آیا اسلام آباد مستعمره ریاض خواهد بود یا خیر؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۶    ۱۳۹۶/۶/۹ کد خبر: 138007 منبع: پرینت

در تاریخ 27 آگوست، سایت "گلوبال ریسرچ" به نقل از سایت "مدرن غنا" مقاله ذیل با عنوان "آیا اسلام آباد همچنان مستعمره ریاض خواهد بود یا خیر؟" به نوشته برایان هایدن را در سایت خود منتشر کرد.

به نقل از "آی یو وی ام پرس" جنرال‌های ارتش پاکستان به دستور مشرف دولت نواز شریف را سرنگون کردند. این کودتای آرام، بدون هرگونه مخالفت عمومی انجام شد و کابینه نواز شریف نیز موضعی بی‌طرف گرفتند تا نواز شریف به تنهایی محاکمه شود.

دادگاه نظامی پاکستان به سرعت شریف را به جرم آدم‌ ربایی، اقدام به قتل، هواپیما ربایی و فساد مالی محاکمه به حبس ابد محکوم کرد. حکمی که قرار بود اعدام باشد اما با فشارهای عربستان و آمریکا به حبس ابد و پس از آن به 10 سال تبعید به عربستان تغییر پیدا کرد.

نواز به جده رفت و در آنجا با امکاناتی که دولت عربستان در اختیار او گذاشت، کارخانه فولاد راه اندازی کرد. بعدها مشرف در خاطرات خود به این مساله اشاره می کند که این عربستان و ملک فهد بودند که جان نواز شریف راخریدند. ولی نواز شریف نوکر خوبی نبود و نتوانست بر ارتش پاکستان حاکم شود و آن را تابع مطلق خود کند.

عربستان بدون اطلاع اسلام آباد پاکستان را عضو ایتلاف عربی و عاصفه الحزم اعلام کردو به نواز شریف دستور داد تا به ایتلاف عربی در حمله به یمن بپیوندد و ظرفیت های نیروهای هوایی، دریایی و زمینی ارتش پاکستان را برای جنگ یمن در اختیار ریاض قرار دهد.

نفوذ عمیق تفکر اخوانی در پاکستان مانع از اجرای شدن دستور ملک سلمان بود و نواز شریف با مقاومت شدید ارتش و افکار عمومی و پارلمان مواجه شد و نتوانست دستور مستقیم ملک سلمان را اجرایی کند. لذا نواز شریف مجبور شد در اعلام مواضع پاکستان بر ضرورت حل صلح آمیز بحران یمن تاکید نماید.

بسیاری از کارشناسان متفق‌القول بودند که دالرهای سعودی موجب نفوذ گسترده ریاض در کابینه پاکستان شده واین موجب شده کشور پاکستان در برخی مواقع در نقش مستعمره ریاض نقش افرینی کرده و استقلال و هویت مردم پاکستان هیچ نمودی در رفتارهای سلام اباد نداشته باشد.

با قطع حمایت ریاض از نواز شریف و کمرنگ شدن سایه حمایتی ال سعود از نوازشریف ارتش پاکستان به سادگی و به بهانه ای پرونده مالی پاناما نوازشریف را از صحنه حذف کرد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسلام آباد
عربستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است