حکومت مهندسی برگزار نکردن انتخابات را برعهد دارد
اوضاعی که امروز در افغانستان حاکم است به نوعی مهندسی شده است تا انتخابات برگزار نشود و بیشتر در راس این مهندسی حکومت قرار داشته است 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۳    ۱۳۹۶/۶/۱۷ کد خبر: 138368 منبع: پرینت

بیش از سه سال گذشته است و بر عکس وعده و وعیدهای حکومت برای برگزاری انتخابات، هیچگونه اقدامی برای آن انجام نشده است. با این اوضاعی که در جریان است و ناامنی ها و بیکار نشستن حکومت در این مورد گویا برگزار هم نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در برنامه «پس از خبر» گفت: انتخابات با تاسف به یک موضوع بسیار بزرگ تبدیل شده است که هر کسی منافع خود را در آن می بیند و هر کسی از رفتن به طرف انتخابات هراس دارد. بنابراین با توجه به این مساله، کمیسیون هم مطمین است که برگزاری انتخابات مانند گذشته ها آنقدر ساده نیست که آن را براحتی مدیریت و رهبری کند.

وی افزود: بحث عمده از آدرس حکومت شروع می شود. در بحث قانون انتخابات، تلاش صورت گرفته است که استقلال کمیسیون را زیر سوال ببرد و دوم اینکه تمام تصمیم های کمیسیون را وابسته به خودش ساخته است. مداخله غیر مستقیم در کارکردهای کمیسیون های انتخاباتی، وابستگی کمیسیون انتخابات، حتی در مسایل بسیار جزیی به حکومت از مشکلاتی بوده است که باعث شده امروز کمیسیون نتواند، آن راحل کند و سرنوشت کاری خود رامشخص نماید و حداقل جدول زمانی انتخابات را برای رفتن به انتخابات ترسیم کند و حوزه های انتخاباتی را مشخص کند. مراکز رای دهی را ارزیابی کند و بالاخره مساله امنیت انتخابات مشخص شود. حتی اوضاعی که امروز در افغانستان حاکم است به نوعی مهندسی شده است تا انتخابات برگزار نشود و بیشتر در راس این مهندسی حکومت قرار داشته است. برخورد حکومت با ملت و به عدم پاسخگویی حکومت در مقابل ملت و سیاست های قبیله ای و برنامه های شخصی افراد در چارچوب حکومت با تاسف باعث شده است که چنین وضعیتی حاکم شود و این وضعیت می تواند برگزاری انتخابات را در کوتاه مدت ناممکن بسازد.

ایوب زاده، در خصوص عقیده حکومت برای برگزاری انتخابات بیان داشت: با تاسف می شود گفت که از یک طرف مشکل حقوقی وجود دارد که استقلال کمیسیون انتخابات زیر سوال رفته است و احترامی برای استقلالیت آن وجودندارد. از طرف دیگر، وابستگی کمیسیون چه از نظر بودجه و چه از نظر تصمیم گیری حکومت به ویژه به ریاست جمهوری، یک عامل بسیار بزرگ برای مهندسی ساختن چنین وضعیتی در افغانستان بویژه در کابل بوده است. با این وضع فاصله هامیان ملت و حاکمان کشور، بیشتر و عمیق تر می شود. وقتی هم که فاصله باشد و باورمندی وجود نداشته باشد، انتقادات بیشتر شود و حکومت خود راپاسخگو قرار ندهد و اتکا به چند فردی که بسیار سطحی وسلیقه ای برخورد می کنند در بحث مسایل ملی باشد. در آن زمان این امکان وجود دارد که وضعیت به مسیر دیگری برود که لیاقت آن ما نیستیم و با تاسف تلاش ها هم صورت می گیرد که به سمت یک بحران برود. حالا هم چنان دیر نشده است و راه حل این است که به انتخابات یک توجه جدی صورت بگیرد. یگانه راه حل با این وضعیتی که در افغانستان حاکم است، رفتن به طرف انتخابات پارلمانی و شورای های افغانستانی است.

وی، در خصوص حکومت و برگزاری انتخابات چنین می گوید: حکومت برای برگزاری انتخابات تعهد اخلاقی داشته است اما با تاسف تعهد سیاسی، حقوقی و زبانی برای برگزاری انتخابات را نداشته است و ما نتوانستیم آن را مشاهده کنیم و در گفتار دولت هم دیده نمی شود. باید گفت که دروغ می گوید که انتخابات را برگزار می کند. چرا که رفتن به سوی انتخابات یک سلسله مدیریت کار دارد. در طول سه سال گذشته، حکومت صادق نیست و بحث شرافت سیاسی متاسفانه در حکومت وجود ندارد بنابراین تیفا، با مشاهده از وضعیت حاکم در جلساتی که با ریاست جمهوری هم برگزار شده است تصمیم می گیرد که دیگر در جلسات ریاست جمهوری در انتخابات شرکت نکند. پس ما نرفتیم و در آنجا اشتراک نکردیم چون برداشتی که ما از وضعیت داشتیم این است که ازنهادهای ناظر انتخاباتی سوء استفاده صورت می گیرد و اینکه برای خارجی ها بویژه آمریکا حتی به اتحادیه آمریکا خود را پاسخگو قرار می دهند. این باعث شد که ما دیگر در جلساتی که حکومت در این مورد برگزار می کند اشتراک نکنیم. چرا که در این سه سال از جانب حکومت، از سوی آنها هیچ نوع پاسخگویی هم وجود نداشته است. فقط در حد چند حرف تلاش کرده اند که یک نوع بازی باافکار عامه صورت بگیرد و انتخابات را از سه سال تا به امروز، به عنوان یک دیالوگ بی انتها تبدیل کردند اما ما تا هنوز نتوانستیم شاهد اقدام های عملی برای انتخابات باشیم در حالیکه کمیسیون موظف است انتخابات را در وقت و زمان برگزار کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   از اظهارات اقای ایوب زاده چنین برمی اید که همه مسایل حل گردیده وتمام مشکلات یک طرغه شده تنها همین مهندیسی حکومت در عدم برگذاری انتخابات باقی مانده واگر همین موضوع ومشکل هم برطرف گردد دیگر دنیا وافغانستان گل و گلزار میگردد ودموکراسی حکمفرما میشود!!! وحقوق بشر رعایت میگردد!!! وحکومت عدل وقانون بر قرار میگردد!!! درین تمثیل جناب عالی خودرا بی طرف وغیر حکومتی و... فلمداد نموده توجه ای عامه راباین جلب مینمایند که گویا درینجا اشغال در کار نیست ووطن عزیز ما را ۴۶ کشور تحت اشغال وقیمومیت خود فرار نداده باشد وچنین مینمایانند کهداعش وطالب وحکمتیار وکرزی وعین وغین و...مزدوران گوش به فرمان انهانیست وازاد ومستقل میباشند!!!
تبنگ چی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است