احتمال تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی و شوراها
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۷    ۱۳۹۶/۶/۱۳ کد خبر: 138166 منبع: پرینت

نهادهای ناظر بر انتخابات از احتمال تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها سخت نگران هستند.

به نقل از آینه، نهادهای ناظر بر انتخابات باور دارند که کمیسیون انتخابات به تعهدات اش برای شفافیت و عادلانه برگزاری انتخابات عمل نخواهد کرد و احتمال تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها وجود دارد.

کمیسیون انتخابات با رد این ادعاها گفته است که اتخاذ آمادگی ها برای برگزاری انتخابات جریان دارد و برای انتخابات شفاف و عادلانه تلاش می شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات افغانستان
کمیسیون انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   احتمال تقلب ?
تقلب٬ جعل٬ بازى دادن, چل زدن = يعنى افغان کردن واژه گي هاى حاکمان افغان اند. در فرهنک لغت "افغان کردن" فرياد کردن و داد زدن و فغان نمودن است (فرهنگ لغت عربى و فارسى وانگليسى جان ريچاردزون, کتاب تاريخ افغان سيدجمال الدين افغان که به اسدآبادى وکابلى دستخط دارد.

از ترکيب واژه افغان و پسوند فارسى ستان نام "افغانستان" در سال 1818 از سوى يک اسکاتلندى فرماندار هند برتانيه مونت استوارت الفيستون اختراع شد. مونت استوارت الفيستون کتاب "سلطنت کابل ..." را بيرون کشيد و نوشت:"

درسال 1808 نقشه ممالک ايران سوى کارتوگراف و افسر جان مک کارتنى کشيده شده بود که چاپ 1818 اش از کشورى بنام افغانستان خبرى نبود. غرب به ايران "پرزيا" و "پرزين" ودرانگليسى "پرشيا" آواز داشت. ولى در متون و از سوى خاور زمين ايران ناميده مى شد. افغانها يک نام عمومى ندارند. همين مناطق که من بيان نمودم همين مناطق راافغانستان مى نامم.


تا چاپ اولين نقشه "افغانيه" که در باريکه پشته کوه سليمان در سالهاى پنجاه قرن نوزده نام افغانستان را در کاغذ و رنگ توليد شده پيش از سال 1851 کرد پيدا نخواهى کرد.

در نقشه هاى پيش از سال 1851 بلخ يک کشور بود٬ بخارا کشور بود, کندهار کشور بود٬بلوچستان يک کشور بود هرات يک کشور بزرگ ديگر بود. خاناتهاى تورانى کشوربودند که سمنگان پايتخت بود.

نقشه کتاب سلطنت کابل مونت استوارت الفيستون نقشه ممالک ايران سوى کارتوگراف و افسر جان مک کارتنى کشيده شده بود بسيار نامهاى زيبا داشت چيزى مانند خوارزم و خراسان تورکستان سغد و کرمان مازنندران مکران وملتان که اين نقشه نداشت کلمه افغان وافغانستان بود. حاکمان افغان يا بهتر نوسيندگان دولتى پشتونخوا را هم افغانستان برگردان کردند وهم سلطنت کابل را افغانستان ترجمه کردند.

در سال 1818 نقشه سلطنت کابل چاپ شد که خراسان بخش بزرگ اش بودو نام از افغان و ستان منحوس وجود نداشت. شاه شجاع تا افضل خان پدر عبدالرحمان خان خود شان را شاه خراسان مى ناميدند. عبدالرحمان خان در تماس و دوستى با انگليس پدر ازتاج وتخت پس کرد و از سوى انگليس به عنوان شاه افغانستان قبول شد. انگليس لقب شاه افغانستان را با رسميت شناختن خط مرزى ديورند به وى تقديم کرد.
Lieutenant John Macartney map of Kingdom of Caubaul 1818

>>>   حکومت که خود از راه تقلب و خیانت گسترده روی کار آمده باشد هیچگاهی جلو تقلب و خیانت را نخواهد گرفت.
غنی کوچی میداند که اگر تقلب و خیانت نباشد اشخاصی مثل او در آن مقام ها نخواهد بود و گلم زورگوئی قبیله جمع میشود.

>>>   احتمال تقلب ?

>>>   من به این تحلیل گران ونظریه پردازان تعجب میکنم، میگوینددر انتخابات آینده احتمال تقلب وجود دارد، درانتخابات ریاست جمهوری که مثل آفتاب روشن تقلب شدو همگی به آرزوهایشان رسیدند، رئیس ووزیرو والی شدندو چپ وراست بالای مردم بیچاره فرمانروایی میکنند کی پرسان کردکه ازتقلب کاری وکلا نگرانی دارید، افغانستان به یک ابرمردنیاز داردتا همه ظالمان رابجایش بنشاند و حق مردم را به مردم برگرداند که متاسفانه تاهنوزتولد نشده است.
هموطن شماازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است