امارات به دنبال حضور طولانی نظامی در شاخ آفریقا
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۳    ۱۳۹۶/۶/۱۴ کد خبر: 138219 منبع: پرینت

ابوظبی با احداث پایگاه های نظامی و استقرار تجهیزات جنگی در سومالیا و اریتره، به دنبال حضور بلند مدت در این کشور و تقویت جایگاه نظامی خود در این منطقه است.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به تلاش های امارات متحده عربی برای گسترش نفوذش در شاخ آفریقا، نوشت: امارات با احداث پایگاه های نظامی در سومالیا و اریتره درصدد بسط نفوذش در شاخ آفریقا است؛ اقدامات ابوظبی خشم اتیوپی را که احداث این پایگاه ها را تهدیدی مستقیم علیه خود می داند، برانگیخته است.

«محاصره قطر از سوی چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر باعث شده که شرق آفریقا به قلب بحرانِ این کشورها تبدیل شود و هر کدام در صدد گسترش نفوذ خود در آن باشند.»

این گزارش با اشاره به تلاش امارات برای عقب نماندن از سایر رقبایش به منظور گسترش نفوذش در شاخ آفریقا نوشت که سواحل شاخ آفریقا شاهراه ورود قاچاقچیان به یمن و منطقه فعالیت دزدان دریایی است.

آسوشیتدپرس نوشت: با آغاز جنگ یمن در مارس 2015 عملیات تامین امنیت منطقه به ماموریت جدید کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شد. اما به مرور زمان مشخص شد که هر یک از این کشورها اهداف پنهانی دارند و آن احداث پایگاه های نظامی است.

این خبرگزاری آمریکایی با اشاره به بهره برداری دولت اریتره از بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس، نوشت: عقب نشینی نیروهای حافظ صلح قطر از منطقه مورد نزاع اریتره و جیبوتی، اسمره را برای سیطره بر این منطقه ترغیب کرد.

شبکه تلویزیونی موسسه مطالعاتی «استراتفور» آمریکا نیز چند ماه گذشته در گزارشی تصاویر ماهواره ای را منتشر کرد که حاکی از تلاش امارات برای گسترش نفوذش در شاخ آفریقا بود.

**امارات در پی تقویت جای پای خود در شاخ آفریقا
تصاویر منتشر شده حاکی از آن است که امارات یک پایگاه نظامی هوایی و یک بندر در شاخ آفریقا دارد که از آن برای انجام حملات ائتلاف سعودی علیه یمن استفاده می کند. داشتن این امکانات این قدرت را به امارات می دهد که به فکر کنترل خلیج عدن و شرق آفریقا در بلند مدت بیفتد.

طبق گزارش مزبور، ابوظبی یک پایگاه نظامی در شمال بندر عصب در اریتره احداث کرده و تصاویر ماهواره ای منتشر شده نشان می دهد که یک مرکز هواپیمایی در این کشور به طور کامل به پایگاه نظامی امارات تبدیل شده است.

این گزارش می افزاید: ابوظبی درصدد احداث تاسیسات دریایی به جای بندر عصب است. طبق گزارش کمیته پیگیری و رصد اریتره وابسته به سازمان ملل این بندر به مدت 30 سال در مقابل دریافت نیم میلیارد دالر به امارات و عربستان اجاره داشته شده است.

تصاویری دیگری که موسسه مطالعاتی استراتفور منتشر کرده نیز نشان می دهد، هواپیماهای مختلفی از جمله میراژ 2000 و نیز جنگنده های بدون سرنشین چینی «وینگ لوم» امارات، نزدیک باند فرودگاه اریتره مستقر هستند.

استقرار چند بالگرد نظامی و هواپیمای باربری از جمله بوئینگ «C-17 گلوبمستر» و شماری تانک جنگی «لوکلار» در اریتره نیز بیانگر حضور پر رنگ امارات در این کشور است.

در پایان این گزارش آمده است، به نظر می رسد که امارات با استقرار تجهیزات نظامی در اریتره آن هم به این گستردگی، در پی استفاده از این تجهیزات در بلندمدت در شاخ آفریقا است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امارات
آفریقا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است