مردان ارگ و صلحِ طالبان
با توجه به رویکرد حکومت قبیله گرای غنی نه نیازی به تایید گفتگوهای استانکزی و اتمر با طالبان است و نه رد کردن های دروغین، بل حضور این دو مقام طالب دوست در ارگ خود بیان کننده سیاست ها است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۹    ۱۳۹۶/۶/۸ کد خبر: 137968 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جنگ طالبان علیه حکومت افغانستان در شانزدهم سال خود ادامه دارد اما تغییرات سیاسی که طی این مدت رخ داد هم بر عملکرد این گروه تروریستی تاثیرهای قابل توجهی گذاشت و هم بازیگران جدیدی را وارد مناسبات سیاسی داخلی کرد.

کرزی به عنوان چهره ای گمنام که به ریاست جمهوری رسید از همان ابتدا نه برای نابودی طالبان بلکه به هر وسیله ای پیام های صلح را روانه آنان کرد در حالی که به مانند حکومت اشرف غنی پاسخی جز کشتار و وسعت بخشیدن به دامنه ناامنی ها نگرفت.

طالبان به مانند دیگر گروه های تندروی خاورمیانه از دل سیاست سلطه جویانه امریکا برخواست و با حمایت پاکستان به امارت اسلامی رسید که اکنون نه آن گروه چریکی با عقاید کاملا بسته که تمامی نشانه های انسانیت و پیشرفت را به نابودی می کشاند بلکه با استفاده از ابزار نیرومند رسانه ای به تبلیغ پرداخته و از روابط دیپلماتیک خارجی برخوردار می باشد که نمونه آن را می توان در تغییر سیاست آشکار روسیه، ایران و چین دید.

در این میان، خبرگزاری اسوشیتدپرس خبر از روابط به تکرار رییس و مشاور امنیت ملی با طالبان در قطر می دهد که "تقاضاهای طالبان" برای گفتگوهای صلح معطوف به اصلاحات ویژه در قانون اساسی افغانستان، حکومتی بر اساس شریعت اسلامی و دیگر خرده فرمایشات این گروه می شود.

استانکزی که بنا به این گزارش، هر روز با نماینده طالبان در قطر گفتگو می کند در کنار روابط حنیف اتمر، همان مقام های می باشد که به طور علنی از سوی جنرال دوستم متهم به طالب دوستی و دست داشتن در ترور برهان الدین ربانی شده اند.

اینکه هزینه های حکومت در راه به صلح کشاندن طالبان خرج می شود که دلیلی بر بی اعتنایی های ارگ نسبت به ناامنی و کشتار مردم در جای جای کشور می باشد بر مبنای سیاستی است که نه در این حکومت بلکه از ابتدای شکل گیری دوران جدید افغانستان توسط امریکا بوده است: بقای تروریستان.

اگر حکومت اشرف غنی در برابر تکان دهنده ترین کشتارهای مردم هیچ گاه طالبان را دشمن خطاب نکرد و با وجود یک کشور خشمگین از بی کفایتی های سران امنیت ملی ارگ، همچنان چتر حمایت خود را بر سر استانکزی و اتمر حفظ، چرا گفتگو با طالبان را رد می کند؟

حاشیه امن حکومت در اختیار طالبان است تا هم امریکا و همراهان منطقه ای آن به منافع خود دست یابد و هم حکومت به رویای پشتونیزم شدن افغانستان جامعه عمل بپوشاند.

جدای از اینکه حکومت دلایل کافی برای صلح با طالبان دارد که از سیاست سلطه جویانه و قوم گرای رهبران پشتون نشات می گیرد، چرا باید طالبان خواهان مذاکره با ارگ باشد در حالی که اکنون نیز جغرافیای قابل توجه ای از افغانستان را در کنترل و تهدید دارد و از حمایت های منطقه ای قدرتمندی برخوردار می باشد؟

گروه طالبان در مقایسه با دیگر گروهای قبل از خود که شهرت "گورستان امپراتوری ها" را برای افغانستان کسب کرده اند، در فقدان حمایت ملی به سر می برد و به نوعی بازنده مبارزه می باشد و تنها دلیل تداوم آنان در گرو منافع امریکا می باشد.

اگر واشنگتن خواستار محو تروریسم در افغانستان بود تنها چند ماه برای نابودی طالبان کافی اما شانزده سال جنگ که با فرافکنی مقام های این کشور، بن بست خوانده می شود سراسر سودآوری بود که هم به پایگاه های دایمی نظامی در نزدیکی روسیه و ایران انجامید و هم به انزوا کشاندن رقبای قدرتمند منطقه ای.

ماه ها قبل از ارایه استراتژی جدید امریکا، مقام های این کشور از راه حل سیاسی نام برده اند که همان گفتگو با طالبان می باشد و می توان نتیجه گرفت، نمایشی که واشنگتن از سال 2001 به راه انداخته است که بر آن جنگ علیه تروریسم نام نهاده، همان بقای تروریسم می باشد که اکنون به شکل دیگر توسط استانکری و اتمر در جریان می باشد.

مقام های که طی سه سال گذشته نقش پررنگی در سیاست حکومت ایفا می کنند طالب دوستانی هستند که اکنون وظیفه صلح آلوده به طالبان را به عهده دارند به مانند توافقنامه با حزب اسلامی.

از ترور گرفته تا به انزوا کشاندن مقام های قدرتمند دیگر اقوام از سوی ارگ برگرفته از پروژه ای بود که به گفتگوهای صلح با طالبان می انجامد که همان برچیدن جبهه مقاومت و از میان بردن رهبرانی است که همواره خواستار نبرد با طالبان بوده اند.

هرچند تایید گفتگوهای استانکزی و اتمر با طالبان از سوی حکومت صورت نگرفته اما با توجه به رویکرد این حکومت قبیله گرا دیگر نه نیازی به تایید می باشد و نه سخنان واهی اشرف غنی بلکه حضور این دو مقام طالب دوست در ارگ خود بیان کننده سیاست هاست.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استانکزی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   وال استريت ژورنال: ستانكزى تقریباً همه روزه با رهبران طالبان در تماس است!
#مسلم_شيرزاد

>>>   رييس پيشين سى آى اى: امريكا براى دهه ها در افغانستان خواهد ماند.
#مسلم_شيرزاد

>>>   Maihandost
دوستان عزیز وگرامی
نمی دانم که موضوع تجزیه اوغانستان که به نفع هیچ گروه قوم و جناهی نمی باشد از کجا سرزده که هم غنی احمدزی چندی پیش در سخنرانی و هم وزیر گوش بفرمان شان برمک اخطاریه را درین رابطه برای مردم گوشزد نمودند .
تا نباشد چیزکی هرگز نگویند چیز ها

>>>   چقدر مسخره است چرا از جوجه های این سه نفر چیزی نمیگویی مقصد ما ربانی و محقق و عطاست که یک قدم پیش یک قدم پس میگذارند در چاپلوسی.

>>>   وطندار بنده از اعمال طالبان نفرت دارم و ضمننا از برخورد شما قلمپرانهای طفل خصلت که هیچ واقعیت های اجتماعی و سیاسی را درک نمیکنند، و سوار بر خر طبل نواختن و اتحامات به آدرس دولت هستند.

>>>   اخر سر خور انها همین ترورستان طالبان دشمن انسان شیطان ابلیس صفت هستند هرکسی که مار را در استین پرورش دهد سرانجام انرا نیش میزند حنیف اتمر و معصوم استانکزی به کا جی بی که سال ها ان دو را پرورش داده بود کجا وفادار ماندند که به اشرف غنی و یا به امریکا وفادار بمانند حنیف اتمر پس از فروریختن حکومت کمونیستی خود را بدامن ام اکس ای انگلیس انداخت تا از انطریق صاحب مال و مقام گردد اکنون سه جاسوس بیگانه که عبارت از حنیف اتمر و معصوم استانکزی و گلبیدین دست بدست هم داده و به همکاری قومگرا غنی احمد زی در صدد نابود اقوام تاجک و هزاره و ازبک هستند اما بدانند و اگاه باشند که درین پلان شوم شان هرگز موفق نمیگردند و ثمرهای ندارد جز بدنامی و خجالت چیزی دیگری حاصل کار شان نیست .

>>>   ﺁﺧﺮ ﺳﺮ ﭼﻪ ﺑﺸﻮﺩ, ﺁﻳﺎ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﻛﻪ ﻳﻚ ﻗﻴﺎﻡ ﻣﻠﻲ ﺑﺮ ﺿﺪﻱ اﻳﻦ ﺩﻭﻟﺖ ﭘﻮﺷﺎﻟﻲ و ﺁﻣﺮﻳﻜﺎﻱ ﻣﻜﺎﺭ ﺑﺮاﻩ ﺑﻴﻔﺘﺪ.ﻣﺮﺩﻡ ﺗﺎ ﺑﻜﻲ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺭﻧﺞ و ﻣﺸﻘﺖ ﺭا ﺗﺤﻤﻞ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.
ﺧﺴﺮﻭﻱ اﺯ ﺁﻟﻤﺎﻥ

>>>   هزاره+ازبک+تاجک-پشتون=افغانستان امن
این محقق می شود

>>>   مردم افغانستان ! امروزهمه یکدست شده و حکومت غنی را محکوم کرده وخودغنی را پشتونیزم میخوانند، ازکجامعلوم است که اگر درانتخابات آینده برادران تاجیک برنده شوند آن رئیس جمهور قوم پرست نباشد؟ واقعا چه تضمینی برایش وجود دارد؟ شاید وضع بدترنیز بشود، پس همان آش وهمان کاسه خواهد بود، همانگونه که غنی به عنوان دوم متفکر جهان همه، حتی رهبران سیاسی رافریب داد دیگران نیز بهتراز ایشان میتواند.الآن درسازمان ها ووزارتخانه ها وادارات برادران تاجیک تبعیض وقوم پرستی نمیکنند؟ امااگرقدرت بدست شان بیفتد خداداند که چه خواهندکرد؟ دیوارهای آهنین بی اعتمادی تاثریا بالارفته است، لطفا بادقت وهوشیاری وآینده نگری مسائل را بررسی وتحلیل کنید. آدم عاقل ازیک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
جوان

>>>   Saboor Raheel
تو خدا نیستی که شدن و ناشدن چیزی به اجازۀ تو باشد. افغانستان تجزیه خواهد شد و باید شود اگر حقوق مردم در آن مراعات نشود. اگر تجزیه شدن افغانستان خیانت و نادرست باشد، عامل اصلی آن حکومت شماست. وقتی در 16 سال یک قوم بر شاهرگهای اقتصادی و مالی کشور لنگر می اندازد و وزارت مالیه به تیول یک قوم تبدیل می شود و وقتی با اصل و بنیاد و هستی اقوام دشمنی میشود و وقتی سران اقوام در این کشور سرزده می شوند.... زمینۀ تجزیه فراهم می گردد. این تویی که کشور را به لبۀ تجزیه کشانده ای!

وانگهی، آیا کسی هرگز از کدام جناح سیاسی- ولو تندروترین، صدایی و حرفی برای تجزیه شنیده است؟ آیا را نیز مانند "ایرانپلو" خواندن عدالتخواهان وسیله یی ساخته اید برای سرکوب؟ آیا فکر می کنید به این آرمان می رسید؟

زمان ما زمان اقناع و اجماع است. با زور با تزویر و با فتنه و با مزدور ساختن کسانی که شعارهای احمقانه شما را سر بدهد، نه به آرمان خود می رسید و نه هم مردم تابع می شوند. بیدار شوید ای جهال تاریخ!

>>>   مردان ستو ن پنجم

>>>   حاتم بخشی رتبه های عسکری از غنی به بستگانش! ام المفسدین خود غنی است.

>>>   Mirzoi
شهرچور است و غنی فراشوتی از این امکان باد آورده هرچه میتواند استفاده میکند، میداند که د انتخابات آینده بانوی نخستش هم برایش رای نمیدهد.باید مردم راه ویرانگری و استفاده جویی این آدم را بگیرند که دست به بربادیهای دیگر خواهدزد.

>>>   آقای رئیس جمهور!
رتبهء بلند ارتش، میراث پدری تان نیست که اینگونه به گماشته گان و بسته گان خود می بخشید!
ده ها تن‌ از افسران ارتش چندین سال را در جبهات بدون ترفیع و دریافت حقوق به سر میبرند؛ مگر برای این آقا که وابسته شماست در سه سال سه رتبه تفویض میکنید.

>>>   ایا تربیت شدگان غرب با صلح و ثبات و ارامش در افغانستان مشکل دارد ؟ تربیت شدگان غرب به فکر مردم نیستند بلکه به فکر منافع خود هستند . من باور دارم اگر طالبان به صلح به پیوندند تربیت شدگان غرب قدرت خود را کاملا در افغانستان از دست خواهند داد.
حبیب الله یوسف زی

>>>   یک راه حل ساده برای ختم تمام خیانتها،قتل عامها ونا امنی ترور غنی،اتمر واستانکزی!‏
وطن دوست

>>>   Zahir Ariaie
براى بلند نمودن صداى خود در فيس بوك ها وتويترهاى سياسيون قدرتمند دنيا و كشور هاى كه در مسايل افغانستان نقش دارند، رفته و ديدگاه خود را بگذاريد و انهايكه مانع تأمين دموكراسى، مانع إيجاد دولت فراگير، همكار و خوشبين طالب و فساد پيشه گان اقتصادى اند افشا نماييد . براى دنيا بگوييد كه شما چى ميخواهيد و كسانيكه مانع ملت سازى و وحدت مردم اند كى ها اند. به نيروى واژه هاى خود باور داشته باشيد!

>>>     طالب و داعش ویا گلبیدنی و خلقی ویا کرزی ئی و اتمری ندارند۰ اوغان که شد همه باهم هستند و همه باهم دست دارند۰ یادتان رفت که کرزی چگونه طالب جنایتکار را حمایت کرد و کلمرغ متقلب چگونه بقایای این ,....ها رابنام گویندگان یک زبان خاص از زندانها رهاکرد ۰

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
به ایمیل ها جواب نداد
اسوشتیدپرس باز نوشته است که پیش از انتشار مقاله در باره گفتگوهای سری مقامات امنیتی با طالبان به آنها ایمیل فرستادیم و گفتیم که به اسناد معتبری دست یافته ایم که با طالبان در باره موضوعات مهم گفتگو داشته اید. اما مقامات امنیتی به پرسشهای ما در باره مذاکرات با طالبان پاسخ نداد و حالا که مقاله منتشر شده است دفتر شورای امنیت محتوای مقاله را تکذیب کرده است. در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که بیشترین اطلاعات را از دستگاه امنیتی گرفته است که نمی خواست نام شان افشا شود. آقای قاسمیار می گوید شورای عالی صلح در جریان نیست. نقد و نظر
نوت: مذاکرات با طالبان خوب است اما مردم باید پیش از آسوشیتدپرس در جریان گذاشته شود.

>>>   اگر در شیوه حکومت داری افعانستان به زودی تغییر جدی نه آید ، کار به اهل شایسته آن به انسانهای صادق مهین دوست و دور از تعصب داده نشود این کشور با بحران های جدی تر در جغرافیه خود مواجه خواهد شد. رهبریت در یک سیستم غلط حکومت داری پیش می رود، افراد متعصب مریض را در راس اداره های امنیتی جمع گماشته شده است و کشور رابسوی یک جنگ داخلی قومی می برد ، باید بطور عاجل بالای سیستم رهبری نظام سیاسی افغانستان مردم صمن یک رفرندم کار نمایند و طن عزیزما را از بحران نجات باید داد.
مردم غیور با دیانت افغانستان حکومت وحدت بار رهبری ناقص جامعه را به پرتگاه نیستی می برد. گزافه گوی خود محوری بزرگ بینی خود و کم بینی دیگران در ساختار قدرت سبب شده که حکومت داری ضعیف و نا توان باشد . رهایی صد ها تروریست از زندانها و دوباره به گروره های تروریستی پیوستاند و نتیجه گزافه گوی های رهبری حکومت وحدت ملی در راس اشرف غنی باعث خون ریزی صدها هموطن بی دفاع و موج بحران در همه عرصه های زندگی مردم غیور با دینت مسلمان ما شده است.
آگاهان قلم بدست در عرف، عاقل را کسی گویند که ظاهراً در رفتار و گفتارش اختلال و تضادی مشاهده نشود، که این یکی از معیارهایعرف در شناخت شخص عاقل می باشد.
هموطنان آیا حکومت ملی تحت رهبری اشرف غنی ریس جمهور استبدای شراکتی نیست ؟ منافع 30 ملیون انسان بی دفاع کشور عیزیم از دست ریس جمهور تنبل در خطر است برآمدن از خانه جهت رفتن بکار غریبی خطر رفتن به مکتب خطر ادعای نماز در مسجد خطر پس باید متحدانه صدا بلند کرد تا حکومت وحت ملی کنار برود تا نیرو های وطن دوست متخصص .مسلکی از طریق انتخابات به قدرت وصل شوند و راه نجات را پل زنند.

داکتر یارمحمد « حیدرزاده »
داکتر علوم در بخش محیط زیست

>>>   اوغان انسان شدنی نیست. بهترین راه فقط تجزیه کشور بین اوغان و غیر اوغان است و بعد این ناقلین ....بیفرهنگ را از مناطق تان بیندازید دور.

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟

احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰

شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

>>>     طالب و داعش ویا گلبیدنی و خلقی ویا کرزی ئی و اتمری ندارند۰ اوغان که شد همه باهم هستند و همه باهم دست دارند۰ یادتان رفت که کرزی چگونه طالب جنایتکار را حمایت کرد و کلمرغ متقلب چگونه بقایای این ....ها رابنام گویندگان یک زبان خاص از زندانها رهاکرد ۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است