پدرام: فدرالی شدن نظام سیاسی ضروری است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۱    ۱۳۹۶/۶/۶ کد خبر: 137836 منبع: پرینت

نظام متمرکز و استبدادی کنونی بدلیل عدم پاسخگویی به مشکلات مردم باید تغییر کند و به هیچ وجه قابل قبول نیست.

عبدالطیف پدرام، رییس حزب کنگره ملی در صفحه رسمی خود بار دیگر بر لزوم فدرالی شدن نظام سیاسی کشور تاکید می کند و می گوید که این امر اجتناب ناپذیر است و کسی توان جلوگیری از آن را ندارد.

نماینده مردم بدخشان گفته است که در گذشته نیز تغییر نظام شاهی ناممکن و قوم‌گرایانه تلقی می‌شد اما در نهایت رژیم سلطنتی نیز از هم پاشید و نظام جمهوری ایجاد شد. تحول تاریخ در دست کسی نیست.

وی افزوده است که با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و فرهنگی افغانستان، تنها نظام فدرالی می‌تواند پاسخگوی مشکلات کنونی این کشور باشد زیرا با فدرالی شدن نظام کشور اکثر مشکلات اقتصادی و فرهنگی مردم نیز حل خواهد شد.

پدرام پیش از این به جمع‌آوری امضا برای تغییر نظام سیاسی افغانستان اقدام کرده بود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پدرام
نظام فدرالی
نظرات بینندگان:

>>>   پدرو لالا خوابهایت یکش هم راست نمی شود

>>>   نظام فدرالی برای تجزیه طلب ها و خودمختاری ها خوب است پدرام .....این ارمان را بگور خواهد برد .
حبیب الله یوسف زی

>>>   بروبیادر بیکارماندی خوده چی فکرکدی

>>>   بلی، پدرام خان، در صورت فدرالی شدن افغانستان حتماّ یک ولایت به تو و یک ولایت برای عطانور داده می شود. بعد تمام دار و ندار مردم را آزادانه غضب کنید و دود از دمار مردم بیچاره بکشید. یک حکومت مرکزی قوی هم وجود ندارد، که جلو .....های تانرا بگیرد.

>>>   ۹ سرطان ۱۳۹۲
کرزی: برخی کشورها در تلاش به میان آمدن حکومت ملک الطوایفی هستند

نظام هاى پيشينه گذشته در ذات خود فدرال بودند. و يا در سر حکومت هاى ملک الطوایفی کشورهاى اتحادى فدرالى را آباد کردند

حکومت ملک الطوایفی از زمان پيش از ميلاد "آريانا" و پس از ميلاد فلات ايران و توران زمين و شمال هند "ممالک ايران" نام داشتند.

پس از احمدخان ابدالى و بقدرت رسيدن ٢١ پسران تيمور شاه و آمدن هند برتانيه در خراسان خاورى ممالک ايران وسپس از سوى قوم و قبيله هاى خود پشتون شروع شد ممالک شرقى ايران را زير نام بيگانه و عجيب غريب با معنى فغان و فرياد ملک طیفی و يک طايفه اى سازد.

برتانيه هر چقدر کوشش کرد کى يک دولت " ملى و ملتى" سازد و امارت اميرعبدالرحمان خان را تا به دندان مسلح ساخت تا نظام ملک الطوایفی را از بين ببرد و به جاى اش نظام يک دنده اى با سيستم اروپايى انگريزى کمپنى هندبرتانوى کاپى نمايد.اما هند به نظام ملک الطوایفی خود پايان نداد پاکستان هم نه. نه در هند و نه در پاکستان به خوداراديت ممالک خود اتکاه بست ولى قاتل بشريت ممالک قطغن و بدخشان مملکت بلخ مملکت کابلستان و زابلستان وهرات ياآريا و سمنگان و هزاه جات و تاجگورگان (معرب تاجقرغان امروز خلم عبدالرحمانى) را به درياى خون کشاند٬ تا يک کشور يک طايفه اى بسازد.
پيامد هاى يک ملک يک طايفه اى يک طيفى ويکتبارى راهرشهروند همين کشور بنام لقب پشتون راباگوشت و پوست خود حس مى کنم.
امريکا سو پر قدرت و ٥٠ کشور غربى منجمله انگلستان از زمان بدست گرفتن قدرت داود وخلق کشور را از يک بحران به بحران ديگر سوق دهد. تازه به اين نتيجه رسيده که "نيش ان بيلدينگ" در کشور فرياد و شيون وداد وزارى فغانبى نتيجه است.

غنى احمدزى شاه شجاع يا عبدالرحمان قاتل داستان عبداله تمام است.

جنگ خانمان سوز داخلى نتيجه از بين بردن نظام ملک الطوایفی است.

سه هزار سال جنگ برادر به برادر نبودزيرا هر٢١ کشور ايران زمين آزادى وقدرت داشت .
به دين فرهنگ و زبان ممالک کسى کارنداشت .او بچه سک گوى! به پول افغانى ديگر روپيه نگو! به درى فارسى نگو!رييس جمبور هاى فغان زمين قانون خود ساخته و بافته خود را زير پا مى کند.نظام غير تمرکز قدرت مرکزى يگانه گزينه است براى بيرون رفت از اين منجنيق و برزخ قومى و قبيلوى
خود مختارى مليت ها
آزادى و استقلال کشور

من افغان نيستم!

فردا قانون تغير خورد هر شهروند را ويزرى و روهيله وياهر شهروند را ويزرى و روهيله ويا پتان گويند.
نام شود پتانستان يا پتانخواه

>>>   ....که در اینجا مخالفت نظام فدرالی هستند اصلاً از الف و ب حکومت فدرالی ناآشنا اند و با چرندیات خود وقت دیگران را ضایع میسازند.
مسعود ظهیر

>>>   پاکستانزی !
همین حالا کشور اسزائیل مانند شما پاکستان فدرالی است

>>>   پشتون ها هيچ وقت هشيار نميشود. هم خود را بر باد داده اند هم اكثريت مردم كشور را. به اثتسناى اكثريت مظلوم اين قوم يعنى همان عوام بيچاره پشتون همه سياسيون ، با سوادها و به اصطلاح فرهنگيان اين قوم دور از كلمه شان ....صفت اند.

>>>   شمانمیدانید حکومت فدرالی بهترین حکومت است اونهم درافغانستان یعنی حکومت مردم بامردم اگرازیک والی یاولسوال مردم ناراضی بود توسط شورای مردمی سبکدوش میشه ویا در رایگیری به او رای نمیده

>>>   پدران صاحب درست میگوید اما قبل آوردن نظام فدرالی باید ذهنیت فدرالی ایجاد و تقویه گردد! مردم هنوز نمیدانند فدرالی چیست چه رسد به اینکه خواهان آن باشند! ایشان توجه نه نموده اند که همین حالا در کشور حکومت سیمی فدرالی وجود دارد، هرولایت شمال حاکم خود را دارد که از حکومت مرکزی زره ای هم تابعیت ندارد، ما نتیجۀ نظام فدرالی در کشور با موجودیت اوضاع کنونی از همین حالا پیش بین استیم که چگونه خواهد بود؟ در نظام فدرالی در وضعیت کنونی، آقای پدرام نخواهند توانست که ملائیک آسمان را برای تشکیل نظام فدرال به سمت شمال پایین نمایند، نظام فدرال هم از وجود همین افراد تشکیل خواهد شد که بازهم توام با بیعدالتی خواهد بود! تازمانیکه قانونیت مستحکم مرکزی ایجاد نشده و بی بندوباری های ناشی از قلدرگری تنظیم های جهادی مهار نگردند، هیچگونه حکومتی کاربرد نخواهد داشت!

میهن زرغون

>>>   پدرام حان!!
فدرالیسم را نزدیک این کشور بیاورید، تجزیه و چندین مستعمره شدن آنرا از من بگیرید!!!!
با احترام
قوشخانه ای!!!!

>>>   حکومت هاى دروغگو و کثيف شيطان صفت دنيا را بازى داديد!
فدرالى را ببلو ساختيد. ولى دولت ها که کثافت دست پول خود رادر دهن شما مى اندازد اکثريت فدرالى اند!!!!!
چرا از نظام فدرالى ترس داريد?
همين که حاکمان پشتون از فدرالى مى ترسند چيز خوب است.
نظام سلطنت درانى امپراطورى فدرالى بود و موفق هم بود وى فدراسيون قوم وقبايل پشتون راساخت که پس از مرگ اش يوسفزى دولت فدرالى را در کندهار ترک کرد و گفتند سنگ ابدالى ويا نونام درانى ارزش ندارد.
سنگ در زبان شرين پشتون قرارداد توافق و پیمان عهد یا میثاق معنى مى دهد! سنگ ماندن صلح کردن
حبیب الله یوسف زی ! همينگونه?
پس نظام فدرالى چست?
جواب تليگرافى:
فدراسیون و کنفدراسیون
چندين فدراسیون = کنفدراسیون
فدراسیون (از واژه لاتین fœdus به معنای توافق و پیمان عهد یا میثاق)
حکومت فدرال در فرهنگ سیاسی به اتحاد چند کشور یا چند ستانى و استانى
حق خودمختاری و خودگردانی داخلى ولی امور خارجی زیر نظر فدراسیون است.
کشورگان یا کنفدراسیون (فرانسوی جمله زبانهاى رومن يا لاتينى است: Confédération) اتحادیه‌ای مرکب از چند ایالت خودمختار یا کشور است که با حفظ حاکمیت خود برای نیل به اهداف مشترک، امور سیاست خارجی و دفاعی را در یکی از ایالت‌ها یا کشورها متمرکز می‌کنند.
کنفدراسیون بر خلاف فدراسیون، دارای یک قدرت مرکزی نیست که بر شهروندان همه دولتهای متحد فرمانروا باشد، دولتهای عضو، در سیاست داخلی و خارجی خود آزادند.
امريکا شمالى يانکى ها و مردم جنوب امريکا نخست کنفدراسیون ساختندو پسان اتحاد ممالک ايالات متحده.آلمان اول ملک الطوايفى بود هر کشور از خود شاه داشت. کنفدراسیون آلمان از سوى کانسلر رهبرى مى شد و قيصر مانند شاهنشاه بود. آلمان اتحاد ممالک آلمانى زبان بود.
هالند بلجيم سويس اطريش کشورهاى اتحاد ممالک است.
آلمان تقسيم شده وحدت خود رامانند کشور تقسيم شده پشتونها نخواست بلکه وحدت آلمان در اتحاد کشورهاى اروپايى
آلمان از کله استفاده کرد حاکمان افغانپشتونپتان از پانقراس شکم خودکه آن هم را طالبان انتحار و انفجار داد.

هيچ يک رييس جمهورحق ندارد در مورد تجزيه پاکستان گپ بزند واگر از سوى جامعه جهانى وپاکستان گوشمالى مى شوند.
نظام فدرالى توصیف یک سیستم حکومتی است سه بر چهار و حتى تقريبا کل جهان
سيستم فدرالى دارند. فدرالیسم اروپایی , فدرالیسم آمریکایی فدرالیسم استرالیا, فدراسيون روسيهفدارليسم کانادا, فدراليسم يوگوسلاوى را اتحاديه اروپا پاشيد, چين حکومت مرکزى دارد و لى به کانتونهاى زياد تقسيم شده است.امريکا عليه نظام فدرالى نيست بلکه عليه نظام سوسياليستى فدراليستى و کنفدراليستى شوراها بود. قوم خودخواه افغان هر چيز را غلط تعريف مى کند و مى گويد فارسى و درى دو زبان است.
البته که خوانندگان گرامى ميدانند که سرويسهاى انترنيتى برگردان کننده وجود دارد شما متن فارسى و يا درى راميتوانيد به زبانهاى ديگر برگردان نمايد ىپس چرا گوگل پشتو دارد و درى ندارد?


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است