بودجه کشور برای مهندسی تقلب انتخابات بعدی
تدارکات ملی نهادهایی که داد از شفافیت می زنند همه بر انتخابات بعدی آمادگی می گیرند. این بودجه مملکت دارد یکجا هزینه می شود که انتخابات بعدی چطور مهندسی شود و از همین حالا بحث انتخابات به انحراف کشانده می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۶    ۱۳۹۶/۶/۲۱ کد خبر: 138565 منبع: پرینت

بحث انتخابات، برگزاری و عدم برگزاری آن و عدم شفافیت کار کمیسیون های مربوط به آن، این روزها فراگیر شده است. حکومت ادعا می کند که به زودی انتخابات برگزار می شود و وعده آن را داده است اما آگاهان و نخبگان سیاسی و احزاب می گویند که این گفته نیز وعده ای دیگر است و از شواهد امر پیدا است که انتخاباتی در پیش رو نداریم و اگر هم انتخابات برگزار شود نه تنها شفاف نبوده بلکه بدتر از انتخابات گذشته خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مسعود ترشتوال عضو شورای هیات و رهبری شورای حراست و ثبات افغانستان، در برنامه «آخر خط» گفت: بحث از اینجا آغاز می شود که مبنای حقوقی تشکیل حکومت وحدت ملی یک سند دو جانبه است میان دو تیم انتخاباتی درون و با نظارت دو محور که یکی از آنها نهاد بین المللی و دیگری، آمریکا است. این حکومت وزن حقوقی و جایگاه بلندی مانند قانونی اساسی ندارد. این نگاهی به گذشته است که ما برای عبور از بحران و بن بست انتخاباتی که به وجود آمده بود ناگزیر بودیم چنین مسیری را برگزینیم که به این توافقنامه رسیدیم. حالا ما باید در چارچوب همین موافقتنامه صحبت کنیم.

وی، در خصوص موافقتنامه سیاسی ابراز داشت: موافقتنامه چهار محور بسیار عمده دارد. یکی از این محورها برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی ها است. گزینه دوم، تعدیل قانون اساسی که در آن می توانست بحث تغییر نظام یا عدم تغییر آن بررسی شود. گزینه سوم، اعمال اصلاحات بنیادین انتخاباتی است که در واقع گزینش و تغییر چند نفر از این کمیسیون نیست و این اصلاحات باید در چهارمرحله مهم اتفاق می افتاد. مرحله قبل از برگزاری انتخابات، حین برگزاری انتخابات، دوران کمپاین و واگذاری سیاسی که همان مرحله پس از انتخابات است. ما باید در هر چهار مرحله زمانی انتخابات، تغییراتی بسیار جدی می داشتیم و از همه مهمتر اراده بسیار جدی را برای آوردن شفافیت و اصلاحات در انتخابات داشته باشیم.

ترشتوال، در ارتباط با اصلاحاتی که حکومت برای انتخابات ادعا کرده بیان داشت: حکومت در ابتدا و تا اینجای کار قدم هایی را تحت اصلاحات انتخاباتی برداشت که گزینش کمیشنران محترم در کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخابات بود. اما دو سوال جدی همچنان باقی است. یک سوال این است که ما چه نوع دیدگاهی در انتخاب کمیسیونی که تحت عنوان گزینش مطرح بود داشتیم که در همان دوره همین سوال ها مطرح شد که اگر انتخابات بعدی هم با چالش و سوال همراه شود، نقطه ملامتی بیشتر به کمیته گزینش برمی گردد. در این کمیته هم هیچ جریانی جز رییس جمهور دخیل نبوده است. بنابراین یک سوال دیگر این است اینها چه کسانی باشند و چطور بتوانند از پس انتخاباتی شفاف برآیند.

وی ادامه داد: سوال مهم دیگر این است که آیا حکومت وحدت ملی اراده برای برگزاری انتخابات دارد یا خیر؟ حتی صداهایی شنیده می شود که این حکومت نه تنها اراده ای برای برگزاری انتخابات پارلمانی ندارد بلکه این حکومت اراده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را هم ندارد. بنابراین شک های زیادی در این مورد وجود دارد. هر نوع تعلل و تاخیر در امر برگزاری انتخابات پارلمانی، افغانستان را وارد فاز جدیدی از مسایل غیر معمول می کند. بنابراین انتخابات باید برگزار شود و ما هیچ چاره ای جز برگزاری انتخابات نداریم.

ترشتوال، کمیته گزینش را کمیته ای وابسته به رییس جمهور و دستورهای وی دانست و کارش را غیر شفاف خواند و افزود: در حال حاضر همه کسانیکه در اداره گزینش کار می کنند خود نیز بر این باور هستند که ادامه کارشان با سوال و اما و اگر های حقوقی همراه است. بنابراین وقتیکه در نظامی سیاسی با سوالاتی نسبت به دوام کار دستگاه های تقنین و قضاییه و اجراییه مواجه باشیم و متاسفانه کل ساختار نظام با سوالات حقوقی همراه باشد و همه هم به دنبال این باشند که چه پاسخ حقوقی برایشان پیدا کنند و هر ماده ای از قانون را هم هر کسی بتواند به نفع خودش تفسیر کند و دوام خودش را هم از قانون بخواهد بگیرد آنجا است که ما باید بپذیریم که از مردم سالاری، از دموکراسی و از احترام به حقوق شهروندی فاصله داریم.

عضو شورای هیات و رهبری شورای حراست و ثبات، معتقد است که شواهد نشان می دهد انتخاباتی در پیش نداریم و این مهم، برگزار نخواهد شد، افزود: از یکسو ما تعهداتی را که با جامعه جهانی داشتیم عملی نکردیم و همچنان به عنوان کشوری که در حوزه فساد اداری دست بالا داریم، بحث مبارزه با مواد مخدر همچنان در اولویت کاری ما نبوده و ما هنوز نتوانستیم دنیا را اقناع کنیم که ما سیستم اداری فاسد نداریم. همین حالا تدارکات ملی نهادهایی که داد از شفافیت می زنند همه بر انتخابات بعدی آمادگی می گیرند و بودجه مملکت دارد یکجا هزینه می شود که انتخابات بعدی چطور مهندسی شود و از همین حالا بحث انتخابات به انحراف کشانده می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
مهندسی تقلب
نظرات بینندگان:

>>>   صد افسوس که اقای طرشت وال با این بزرگی وفهم ودانشش تنها درین حکومت دست نشانده ومزدور یک عیب کوچک پیدا نموده که انتخابات وروند این عمل دموکراتیک میباشد بی خبر از این که این بنیاد از اساس وارداتی وتقلبی بوده از جریان بن تا امروز ذره وشمه ای از دموکراسی وازادی و جریان مردمی دران سراغ نمیشود در کنفرانس بن چند نفر محدود تشکیلی تقلبی را بنا نهادند وان را توسط لویه جرگه ای سازمان یافته ومبرمج رنگ قانونی دادند وباز چند مرتبه ارای تقلبی وبی اساس را برای چند نفر محدود انتصابی خودشان جمع اوری کردند و تا ان اندازه نیز بسنده نکردند وبا دست اندازی وتقلب های بی شایبه وشگرف از میان مزدورها نیز دلخواه خود را تعیین ونصب نمودند که جناب طرشت وال ودیگر کارمندان حکومت های دست بافته وپینه خورده از معجون وترکیب همان ازدواج نا میمون زاده وبزرگ شدند
این سیستم همراه با غش وتقلب ودست کاری شده را عوام از ملت خوب میدانند وبه ان باور مند نیستند ونیک میدانند که اب از سر چشمه گل الود ونا پاک میباشد نمیدانم خواص ازین سرزمین را چه بلای بالایش اورده اند که تا این اندازه ذلیل ورسوا شده اند که تخم در شوره زار میکارند و در ظلمت سرای بی پایان ولا محدودبه دنبال هدایت ونیک بختی اند در واقع عملکرد این نوع افراد درد اور تر از همه انواع مظالمیست که در حق ملت وکشور ولشکر ما روا داشته اند وهمه سر نخ ها بدست پلید خودشان است هر که را خواسته باشند تار میدهند تا این نزاع وکشمکش بین الافغانی تا اندم که اراده دارند ادامه یابد
فقیر محمد از شیخان سانچارک

>>>   اقای طرشت وال شما را به خداوند قسم که نگوید جامعه ای جهانی ویا سازمان ملل و...اگر چنین چیز های واقعیت میداشت از تقریبا چها دهه بدینسو ملت ما قربانی امیال ابر قدرت ها نمیشد وپامال تروریست های تصنعی وبی رحم نمی گردیدند همه میگویند وهمه میدانند وما وملت عزیز هم اگاهی دارند که طالب وداعش وحکمتیار واخواتش همه MADE IN USA ,ENGLANDبودند وهستند وخواهند بود پس این همه خیمه شب بازی ودغل بازی ونیرنگ وفریب بین المللی از روی چیست وچرا همه روزه به ترور ووحشت وبیداد اضافه میگردداگر یکی از انها خسته شد دیگرش را می اورند وبه لباس های رنگارنگ وچهره های مختلف تغییر وتبدل مینمایند اگر ایادی عوض میشوند وبه انها رنگ وبوی دیگری میدهند اما هدف یکی وانهم قتل وکشتار ملت مسلمان وافغان است وتخریب سمعه ای اسلام ومسلمین واشغال واستثمار واستحمار واستبداد و...
ارین

>>>   پولهای بیت المال برای چاق کردن گوسفندهای انتخابات بعدی توسط احمدزی و گل بیدین به مصرف خواهد رسید. انتخابات هم پر از تقلب و فریب و نیرنگ خواهد بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است