سازماندهی انتخابات در فساد کمیسیون تدارکات
قرارداد بدون داوطلبی با 13 شرکت خارجی از سوی کمیسیون تدارکات ملی همان سازماندهی انتخابات است که از ارگ سرچشمه می گیرد و با فساد گسترده به بحرانی بس بزرگتر خواهد رسید 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۲    ۱۳۹۶/۶/۱۷ کد خبر: 138369 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، انتخابات ریاست جمهوری گذشته در میان تمامی انتخابات دوران جدید با تقلب و معامله های گسترده اشرف غنی و عبدلله بی مانند بوده و حکومت وحدت ملی برخواسته از جنجال نه تنها انتخابات پارلمان را برگزار نکرد بلکه با سنگ اندازی، آن را به چالش به مانند اوضاع امنیتی بدل کرده است.

پارلمانی که تنها با فرمان ریاست جمهوری و نقص قانون اساسی همچنان پابرجا می باشد و مملو از نمایندگان فاسد و آلوده به زدو بندهای سیاسی بهترین گزینه برای قانونی کردن اقدامات ارگ می باشد.

همچنانکه اصلاحات انتخاباتی به مانند برگزاری انتخابات در هاله از ابهام وجود دارد و با توجه به وضعیت اسفناک امنیتی امکان به نتیجه رسیدن ندارد، فساد گسترده در این نهاد هم کارمندان وابسته را جذب می کند و هم به حیف و میل هزینه ها را در پی دارد.

در تازه ترین اقدام های پیرامون انتخابات، کمیسیون تدارکات ملی بدون داوطلبی از کمیسیون انتخابات خواسته است که قرارداد خرید وسایل و تجهیزات الکترونیک این کمیسیون را به 13 شرکت خارجی امریکایی و اروپایی و یک شرکت اماراتی واگذار کند.

گزینش کارمندان کمیسیون انتخابات که از سوی رییس جمهور صورت گرفت خود از دلایل نگاه سلیقه ای و گزینشی در نهادی می باشد که وظیفه شفاف سازی انتخابات را به عهده دارد زیرا معامله گری کمیسیون گذشته به گستردگی تقلب های صورت گرفته در آن بوده است.

مدیریت انتخابات که در گذشته سبب به بحران کشیدن شدن افغانستان شد تا آنجا که خطر سقوط در یک قدمی نظام قرار داشت اکنون نیز با دخالت های حکومت و فساد در حال شکل گرفتن است.

اینکه حکومت به جای ظرفیت سازی کمیسیون انتخابات و حل بحران ناامنی تنها معطوف به صرف هزینه های گزاف برای خرید وسایل مورد استفاده این کمیسیون شده است خود نشان دهنده فساد و به عبارتی مدیریت انتخابات می باشد.

حکومتی که خود از دل بحران و تقلب شکل گرفته و رییس جمهور تنها با توسل به معامله به قدرت رسید هیچ گاه در پی شفافیت و بخصوص اصلاحات انتخاباتی نیست و برهمین اساس قراردادهای هنگفت با شرکت های مشخص شده بسته می شود و چه کسی توان مقابله با یک حکومت را دارد؟

اشرف غنی که سه سال از ریاست جمهوری خود را سپری کرده است با سلطه بر کمیسیون انتخابات و سنگ اندازی بر سر راه شناسنامه های الکترونیک و اصلاحات انتخاباتی در پی رسیدن به حکومت دوباره در انتخابات آینده است.

اقدام کمیسیون تدارکات ملی تنها گوشه ای از فساد جاری و دلیلی برای بقای حکومت وحدت ملی می باشد که زیر نظر ارگ وجهه قانونی می یابد و در حالی که مردم در اوج بی اعتمادی نسبت به حکومت قرار دارد و ناامنی ها چنین گسترده، انتظار می رود که بحرانی بس بزرگتر در انتخابات آینده رخ دهد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>     آفتاب به دو انشت پنهان نمیشود۰  دزدان و تقلبکاران خواب آرام ندارند۰

>>>   Aziz Arianfar

نمایش مسخره انتخابات بار دیگر به صحنه تئاتر سیاسی مملکت خدا داد می آید:
چنین بر می آید که کارزار انتخابات ریاست جمهوری از همین اکنون کلید خورده است. می توان گمان زد که در کل چند اردوگاه در برابر هم آرایش خواهند یافت:
1. شخص اشرف غنی احمدزی تمایل دارد با حمایت خلیلزاد بار دوم نامزد شود و برای یک دوره دیگر رییس جمهور بماند. انتظار می رود در دوره آینده در صورت پیروزی، کرسی ریاست اجرایی را از میان برده، به جای آن یک کرسی معاونیت سوم برای ازبیک ها و تورکی زبانان ایجاد نماید. روشن است برای کرسی معاونت اول یک تاجیک را نامزد خواهد کرد. معاون دوم از تیم خلیلی و به گمان غالب آقای دانش خواهد ماند. در اردوگاه اشرف غنی، اتمر نیز مایل به مطرح کردن خود است. و این در صورتی خواهد بود که هرگاه وضعیت صحی اشرف غنی دیگر اجازه دوام کار را ندهد. نشانه هایی دیده می شود که اشرف غنی از همین اکنون در پس پرده تماس هایی را با نمایندگان ائتلاف دوستم، محقق و عطا آغاز کرده باشد. اعلام آمادگی وی در راه اندازی گفتگوهای همه جانبه با پاکستان هم در همین راستا است. احتمالا امتیازاتی به پاکستان خواهد داد و وعده و وعید هم بسیار خواهد کرد.
2. احتمالا داکتر عبدالله نیز مایل است بار دیگر خود را در انتخابات مطرح کند. اما روشن نیست که تا چه اندازه خواهد توانست حمایت جمعیت و شورای نظار را به سوی خود جلب کند. در صورت کنار آمدن با اشرف غنی احمدزی، به گمان غالب، همانا او معاون اول خواهد بود. نشانه هایی از نزدیکی میان اشرف غنی و داکتر عبدالله در این اواخر به مشاهده می رسد که این گمان را تقویت می کند.
3. کرزی بی چون و چرا یکی دیگر از مدعیان کرسی ریاست جمهوری است. اما چون خودش دیگر شانس ندارد، به گمان بسیار حکمت خلیل، برادر زاده خود را به نمایندگی از خود نامزد خواهد کرد. کرزی از همین اکنون تماس هایی را با نمایندگان شمالیان آغاز کرده است و می خواهد یکی از رهبران شمال، به گمان غالب احمد ضیا مسعود را به عنوان معاون اول خود داشته باشد. رفتن او به خانه احمد ولی مسعود را می توان در همین راستا ارزیابی کرد.
4. آن چه مربوط به جمعیت می شود، تا کنون روشن نیست که چه کسی را نامزد خواهند کرد. اما چند کاندید احتمالی دارند: عطا محمد نور، احمد ضیا مسعود، قانونی و صلاح الدین ربانی. شاید کسی را نامزد کنند . اما در دوره دوم احتمال پیوستن نامزد جمعیت به یکی از دو تیم بسیار بالا است.
گمان غالب این است که مبارزه اصلی میان تیم اشرف غنی و تیم کرزی خواهد بود. سایرین تا لحظات آخر منتظر می مانند تا به گونه نهایی متیقن شوند که کاخ سفید چه کسی را به عنوان رییس جمهور آینده برگزیده است. آن گاه در دقیقه نود به وی خواهند پیوست. اما تا واپسین دم مانور خواهند کرد تا امتیازات بیشتر مادی و مالی به دوست بیاورند. به ویژه دوستم در این بازی زرنگ تر و کهنه کار تر از هرکس دیگری است و در گرفتن امتیازات مالی بیش از دیگران مهارت دارد.
بی چون و چرا انتخابات با چانه زنی های بسیار و داد و ستدها و معاملات فراوان به همراه خواهد بود و باز هم ماه ها به بهانه های گوناگون به تعویق خواهد افتاد و چند ماه را بررسی نتایج آن در بر خواهد گرفت تا یک نتیجه نیمبد به دست آید. صد در صد انتخابات باز هم با تخلفات و تقلبات گسترده به همراه خواهد بود. از همین اکنون اکنون اشرف غنی برنامه تغییر و تبدیل ولسوال ها و علاقه داران را در سرتاسر کشور روی میز دارد.
ناگفته پیداست که چند تاجر و روسپی سیاسی دیگر هم دکان های خود را برای امتیاز گیری و انجام معاملات پرسود باز خواهند کرد. اما در دقایق آخر به یکی از تیم ها خواهند پیوست.
از پیش روشن است که هزینه انتخابات را هم شیوخ مرتجع عرب از منبع دالرهای بادآورده نفتی پرداخت خواهد کرد و خوان چرب و رنگینی گسترده خواهد شد.
روشن نیست که این بازی مسخره دموکراتیک و خندیدن به ریش مردم تا چند و تا کی ادامه خواهد یافت.
باور راسخ دارم تا همین قانون اساسی مسخره و همین ساختار نظام مسخره باشد، انتظار دیگری جز به پرده درآمدن یک نمایش مسخره دیگر به روی صحنه تئاتر مملکت خدا داد نباید داشت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است