زورمندان بر انتخابات تاثیر می گذارند
متاسفانه و صد متاسفانه، زورمندانی هستند که با وجود تلاش ها تا انتخابات اصلاح شود، از قدرت خود استفاده می کنند و بخشی از انتخابات را در دست خود می گیرند و بر آن تاثیر می گذارند 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۰    ۱۳۹۶/۶/۲۱ کد خبر: 138566 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی در ارتباط با چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی با نماینده اتحادیه اروپا صحبت هایی را داشتند. قبل از این هم شورای صلح اعلام کرده بود که ما در ارتباط به برگزاری انتخابات و برای تامین امنیت انتخابات تلاش های خود را می کنیم تا یک آتش بس را بین حکومت افغانستان و مخالفان مسلح در زمان برگزاری انتخابات برقرار کنیم. همچنان پیش از این مقام های امنیتی گفته بودند و توافقنامه ای بین کمیسیون های انتخاباتی و نهادهای امنیتی به امضا رسیده بود که نهادهای امنیتی تا زمان برگزاری انتخابات که کمتر از یک سال، مانده و برای سال آینده تعیین شده است، تامین امنیت کنند و امنیت را بگونه ای برقرار کنند که بتوانیم شاهد برگزاری یک انتخابات سالم باشیم. اما با اینهمه این امیدها نسبت به انتخابات خیلی زیاد است، چرا که گاهی همه این موارد در حد یک حرف باقی می ماند. اما گزارش ها از این شده است که نتایج خاصی برای انتخابات انتظار می رود که در دست افراد دارای قدرت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمدالله ببرک، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «نگاه» گفت: در آغازین روزهای انتخابات ریاست جمهوری، یکی از تعهدات هر دو تیم، اصلاحات در نظام انتخاباتی و تدویر انتخابات در مواردیکه مردم انتظار داشتند بود که متاسفانه با سپری شدن تقریبا سه سال، حکومت وحدت ملی نتوانست که انتخابات پارلمانی و شورای ولایتی را اصلاح کند و آن را برگزار نماید. سه چالش عمده هنوز سر راه انتخابات شوراهای ولسوالی ها و پارلمان افغانستان وجود دارد که بحث جدی و اساسی آن همانا بحث امنیتی است که متاسفانه امروز ما حتی در ولسوالی های اطراف کابل از یک وضعیت نرمال امنیتی برخوردار نیستیم.

وی افزود: بحث دوم، بحث های تکنیکی است دولت در رابطه با این موضوع تقریبا کار مهمی انجام نداده است و مشخص نکرده است که آیا همچنان قرار است با یک نشان انگشت مردم به پای صندوق های رای روند و یا از تذکره های الکترونیکی، و سیستم های الکترونیکی استفاده می کند که سیستم کارایی است و تمام کشورهای دنیا در انتخابات خود استفاده می کنند.بحث دیگر هم نبود منابع مالی است. گرچه جامعه جهانی، در امر تمویل بودجه مالی انتخابات به دولت افغانستان متعهد شده است.

ببرک، در ارتباط با تمدید دو دوره پشت سرهم اعضای پارلمان گفت: متاسفانه تا کنون که حکومت انتخابات را برگزار نکرده است، دوره تمدیدهای پست ها، بخصوص اعضای پارلمان زیاد شده است و به طول انجامیده است و سر و صداهایی در ارتباط به اعضای کنونی پارلمان در سطح بسیار بلند، حتی به سطح جامعه بین المللی، بلند شده است. یکی از مسوولیت های جدی دولت برای نسل های آینده افغانستان تلاش برای ایجاد یک سیستم کارا است که توسط آن حداقل نماینده های واقعی ملت به پارلمان راه پیدا کنند.

وی، در خصوص نقش زورمندان در انتخابات بیان داشت: متاسفانه و صد متاسفانه،زورمندانی هستند که با وجود تلاش هایی که در افغانستان می شود تا انتخابات اصلاح شود، از قدرت خود استفاده می کنند و بخش از انتخابات را در دست خود می گیرند و بر آن تاثیر می گذارند. این بدترین چیزی است که می تواند به انتخابات سالم و شفاف ضربه بزند. متاسفانه کسانی هم هستند که از آنها شکوه و شکایت صورت می گیرد اما بنابر مصونیتی که به دو خانه مجلس افغانستان دارند، بنا به همان مصونیت قضایی از طرف محاکم افغانستان هیچگونه مورد ارزیابی و بررسی قرار نمی گیرتد. بر نهادهای شفاف و عادلانه افغانستان است که واقع بینانه و نه با توطیه گری های سیاسی، آن افرادی که واقعا دست هایشان آلوده به چنین مواردی است، را بررسی و مجازات کنند و نگذارند زمینه برای آنها مساعد شود. حکومت هم باید مسوولیت های خود را در این مورد به درستی انجام دهد چرا که ما باید انتخاباتی شفاف و عادلانه داشته باشیم و نماینده های واقعی به پارلمان راه پیدا کنند. اگر خدای ناخواسته قرار باشد باز هم تعدادی به وسیله زور و زر و تقلب و جنگ و تزویر به خانه ملت راه پیدا کند، سرنوشت مردم افغانستان از امروز هم بدتر خواهد شد.

ببرک در اخیر گفت: در این شکی نیست که سیستم هایی هم که مورد کاربرد در انتخابات قرار می گیرد، مدیریتش دست افراد است. ولی اگر اراده جدی دولت و حکومت مردان بخصوص کمیسیون انتخابات، واقعا صادقانه، عادلانه و بنابر بی طرفی باشد می توانند انتخابات را به خوبی برگزار کنند. باز هم تاکید کنم که تکنولوژی توسط افراد مدیریت می شود. اگر اراده تقلب وجود داشته باشد بی گمان تقلب صورت می گیرد اما مسوولیت حکومت است حفظ بی طرفی خود را کند و کمیسیون انتخابات و شکایات که نهادهایی مستقل هستند کار خود رابه خوبی انجام دهند. که در پیش مردم دوباره شرمنده نشوند و نماینده های واقعی مردم روی کار بیایند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
زورمندان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است