فساد دلیل اصلی عقب ماندگی معارف است
حیف و میل شدن امکانات، تدارکات غیر شفاف، معلمین خیالی، ساختمان های نیمه کاره ناشی از فساد و سوء استفاده هایی است که در رده های مختلف ادارات معارف رخنه کرده است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۳    ۱۳۹۶/۶/۱۵ کد خبر: 138280 منبع: پرینت

مراسم تجلیل از روز بین المللی سواد با حضور مقام ها در وزارت معارف، بانوی نخست کشور ، معاون دوم رییس جمهور، وزیر مهاجرین و سایر مقام ها در حالی تجلیل می شود که افغانستان در سطح کم سوادترین کشورهای دنیا قرار گرفته است. سال گذشته پارلمان کشور، وزیر معارف را بدلیل عدم مصرف بودجه تا سقف تعیین شده رد صلاحیت کرد و تاکنون نامزد وزیری نیز از سوی حکومت برای این وزارت به پارلمان معرفی نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، محمد سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور در مراسم تجلیل از روز بین المللی سواد امروز چهارشنبه 15 سنبله 96 درخصوص این روز بین المللی گفت: سواد حق اولیه هر فرد است و ضرورت زندگی جوامع امروز نشان می دهد که سواد اولین شرط ورد به زندگی اجتماعی است.

دانش گفت: با توجه به چالش های گوناگون اجتماعی و اینکه سواد زیربنای صلح و توسعه است بدون آن نه به صلح و امنیت دست می یابیم و نه به توسعه و رفاه اجتماعی. متاسفانه که طبق خوش بینانه ترین آمارها، 65 درصد مردم کشور هنوز بی سواد هستند و تنها 30 درصد جمعیت بالای 15 سال کشور سواد دارند.

معاون دوم رییس جمهور، درخصوص علت عقب ماندگی ها درعرصه سوادآموزی اظهار کرد: مطابق آمار افغانستان جزو پایین ترین کشورها در لیست کشورهای باسواد است، هرچند که این ناکامی را در موجودیت ناامنی ها، رویدادهای تلخ کودتاها و مشکلات اقتصادی توجیه کنیم نمی تواند از مکلفیت ها و مسوولیت های خود بکاهیم.

وی بیان کرد: پس ازسال های طالبان کمتر از یک میلیون پسر در 3400 مکتب تعلیمات عمومی را فرا می گرفتند و هیچ دانش آموز دختر و یا معلم زنی وجود نداشت اما در سال های پس از طالبان این ارقام بطور بی سابقه افزایش یافت و تعداد شاگردان مکاتب به 2 میلیون تن رسید که 39 درصد آن را دختران تشکیل می دادند.

این مقام کشور تهیه و تطبیق طرح بسیج ملی برای محو بی سوادی، طرح تشویقی سوادآموزی برای ادارات دولتی و محبوسین، تطبیق برنامه های سوادآموزی، امضای 23 تفاهمنامه میان وزارت معارف و سایرادارات دولتی و جلسات متعدد کمیته ملی سوادآموزی با کمیته های ولایتی را از اقدامات مهم در راستای استفاده موثر از امکانات دولتی خواند.

دانش، درخصوص نقش معارف در تحکیم وحدت ملی اظهار کرد: متاسفانه فضای سیاسی، اجتماعی، رسانه ای و شبکه های اجتماعی مملو از ادبیات نفرت و تهاجم علیه یکدیگر شده است و هدف دشمن بدست خود ما پیش می رود. مکاتب از طریق آموزش سالم می تواند بر ضد این نوع افکار و ادبیات مبارزه کند تا تهداب ملت سازی و وحدت ملی را از معارف و دانشگاه ها گذاشته شود.

وی، درباره اهمیت نقش معارف در تربیت کودکان معتدل و صلح جو بیان کرد: افراط گرایی نه تنها مشکل افغانستان که مشکل جهان است و حتی میان بودیسم نیز رخنه کرده است. یکی از مراکز اصلی که می تواند با این جریان مبارزه کند وزارت معارف است، این وزارت باید کودکان و جوانان را براساس اندیشه مدارا و معتدل تربیت کند.

معاون دوم رییس جمهور فساد را مانع اصلی توسعه در معارف خواند و افزود: حیف و میل شدن امکانات، منابع و قرادادها، تدارکات غیر شفاف، معلمین خیالی، ساختمان های نیمه کاره و مکاتب فاقد تعمیر ناشی از فساد و سو استفاده هایی است که در رده های مختلف ادارات معارف رخنه کرده است. رهبری معارف قبل از هر برنامه دیگر یک پلان جامع و دقیق را در مبارزه با فساد تهیه و تطبیق کند و به کودکان و نوجوانان از همان سنین اولیه پاک زیستن را بیاموزد.

این مقام حکومت درخصوص مبارزه با فساد در حکومت بیان کرد: متاسفانه در کشور هیچ دیواری کوتاه تر از حکومت یافت نمی شود از اینرو هر کسی با هر نام و عنوانی حکومت را آماج حملات تند و اتهامات بی مورد و بی دلیل قرار می دهد. گاهی برخی بدون آگاهی از حقایق و آشنایی با قوانین آسمان و ریسمان را به هم می بافند و هرچیزی که درباره حکومت شنیدند را بدون تامل و تحقیق می پذیرند. حکومت با تمام این آشفتگی ها و قبول کاستی ها در کار تصمیم قاطع در مبارزه با فساد دارد.

وی بیان کرد: 5 محور اصلی در تصویب استراتژی جدید مبارزه با فساد ادرای اولویت یافته اند؛ رهبری سالم سیاسی در هر سه قوه دولت بشمول پروسه شفاف انتخابات، اصلاحات در سکتور امنیتی بخصوص در وزارت داخله، شفافیت در سیستم استخدام و خدمات ملکی، اصلاحات در نهادهای عدلی و قضایی، تعقیب متهمین فساد اداری و مدیریت سالم و شفاف امور مالی از موارد مهمی است که برای هر یک معیارها و اقدامات خاص تعریف شده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روز سواد
سرور دانش
نظرات بینندگان:

>>>   بلی، فساد دلیل اصلی عقب ماندگی معارف است، ولی دلیل اصلی فساد کلمرغ خائن و بوت پاک هایش مثل خودت است۰

>>>   پروفیسور پوهاند دپلیوم انجنییرووووو دانش (بیدانش )ایکاش درین روز محافظین بیغرت خود را نیزتوصیه میکرد تا ترافیک مظلوم را لت وکوب نمیکرد

>>>   قانون پوه صییب دانش و پیروان راهشانرا گم کرده اند۰  نشود که در چراگاهای بامیان در گیر کوچی ها بیفتند۰

>>>   آغای دانش بالای خودش عریضه میکند یا بالای رئیسش؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است