استراتژی با لایه های تروریست پروری
استراتژی ترامپ هیچ نکته جدیدی جز تهدید واهی پاکستان و هند نوازی های دروغین نداشت تا نشان دهد جنگ مدام است برای بقای تروریستان در کنار آغوش همیشه گرم اسلام آباد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۸    ۱۳۹۶/۶/۸ کد خبر: 137938 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان پس از ماه ها انتظار توسط رییس جمهور این کشور با رویکردی انتقادی از پاکستان و هند نوازی اریه شد که واکنش های مختلفی را در پی داشت، ترامپ در گذشته از نگاه منطقه ای در افغانستان گفته بود و نشان داد که امریکا خیال خروج از افغانستان را ندارد.

هرچند خطاب قرار داردن پاکستان به عنوان مامن تروریست ها از سوی بلندپایه ترین مقام امریکا به ظاهر موفقیتی برای دولتمردان کشور می باشد اما زمانی که جنگ ابزاری برای سیاست و در اختیار دولت هاست، دلخوش شدن به تغییر سیاست حمایتی امریکا از پاکستان تنها مربوط به حکومت وحدت ملی می باشد که با هر سخن و وعده به وجد می آید اما در واقعیت تنها در راستای کاهش فشار افکار عمومی است و همکاری های واشتگتن و اسلام آباد به مانند گذشته در جریان خواهد بود.

استقبال اشرف غنی از استراتژی جدید بیشتر معطوف به آن قسمت می شود که ترامپ با صراحت اعلام می کند که هیچ برنامه ای برای حمایت از دولت سازی و فساد حکومت افغانستان ندارد و به تعبیری ارگ همچنان زیر چتر حمایت امریکا با سود بردن از فساد، دست به انحصارطلبی و اختلاف های قومی برای ایجاد فضای خفقان تر می زند.

راهبرد جدید که بر تداوم حضور امریکا و همان سیاست گذشته تاکید می کند خبر از تداوم جنگ با ابعاد گسترده تر دارد که در آن گروه های تروریستی طالب در کنار داعش وسیله ای برای اهداف امریکا در منطقه به بقا ادامه می دهند و همچنان آغوش گرم پاکستان به روی آنان باز است.

در همین راستا، با وجود دشمنی دیرینه هند و پاکستان، نگاه ویژه رییس جمهور ترامپ به هند، بازی دیگر از سوی امریکاست تا خود را مبرا از حمایت های گروه های تروریستی و یا کشورهای تروریست پرور نشان دهد در حالی که اسلام آبادی بدون امریکا هیچ گاه نه توان و نه قدرت حمایت از گروه های تروریستی را نداشته و ندارد.

از جانب دیگر، این راهبرد تنها معطوف به نقش این دو کشور همسایه در جنگ و صلح افغانستان است اما بدون در نظر گرفتن قدرت های بزرگی که در مناسبات منطقه نقش تعیین کننده ای دارد به مانند روسیه، ایران و عربستان، امریکا نمی تواند با بی اعتنایی از استراتژی جدید در جنوب آسیا سخن براند.

اعزام نیروهای بیشتر امریکا به کشور که با چراغ سبز ترامپ عملی می شود نه در راستای نابودی گروه های تروریستی برای کاهش جنگ بلکه برای تامین امنیت منافع این کشور است، امریکا در جنوب آسیا به دنبال کسب اطیمنان از عدم استفاده از خاک افغانستان علیه این کشور و دست نیافتن گروه های تروریستی به تسلیحات هسته ای پاکستان و هند می باشد.

زمانیکه امریکا خود بخش اعظم چالش در افغانستان است و از گروه های تروریستی به عنوان ابزاری نیرومند سود می برد، هزاران استراتژی جدید از سوی رییس جمهوری های متفاوت تغییری در رویکرد منفعت جویانه این کشور ندارد و جنگ همچنان ادامه خواهد داشت.

بدون جنگ و افراط گرایان، دیگر دلیلی برای حضور نظامیان و تداوم پایگاه های نظامی امریکا در کشور نمی باشد و یک حکومت با اقتدار با کشوری در صلح دیگر جایی برای یکه تازی های واشنگتن در منطقه نخواهد گذاشت.

ترامپ که در استراتژی جدید هیچ اشاره ای به فساد حکومت وحدت ملی نکرد و کمک ها را در زمینه های تسلیحاتی و نظامی بیان کرد از سیاست نهفته این کشور پرده برداشت که خواستار کشمکش های درون حکومتی و نظامی سست و از هم پاشیده می باشد تا زمینه برای جولان دادن گروه های تروریستی فراهم باشد.

افغانستان که در آتش تروریسم می سوزد و از حکومت گرفته تا حمایت پاکستان و دالر های امریکایی به سرزمین ظهور افراط گرایان، حال با هر نامی بدل شده است تا بازیگران جهان و منطقه به اهداف منفعت جویانه خود برسد و در این میان اگر پاکستان اکنون مورد اتهام ترامپ قرار گرفته و هند تبدیل به فرشته نجات برای پوشاندن سیاست سیاه واشنگتن است: حمایت و قدرت بخشیدن به افراط گرایان تا جهان را زیر سلطه قرار دهد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استراتژی آمریکا
تروریست پروری
نظرات بینندگان:

>>>   ﺑﺮاﻳﻢ ﺟﺎﻱ ﺑﺴﺂ ﺗﻌﺠﺐ اﺳﺖ, اﻳﻨﻜﻪ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺰﺩﻳﻚ اﺯ ﻫﺮ ﻟﺤﺎﻅ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﻴﻪ ﺩاﺷﺖ, و ﻋﻀﻮﻳﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﻧﮕﻬﺎﻱ ﺭا ﻫﻢ ﻛﺴﺐ ﻧﻤﻮﺩ ﺣﺎﻻ ﺑﻂﺮﻓﻲ ﻭاﺷﻨﮕﺘﻦ ﺭﻭﻱ ﺁﻭﺭﺩﻩ, و ﻫﻨﺪﻭﻫﺎ اﻳﻦ ﺭا ﻫﻢ ﻣﻴﺪاﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﮔﺮﻭ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﻭﺭﻳﺴﺘﻲ ﺗﻮﺳﻄ ﭘﻮﻝ ﻋﺮﺑﻬﺎ, ﺗﻤﻮﻳﻞ ﭘﺎﻛﺴﺘﺎﻥ, و ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺗﺴﻠﻴﺤﺎﺗﻲ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻫﻢ اﺯ ﺭﻭﺳﻴﻪ ﺩﻭﺭﻱ ﺑﺎ اﻣﺮﻳﻜﺎ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ.

>>>   وال استريت ژورنال: ستانكزى تقریباً همه روزه با رهبران طالبان در تماس است!
#مسلم_شيرزاد

>>>   Ayendagan
درود!
حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در حال فروپاشی...
نظر به گفته های یک منبع نزدیک به این حزب در پی موضع گیری های نامطلوب در مورد قضایای مختلف کشور و پیام های تفرقه افگنانه گلبدین به نشانی اقوام و ملیت های کشور ، این حزب به دو گروه تقسیم خواهند شد.
تعدادی از اعضای ارشد این حزب تصمیم دارند تا با عبدالهادی ارغندیوال شاخه ثبت شده حزب اسلامی بپیوندند ، نظر به بعضی گذارشها اعضای یاد شده تصمصم دارند حتا با برپایی اجلاص شورای رهبری این حزب کلبدین را خلع کنند.
گروه دوم که متشکل از اعضای پارسی زبان این حزب است در حال رای زنی اند تا از بدنه این حزب جدا و حزب جدید تشکیل دهند.
اگر چنین شود پس برنامه ارگ+غرب برای استفاده افزاری از او به ناکامی خواهند انجامید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است