حکومت باید تن به استقلال کمیسیون انتخابات دهد
کناره گیری جامعه جهانی از انتخابات افغانستان، به نفع پروسه انتخابات نیست و برای آنها هم هیچ اهمیتی ندارد. انگار آنها نیز به تعویق افتادن و برگزار نکردن آن را به نفع خود می دانند 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۷    ۱۳۹۶/۶/۲۱ کد خبر: 138564 منبع: پرینت

بیش از سه سال از عمر حکومت وحدت ملی گذشت و چیزی به پایان آن باقی نمانده است. در این مدتی که گذشت، عمر حکومت به دادن وعده و وعیدها گذشت و به انجام ندادن آن وعده ها سپری شد. انتخاباتی که قرار بود در اولین گام حکومت، از کارهایش اصلاح شود و فوری برگزار شود، چنان به تعویق افتاد و که تاحال حتی زمینه های آن فراهم نشده است و هنوز هم شک و تردید وجود دارد که آیا اصلا برگزار می شود؟ با این تفاسیر آیا انتخابات برگزار شدنی است؟ آیا اراده ای برای برگزاری انتخابات وجود دارد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، در برنامه «نگرش» گفت: بحث انتخابات امروز به یک موضوع خیالی تبدیل شده است. انتخابات به بحثی بی سرو ته تبدیل شده است. رهبران حکومت وحدت ملی هم نه تعهد و نه علاقمندی به انتخابات دارند. حتی از کمیسیون انتخابات هم توقعی نمی رود که کار شایسته ای را برای انتخابات انجام دهد چرا که تا وقتی که حکومت اراده ای برای انتخابات نداشته باشد آنها هیچ کاری نمی توانند انجام دهند.

وی، معتقد است، امسال هم انتخابات برگزار نمی شود و افزود: ما در واقع برای امسال هیچ امیدواری به برگزاری انتخابات نداریم چرا که هنوز حتی حوزه های انتخاباتی هم مشخص نشده است. هنوز نمی دانیم حوزه های انتخاباتی چی است؟ آیا ولایت است، ولسوالی است، یا قسمت های کوچکی است که ولایت به آن تقسیم می شود. هیچ چیز مشخص نیست. طرح کمیسیون که چهار پنج ماه می شود برای حکومت روان شده است هنوز حتی یک بحث ابتدایی روی آن صورت نگرفته است که حداقل بگویند که این طرح را قبول دارند یا قبول ندارند. بحث تکنولوژی هم که از آن یاد کرده بودند، بحثی بود که نه در آن ماشین های رای دهی مشخص است. نه ثبت نام رای دهندگان مشخص است. همچنین کمیسیون هم پیوسته شکایت دارد که بودجه اش نامشخص است. اینهمه در جای خود مکث را دارد. همچنین طوری که می بینیم امنیت هم نیست. بنابراین خبری از برگزاری انتخابات وجود ندارد.

رشید، در رابطه با اعتقاد جامعه جهانی نسبت به انتخابات اظهار داشت: جامعه جهانی در ظاهر امر می گوید که انتخابات بحثی مربوط به خود افغانستان است و می گویند که ما در گذشته متهم شده ایم که در این پروسه مداخله کرده ایم نمی خواهند که باز هم اینگونه باشد. در عین حال هم آنها پول می دهند. حالا آنها هم منتظر این هستند که ما در این باره چه تصمیمی می گیریم و چه کاری برای انتخابات می کنیم اما این کناره گیری آنها به نفع پروسه انتخابات در افغانستان نیست و برای آنها هم هیچ اهمیتی ندارد. انگار آنها نیز به تعویق افتادن و برگزار نکردن آن را به نفع خود می دانند.

رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، در رابطه با راهکارهایی برای بیرون آمدن از این وضعیت انتخابات بیان داشت:حکومت باید تن به استقلال کمیسیون های انتخاباتی دهد. این کمیسیون اگر مستقل باشد و صاحب صلاحیت باشد، و قابلیت تصمیم گیری را در کمیسیون های انتخاباتی داشته باشند شاید کم کم بتواند به این وضعیت انتخابات خاتمه دهد و بتواند آن را با شرایطی بهتر برگزار کند. کمیسیون انتخابات هم باید از خود اراده و همتی نشان دهد و بر حکومت سخت گیرد و به آن اعلام کند، که اگر درایت و اختیار را به کمیسیون ندهد و به طرح های کمیسیون انتخابات بی توجه باشد و تکلیف آن را مشخص نکند، ما استعفا می دهیم. در این صورت است که کمیسیون از خود اراده ای نشان داده است در راستای این امر. جامعه جهانی هم باید از سکوت بیرون آید.

وی، ادامه داد: اپوزیسیون هایی که در بیرون از حکومت هستند، آنها نیز باید خود را نشان دهند. بی برنامگی آنها، عدم تعامل آنها، عدم شمولیت آنها در بحث های فعلی انتخابات، باعث شده است که ما به چنین وضعیتی برسیم. اگر ما اپوزیسیونی زنده و فعال داشته باشیم که برنامه دارند به عنوان بازیگران اصلی پروسه نقش بازی می کنند از این وضعیت بیرون می آییم. همانطور که مطبوعات تابحال نقش فعالی را بازی کرده اند. اگر اپوزیسیون اینگونه بود، ما یک قدم به پیش می رفتیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
رشید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است