سرزمین حکمرانان فاسد
کدام مقام و سازمانی می تواند به مبارزه با فساد در کشوری بپردازد که حکومت آن از دل معامله برخاسته و بقای آن در گرو فساد می باشد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۹    ۱۳۹۶/۶/۱۶ کد خبر: 138361 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، فاجعه های انسانی که به تکرار در نقاط مختلف افغانستان توسط گروه های تروریستی رخ دهد از ضعف های امنیتی می گوید که با وجود نیروی کافی و تسلیحات نظامی تنها نظاره گر کشتار و قتل عام مردم است.

فساد همچنان که توانسته قدرت اشرف غنی را حفظ کند در تمامی نهادهای کشور ریشه دوانده تا آنجا که بیشمار گزارش فساد در حکومت به نشر رسید و مهم ترین آن سازمان سیگار می باشد که شکست میدان های نبرد را به دلیل وجود فرماندهان و جنرالان فاسدی می داند که حتی از حقوق و هزینه لباس سربازان دزدی می کنند.

این در حالی است که رییس اجرایی به تازگی گفته است که فساد در نهادهای امنیتی باعث فروش تجهیزات نظامی به دشمنان شده و زمانی که سینه مردم را بشکافد چزی کمتر از خیانت ملی نیست.

سخنانی اینچنین از سوی عبدالله ای که چنان ضعیف و ناکارآمد در حکومت عمل کرده که تنها مقام تشریفاتی ریاست اجرایی را یدک می کشد و بر هیچ کسی عمق فساد در نهاد امنیتی پوشیده نیست، تنها سخنرانی می باشد برای پرکردن وقت نشست ها و کنفرانس ها.

طی سه سال گذشته هر سخنی که دم از مبارزه با فساد، مواد مخدر و یا تروریسم از سوی سران حکومت وحدت ملی گفته شده است چیزی جز دروغ و فریب افکار عمومی و رسیدین به منافع تباری و شخصی نبوده، برای اشرف غنی حکومت پشتونیزم در اولویت می باشد و برای عبدالله، دلخوشی به منصب.

آنچه در سطح بالای حکومت در رابطه با تعیین مقام های ارشد نظامی رخ می دهد، حذف رهبران باصلاحیت و معتقد به نبرد با طالبان و دیگر گروه های تروریستی و جذب بی لیاقت ترین افراد که تنها برخوردار از امتیاز قومیتی و واسطه هستند که سردمداران این لشکر معامله گران دفاعی نیز ارگ نشیانی به مانند استانکزی و اتمر است.

تمامی هزینه های که اشرف غنی برای بقای بلندپاترین مقام های امنیتی در ارگ صورت داد سبب شد تا قندوز صحنه غارت و کشتار شود، کابل در انتحاری های پی در پی خونین، هرات ناامن و شمال هر روز روایتگر تلخ خشونت های تکان دهنده از تیوره گرفته تا میرزاولنگ.

زمانیکه افغانستان و جهان در برابر نسل کشی میرزاولنگ بهت زده بود، حکومت همچنان که زمینه چنین کشتارهای بی رحمانه ای را برای طالب و داعش فراهم کرد، عملیات را تا آن زمان به تعویق انداخت که باقی منطقه توسط طالبان ویران و غارت شود.

حال این سوال به وجود می آید که چگونه رییس جمهور در برابر مردم خشمگین از اوضاع بد سیاسی و لشکری از مقام های مخالف همچنان بر عملکرد سلطه گری حکومت و بی اعتنایی به میدان های نبرد پافشاری می کند؟

اشرف غنی از دل معامله و تقلب توانست به قدرت برسد و برای تثبیت آن و دورنگه داشتن مقام های مخالف همچنان که فساد را بهترین راه دید، مجبور است که بر تمامی معامله های درون حکومتی های خودفروخته چشم بپوشد.

ناامنی شمال پروژه ای از دل همین حکومت است تا با کشاندن میدان جنگ به مناطقی که حتی در دوران حاکمیت طالبان، جبهه مقاومت بود و اکنون تبدیل به سرزمین مقام های پرقدرت مخالف، چنان در بی ثباتی و کشتار فرو برود که دیگر هیچ مقام و گروهی خیال مقابله با حکومت را نداشته باشد.

رهبران پشتون از دیرباز هیچ گاه افغانستان را برای تمامی اقوام نخواسته و نخواهند پذیرفت و با تفکر پوسیده قوم برتر از قدرت و ثروت کشور گرفته تا تروریستان طالب و داعش استفاده می کند تا به رویای پشتونیزم کردن کشور برسند بر همین اساس در برابر نسل کشی مردم میرزاولنگ که از مردم قوم هزارم است، چنین بی تفاوت عمل کرد.

از سوی دیگر، فسادی که رییس اجرایی از آن سخن می گوید و دادستان عالی نیز تاکید بر وجود آن می کند از درون همین نظام بر تمامی بخش های مهم کشور منتقل شده زیرا نهاد امنیتی و دستگاه قضایی وابسته و مملو از فاسد، تضمین کننده بقای حکومت وحدت ملی می باشد.

حال کدام مقام و سازمانی می تواند به مبارزه با فساد در کشوری بپردازد که حکومت آن از دل معامله برخاسته و بقای آن در گرو فساد می باشد؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فساد
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   ازکدام نظم سخن درمیان است!
حکومتی که سربازاش اجیر وفرماندهان ارشداش عامل بیرونی باشد کجا درفکروطن وتمامیت ارضی است ُهمچنان غرب با اعلان راهبرد های ګذابی مردم را فریب داده درصدد برآورده سازی اهداف ومرام خویش اند دیګر همه میدانند اما افسوس روزانه دها فرزند غریب به کام مرگ سپرده شده رهبران دوس مان با نهرههای بیشرمانه وبی حیائی داد ازخدمت بمردم را میزنند شرم ،حیا وغیرت بکاراست .
گل میر خان آبادی

>>>   ریس جمهور اشرف غنی احمدزی اگر فساد در ادرات را نمی خواهد پس چرا با صادقین برخلاف و با خاینین فساد پیشه بیکاره دوست و رفیق است بطور مصال فاروق وردک وزیر سابق معارف که ملیون ها دالر رابنام مکاتب خیالی و معلمین ومتعلمین خیالی اختلاس کرده است و سیگار انرا واضحبیان کرده انرا مشاور و اکنونوزیر دولت در امورپارامانی ساخته بالمقابل وحیدی وزیر مخابرات را با یک دسیسه کار انرا در حالت تعلیق دراورد ونفر خاص خود را بجای ان سرپرست تعین کرده با وصف اثبات بی گناهی ان از طرف ارگان عدلی اجازه دوباره کار برایش داده نشد و ده ها وصد ها مثال دیگر است در مجموع میتوان که حامی فساد ارگ است .

>>>   BBC Afghanistan
پاکستان سالانه به ارزش میلیون‌ها روپیه به افغانستان گوشت خوک صادر می‌کند. به گزارش روزنامه دیلی تایمز پاکستان، این کشور پارسال به ارزش نزديك به ٣ میلیون دالر و در نه ماه امسال ٤٥٠ هزار دالر گوشت خوک به افغانستان صادر کرده است.

>>>   غنی در نتیجه یک خیانت ملی و تقلب سازمان یافته بقدرت رسید و ادامه حکومت او هم پر از خیانت و تقلب خواهد بود۰

>>>   روایات جهان گردان وزائرین قدیمه :
سرزمین غارتگران ودزدان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است