افغانستان از کم سوادترین کشورهای دنیا است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۴    ۱۳۹۶/۶/۱۵ کد خبر: 138269 منبع: پرینت

61 درصد مردم کشور را افراد بالای 15 سال بی سواد تشکیل می دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، داکتر سردار محمد رحیمی، معین سوادآموزی وزارت معارف در مراسم تجلیل از روز جهانی سواد امروز چهارشنبه 15 سنبله 96 درخصوص اهمیت سوادآموزی و رابطه آن با توسعه و نبود خشونت در کشور گفت: افغانستان از جمله کم سوادترین کشورهای دنیا محسوب می شود درحالیکه بالاترین خلوص مسلمانی را دارد و در دین هم بر علم و سوادآموزی تاکید بسیار شده است.

رحیمی گفت: رابطه معناداری میان سواد، امنیت، توسعه و نبود خشونت وجود دارد. کشورهای توسعه یافته بطور عام ضریب بالایی از سواد دارند و اگر ما نیز بخواهیم به بخش بزرگی از چالش های گوناگونی که با آن مواجه هستیم رها شویم باید در بخش معارف و بخصوص آموزش افراد بالای 15 سال سرمایه گذاری جدی انجام دهیم؛ چراکه بسیار مشکل خواهد بود پدر و مادر بی سواد اهمیت علم و دانش را برای اطفال خود درک کنند و این مورد به تعلیمات عمومی و اجتماعی نیز صدمه می زند.

معین سوادآموزی وزارت معارف با بیان اینکه 61 درصد مردم افغانستان را افراد بالای 15 سال بی سواد تشکیل می دهند اظهار کرد: این مساله یک بحران برای همه است و حل آن عزم ملی می طلبد. چهار دهه تخریب زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی باعث یک عقب ماندگی چهار دهه ای شده است و برای جبران آن باید وزارت معارف بیش از پیش تلاش کند و حمایت های دولت در راستای پالیسی ها و تغییرات و اصلاحات برنامه ها ساماندهی شود.

وی خاطر نشان کرد: براساس برنامه استراتژی معارف، اصلاحات در نصاب برنامه سوادآموزی یکی از مهمترین ارکان برنامه ملی این وزارت برای 5 سال آینده خواهد بود. طرح سواد آموزی سودمند با هدف ارتقای مهارت های شناختی، شغلی و اجتماعی است تا برای سواد آموز جذابیت داشته باشد و مشارکت مردم در آن نهادینه شود.

رحیمی بیان کرد: طرح بسیج مندی برای محو بی سوادی به تصویب کابینه نیاز دارد. با این طرح در 15 سال آینده با گروه هدف تقریبا یک میلیون نفر در سال سطح سواد به بالای 70 درصد می رسد که حد متوسط منطقه است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روز جهانی سواد
وزارت معارف
نظرات بینندگان:

>>>   ماغیرت داریم همین بس است

>>>   اگر این طرح را به خوبی اجرا کنید سال 1446 شمسی یا 2067 میلادی تقریبا بی سوادی از افغانستان ریشه کن میشود. چون چنین طرحی 50 سال قبل در ایران شروع شد و امروز دیگر ادامه ندارد چون بی سوادی در ایران به 0 نزدیک شده.
سپاه دانش طرحی بود که زمان محمدرضا شاه در ایران اجرا شد و بعد از انقلاب نیز با اسم نهضت سواد آموزی ادامه یافت و بسیار هم موفق بود.

>>>   مه میگم صد فیصد مردم بی سواد هستند.
این مردم وطن پرست و خاک پرست را، یک مشت خاک در دست شان بدهید و بپرسید که این خاک از چه ساخته شده است و چگونه بمیان آمده است و اگر قادر باشیم همه ذرات آن را تجزیه کنیم، به چه تبدیل میشود، از رییس جمهور گرفته تا جاروب گر روی سرک که کارش پاک کردن خاک و کثافات است، نمی فهمد.
پس سیستم آموزشی خود را درست کنید که مردم چیزی بفهمند و از خرافات دوری کنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است