رویدادهای ترکیه در سه شنبه 14 سنبله 96
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۶/۶/۱۵ کد خبر: 138259 منبع: پرینت

** رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با آنگ سان سوچی مشاور عالی ارشد دولت، رهبر ملی میانمار و رییس حزب اتحادیه ملی دموکراسی این کشور، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اندوهبار مسلمانان آراکان، خواستار توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار شد.
اردوغان با اعلام حمایت آنکارا از تلاش ها برای دستیابی به یک راه حل برای بحران کشتار و آوارگی مسلمانان میانمار بر خودداری از استفاده زور مفرط علیه غیرنظامیان و لحاظ حساسیت های لازم برای صدمه ندیدن این افراد تاکید کرد.

** مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پس از برگزاری ششمین نشست وزرای خارجه ترکیه، گرجستان و آذربایجان در روز چهارشنبه برای دیدار با مسلمانان آواره میانمار، به بنگلادش سفر کرده و با مقامات بنگلادشی در ارتباط با آخرین تحولات مربوط به کشتار مسلمانان آراکان و وضعیت آن ها گفت و گو خواهد کرد.
روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمار هستند که کشور میانمار آن ها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آن ها را میانماری می دانند.

** مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در دوازدهمین نشست استراتژیک 'بلِد' در اسلوونی، گفت که اروپا در حال بازگشت به دوران قبل از جنگ جهانی دوم و گرایش به فاشیسم، خشونت، عدم تحمل دیگری و میل به نابودی همدیگر است.
وی با طرح این سوال که 'آیا سیاستمداران آلمانی جز ترکیه، پیامی برای ارائه به شهروندان آلمانی ندارند؟' افزود که به جای پرداختن به مسائلی همچون آینده اروپا، رشد نژادپرستی در اروپا و آلمان، بیگانه ستیزی و اسلام ستیزی، به طور دایم از ترکیه صحبت می کنند و این مساله، نشان دهنده عظمت ترکیه است.

** وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد از اظهارات مقامات و رقبای انتخاباتی آلمان و اتریش، خواست که سیاستمداران اروپا موضع پوپولیستی علیه ترکیه را کنار بگذارند.
در این بیانیه می خوانیم: سیاستمداران آلمانی و اتریشی که در زمان بحران پناهجویان برای کمک به حل آن به ترکیه التماس می کردند، توصیه می کنیم که رها کردن سیاست های عوام فریبانه علیه ترکیه برای آینده روابط دو جانبه و مسئولیت آن ها در قبال شهروندان ترک تبار این کشورها دارای اهمیت است.

** براساس اعلام رسانه ها، نیروهای ژاندارمری استان آغری ترکیه در پی دریافت گزارش مبنی بر قصد ورود غیر قانونی افرادی از مرز ایران و کابل کشی این افراد در ارتفاعات بیوک کلمان استان آغری وارد عمل شده و سه شهروند ایرانی به اتهام عضویت در گروه های تروریستی را دستگیر کردند.
در پی این عملیات مشخص شد که مظنونان کابل فولادی 3000 متری با پوشش پلاستیکی را در خط مرزی جاسازی کرده اند.

** گروه موسوم به 'حرکت انقلابی اتحاد خلق ها' (HBDH) با انتشار اطلاعیه ای مسوولیت بمب گذاری ازمیر در مسیر سرویس کارمندان زندان ازمیر را برعهده گرفت.
بمب جاسازی شده در یک سطل زباله روز پنجشنبه هفته گذشته در استان ازمیر در حال عبور اتوبوس حامل مقامات و نگهبانان زندان ازمیر منفجر و هشت تن به شدت زخمی شدند.

** بنا بر اعلام امروز مرکز بحران وزارت خارجه روسیه، 59 گردشگر روس در ترکیه به ویروس کوکساکی آلوده شده اند که بیشتر آنان به آنتالیا سفر کرده بودند.
وزارت بهداشت روسیه به دنبال اعلام خطر آلودگی صدها گردشگر روس در ترکیه به ویروس کوکساکی، اعلام کرد که به آنکارا در مبارزه با این ویروس و بیماری کوکساکی، کمک می کند.

** بنا بر اعلام ستاد مشترک ارتش ترکیه، روز گذشته یکهزار و 846 تن هنگام ورود غیرقانونی از مرزهای سوریه، 53 تن از مرزهای یونان و یک تن نیز از مرز ایران توسط عوامل نیروهای مسلح ترکیه دستگیر شده اند.
کشور ترکیه با ایران 560 کیلومتر، با سوریه 900 کیلومتر، با یونان 206 کیلومتر مرز مشترک خاکی دارد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است