شمال، گورستان طالبان و دشمنان خواهد بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۵    ۱۳۹۶/۶/۱۴ کد خبر: 138183 منبع: پرینت

گزارش سفر بلخ.

یک مثل معروف است که می گویند: در جنگ بیرون خانه و داخل خانه، باید طرف خانه را گرفت. بلخ بامی خانه اول من است.

از شروع حکومت توافقی، نظم و امنیت در شمال کشور به خصوص در ولایت هر روز در حال بدتر شدن است. نمونه زنده آن سقوط قندوز به دست برادران کرزی و غنی در تبانی با شورای امنیت بود که باعث به خاک و خون کشیدن مردم و بی‌جا شدن هزاران خانواده شد. شورای امنیت (شورای توطیه) آرام نگرفت، نقشه ترور جنرال دوستم را طراحی و یگانه رهبر قوم ازبک را ترور شخصیتی کردند.

کانون توطیه یا شورای امنیت باز هم در تبانی با غنی نقشه ترور والی بلخ را که نماد شجاعت، آزادی‌خواهی، عدالت و با سازی در شمال کشور است، طراحی کردند که خوشبختانه ناکام شدند.

در همین جریان نسل جوان، آزادی‌خواه و باورمند به عدالت اجتماعی، اولین برنامه ولایتی رستاخیز تغییر را در شهر مزار شریف بسیار با شکوه برگزار کردند. مردم شرافتمند بلخ از رستاخیز تغییر به عنوان یک جریان کلان مردمی و جوان استقبال بی پیشنه کردند. بعد از پایان برنامه رستاخیز تغییر در بلخ، قرار شد یک هفته در بلخ باقی بمانم. تا گفتگویی داشته باشم با شهروندان، استادان دانشگاه و سایر بزرگان بلخ.

مردم شهر مزار شریف از نظم و امنیت شان بی نهایت خوشحال بودند. یگانه نارضایتی و شکایت شان برخورد حکومت مرکزی بود که فضای امن شمال را می خواهند ناارام کنند. مردم ولایت بلخ از والی شان عطامحمد نور حمایت و با جملات مختلف خدا را شکرگزاری و دعا کردند که خداوند هیچ وقت والی بلخ را از سر مردم ما کم نکند. این گفتگو از تکسی‌ران شهری تا دکان داران و رستورانت داران شهر بود.

استادان دانشگاه از فضای درسی در دانشگاه‌ها و ایجاد کتابخانه ها در داخل شهر احساس خرسندی و به آینده دانشجویان دانشگاه‌ها امیدوار بودند. در این دید و بازدیدها، احمد مستقیم رییس معارف بلخ که تا ناوقت‌‌های روز در دفتر کار خود بود. از وضعیت آموزش و پرورش و بهتر شدن آن در ولایت بلخ نهایت خوشحال بود.

در ادامه دیدارها، شب گفتگویی داشتیم با جنرال حسیب قریشی فرمانده نظم عامه. او دشمن مردم افغانستان و شمال را دشمن خود دانسته و فردای آن شب بخاطر پاکسازی ولسوالی چمتال رفت و به تمام نیروی‌های زیر دست خود دستور داد تحت هیچ شرایطی به طالبان رحم نکنند. در سلسله همین دید و بازدیدها با یکی از وکلای شورای ولایتی بلخ هاشم عظیمی و جمعی از استادان دانشگاه به بحث و گفتگو پرداختیم. نقدهای میان‌خودی را نسبت به وضعیت ولایت بلخ و شمال داشتیم و روی بهتر شدن، بیداری و آگاهی مردم طرح های خوب به هم دیگر پیشنهاد کردیم.

در آخر هفته به دیدن والی بلخ، فرمانده نامدار مقاومت، مرد مبارز و صلح دوست عطامحمد نور رفتم. روی مسایل سیاسی، سلامت افغانستان و نگرانی‌های مردم ما بخصوص نا‌امنی شمال گفتگو کردیم.

عطا محمد نور رُک و راست بدون دیپلماسی گفت: شمال گورستان طالبان و دشمنان مردم افغانستان خواهد بود. تاریخ شمال و بلخ نشان داده است که در هیچ برهه از تاریخ تسلیم زورگویان و توطیه گران نشده است. تا خون در رگ هایمان جاری است از مردم افغانستان دفاع می کنیم. به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که خلاف منافع ملی افغانستان حرکت کنند. اجازه نخواهیم داد تا سناریوی جنگ و توطیه را بیشتر دنبال کنند که اینصورت به خواسته های معقول و منطقی مردم افغانستان پاسخ قناعت بخش ندهند آن وقت تمام گزینه ها روی میز است.

هموطن


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بلخ
عطامحمد نور
نظرات بینندگان:

>>>   وطندار روغن شه کم کو که کل تانه چربی خون گرفته.

>>>   نور هرروز یک لاف جدید را به رسانها حواله میدهند از حرکتهای سبز ونارنجی ګرفته تا فلجکردن نظام اما ازین دوذد حرفوی کو چکترین کاری ساخته نیست سګ وقتی استخوان می خورد به عقب خود نګاه می کنندکه مورد حمله دیګران قرار نه ګیرد نور می خواهد سرمایه دوذد شده بیت المال یا این یاوه ګوی ها حفظ کنند دیر خوانده مردم افغانستان وجهان نور ووطن فروشان دیګرمانند انور را شناخته اند وقت ان رسیده که پولهای دوذدی شده را ازنزد شان ګرفته شود واین دوذدان به زندان سپرده شود اینروز انشالله نزدیک است ماند که شمال ګورستان کی خواهد بود این را تاریخ به اثبات رسانیده وانر ا به اینده مو کول می کنند
ضید دوذدان

>>>   امنیت بلخ قابل تقدیراست اما به نفع عطاچراکه درسایه آن مافیای فساداداری بیسابقه اش راتقویت کند.ترکیب قومی ریاست هاراببینید.
شیوای بلخی

>>>   فعلا که شمال گورستان مردم شده وجوی خون جاریست، شاید منظورشان ازشمال تنها مزارشریف باشد. این روزها حکمتیار وطالبان درشمال پلان وطرح درحال اجرا دارد، شما درخواب خرگوش تشریف دارید. دوستان این سخن من رافراموش نکنید.
جویا

>>>   خداوند مردان تاريخ ساز مثل استاد عطا را عمر طولانى نصيب نمايد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است