نمادهای کشور پس از حکمرانی پشتون ها چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۶/۶/۱۶ کد خبر: 138347 منبع: پرینت

پشتون ها در دو صد و پنجاه سال حکمروایی خود بر این سرزمین هیچ دستاوردی ندارند. سرزمین با عظمت خراسان را که در طول تاریخ به مثال نگین جهان می درخشید به سرزمین "ترورستان" تبدیل کردند.

نمادهای تمدنی خراسان علی سینای بلخی، علی شیرنوایی، جامی و خیام، فردوسی و رودکی بودند، هر کدام این چهره ها بر سکوی بلند حکمت و اندیشه تاریخ تمدن انسانی می درخشند. ما زنی در خراسان سراغ داریم که رابعه بلخی نامند. او یازده قرن پیش از امروز شعر می گفت و عشق و حکمت پخش می کرد رابعه مادر شعر شرق است و فرزند خراسان. ما در ریاضی، فلسفه، کیهان شناسی، حکمت، طبابت، دولتداری و سایر رشته های علوم آثاری به استاندارد مرجع داریم که همه در پهنه زمانی خراسان به وجود پدید آمده اند.

اما نمادهای این سرزمین پس از حکمرانی پشتون ها چیست؟ یک شاعر صاحب نام را نشان دهید، یک نماد معماری نشان دهید، یک اثر علمی نشان دهید؛ می توانید؟ نه، چون چیزی وجود ندارد. اینکه چرا وجود ندارد و چگونه می توانیم این فضای قبیله زده به بن بست رسیده را به مسیر درست بچرخانیم؟

میهن دوست


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتونیزم
خراسان
نظرات بینندگان:

>>>   با صراحت و اطمینان میگویم که هر منطقه ای از کشور که خالی از اوغان است خالی از هر جنگ و انتحاری است
چاریکاری

>>>   میهن دوست تو خوده قرار بگیر که ای در فشانیهایت رادیگرهانفهمند خانه خراب

>>>   اقای میهن دوست چرا پشتون ها دستاورد در طول دوصدو پنجاه سال حکومت شان ندارند چور وچپاول دارایی های عامه مروج کردن انتحار و انفجار خود فروشی و وطنفروشی به بیگانگان تفرقه اندازی و نفاق افگنی وده ها از این مثال های زنده دیگر هم است .

>>>   هرسلسله ای که درهر کشوری درجهان مسلط شده اند ازخود تمدنهای بجای گذاشته اند، اما درافغانستان با دوصدوپنجاه سال حکومت هرگزتمدنی بجا نگذاشته اند بلکه آبروی تمدن رانیز برده اند، مثلا دولت داری واقتصاد این قوم درگذشته این بوده که از بز وگوسفند اقلیت های قومی مالیات میگرفت وبه قوم خاص ...زی میداد که مفت بخورد وعسکری هم نکند. ظلم وستم برضعیفان وکوچ های اجباری وتصاحب زمینهای شان ومحرومیت اقلیتها ازامورسیاسی وتحصیلی واداری و...اما امروزشان به قول معروف آنچه عیان است حاجت به بیان نیست. گندشان تمام دنیارا متعفن کرده است.
هروی

>>>   خدا کند که این شاعر های شما بتوانند شکم شما را سیر کنند.
علیرضا

>>>   آن تاریخی که به دست شما مزدوران انگلیس نوشته شده باشد برای مه نا معتبر است چون شما مزدوران دزدان و خاینان را آتل و قهرمان میسازید و خدمت گذاران را خاین و دزد مانند امان الله خان و اشرف غنی و نادرشاه و امرخیل گوسفند جلاب که در مقابل تمام دنیا خیانت نمود اما شما مزدوران باز هم اورا آتل ساختین

>>>   امان الله ازین کرده ....بود
بعضي ها آنقدر ديده درا و بي حيا اند كه براي يك ملت دورغ مي گويند.270
سال است که زمامداران اوغان وطنفروشی میکنند صدای ما نبرامد

>>>   از عبدالرحمن تا نادر و تا امروز تعصب بیداد میکند هیچ کسی از ان دار دسته سدای <صدا > شنیده نشد و نمیشود وقتی دیگران بدفاع از حقوق خویش بپا میشوند متعصب ، مهاجر ... مهرزده میشوند نمیدانم که انها از خردبیگانه هستند که از سر خودخواهی شان پائین نمی ایند که بپذیرند که خیانت و تعصب میکنند و بالاتر از ان که ترور را پیشه کردند

>>>   اگر از انصاف کار بگیریم، این یک واقیعت است، که اگر در ردۀ اول قدرت رهبران پشتون قرار داشتند/ دارند، اما در ردۀ دوم تمام دم و دستگاه دولت داری به دست تاجک ها بوده و تا هنوز هم است. هر خیانت که به این ملت مظلوم اعم از تمام اقوام در طول تاریخ شده است، مسؤلیت آن به دوش رهبران هردو قوم (تاجک و پشتون) بوده است. طوریکه می بینید اینها حتی برای قوم خود هم خدمتی انجام نداده اند. محرومترین همه، قوم پشتون است.

>>>   اګر خراسان به نام این چند دلاک و اواز خوان خراسان باشد ما را تیر

>>>   نماد پشتونها عبارت است از شناسایی افغانستان به جهان ومعروف ساختن آن درجنگ وخونریزی وانتحار وترور وخشونت ودزدی وغارت و مزدوری برای بیگانگان و قوم پرستی وبیعیض وفساد. ونیز کشوررا به مقام اول درفساد ونا امنی وبیسوادی رسانده اند.
جویا

>>>   به نظرمن نماد کشورما در طول حکمرانی پشتونها، هرچه بی آبروی وتخلف وبی لیاقتی وکارغیر انسانی تصورکنی هست. کدام نماد تمدن وجود دارد که ما ازآن یادکنیم، تنها نماد ضد تمدنی هرجه تصورکنید وجود دارد.
قندهاری

>>>   هر کی آن چیزی را که ندارد بالای آن تاکید میکند۰  درین دیار سابقه ۵۰۰ ساله هم ندارید ادعای تاریخ ۵۰۰۰ ساله میکند۰
سابقه آثار نوشته شده پشتو درین دیار به ۵۰۰ سال هم نمیرسد۰ 
تمام نام های محلات، قریه ها، و شهرستان ها، و آبدات تاریخی این دیار به فارسی اند که خود دلالت بر قدامت تاریخی مردمان اصلی این دیار میکند۰

>>>   لطف کنید معادل سیدجمالدین افغان و محمود طرزی را در دونیم صد سال اخیر در ایران و ماوراالنهرنشان دهید. دوصدقبل از آن که پشتونها در قدرت نبودند وضعیت از چه قراربود؟ برادرعزیز، در دونیم صد سال اخیر ایران، افغانستان و تمام منطقه زیر سیطره استعمار روز چندان خوبی نداشت. استعمارهمین کار را میکرد که اکنون شما برادر عزیز مصروف آن هستید، یعنی دامن زدن به نفاق میان مردم این سرزمین.

>>>   پشاتین ما را خانه خراب کرده اند که انشالله خداوند ( ج ) خانه خرابشان کند و نسلشان را برکند

>>>   در پاسخ به کاربری که گفته(( خدا کند این شاعرهای شما بتوانند شکم شما سیر کنند)).دقیقا زمانی که شکم سیر شود و غم نان برود ، هنر رشد میکند و خود را مینمایاند
بهرام از ایران

>>>   دیروز پنجشیر ها هم در کابل نشان دادند که چه قسم با فرهنگ هستند، حیف نام مسعود که با پنجشیر های این دوران گرده خورده است، بزرگان جمعیت می گویند چرا حزب اسلامی سلاح های خود را تحویل نمی دهد، دیروز معلوم شد تفنگ سالار کیست، و سلاح ها دست کیست،شرم آور است، سالروز قهرمان ملی تبدیل به روز وحشت و وحشی گری شده بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است