قدرت اتمی مانند پاکستان پیروز شود؟

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
تروریزم
نظرات بینندگان:

>>>   اقای پیمان حرف های به دل گفتید خیر ببنید.

>>>   اقای پیمان حرف های خوبی گفتید قابل تامل است اما از اوردن گلبدین خان چیزی نگفتید که این ادم چند اتشه چطور زیر چتر برنامه امریکائی ها وارد افغانستان شد.

>>>   اگرمثل شما چند نفردیگر هم حقیقت رابگوید راه حل پیدا میشود افرین که راست گفتی

>>>   در كابل جانم را ميگيرند و ميگويند هزاره هست، در غور به رگبارم ميبندند استدلال ميكنند كه تاجيك است و در سمنگان عزيزم را از من جدا ميكنند و به من مي باورانند كه ازبك است. تو را از من و من را از تو به بهانه هاي واهي جدا ميكنند تا شاهرگ وحدت و انسان دوستي مان را قطع كنند. با دستان گره كرده تر از پيش بر اتحاد مان پاي مي فشاريم. دوران سختي را ميگذرانيم ، همگي هوشيار باشيم.

پلان هاي راكتيار وطالب را اينها تشريح كردند و هنوز هم تنها ما دنبال وحدت ملي باشیم.

>>>   افغانستان ميدان جنگ خطرناك قدرت ها مى شود؟
نظامى پيشين امريكا: 'بازى امريكا، روسيه و چين را در افغانستان مى بينيم.'
#مسلم_شيرزاد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است