دویل گلبدین و عطا محمد
برنده و بازنده کیست؟
حکمتیار متهم ردیف اول به عنوان جانی کابل و عطا محمد آلوده به فساد در ویرانی، جنگ، اختلاف های قومی و از میان بردن منافع ملی نقش دارند، هر یک خود را ناجی مردم می داند و دیگری را دشمن 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۳    ۱۳۹۶/۶/۶ کد خبر: 137847 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، گلبدین حکمیتار که از بدو ورود به افغانستان با سخنرانی های جنجالی سعی کرد بر اختلاف های قومی و مذهبی دامن بزند و با هدف قرار دادن حزب جمعیت، دشمنان دیرینه خود را از تهمت گرفته تا تهدید به واکنش واداشت.

هرچند این رهبر همیشه مخالف که تنها به خود باور دارد در رویای راس قدرت به سر می برد اما با تمامی حمایت های ارگ و برخی اقوام پشتون نمی تواند جنایات و کشتارهای خونین گذشته را پاک کند بلکه همواره مردم راکت پرانی کور کابل را به یاد می آورند و فجایعی که بر زنان و کودکان طی سه دهه گذشته از سوی حزب اسلامی در تاریخ ماندگار شده است.
اینکه عطا محمد نور در واکنش به سخنان حکمتیار به همان تندی پاسخ گفت و به تعبیر وی، بر چند ارگ نشین تاخت هم دور از شان یک سیاستمدار می باشد و هم برای افغانستان با جامعه چند پاره قومی خطرناک و بحران آفرین.

حکمتیار که از راه توهین و تحقیر به مصاف رهبران و سیاستمداران رفت و همچون گذشته بر طبل نفاق کوبید تاب تحمل رقیب دیرینه چون والی مقتدر بلخ را از میان برد، عطا محمد نور نیز با ادبیات تند وی را غارنشین، جاسوس و مزدور اجنبی خواند.

هرچند در روزگاری نه چندان دور هر یک از رهبران قدرتمند سیاست اکنون افغانستان نبردهای خونین بسیاری با کشتار مردم بی دفاع در کارنامه دارند، یکی به مانند حکمتیار متهم ردیف اول به عنوان جانی و قصاب کابل و دیگری همچو عطا محمد نور طی شانزده سال ولایت بلخ آلوده به فساد در ویرانی، جنگ، اختلاف های قومی و از میان بردن منافع ملی نقش تعیین کننده ای داشتند که نمی توان یکی خود را ناجی مردم بداند و دیگری را دشمن.

به همان میزان که حکمتیار مجذوب قدرت است و با هر وسیله ای خواهان رسیدن به راس نظام، عطا محمد نیز در پی تصاحب آن می باشد و حال نکته قابل تامل، نداشتن برنامه و رویکردی سیاسی برای ثبات افغانستان و راهی برای برون رفتن از جنگ و ناامنی ها از سوی هر دو سیاستمدار می باشد پس در چنین وضعیتی آب در آسیاب تفرقه های قومی و ایجاد فضایی پرتنش سیاسی ریختن در حالی که مردم در تقلای زنده مانده هر روز در قحطی و آوارگی به سر می برند، برای چیست؟

آن کشور و یا فخر به قومیتی که هر دو رهبر با آن به مصاف هم می روند را مردمی تشکیل داده که هیچ دخالتی در سیاست ندارند اما همواره قربانی یکه تازی ها و منافع رهبران خود می شوند.

مردمی که از هر قومیت و مذهب به خاک و خون کشیده می شوند نه به دست طالب و داعش که بر مبنای نابودی هر نشانه ای از انسانیت به وجود آمده اند بلکه از سوی رهبران منفعت طلبی می باشد که زیر چتر قانون، فضا را برای جولان دادن افراط گرایان محیا می کنند.

اینکه حکمتیار طی دو دهه زندگی مخفیانه در کنار دیگر گروه های تروریستی از زیرساخت ها گرفته تا مردم را به نابودی کشاند نه بر کسی پوشیده است و نه خود به رد آن می پردازد اما سخنان عطا محمد نور که در قامت یک سیاستمدار با مشروعیت سیاسی و اجتماعی سعی در کسب مقام قابل اعتبار در حکومت دارد و به افتخار از شکوفایی بلخ می گوید، تهدید حکومت و سخنان حساسیت برانگیز در فضایی که به شدت در آستانه فروپاشی می باشد و تنها جرقه ای، قومیت ها را به نبرد مسلحانه می کشاند، برگرفته از درایت سیاستی است؟

همچنان که والی بلخ توانایی بسیج مردمی قوم خود را دارد، دیگر رهبران نیز از چنین امتیازی برخوردار زیرا از دیرباز، افغانستان نه یک ملت واحد بلکه بر اساس قومیت ها بوده که نمونه بارز آن جنگ دهه هفتاد کابل می باشد که با وجود خشونت و کشتار گسترده هیچ یک از رهبران نتوانست به حکومت برسد و امارت طالبان برقرار شد.

اگر تاریخ به تکرار از تجارب تلخ رویارویی رهبران قومی می گوید باید حکمتیار و عطا محمد و دیگر مقام ها که در آن نقش داشته اند بهتر از هر کارشناس و صاحب نظری به عواقب آن آگاه و به جای تاختن بر یکدیگر و متهم کردن قومیت و احزاب به دنبال راهی جز آنچه از دیرباز رفته اند، باشند.

هرچند جامعه اکنون دیگر به مانند گذشته با تحریک هر رهبر به نبرد با قومیت و مذهب هم نمی رود اما در روزگاری که بی اعتمادی در اوج است و ناامیدی از حکومت فراگیر، خطر درگیری های قومیتی و مذهبی همواره وجود دارد.


کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطامحمد نور
گلبدین حکمتیار
نظرات بینندگان:

>>>   افغان ها یک متل دارند که بنام دوستی و دشمنی و سیالی و شریکی است.
بنأ درینجا به تشریح آن میپردازیم:
مسلمانی و جهاد وجه مشترک مردم افغانستان است،اما نه همه مردم افغانستان،زیرا اعضأ حزب خلق و پرچم به هیچکدام آن نه عقیده دارند و نه هم ایمان.
مردم عادی و بی سواد ربادتر از اسلام و جهاد دفاع میکنند،اما خلاف رهبران جهاد هستند،زیرا آنها از راه جهاد به خود سرمایه ساختند و همچنان جنگ های تنظیمی و تخریب کابل نتیجه اعمال آنها بود.
از نگاه ملیتی.پشتون ها چه دولتی و چه طالب و چه خلقی و گلبدینی و چه آنطرف سرحد و چه اینطرف سرحد،باهم در مقابل دیگر اقوام متحد اند و دیگر اقوام نیز در مقابل پشتون ها متحد اند.
از نگاه مذهبی،سنی ها چه پشتون ،چه تاجک و چه اوزبک،در مقابل شیعه ها متحد اند و شیعه ها در مقابل سنی ها متحد اند.
آنچه که موجب اتحاد همه میشوند،از مسلمان گرفته تا کمونست،ار شیعه گرفته تا سنی،ار پشتون گرفته تا تاجک و هزاره و ازبک،از غریب گرفته تا پولدار.عبارت ار تجار و خواننده ها است.
زیرا تجار مال خود را باید بالای تمام مردم بفروشد و خواننده هم برای فروش خواندن های خود و اشتراک در محافل عروسی،مجبور است خواست تمام مردم را در نظر بگیرد.
بنأ تجار و خواننده ها،یگانه مردمانی هستند که در افغانستان هیچ تعصب ندارند.

>>>   گلبیدین قصاب کابل رهبر ترورستان و ادم کشان جاسوس پاکستان بعد از سال ها جنگ و خونریزی و ویرانی کشور بدستور ای اس ای پاکستان بنام صلح ومصالحه با دولت با لشکری از جنگ جویان مسلح اش وارد شهر کابل گردید جای که خود انرا با راکت های کوراش ویران و ۶۵۰۰۰ کابل نشین را اعم از زن و مرد و پیر و جوان بقتل رسانده بود پس از دو سه روز از جابجایی اش تاخت وتازاش را دوباره با ده ها اکاذیب و اتهامات بی اساس به مردمان تاجیک و هزار قوله سرداد اما با تحمل و برده باری و بخاطر مصالحه کشور برایش جواب داده نشد وهدف ازین قوله کشی گلبیدین کسب حمایت مردمان پشتون کشور ما است کهاز سال هاقبل نسبتجاسوسی به پاکستان از دست داده است سر انجام تاخت وتاز بی مورد و اتهامات بی اساس را به رهبر شهید استاد برهاندین ربانی و قهرمان ملی کشور احمدشاه مسعود که خط سرخ اکثریت مردم اعم از تاجیک و پشتون و ازبک و هزاره است از دهان پر تعفن گلبدین بیرون شد که احساسات مردم تحریک گردید و اقای عطامحمد نور نطای انرا به لقایشداد و شمه ی از خیانت و جنایت انرا بیان کرده است ماجراجویی و جنایت وخیانت و جاسوسی گلبیدین به همه مشهودو هویدا است به هیچ وجه کسی انرا پنهان کرده نمیتواند گلبیدین خان هم .

>>>   هرکس که دزد وبدماش باشد بازنده است مردم اورانمیخواهد

>>>   تماما شاگردان یک مکتب اند خوب وبد ندارد درکل نزد مردم افغانستان بازنده اند

>>>   دقیق است. واقعا زمان زور آزمایی نیست. کشور در حالت بدی امنیتی و سیاسی فرار دارد. مردم توانایی دیگر رویا رویی و در گیری ها را ندارند. مردم به صلح و آرامش نیاز دارند. به لحاظ خدا گذشته هارا کنار گذاشته و به آینده فکر کنید.
با هرچه که در گذشته ها انجام دادید ما مردم عادی آنرا نا دیده گرفته و بر هریک تان احترام داریم و صرف میخواهیم مردم را به دوستی، وحدت و آرامی دعوت نمایید. جنگ بس است. صف آرایی باعث ویرانی بیشتر میشود.
احترام
یک بنده خدا و تبعه همین سرزمین پریشان حال و دست بدعا برای آرامی.

>>>   نور درپشت پرده با غ جور آمد کرده طوریکه با این گفته ها خودرا مطرح سازد وطرفدارانی برای خود جمع نماید ودر انتخابات بعدی معاون اول غ باشد درمقابل غ همبرای اینکه عطا نام بکشد از گفته هایش چشم پوشی میکند

>>>   نور به غ اخطارداده است که خواب را برشما حرام خواهد کرد ، غ در 24 ساعت صرف 2 ساعت می خوابد بنا ترسی از عمل نور ندارد

>>>   چون گلبدین امتحا ن خود را در دوره که در عربی شو نخی بو د داده است که در ان زمان در تشنا ب های همین مکتب به همرای دیگر هم صنفا ن خو د کار نا شروع را اجرا نمو ده است
چو ن وی همیشه می گفت که ما خارجی ها را نمی خواهم مگر حا لا با امدن وی هزاران عسکر امریکا می رسد به خیر
از همین رو استا د عطا یک شخص با غیرت و با همت است و ما به قطرهخو ن خو د از وی و همکارانش دفاع می کنیم
و می خو اهم در اینده رهبر محبو ب ما شود

>>>   برنده حکمتیار است!!!!!!!!!!! او ماری است که کج ګشت اما به سوراخ راست میدراید!!!!!!!!!! اما نور هنوز هم کج روان است!!!!!!!!!! سخن هراتیان برایش بس است!!!!!!!!!!!!!!

>>>   در این تحلیل با مقایسه حکمتیار و عطا محمد نور سعی شده که جنایات حکمتیار پوشش داده شود و تا حدی عنل کرد او توجیه گردد در حالی که تفاوت بین حکمتیار و نور بسیار زیاد است. جنایات حکمتیار در حدی است که باید در دادگاه بین المللی محاکمه شود و تا چندی پیش در لیست سازمان سیاه قرار داشت اما اگر عطا نبود یقینا بلخ و شمال در تنور تروریسم حکمتیار و طالبان می سوخت و پشتونهای پاکستانی در انجا قدرت نمایی می کرد. همین حالا هم دولت و حکمتیار برای این هدف نقشه هایی دارند تا پشتوتها و طالبان را در شمال مستقر و مسلط کنند. امروز در برابر جبهه حکمتیار وجود امثال عطا محمد بسیار لازم و ضروری است و کوبیدن او با تمام اشکالاتی که دارد در حقیقت حمایت از حکمتیار خواهد بود.

>>>   استاد عطا محمد دشمن اتحاد ملیت های کشور است و این یک واقعیت است که در ثبت ملیت ها در تذکره ها اثبات شد خداوند همه را هدایت کند.

>>>   بصورت کوتاه!
نزد گلب الدین و عطا محمد نور، مسایل زبانی و قومی قصه های مفت اند! آنان سیاستمدار اند و از مسایل قومی و تباری صرف بمقصد رسیدن به اهداف سیاسی شان کار میگیرند! آنان اخوان اند و هدف اخوان بربادی ملت است هوشیار باشید
میهن زرغون

>>>   نور چور یک هفته بعد میبینیم که چند درجه تغیر میکنی ما غیرت تو دزد رادیده ایم تمام ایمان تان یک مشت پول است. در مقابل پول دختر تانرا برای بیلی دانس حاضر میکنید سخن از ایمان و غیرت نزنید. که برایت شرم است

>>>   شـاه حسین صفوی یک گروپ گارد قزاقز داشت که به اشاره او فورا شخص مورد خشم شاه را زنده می خوردند وابتدا از گوشهایش شروع میکردند ، شاید استاد عطا عهم از همان گارد ها برایش استخدام کرده باشد اگر برای شان اجازه میداد حالا مهمند درجنت بود
ر

>>>   محترم که که از ایمان داری و بی ایمانی چیزی را تحریرکردیداوالا نمیدانم چقدر خودت به ایمان و ایمان داری عقیده داری که مردم را به عدم ایمان داری متهم میکنیدثا نیاخجا لت بکش از ایمان داری از سران جهادی :
ک

>>>   گوش اصف مهمند مهم بود یا خونها ده ها هموطن در میرزا ولنگگ که توسط برادران اصف مهمند جام شهادت نوشیدند.

ایا متوجه شده اید که در ولایات پشتون نشین تا حال یک تن غیر پشتون والی نبوده است پس دیگر اقوام افغانستان نیز حق دارند صدا بلند کنند حق هزاره - ازبیک و تاجک در ولایات پشتون نشین تلف شده است و باید عدالت تامین گردد.

ایا این را میدانید که شما ها در شمال کشور مهاجرید و به اساس فرمان امان الله که بعد وسیله محمد گل مهمند تطبیق شد شما را به شمال به زور اوردند پس شما در شمال کشور مهمان هستین و نباید دعوای ملکیت کنید

راه اندازی اینقدر سرو صدای بیهوده و احساساتی بالاخره کاسه صبر دیگران را لبریز خواهد کرد و کار های که نباید صورت بگیرد اغاز خواهد شد و شاید با ادامه این روشهای جاهلانه قومی و زبانی روزی بخیر شاهد خراسان بزرگ باشید که تمام شما را از شمال دوباره به جنوب بفرستند مانند هند و پاکستان.

>>>   اعلام پشتیبانی حکمتیار از داعش و دشمن سوگند خورده خواندن شورای نظار!
#امیر_آریانی

>>>   بهروز جلال آبادی
در مقابل طالبان و داعشیان پشتون تبار ، باید شورای نظار به رهبری تاجیکان و حزب وحدت به رهبری هزاره ها و جنبش به رهبری ازبیک ها
به فعالیت های نظامی آغاز کند ،
متاسفانه در وطن زندگی میکنیم که باید یا گرگ بود و اگر نه مثلی گوسفند خوراک سگهای وحشی میشوید !
مسلح شوید و آماده باشید تا از خودتان و خانواده هایتان دفاع کنید

>>>   Faiez
آفرین
آقای نوروزی باید واضحن بر این موضوع تآکید و وپافشاری صورت بگیرد که باید رییس جمهور از تاجکان باشد پیشینه تاریخی پشتون ها و رسوایی ها و افتضاحات تاریخی پشتون ها این اجازه را برای تاجک ها میدهد تا صریح و آشکارا ادعا نمایند که دیگر بس است دامنه جنگ و خاکفروشی و عقبمانده گی که همه زاده حاکمیت پشتون ها بوده است تاجکان باید بحیث مردمان بافرهنگ و دانش بر اریکه قدرت باشند تا همه اقوام از نعمت دانش و ترقی برخوردار گردند

>>>   رییس جمهور از تاجکان باشد پیشینه تاریخی پشتون ها و رسوایی ها و افتضاحات تاریخی پشتون ها این اجازه را برای تاجک ها میدهد تا صریح و آشکارا ادعا نمایند که دیگر بس است دامنه جنگ و خاکفروشی و عقبمانده گی که همه زاده حاکمیت پشتون ها بوده است تاجکان باید بحیث مردمان بافرهنگ و دانش بر اریکه قدرت باشند تا همه اقوام از نعمت دانش و ترقی برخوردار گردند

>>>   Ahmad
حزب گلبدین حکمتیار غنی بی شرف امروز ده ها تن از افراد انتحاری را به بهانه تظاهرات تفریح کشیده از مهمان خانه اتمر

>>>   بهروز جلال آبادی
میدانیم که طالب و داعش پختون است و میدانیم که ارگ هم در قبضه فاشیزم پختون است !
راه حل چیست ؟؟؟؟؟؟

>>>   Ahmad
در مقابل طالبان و داعشیان پشتون تبار ، باید شورای نظار به رهبری تاجیکان و حزب وحدت به رهبری هزاره ها و جنبش به رهبری ازبیک ها
به فعالیت های نظامی آغاز کند ،
متاسفانه در وطن زندگی میکنیم که باید یا گرگ بود و اگر نه مثلی گوسفند خوراک سگهای وحشی میشوید !
مسلح شوید و آماده باشید تا از خودتان و خانواده هایتان دفاع کنید

>>>   Mahmodi
به نظر من آخرین راه حل فقط دور کردن غنی و تیم فاشیستی اش میباشد
تا غنی در ارگ است این کشتار و ترور دوام دارد

>>>   Selsela Ahmad
طالب داعش معلوم است
آصف مهمند در صفحه فیسبوکش گفته است حاجی محقق از ائتلاف نجات ملی افغانستان و حمایت از عطامحمدنور دست بکشد غیر از آن قتل عام هزاره ها ادامه خواهد داشت

>>>   غیرت نور چور را برو از مهمند کوچی بچه ایشچی دوم پرسان کن.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است