جای خالی جنرال
غنی بیش از اینکه هراسان حضور جنرال دوستم باشد از مشروعیت ایتلاف نجات بیمناک و به خوبی دریافته است که دورماندن رهبر از نیرو و مردم خود به تضعیف قومیت و جبهه مخالف می انجامد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۰    ۱۳۹۶/۶/۲۱ کد خبر: 138552 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،جنرال دوستم همچنان که خود در پیام روز قهرمان گفته است، 35 سال در عمق سیاست حضور داشته و به عبارتی گوشه ای از تاریخ حاضر افغانستان، در خارج از مرزهای کشور تبدیل به دشمنی برای ارگ شده است در حالی که این رهبر قدرتمند ازبک دلیل بزرگ پیروزی انتخاباتی اشرف غنی بود.

حضور سیاسی وی همزمان با شروع ناامنی های افغانستان بود که حکومت ها به سرعت تغییر و روسای دولت ها برکنار و ترور می شدند و نام جنرال دوستم گره خورده با سقوط داکتر نجیب همان ریشه تنفر و هراس رهبران پشتون از وی است.

با طولانی شدن مدت تبعید در حالی که جنرال دوستم از رهبران ایتلاف نجات است و بزرگترین طرف مخالف ارگ، حکومت به گونه برخورد می کند که نه معاون اولی وجود دارد و نه نیازی به حضور شخص ناسازگاری چون وی در قدرت است.

تلاش های حکومت برای همراه کردن دوباره جنرال دوستم چنان با شکست مواجه شد که راهی جز فشار برای ماندن در ترکیه نماند زیرا به خوبی دریافته است که دورماندن رهبر از نیرو و مردم خود به تضعیف قومیت مخالف می انجامد.

حکومت اشرف غنی که خود را میراث دار شاه امان الله خان می داند در سلطه طلبی و قبیله گرایی گوی سبقت را از دیگر حکومت ها ربود و به جای سیاست هم پذیری و مشارکت، قدرتمند ترین رهبران قومیت ها را مجبور به مخالفت های شدید کرد.

تلاش عطا محمد به مانند جنرال دوستم برای کاهش تنش ها با حکومت و فشارهای پنهان برای پایان دادن به اختلاف ها به جایی نرسید و زمانی که در معامله و دسیسه چینی تیم ارگ از قدرت به دور ماندند، راهی جز اتحاد و ایتلاف نیافتند.

اگرچه جنرال دوستم با تجربه های بسیار مغولب سیاست ارگ شد و اولین اشتباه بزرگ وی حمایت از اشرف غنی در انتخابات در بدل معاونت ریاست جمهوری بود اما با تهدید نظام دگرباره یادآور سقوط دولت داکتر نجیب و اتهام ایشچی شد که وی را به دورترین نقطه از همان منسب پرتاب کرد.

وی به مانند دیگر رهبران جهادی در کشتارهای جنگ های داخلی دست داشته و اولین مقامی بوده که از مردم به دلیل چنین اعمالی عذرخواهی کرد که در پاکسازی رهبران قدرتمند جز پشتون از صحنه سیاسی به انزوا کشیده شد.

اشرف غنی بیش از اینکه هراسان حضور جنرال دوستم در افغانستان باشد از مشروعیت ایتلاف نجات بیمناک است، ایتلاف نجات متشکل از قدرتمندترین رهبران قومیت های می باشد که همانگونکه خود ادعا می کنند، توانایی بسیج مردمی علیه نظام را دارند که با این وجود خواهان سقوط حکومت وحدت ملی نیستند بله در پی اصلاحات دست به ایجاد ایتلاف زدند.

هرچند عطا محمد، جنرال دوستم و محمد محقق از دیرباز یا در جبهه مخالف بودند و یا مجبور به اتحاد شدند اکنون به عنوان سران ایتلاف نجات و در حالی که معاون اول ریاست جمهوری در تبعید به سر می برد برای تجدید قوا راهی جز جذب حمایت های داخلی و خارجی برای بازگرداندن وی از ترکیه ندارند.

گره خوردن نام جنرال دوستم با نقض حقوق بشر بیشترین آسیب را به وجهه سیاسی وی در کشور وارد کرد و به همین دلیل همواره جامعه جهانی خواستار محاکمه در دادگاه لاهه بودند تا حمایت از جایگاه این رهبر نظامی و حال باید دید تا چه میزان رهبران دیگرِ ایتلاف نجات پتانسیل جلب توجه حامیان خارجی و ایجاد زمینه های بازگشت معاون اول ریاست جمهوری به کشور را دارند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   دوستم درکدام سال ازحربی پوهنتون فارغ شده وسطح سوادش بکدام اندازه است آیا رتبه جنرالی یک ریشخند است ویا یک رتبه کلان نظامی ؟
شورای ائیتلاف اشخاص نو یا ملایک است ویا اشخاص ازموده شده چند سال قبل که مردم ازدست شان به فغان رسیده بود حالا چی خواهد کرد؟

>>>   شاید جنرال صاحب دوستم هم درردیف متقاعدین سن ۵۵ شامل شود

>>>   ژنرال دوستم یک گام جلوترازحکمتیاراست، زیرا دوستم و حکمتیار هردو متهم به خونریزی وقتل می باشد، لیکن دوستم از ارتکاب جنایات خود درپیشگاه مردم افغانستان عذرخواهی کرد، اما حکمتیار باوجود درخواست حقوق بشر ازآن حاضربه عذرخواهی ازمردم نشده است.
حال سوال این است که آیا مجرم وجنایتکار باید دردادگاهی عادلانه محاکمه ومجازات شود؟ یا اینکه تنها باعذرخواهی ازمردم جرم شان بخشیده میشود؟ یعنی این خواست حقوق بشر از مجرمانی همچون دوستم وحکمتیار به معنی چشم پوشی جرم شان می باشد؟ لطفا دوستان رشته حقوق جزا وجرم شناسی اطلاعات دهند. جاغوری

>>>   به کدام قانون جنرال دوستم را اشرف غنی از وطن خودش اخرج کرده به چی جرمی آیاوطن فروشی کرده
ناموس فروشی کرده انتحاری کرده زمینه چپاول و انتحاری را برای دزدان مساعد ساخته چی گناهی کرده
دوستم فرزند شجاع و وفادارافغانستان است هر وقت که بیاید بجز قوم انتحاری دیگر همه اقوام دوستش دارند مانند مردمک چشم خود و جناب دوستم هم باید تلاش کنندکه هرچی زودتر برگردن به وطن و مردم را در این شرایط دشوار تنهانگذارند.
ف م

>>>   کسانیکه ائتلاف جدید علیه نظام تشکیل داده اند همه جنایتکاران ومعامله گران شناخته شده اند که حتی بخاطر منافع شخصی در معاملات از ....خود هم دریغ نمی‌ورزند
کابلی

>>>   سلام خدمت تمام دوستان!
در این جای هیچ شکی نیست که رتبه نظامی در افغانستان حتی به پنچرمین و سقاو نیز داده شده است در زمان شهید داکتر نجیب در تمام پکتیا 8 جنرال هم وجود نداشت اما حالا اگر دور از تعصب بگوییم تنها از یک ولسوالی به صدها جنرال ماشینی باز مانده است که این خود قدسیت نظام را به چالش میکشد اما بطور یقین میتوان گفت که جنرال دوستم هم تعلیم اکادمیک ندارد و صرف جنرال ماشینی است و دیگر از یاد نباید برد که رول جنرال دوستم در افغانستان برجسته خواهد بود اما این حرف به این معنی نیست که در شخصیت های در قوم و تبار ازبک و جود ندارد ملت افغان باید جاگزینی دیگری را به عوض جنرال دوستم بیابد و انرا در قدرت شریک نماید تا عدالت اجتماعی مراعات شده و یک اصل اسلامی ملی و افغانی تحقق پذیر شود.
حنیف رستم

>>>   آقای جاغوری ازشما توقع این است که سنجیده بنویسی . حتما تفاوت کسی که عذر خواهی می کند باکسی که به جرمش افتخار می کند وبی گناهان رامی کشد ومی گوید خوب کردم واگر قدرت گرفتم فلان قوم را نابود می کنم وکاری نمایم که درهیچ جای افغانستان جا نداشته باشد . و... تو خود حدیث مفصل بخوان ازاین مجمل . ببین تفاوت ره از کجاست تابه کجا .

>>>   اشتباهات جنرال زیاد است.اما اشتباه نابخشودنی اش کودتاه علیه رفیقان و حزب اش بود که وفا نکرد و رهبر اش را که به او قهرمانی داده بود به کشتن داد و حکومت را به اشرار تسلیم نمود . او که به خود خیانت کرد هیچگاه آبرومند نمیشود و وجدان اش آزار میدهد و مردم هم اعتبار نمیکند . آزموده را آزمودن خطا است.او باید از حزب وطن و مردم معذرت بخواهد

>>>   ریس جمهور که به گفته مردم افغانستان توسط وزیر خارجه آمریکا تقرر یافت این خودش اقوامش چاپلوس هااطرافیان اش خوب میدانند اما مردم افغانستان هم میداند که این آدم از شیطان هم دو قدم پیش تر است .اکثریت مردم درروز های انتخابات به صندوق غنی رای شان می اندختن فقط بخاطر دوستم بود ازبک هم به قوم خودش احترام می گذارد و هم به دیگر اقوام و بیشتر از قوم خود اش به دیگران احترام می‌گذارند و اما این خانواده از قیافه اش و قیافه برادر خبیث اش مشخص است که هیچ وقت سری دسترخان انسانیت ننشستن اگر در دنیا چهار خانواده کثیف نامرد و شیطان صفت وجود داشته باشد یکی آن همین هاست((
مهاجر دربدر ّ

>>>   دوستم ازهمان دانشگاهی دیپلوم نظامی خود رابدست آ وردکه حکمتیار دیپلوم انجنیری اش را بدست آورد.

>>>   آقای دوستم راست میگوید 35سال در بین مردم بوده و 35 سال به غیر از کشتن انسان مظلوم این جامعه دیگر کدام خدمتی نموده است؟ 35سال دزدی ،کشتن، غصب زمین های دولتی و زمین های مردم. خداوند همه مردم افغانستان را از شر این انسان های خون آشام نجات دهد یکی بنام قوم به مردم ظلم میکند دیگری بنام مجاهد وازکلمه جهاد چنان سو استفاده نموده اند که تمام مردم زمانیکه نام جهاد را میشنوند همه لعنت میفرستند. به امید روزی که خداند همه این افرعون های خبیث دین فروش آدم فروش وطن فروش را محو نابود کند تا مردم مظلوم ما روز خوش ببینند.
رحمت الله - فراه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است