مرتضوی: مجری و مهمان برنامه به موضوع مسلط نبودند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۶    ۱۳۹۶/۶/۱۵ کد خبر: 138292 منبع: پرینت

آزادی بیان و رشد کمی رسانه‌ها از دستاورد‌های مهم فصل جدید در کشور می‌باشد. رسانه‌های جمعی نقش اساسی و برازنده در انتقال معلومات و افکار عمومی دارد. از همین جهت است که از آن به حیث رکن چهارم دمکراسی یاد می‌شود.

روز گذشته تهیه کننده محترم برنامه فراخبر از من برای شرکت در برنامه دعوت کرد، وقتی سوال کردم که مهمان دیگر برنامه چه کسی است‌؟ در جواب گفت‌: «از مسوولان نهاد شفافیت یا یکی اعضای مجلس خواهد بود.»

زمانی‌که به برنامه رفتم، متوجه شدم که هیچ کس از نهاد شفافیت، اعضای مجلس یا حداقل کسی که بر این موضوع مسلط باشد، حضور نداشت. موضوع برنامه از قبل تعیین شده بود. قرار بود در این برنامه راجع به طرح استراتژی ملی افغانستان برای مبارزه علیه فساد اداری صحبت شود. متاسفانه آقای شرق و مجری محترم برنامه در این موضوع فاقد معلومات بوده از همین جهت تلاش شد تا بحث به مسایل عمومی و خارج از موضع انحراف داده شود.

مجری برنامه مدت طولانی را بدون آنکه اخلال کنند به آقای شیوای شرق فرصت داده و بعد از آن خلاصه حرف‌های وی را برای من دوباره ترجمه و تکرار می‌کرد. زمانی‌که نوبت به من می‌رسید باربار مداخله کرده و صحبت را قطع می‌کرد. هر چند مجری برنامه‌ها در جریان بحث باید بی‌طرفی خود را حفظ و از قضاوت خودداری کند اما مجری برنامه فراخبر این اصل را اصلا رعایت نمی کرد.

با توجه به شیوه‌ بحث، من از ادامه‌ آن خودداری کردم چون آنجا بحث نبود، مجری کاملا نقش قاضی را بازی می کرد. من با احترام به دوستان و همکاران خوبم در طلوع آقایان سمیع مهدی، لطف‌الله نجفی زاده و آقای ساپی انتظارم دارم که این بحث را از منظر مسلکی بررسی کرده و خود‌شان درباره‌ شیوه‌ بحث قضاوت منصفانه نمایند. همچنین از نهاد‌های خبری و خبرنگاران مسلکی کشور انتظار دارم تا جریان بحث را از منظر مسلکی بررسی کنند.

من انتظار دارم که رسانه‌های جمعی کشور به منظور غنامندی به کیفیت محتوایی نیز توجه فرمایند. یک مجری برنامه هرگز نمی‌تواند در تمام موضوعات از محیط زیست گرفته تا مسایل سیاسی‌، امنیتی‌، اقتصادی، حکومتداری و... اشراف داشته باشد. تعدد مجری‌ها در برنامه کمک می‌کند تا جریان بحث به صورت متمرکز روی موضوع خاص جریان داشته باشد.

من باحترام ویژه به دیدگاه منتقدان خود و همچنان با احترام به اصل آزادی بیان و رسانه‌های جمعی‌، تلاش می‌کنم تا از آدرس خود نقش تسهیل کننده را برای رسانه‌ها داشته باشم، همچنین انتظار دارم که رسانه‌های جمعی نیز با کار مسلکی و گزارش‌های تحقیقی در تقویت و نهادینه کردن آزادی بیان و وادار نمودن حکومت به پاسخگویی نقش سازنده و موثر داشته باشند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست سخنگوی دفتر ریاست جمهوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شاه حسین مرتضوی
سخنگوی ارگ
فساد
نظرات بینندگان:

>>>   کار خوبی کردی . یک راه مردی فرار است .

>>>   شاه حسین خان هم کم از دیگ بخار اطلاعات و فرهنگ گذشته نیست خداوند این مشکولگک را در زدوبند های داخل ارگ دور نسازد

>>>   محترم آقای مرتضوی من هم جریان را بصورت دقیق دیدم و شنیدم آقای شرق مطلق بر موضوع مسلط بود و مجری برنامه هم شما خوب کار کردید که صحنه را ترک گفتید اگر اشرف غنی هم می بود همین کار را میکرد چون منبع فساد خود ارگ است واین را از خورد تا بزرگ افغانستان میدانند هر موضوع در هر پروگرام تعین شود همین مسایل را در بر میگرد چه سیاسی باشد چه اقتصادی , نظامی و یا کلتوری . اگر بیاد داشته باشید کرزی در تمام کنفرانس های مطبوعاتی همین کار را می کرد چون جواب نداشت بعد از دو سوال [ بس ده بس ده بخیر باشین ] چپن خود را میگرفت و صحنه را ترک می کرد .

>>>   آقای مرتضوی وقتی متوجه شد که دزدی های بادارش اشرف عنی با سند و دلایل انکار نا پذیر رو گردید. خجالت شد ، سر افگنده شد و با چشم سفید و خلاف اصول برنامه آن را ترک و مدعی شد که گویا موضوعات خارج از برنامه مطرح می شود. و این گونه افراد متملق و چاپلوس خوش ندارند که کسی دزدی ، غارت ، چپاول دارایی های عامه را که توسط تیم خاین ، مزدور و فاشیست غنی در ارگ صورت میگیرد. به رخ آن ها بکشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است