سرپرست وزیر یعنی چه؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۴    ۱۳۹۶/۶/۱۹ کد خبر: 138437 منبع: پرینت

سرپرست وزیر از دید علوم دولت‌شناسی در سه گزینه ممکن است:

1. زمانی‌که وزیری می‌میرد و یا به نسبت مریضی نمی‌تواند اجرای وظیفه کند، رییس حکومت سرپرست‌وزیر را برای اجرای امور پیشنهاد می‌کند. رییس حکومت تا یکماه وزیر اصلی را به پارلمان معرفی می‌کند. این روش در نظام‌های پارلمانی رایج است.

2. به سمتی گفته می‌شود که در مدت 40 روز کاری، از پارلمان مشروعیت حاصل کند. اگر این جریان به مشکل مواجه می‌شود، این سمت به گونه خودکار حذف می‌شود. این روش در نظام‌های مختلط شکل می‌گیرد.

3. به‌ سمتی گفته می‌شود که رییس جمهور وزیر اصلی را بنابر بی‌کفایتی مخلوع می‌سازد و تا زمان انتصاب وزیر جدید، این سمت را به‌ رسمیت می‌شناسد. این روش در نظام‌های ریاستی رایج است.

من معنای سرپرست‌وزرای حکومت وحدت ملی را نمی‌دانم. نقد از شیوه کاری «رهبران» حکومت وحدت ملی به جایی نرسید. اساسا خود این شخصیت‌ها(سرپرست‌وزرا) باید بروند. بودن در این سمت ناخواسته بداخلاقی سیاسی پنداشته می‌شود.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سرپرست وزیر
پارلمان
نظرات بینندگان:

>>>   اینها بخاطری وزیران سرپرست هستند که ما پارلمان سرپرست داریم.
هر وقتی که پارلمان جدید روی کار آمد، که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری است، این سرپرستی خلاص میشود. زیرا پارلمان جدید ورییس جمهور جدید با کابینه جدید روی کار میاید و خود بخود وزیران سابقه برطرف میشوند.

>>>   آغاي ستيز، آيا همچو حكومت وحدت ملي را بر همين أساس و تركيب در كدام جاي ديگر ديده ئي؟ طبعاً نديده ايد، فلهذا وزير سرپرست هم جزء از همين حوكمت بيمانند است.

>>>   وقت که حکومت خودش مشروعیت ندارد ، توسط شخص ثالث ساخته شده است بنا بنآم وزیر و وزارت چه معنای رو توجیه می کتد ؟ کشوریکه از زمان قدامت ان ۳ سال و اندی می گذرد تا الان که یک وزیر ندارد چه چیزی رو به خور مردم که مانند گوسفند صرف به به می کند دیگه صدای از گلو بیرون نمیشه و انون گوسفندان بیچاره گاهی غذا ندارند ، زمانی آبی به انها داده نمیشه چه باید کرد ؟ هیچی .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است