کودتای سفید علیه کادرهای مسلکی
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۳    ۱۳۹۶/۶/۲۱ کد خبر: 138557 منبع: پرینت

بر اساس طرحی که هنوز نهایی نشده است قرار است 65 هزار از افسران بلند رتبه نهادهای دفاعی و امنیتی به تقاعد پیش از وقت سوق داده شوند.

این طرح که به صورت یک جانبه از سوی ارگ طرح شده، بیشتر شبیه کودتای سفید علیه کادرهای مسلکی و سابقه داری است که سال ها در ارتش افغانستان در دشوارترین شرایط کار کرده اند که محصول تلاش آنها نظامی است که با وجود تهدیدات روزافزون دشمن و توطیه از درون نظام تا حال دوام آورده است.

چند سوال قبل از پرداختن به این مهم را اینجا با شما در میان می گذارم:
1. کدام نیروها به جای آنها گماشته می شوند؟
2. ترکیب قومی و مسلکی آنها چگونه حفظ خواهد شد؟
3. آیا نیروهای بدیل و یا احتمالا نسل نو تجربه آنها دارند؟
4. حافظه نهادهای دفاعی و امنیتی با کنار زدن این کادرها در بخش های مختلف با خلا مواجه می شود، در شرایط دشوار کنونی چه کسانی این حافظه را و چگونه پر خواهند کرد؟
5. نهاد ارتش و سایر نهادهای دفاعی و امنیتی در حال حاضر نیمه سکولار است، آیا این تعادل به هم نخواهد خورد؟

مهر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرالان افغانستان
قانون ذاتیه
سن تقاعد
نظرات بینندگان:

>>>   فقط برای نیرو های حزب اسلامی حکمتیار جای خالی پیدا می کنند.

>>>   به منظر بنده باید آنعده از کسانیکه دارای بلند منزل ها وموتر های زرهی وپاسپورت های خارجی میباشند وفعلا دربست های بلند رتبه کار میکنند بر علاوه تقاعد به مراجع عدلی وقضای جهت پیگرد قانونی معرفی گردند.

>>>   این تمام پلان های خصمانه و قومگرایانه در داخل ارگ و توسط حنیف اتمر مشاور شورای امنیت و معصوم استانکزی ریس امنیت ملی طرح و از جانب ریس جمهور مورد تایید قرار میگیرد طرح این قانون صد در صد بضر اردوی ملی افغانستان و مردمان کشور ما و بنفع ترورستان طالبان اله دست پاکستان است در عقب این پلان خصمانه اهداف دیگری ضدیت با مردم وجود دارد باید که وکلای شورای ملی متوجه این دسیسه پلان شده باشند .

>>>   اگر این کارعملی شود 70 فسصد فساد در اردو کم میشود چون دزد ها واختلاس گران با تجربه میروند جانشینان شان تا اینقدرمهارت پیداکنند وقت زیاد ضرورت دارد

>>>   يك بام و دو هوا ! اي كاش همين طرح و قانون اولتر از همه بالاي خود رئيس جمهور غني كه سالهاي پيش متقاعد شده و حتي از دولت أمريكا معاش تقاعدي ميگيرد. اما همه اين پيشنهادات بخاطر دور ساختن دوستم، بِسْم الله و ديگران است و زمينه داخل كردن أشخاص مانند زرداد ، جمعه گل همدرد وغيره است.

>>>   به جواب نویسنده ! کدام کادر ها؟ افسران ارتش کی هااند ؟ چنرالان سالحورده با معلومات کلاسیک نظامی که امروز آموزه های آنها بدرد نمی خورد ؛جنرالهای غیر کادری که به اساس سهمیه تنظیم ها به چنرالی رسیده اند.دگروالان کادری هم ساخورده اند مشابه جنرالان ساخورده اند و تعدادی به اساس مصلحت و سهمیه تنظیم ها شامل ارتش شده اند.متیاقی از دگرمن تابریمل قسمآ جوان و قسمآ جوانتر اند نیمش افسران غیر کادری اند.
ازجانب دیگر تعدادی از ایشان با وجود قسم خوردن شان مصروف پیدا و پناه و دردی شان است نه به فکر وطن که بعضی شان دوسیه هم دارند.از مدیر لوژستیک تا رئیس مالی وزارت از اعاشه سربازان تا قرارذاذها دزدی می کنند این قصر هارا که جنرالان ارتش در نقاط مختلف شهر درست کرده اند از معاش خویش ساختند؟ من یک افسر متقاعد با چهل سال خدمت که فعلآ هم به خانه کرایی زندگی می کنم با وجودیکه خانمم نیز کارمند دولت و مغاش دولتی داشت .
به نظر من نه تنها تعدادی از افسران از روی سن تقاعد بدهند بلکه تمام افسران عیر کادری ،معیوب ،معلول و بی سواد را به تقاعد سوق دهند تا اردوی کشور جوانتر شود. یکی از عوامل نا کارایی ارتش در مجاربه همین ترکیب فعلی ارتش است.می گویند آب هم دریک جا دیر بماند گنده می شود.ارتش کشور کهنه شده و به نو شدن ضرورت دارد. اگر افسران جوان تجربه نداشته باشند با تجربه می شوند کسی نباید تشویش کند.
تیمور بیگ - کابل

>>>   با فساد باید در همه نهاد ها جدی مبارزه شود ولی این بدان معنا نیست که گرگ و بره به یک ترازو مانده شود . جنرالانی هستند که همین اکنون بخانه های کرایی زندگی میکنند واگر هرفشاری باشد به فساد تن در نمیدهند. فقط و فقط منافع ملی کشورخود را درنظرداشته انصافا برای وطن شان کار میکنند.

>>>   در اردو امنیت و پولیس ۸۰ فیصد از پنچرمینان دزدان وقاتلین پست فطرت شورای نظار جمیعتی همه کلینر پنچرمین به رتبه دگروال جنرال رسیده اند ای افسران همه بیسواد در همین سه دهه چوکی ها را غنیمت پدر کلان های خود می دانند تصرف کرده اند این یک قدم بسیار دقیق و نیک وخوبی است که برداشته شده است حال که سقویان ادم کش ودزدان بیسواد به زور امریکا ویهود نشسته اند ودر همین سه دهه دزدی کردند برای خود منازل و قشر ها سا ختند باید ازی طریق دوباره در کارهایپدری سقوی پنچرمینی کلینری . نان بایی و جوالی گیری خود بروند

>>>   در شرایطی جنگی کنونی..این طرح و طرح های مشابه دیگر اصلا و ابدا به نفع دولت وارتش نبوده که هیچ بلکه درصورت اجرایی شدن آن سبب ده ها مشکلات عدیده دیگر ...همچو هوای پریدن و کادری و مسلکی...انزجار وتنفر متقاعدین پیش از موعود نسبت به دولت...ازهم گسیختگی امورات اداری تعلیمی تربیتی تشکیلاتی ...
پراکندگی و عدم نظم نسق در قدمه ها وجزوتام های درحال نبرد....
افت کیفیت قوای مسلح بخاطر بکار گیری افسران جوان وبیتجربه....و غیره...
البته موارد مثبت همچون جوان سازی تحرک و کاهش فساد دربین قوای مسلح پی آمد چنین طرحی خواهد داشت..اما ضررش نسبت به سود دهی خیلی بیشتر خواهد بود....

>>>   یک شرط را بزای پیوستن به نیزو های مسلح باید بگزارند و آن اینکه در 5 سال گزشته نبابد در مقابل دولت جنگیده باشد.

>>>   جناب مهر؛ شما که چنین سوال را مطرح میکند، آیا از وضعیت اردو ملی خبر دارید؟ در حالیکه اکثر این مشکلات اداری، فساد، ماجراجویی،اختلاص، دزدی، کارشکنی و بی پروای از درک کسانی اند که شما به عنوان کادر های مسلکی محسوب می کنید. امروز جوانان متعددی که به وطن ومردم خویش میخواهند خدمت کنند ولی توسط همین افراد که به عنوان تکه دار بست می باشد منع قرارداده شده و به حد کافی جوانان تحصیل کرده و تجارت جنگ را از نزدک دارندچنانچه همه جنگ و پیشبرد عملیات های خاص و مهم توسط همین جوانان پیش برده میشود.
سلحشور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است