انفجار در مسجد امام زمان پیام های متفاوتی دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۹۶/۶/۴ کد خبر: 137712 منبع: پرینت

زمانی در قعله نجارهای خیرخانه زندگی می کردم، مسجد امام زمان یکی از بزرگترین مسجد شیعیان در قلب خیرخانه و در منطقۀ شمال کابل است که قومیت های مختلفی در جامعه تشیع مناسبت های مذهبی خود را در این مسجد دایر می نمودند.

در روزهای محرم گاها در این مسجد رفته بودم، بالاتر از یک هزار نفر گنجایش داشت. در ضلع شرقی مسجد، طلبه های علوم دینی که تعدادشان بالاتر از صد نفر می شد اتاق یا به گفتۀ خودشان حجره داشتند و مصروف تحصیل علوم دینی بودند. در ضلع غربی مسجد به تازگی یکی از بزرگترین مارکت های تجارتی ساخته شده بود و می توان گفت برای مردم خیرخانه این منطقه از حساس ترین نقاط به حساب می آمد.

انفجار در مسجد امام زمان پیام های متفاوتی دارد، یعنی یک فاخته و چند نشان؛ گفته می شود این حمله درست زمانی آغاز یافت که شیعیان این منطقه مصروف نماز بودند. در ابتدا گفته می شود یک موتر زرهی سیاه وارد مسجد می شود و مهاجمین در ابتدا دو نفر را در دروازه ورودی به رگبار می بندند، سپس سید پادشاه، خادم این مسجد را مورد حمله قرار می دهند که وی از ناحیه دست و پا زخمی می گردد. پس از آن با انداختن بمب دستی و گلوله باری وارد مسجد می شوند. مردم سراسیمه به دنبال راه های خروجی خود را از محوطه داخلی مسجد بیرون می کشند و تعداد زیادی بصورت فجیعی کشته می شوند.

تروریستان وقت کافی برای سلاخی و کشتن مردم حتی با سلاح سرد داشتند. کسانی که از این حادثه جان سالم به در برده اند از ناتوانی و عدم قاطعیت پولیس در دفع این حادثه یاد می کنند در ابتدا آمار رسمی بسیار کمتر از آماری است که شاهدان عینی می دهند. آمار وحشتناک خوانده شده است.

در ضلع دیگر مسجد، زنان نیز حضور داشتند که بسیاری از آنها با صدای فریاد و ناله و استمداد نتوانستند خود را از مهلکه نجات دهند؛ از سویی شرایط برای نیروهای امنیتی جهت خنثی نمودن این حملات سخت می گردد اما در هر صورت این فاجعه با کشتار مردم نمازگزار به پایان می رسد.

ظاهرا در آغازین لحظات حملات تروریستان، گروه داعش مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت اما نقطۀ تردیدهای زیادی وجود دارد که چطور داعش به سرعت زیاد دقیقا میکانیزمی حملاتی را انجام می دهند که طالبان زمانی این حملات را سازماندهی می کردند و این سوال ایجاد می شود که با توجه به حملات اخیر بر مساجد شیعیان در نقاط مختلف کشور چه دست هایی و با کدام اهداف استراتژیک کار می کند و در عقب این ماجراجویی های سیاسی چه راهبردی تعقیب می شود؟

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسجد امام زمان
کابل
انتحاری
نظرات بینندگان:

>>>   Ariaie
به برادرم اهل تشيع پيشنهاد دارم:
شكى نيست كه تروريستان دشمنان همه مردم و اقوام اند و از كشتن انسان هاى بيگناه لذت برده و قتل مردم را عامل سعادت اخروى مى دانند. در اين ميان انها براى قتل عام اهل تشيع نسبت به ديگران به زعم خودشان يك دليل بيشتر دارند و ان مذهب تشيع است. اين بدين معنى است كه احتمال حمله بر شما بيشتر از هر كسى و هر قومى ديگر است. بناً تا شرايط همين است و وضعيت بهبود نيافته از اجراى نماز هاى جماعت، اجتماعات مذهبى و مراسم هاى دسته جمعى در مساجد ، تكايا و غيره عجالتاً خود دارى نماييد . براى هر مسلمان قبل از هرچه حفظ جان فرض است و با جمع شدن در چنين مكان هاى در روز هاى جمعه و ديگر مراسم مذهبى خود را هدف اسان براى انها نسازيد .. شما ميتوانيد در مكان هاى ناشناخته نماز هاى مانند عيد و جمعه را نيز برپا كنيد و اگر برپا هم نكنيد با توجه به جدى بودن خطر شخصاً باورم اين است كه گناه نكرده ايد!

>>>   Ar
پنج نفر به انتحاری های افغانستان و
جهان دست دارند .
۱ گلبدین بدین رهبر انتحاری و نفر
پاکستانی ها در پشاور دستور از آی اس آی .
۲ کرزی زی دست خونین با برادر هایش طالب .
۳ اشرف غنی زی در انتحاری معاون گلبدین وجاسوس یهودی و امریکایی ها .
۴ حنیف اتمر جاسوس آی اس آی و انگلیس مشوره دهنده و سر گروپ طالبان در کابل .
۵ استنکزی جاسوس پاکستانی ها پشاور . وظیفه اش جابجا کردن انتحاری ها در هر نقطه افغانستان .
این ها هستند قاتلان مردم افغانستان و جهان .

و شریک انتحاری ها گلبدین بدین کرزی زی غنی زی حنیف اتمر و استنکزی میباشد . یک گپ بسیار مهم که چرا تمام انتحاری ها سری قوم تاجیک هزاره و ازبک میشود و چرا یک انتحاری سری مردم پشتون تا به امروز نشده . ببینین دوست ها عزیز که این انتحاری کاری خودیشان اس حالا دیگه خوب افشا شدن . و حالا میخواهند که تمام اقوام افغانستان را نابود کنند و تنها خودی پشتنو ها بانند در افغانستان و بس شما ببینید که چقدر این قوم پشتون مردم بد هستند

>>>   Rezaei
دست داشتن آصف مهمند و حکمتیار در حمله تروریستی دیروز مثل روز روشنه
خود مهمند اعتراف کرده که مهاجمان پشتون دیروز انتقام شکست طالبان در بلخ را گرفته اند

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
گلبدين در پيام عيدي سال ١٣٩٢ خود هموطنان عزيز هزاره ي ما را به نسل كشي تهديد كرده بود. احتمالا بسياري ها فرموش كرده باشند.
حکمتیار به هزاره‌ها هشدار داده بود که "آنروز فرا خواهد رسید که مردم مظلوم افغانستان برای احقاق حقوق غصب شده شان کمر ببندند و در آن زمان در هیچ گوشه کشور پناه‌گاهی برای خود نخواهند یافت. بعضی از آنها به ایران فرار خواهند کرد و ایران هم با آنها سلوک وحشیانه و بیرحمانه خواهد کرد."

>>>   داعش ص ف نام است و باید ګفت و خود را صد فیصد مطمین کرد که این کار. کسانی است که فعلا عملا برای بدنامی حکومت استین بالا زده اند و به نام های ګوناګون به میدان امده اند و میخواهند که بین مردم تفرقه انداخته و از اب ګل الود ماهی بګیرد بعید نیست که محقق در این حمله دست داشته باشد و در این اواخر به نام ایتلاف نجات به میدان امده اند این ایتلاف نجات جان خود ایشان است نه از ملت افغانستان این را باید بدانید که دست های درونی ناراضیان حکومت در این عمل فجع موجود میباشد

>>>   من طرفدار نظر اولی هستم . این نظر خیلی منظقی و درست است . اهل تشیع لطفا از تجمع برای نمازگزاری در مساجد و تکایا خود داری نمایند .
جان تان مهمتر و خدا بخشاینده تر است.
لطفا دیگر برای مراسم مذهبی و اعیاد تجمع نکنید .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است