بانیان جنگ های مذهبی و قومی
حکمتیار امروز همان افراط گر دیروزِ حامی داعش و طرفدار نسل کشی قومی است در حالیکه نه تفاوتی میان طالب و داعش با گلبدین می باشد و نه ارگ نشینانی که کشور را به بهای قوم گرایی نابود می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۲    ۱۳۹۶/۶/۵ کد خبر: 137773 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، تروریستانی که دست به کشتار مذهبی و هدف قرار دادن قومیتی خاص در افغانستان می زنند آن داعشی نیست که سوریه و عراق را به نابودی کشاند بلکه از دل طالبان با نامی جدید در پی به سرانجام رساندن اهدافی است گره خورده با منافع طالب و نفوذی های درون حکومتی.

رویدادهای زنجیره ای که با حمله خونین دوم اسد سال گذشته آغاز و هر از چند گاهی تجمع قومیتی و مکان مذهبی را هدف قرار می دهد با نام داعش سعی دارد تا از طالبان، چهره ای تلطیف تر نشان دهد.

از جانب دیگر، طالبان بزرگترین گروهی تروریستی در کشور است که براساس منافع امریکا روزی شکل و دیگر روز به بهانه مبارزه با تررویسم مورد هدف قرار گرفت، هرچند جنگی که از سال 2001 در جریان می باشد روی دیگری قدرت یابی این گروه بوده و منفعت های که امریکا از به انزوا کشاندن رقبای منطقه ای تا تجارت مواد مخدر کسب کرد.

گروه داعش که بنا به تبلیغات طالبان در نقطه مقابل این گروه قرار دارد همان نیروهای از درون آنان برای انجام اهدافی می باشد به مانند دامن زدن به اختلاف های مذهبی و قومی که با کشتارهای بی رحمانه و فیجع همراه باشد.

هرچند از حکومت گرفته تا طالبان سعی بر بزرگ جلوه دادن تهدید طالبان دارند اما با نگاهی به گذشته پی می بریم که همبستگی گروه های افراط گر از دیرباز بوده و هست، گلبدین حکمتیار قبل از پیوستن به توافقنامه صلح آشکارا نیروهای خود را تشویق به حمایت و همکاری با داعش در کشور کرد و در پیامی نوروزی سال 92 قوم هزاره را تهدید به نابودی می کند و هیچ ابایی از علنی کردن تنفر قومی و مذهبی خود ندارد.

گلبدین حکمتیار که داعیه رهبری سیاسی دارد هیچ گاه نتونست به راس قدرت برسد و حتی فرصت همراهی با طالبان را نیافت، طی دو دهه انزوا در تلاش بود که به مخالف مسلح قدرتمند برای حکومت بدل شود که سرانجام با توافقنامه صلح راهی به ارگ گشود.

رهبر حزب اسلامی از بدو ورود به افغانستان بر اساس ایدیولوژی و سیاست قوم گرا و افراط گری گذشته سعی کرد بر اختلاف های مذهبی و قومیتی دامن بزند، راهی که تروریستان طالب با نام داعش با کشتار و قتل عام مردم بی دفاع در اماکن مذهبی و یا تجمع های قومی صورت می دهند.

امرالله صالح در واکنش به حمله بر مسجد صاحب الزمان کابل که مسوولیت آن را داعش برعهده گرفت با بیان اینکه زمانی حکمتیار با داعش بیعت کرده بود از شورای صلح می خواهد که از وی نسبت به تشکیلات، شیوه طرح ریزی عملیات ها و توجیه هدف گیری های آنان سوال کند.

این گفتهِ رییس پیشین امنیت ملی از آنجا نشات می گیرد که حکمتیار در ابتدای شکل گیری داعش در افغانستان به عنوان منزوی به دور مانده از دایره مخالفان مسلح، اهداف و عملکرد خود را به این گروه نزدیک می بیند در حالی که زمانی به حمایت از داعش پرداخت که این گروه آینده ای مبهم در افغانستان داشت و طالبان به عنوان قدرت اول مخالف حضور داشت اما حال که وی هم در حکومت حضور دارد و هم از مشروعیت سیاسی و اجتماعی برخوردار نسبت به عملکرد داعش که از بدنه طالبان است، چه دیدگاهی دارد؟.

رویکرد حزب اسلامی پس از توافقنامه صلح به گونه گذشته اما قانونی در جریان می باشد، نیروهای این حزب، سلاح های خود را تحویل نداده و ولایت های تحت حاکمیت خود را دارند و حکمتیار از هر فرصتی برای تفرقه مذهبی و قومی استفاده می کند حتی با تهمت های بی سند و تنها برای آشفته کردن فضای سیاسی.

حزب اسلامی که تا چند ماه گذشته به عنوان یکی از گروه های تروریستی در کشتار مردم دست داشته و مخالف نظام بود بر اساس منافع ارگ وارد صلحی شد که فرصتی دگر باره برای حضور در قدرت یافت اما همچنان که از ابتدا انتظار می رفت خطری بزرگ برای افغانستان است و نیم بند ثبات باقی مانده.

اگر امرالله صالح در رابطه با انتحاری خونین روز جمعه کابل به حکمیتار اشاره می کند در رابطه با سیاستی در هم تنیده کشور می باشد که حکومت در همکاری با طالبان سعی در پررنگ کردن نقش داعش دارد تا به اهداف شوم خود دست یابد و هم از جانب دیگر با حمایت از گلبدین حکمیتار هم ارگ را قدرتمند کند و هم به مقابله با مقام های مخالف برود.

داعش، طالب و یا هر گروه و هر مقامی که در پی براندازی اختلاف های مذهبی و قومیتی است هر روز با نام و جایگاه جدید در پی به سرانجام رساندن منفعت های می باشد که یا در خواست قدرت های جهان و منطقه ای خلاصه می شود و یا در قومیتی که خود را وارث بلامانع قدرت افغانستان می داند.

حکمتیار مهره سوخته ای بود که در حمایت امریکا توسط ارگ وارد بدنه حکومت شد تا یکی از وسیله های باشد برای تداوم تروریسم و گروه های تروریستی در افغانستان و اگر اکنون طالبان آشکارا به مانند گذشته عهده دار جنایت های تکان دهنده قومی و مذهبی نیست برای فریب افکار عمومی می باشد تا از خود چهره ای مصلحت اندیش به نمایش بگذارد در حالی که در باطن نه تفاوتی میان طالب و داعش با حکمیتار است و نه ارگ نشینانی که کشور را به بهای قوم گرایی نابود می کنند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   حکمتیارمهره سوخته نیست بلکه مهره جدید است وبرای فعلا مهره سوخته کسانی اند که ازصحنه سیاسی رانده میشوند

>>>   Latifi
چطور میتوانند انسان را قانع بسازند تا زنان و اطفال را گردن بزند و انتحار کند؟
از چه میتود ها استفاده میشود تا یک شخص بتواند درداخل مسجد انتحاری کند، مسجد را خراب و قرٱن را به ٱتش بکشد؟
اگر قرار باشد شخص را برای اجرای انتحاری از راه دین تشویق کنند، پس سوال برای همان شخص پیدانمیشود که چرا در خانه ی خدا چنین عملی را انجام دهد و یا اطفال معصوم چه گناهی دارند؟

یا اینکه شاید در پهلوی برانگیختن احساسات و تنفر مذهبی شان دیگر میتود ها هم استفاده میشود؟
من نمیتوانم تصور کنم که یک شخص را از طریق دین بر خلاف دین بتوان قادر به اجرای انتحاری، قتل زنان، اطفال و سوختاندن قرٱن کرد....
بیایید ریشه یابی کنید و استادان شیطان را پیدا کنید؟

>>>   Ahmad
حزب گلبدین حکمتیار غنی بی ....امروز ده ها تن از افراد انتحاری را به بهانه تظاهرات تفریح کشیده از مهمان خانه اتمر.

>>>   بهروز جلال آبادی
میدانیم که طالب و داعش پختون است و میدانیم که ارگ هم در قبضه فاشیزم پختون است !
راه حل چیست ؟؟؟؟؟؟

>>>   آخرین راه حل: مسلح شدن و گرفتن موضع تعرضی دایمی علیه دشمن!
#امیر_آریانی

>>>   دوستان گرامى همه روزه پيش چشم ما سربازان وافسران ماترور
ميشوند چرا شهامت نوشتن واقعيت رانداشته باشيم.
قرارمعلومات موثق درساحه قدرت طالبان جسد هاى سربازان
تيزاب پاشى ميشوندانهارا مرتد ميگويند هيچ كس حق اداى
نماز جنازه براى شان ندارند فقط بايد در يك گودال انداخته
شوندبالاى شان خاك بى اندازند. امادرساحه حكومت، مرده طالب
ترورست را طالب جان ( شهيد ) ميگويند ومراسم ويژه برايش ميگيرند.
عبدالظاهر ظهموری گرامی

>>>   بهروز جلال آبادی
متاسفانه در ننگرهار ( که من هم ننگرهاری هستم) خرید و فروش به پول روپیه پاکستانی میشود ! روزنامه های پاکستانی هر روز با خبرهای ضد افغانستانی به فروش میرسد !
شناس نامه های پاکستانی در جیب های ۵۰ در صد مردم ننگرهار وجود دارد !
وقتیکه سخن از پاکستان و افغانستان زده شود به بسیار بیشرمی از پاکستان دفاع میکنند !
این جاهلان باز میایند بلخی های عزیز و پنجشیری های قهرمان را متهم به جاسوسی ایران میکنند !
این هم اصلیت پختون های ننگرهار !
با چی جاهلان طرف هستیم !
به امید یک پارچگی تاجیک تباران علیه وطن فروشان

>>>   واقعبینانه و درست بیانات شده گلبیدین راکتیار که مشهور به قصاب کابل نزد شهریان کشور بخصوص کابلیان است هیچ فرقی با طالب و داعش ندارد زیرا اوسار همه انها به میخ پاکستان بسته است و اکنون که گلبیدین در شهر کابل از جانب ارگ نشینان جاداده شده نعره سرداده و قوله به نابودی دیگران جز قوم و زبان خوداش است چون فعلا پس از تسلیمی که با چند تن از افراد مسلح اش سوار بر موتر های مادل جدید که تازه خریدار شده بود نشان دادن ضرب شصت به رقبایش بود که از جانب ارگ چنین زمینه برایش مهیا شده بود امادر اصل گلبیدین از همکاری و همسوی مردم مانند گذشته از نفوذ چندان برخوردار نیست رویهمین مطلب هرروز به این ان دهان می اندازد تا مگر بازهم مشهور گردد و مردم را بفریب دور خود جمع کند چیزی که فعلا دارد رهنمایی و رساندن ترورستان بجاهای مطلوب شان که ای اس ای به گلبدین وظیفه سپرده است .

>>>   بالاي لباس يك هنرمند دنيا صدا بلند كرد در فسبوك ها در رسانه ها در تلويزيون ها اين ملا هاي نادان روحانيون چه حال كردند چونكه زن بود چه حال شد اما در مسجد ها كه قران پاك ميسوزاند كجا ملا ها كجا فال بين ها كجا است ملا هاي كه در تلويزيون ها گلو پاره ميكنند.

>>>   ‍ لطیف پدرام:
بسمه تعالی
تصاویر جانسوز و غمبار هموطنانم را در میرزاولنگ دیدم. آن چه دیدم فراتر از تلفات نظامیان متخاصم در میدان های جنگ است. این نسل کشی است جنوساید است. تسلیت گفتن دردی را دوا نمیکند باید تدابیر جدی اندیشید. من در باره ی این اتفاقات و روش ها و استراتیژی های پیش گیرانه ی که باید اتخاذ میشد هفده سال است که سخن میگویم. در باره ی این تدابیر و راه حل ها به مناسبتی در منزل استاد خلیلی نظریاتم را گفته بودم. و همین گونه با همه ی سران ای که حالا سر و صدا به راه انداخته اند. به هر حال نمیخواهم به آن بحث ها و گفته ها بپردازم اما به صراحت میگویم لبه ی تیزی نبرد های داخلی افغانستان متوجه هموطنان شیعه مذهب ما است. گروه ها و نیرو های جنگی ای که در عراق و سوریه شکست خورده اند به فکر انتقام جویی و کشتار شیعه ها در افغانستان شده اند.خطر بسیار جدی است و شیعه های افغانستان آماج اصلی این حملات و خطر ها اند. رژیم کابل آشفته تر و ناتوان تر از آن است که بتواند از این کشتار ها جلوگیری کند. در عین حال دستگاه امنیتی و دفاعی رژیم مالامال از نیروهایی است که تفکر داعشی دارند. و در میان این نیرو ها کم نیستند افراط گرا هایی که شیعه ها را حتا مسلمان نمیدانندو طبعا مایل به دفاع از اهل تشییع نخواهند بود. مناطق هزاره نشین باید خود به فکر دفاع از خود باشند و چهار چوب های حقوقی و قانونی آن را و ساختار های امنیتی آن را خودشان باید تعیین کنند. وبرای ایجاد ساختار هایی که خود تصمیم گیرنده باشند و بودجه داشته باشند اندیشه کنند، ورنه فردا دیر خواهد بود. برای همه ی شهدا درود میفرستم.

>>>   سلام بر تمام برادران هزاره هر چه زود تر بهتر اتحاد بر علیه دشمنان هزاره هر چه دیر شود بد تر. سران هزاره ترسو هستن خود فروخته هستن انها دفکر خوش گزرانی خود شان هستن تا حالا میبینید که مردم بیگناه هزاره کشته شدن هیچکاری این اوغان بیشرف غنی کاری نکرده بپاه خیزید برادران غیور هزاره

>>>   بهترین راه فقط تجزیه کشور بین اوغان و غیر اوغان است

>>>   ‎مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
#حفیظ_منصور: "اکثر مدرسه ها و دارالعلوم ها کانون تفکر تروریستی و در خدمت وهابیت و سلفی گری قرار دارد."
آیا حفیظ منصور دشمنی با داملا ها دارد یا حقیقت را میگوید؟

>>>   افسوس به امرالله صالح زمانی جایگاه خاصی بین داشت اما با موضع گیری های جدید و گپ های پوچ و خالی در جوانی خود را تباه کرده است، باید از صالح صاحب پرسان شود که مصارف روند سبز از کجا می آیید؟

>>>   قومگرایان پشتون و تروریستها منجمله گلبدین و دولت فعلی سر و تی یک کرباس اند، باید برای دفاع خودی آمده گردید چاره ای نمانده.

>>>   سلام. غني و اتمر خاءنين را افشا ميکند چون معلم عطا که ګف زدنش به شاګرد مکتب ميماند. با احترام
اجمل مزاري

>>>   Hanif Mohammad Aziz
امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان میگوید حمله به مسجد امام زمان را طالبان زیر نام داعش مرتکب شده اند. واقعییت است طالبان هرجنایت غیر انسانی خویشرا فعلا درعقب نام داعش اجرا میکنند

>>>   Yama Aryapour
خطاب به غلام بچه ارگ قبيله!
حملات اخير تروريستى بالاى اماكن و محلات تجمع هزاره ها را مذهبى نسازيد، آيا كُرد هاى كوبانى در سوريه هم پيروان مذهب شيعه بودند كه مورد حملات و كشتار بيرحمانه تروريستان داعش، النصره و .... قرار گرفتند؟ در حاليكه داعش اصلاً در افغانستان وجود ندارد، چطور شما ميخواهيد با ياوه گوئى تان مردم را فريب بدهيد و چطور جرئت ميكنيد كه جنايات طالب پشتون را بنام داعش خاك پوشى توجيه كنيد؟
دوستان محترم!
حقائق چيز ديگر است، حقيقت هدف قرار دادن اقليت هاى خلع سلاح است نه پيروان مذاهب.

>>>   به خودجرئت میدهم که آقای پدرام را مخاطب قرار داده و از وی بپرسم که آقای پدرام!
مکتب فکری شما برای حل این مشکل کدام رهکار را پیشنهاد میکند؟ شاید کسانی سوالم را احمقانه بپندارند اما متیقن استم که آقا پدرام میداند که هدفم چیست؟ ملاحظۀ من در این است که آقای پدرام مردم زحمتکش هزاره را به دفاع از خود دعوت نموده اند، با این دعوت ایشان بجای اینکه این مردم زحمتکش را به همبستگی رهنمون شده باشند، ایشان را در قرار گفتن همه مردم غیر هزاره تشویق نموده اند، هرچند معنی کلیمه این است که آقای پدرام همان آیدیای فدرالیزم را پیشکش نموده اند اما این مفهوم تا الحال فقط برای خود شان فهما است نه برای همه مردم!
به آقای پدرام پیشنهاد مینمایم که با پایبندی به مکتب فکریش، برای همبستگی کار نمایند نه برای متفرق ساختن.

>>>   درپشت این ترورهاو انتحاری ها درمساجد وتکایا مردم هزاره شیعه دستان کثیف وفاشیست غنی، اتمرو ستانکزی وفاشیستان امثال شان هستند درین هیچ جای شک نیست. اگرمردم هزاره درافغانستان محو و نابود گردند این فاشیستان تاریخی خودها رافاتح افکارنشنالیستی خودها به همفکران خود خواهد کردند .ملیت های محروم افغانستان بدانند که خطرناک ترین توطیه ودسیسه توسط بعضی افراد علیه آنان درراس قدرت حاکمه وجودارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است