عدم ظرفیت مصرف بودجه توسعه ای در حکومت
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۶/۶/۲۱ کد خبر: 138550 منبع: پرینت

شماری از نهادهای مهم حکومتی ظرفیت هزینه کردن بودجه های توسعه ای را ندارند.

به نقل از خورشید، مسوولان وزارت مالیه می گویند که با وجودی که زمان پرداخت بودجه های توسعه ای را تا 24 ساعت کاهش داده اند اما هزینه کردن این بودجه ها از سوی نهادهای حکومتی نگران کننده است.

بر بنیاد اسناد ارایه شده از سوی وزارت مالیه از مجموع 121 میلیارد افغانی بودجه توسعه ای تا اکنون کمتر از 35 درصد آن از سوی نهادهای حکومتی هزینه شده است؛ این در حالی است که کمتر از سه ماه دیگر به پایان سال مالی جاری باقی مانده است.

اسناد بدست آمده از وزارت مالیه روشن می کند که اداره مبارزه علیه فساد اداری، اداره مبارزه با حوادث طبیعی و کمیسیون حقوق بشر صفر درصد، اداره احصاییه مرکزی یک درصد، کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی کمتر از 3 درصد، اداره ملی حفاظت از محیط زیست 3 درصد، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کمتر از 6 درصد، اداره ارگان های محل 8 درصد، وزارت دفاع ملی 8 درصد، شرکت آبرسانی و کانالیزاسیون کابل نزدیک به 10 درصد و وزرارت معارف تنها 17 درصد بودجه توسعه ای خود را مصرف کرده اند و این درحالی است که مسوولان این نهادها همواره کارایی خود را می ستایند.

بودجه توسعه ای کشور هر سال از سوی نهادهای کمک کننده پرداخته می شود و اگر این بودجه در زمان معین هزینه نشود پول پروژه ها دوباره به نهادهای کمک کننده باز می گردد.

گفتنی است که زیان دیده اصلی در این بین مردم هستند چرا که مسوولان در نهادهای دولتی حقوق، امتیازات و معاشات خود را در مصرف یا عدم مصرف بودجه توسعه ای دریافت می کنند.

آگاهان دلیل هزینه نشدن بودجه توسعه ای در نهادهای مختلف را نبود ظرفیت انسانی در شماری از نهادهای کلیدی حکومت گفته اند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بودجه توسعه ای
نهادهای حکومتی
نظرات بینندگان:

>>>   علت عدم مصرف بودجه توسعوی در ادارات جمع شدن تمام صلاحیت های ادارات در ارگ ریاست جمهوری است و علاوتا نبود اشخاص مسلکی و دلسوز بکشور و مردم است که کوشش شده تا تعین اشخاص به پست های دولتی باساس سلایق شخصی ارگ نشینان و بخصوص مربوط به تیم ارگ به پست ها بعد از نشست ان و دادن تعهد و وفاداری اش بشخص ریس جمهور که بنام امتحان ریس جمهور از اشخاص و افراد یاد میگردد همین دو موضوع سبب عدم تطبیق بودجه توسعوی در ادارات گردیده است بعوض اینکه وکلا مسولین ادارات را استیضاح میکنند باید ریس جمهور را بجای انها اسیضاح کنند گال را گال خورک میخورد لت اش را بودنه پسمانی کار از جانب ارگ است و بدنامی ان به اشخاص دیگری که اصلا قصور کناهی درینکار ندارند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است