انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را یکجا می شود
حکومت قصد دارد انتخابات پارلمانی را به تاخیر بیندازد تا با انتخابات ریاست جمهوری یکجا برگزار شود، این بازی خطرناکی است که قابل پیش بینی هم نیست. این ما را به یک پرتگاه بسیار خطرناک سوق می دهد 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۳    ۱۳۹۶/۶/۲۲ کد خبر: 138628 منبع: پرینت

انتخابات پارلمانی یکی از برنامه های بزرگ وحدت ملی بود و این برنامه همچنان در قالب شعارها باقی است. هرچند زعامت و رهبری حکومت پیوسته تلاش می کند تا در سیاست های اعلامی این مساله را تدوین کند که متعهد به برگزاری انتخابات است اما نگرانی ها طوری است که چالش های موجود، اختلافات سیاسی و برخی مسایل دیگر، باعث شده تا این تعهدات عملی نشوندو اخیرا مجلس سنا، مسوولین کمیسیون های انتخابات را دعوت کرده بود و این مساله را مطرح کرد که با توجه به چالش های موجود تصمیم خود را بگیرند و برای برگزاری هرچه سریعتر انتخابات اقدام کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، فضل احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون انتخابات در برنامه «تحول» گفت: متاسفانه در مورد انتخابات آنچه را ما حدس می زدیم و درموردش گمان داشتیم در حال پیوستن به حقیقت است. دو سال ادعای ما این بود که حکومت اراده ای برای اصلاحات و برگزاری انتخابات ندارد و از برگزاری انتخابات می ترسد و یک نوع نگرانی جدی دارد. امروز که بیشتر از دو سال می گذرد ما شاهد مصداق ادعایی هستیم که داشتیم. هنوز هم باور نداریم که حکومت اراده انتخابات را در سر بپروراند. فشار آوردن بر کمیسیون موجود بیهوده است چرا که تصمیم اصلی در این مورد به دست حکومت است. چرا که کمیسیون نوپا و نوظهور با آن قوت و توانمندی نیست که مستقلانه تصمیم بگیرد و مشکلات ناشی از مقدمات انتخاباتی از عهده اش بر بیاید.

وی، معتقد است حکومت جدیتی برای برگزاری انتخابات ندارد و افزود: اگر حکومت در این مورد جدی می بود پیوسته با همین معاهده ای که امضا کرده بودند باید اصلاحات می آوردند. بخث انتخابات و بحث عدم شفافیت در انتخابات باعث شد که یک تنش سیاسی جدی در افغانستان رونما شود و افغانستان را تا پرتگاهی از سقوط و از هم پاشی پیش ببرد. سرانجام آن هم یک نظام دو سره ساخته شد. در حال حاضر که شاهد هیچگونه اصلاحات در انتخابات و عدم برگزاری آن نیستیم، هیچ توجیهی جز تنبلی، سستی و فرار از مسوولیت برای این کوتاهی وجود ندارد.

معنوِی، در ارتباط با اصلاحاتی که حکومت ادعای آن را دارد بیان داشت: یگانه گامی که حکومت در راستای اصلاحات انتخابات گذاشت این بود که کمیسیون انتخابات را تعویض کردند. چند چهره گذشته را به عنوان مشاورین ارتقا داد و آنها را برکنار نکرد. در حالیکه مردم بر سر آنها مظنون بودند. کار بسیار بدی بود که حکومت اینها را دوباره در کنار خود قرار داد. با این وضعیت اگر پیش برویم و به طرف انتخابات برویم، نه تنها انتخاباتی بهتر از گذشته نخواهم داشت، بلکه وضعیت بدتر از گذشته خواهد بود.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات، مدعی است که حکومت همچنان اراده ای برای برگزاری انتخابات ندارد و افزود: هیچ چیزی نمی تواند ما را در آوردن ثبات در افغانستان کمک کند، مگر اصلاحات در انتخابات. ما دو سال دیگر به طرف انتخابات ریاست جمهوری می رویم، اگر به همین ترتیب پیش برویم، فاجعه بدتر از گذشته اتفاق خواهد افتاد. رهبران حکومت در حال حاضر هیچ بهایی به مردم نمی دهند و اگر آزاد باشند، اصلاحاتی هم نخواهند آورد، انتخاباتی هم برگزار نخواهند کرد. اگر شما حرفی از انتخابات هم از زبان همین دولتمردان کنونی بشنوید، فقط فشار جامعه بین المللی است و افکار عامه است.

وی، بازی خطرناکی را در انتخابات افغانستان متصور است و می گوید: آنچه را که گفته می شود که حکومت قصد دارد انتخابات پارلمانی را به تاخیر بیندازد تا با انتخابات ریاست جمهوری یکجا برگزار شود بازی خطرناکی است که قابل پیش بینی هم نیست. این ما را به یک پرتگاه بسیار خطرناک سوق می دهد و این اشتباهی است که خدانکند حکومت این اشتباه را مرتکب شود. حکومتی ها با خود فکر می کنند که اگر انتخابات پارلمانی را زودتر و به صورت درست انجام دهند، نمونه و الگویی برای انتخابات ریاست جمهوری می شود و این برای خودشان خطرناک می باشد و نمی توانند از آب گل آلود انتخابات ماهی بگیرند. در واقع آنها با سرنوشت مردم بازی می کنند.

معنوی، با بیان اینکه، تا هنوز حتی لیست رای دهندگان هم مشخص نشده است و بدون مشخص شدن لیست رای دهندگان رفتن به طرف انتخابات، رفتن به طرف مهلکه است. افزود: قرار بود تذکره های الکترونیکی توزیع شود، اما نه تنها تذکره الکترونیکی توزیع نشد، بلکه تابحال حتی تذکره های کاغذی هم توزیع نشده است. اگر فشار جامعه بین المللی و افکار عمومی نباشد، ما هیچگاه شاهد انتخابات در افغانستان نخواهیم بود. کسانی که به اقتدار رسیده اند و قدرت سیاسی را به دست گرفته اند مصروف و مشغول آن هستند و قصد رها کردن آن را هم ندارند و این نظام در حال رفتن به سمت توتالیته و دیکتاتور شدن است. مردم افغانستان حافظه تاریخی دارند و تعهدات حکومت وحدت ملی را دقیقا به خاطر دارند. انتظارها از حکومت وحدت ملی این بود که برای برگزاری یک انتخابات شفاف و مبتنی بر اراده مردم کار کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
معنوی
نظرات بینندگان:

>>>   بر ....اګر خود تا حال درچوکی خود میبودید شاید اولتر خود تان همین حرف را میګفتید که هر دو انتخابات یکجا شود باید ګفت که تنها دزدان و چورګران این تشویش را دارد که چرا هردو انتخابات یکجا میشود ولی ما از حکومت میخواهیم که این طویله خانه را بکلی ملغا نماید برای میلون ها دالر مصرف به این ګاو های وحشی هیچ ضرورت نیست

>>>   علت عمده رشد طالبان و گسترش جنگ در شمال کشور، جلوگیری از رشد و پیشرفت اقوام غیرپشتون است، تا تعادل در زندان ها و تعادل در بمباران ها برقرار شود!

>>>   اوغان به دموکراسی و قانون باور ندارد. غنی کوچی خودش ذریعه تقلب و خیانت به قدرت رسید حال از او توقع یک انتخابات شفاف و صادقانه چگونه ممکن است؟

>>>   جناب معنوی هنوز هم دنبال اتخابات میگردی در دوره خودت چه کردی که حال نظر میدهید خانه ات بنشین گذاره خود را بکن درست را ادامه بده موفق باشید

>>>   من قبلآ هم برایتان تذکر داده بودم که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی یکجا دایر میشود.
این یک آغازی برای سیستم پارلمانی خواهد بود که در آینده احزابی که دارای اساسنامه و مرامنامه مشترک هستند و یا هم دارای اساسنامه و مرامنامه مشابه هستند، باهم ادغام شده و به یک حزب واحد سیاسی تبدیل شوند و بدین ترتیب تعداد احزاب محدود شود و در انتخابات سهم بگیرند و هر حزبی که تعداد اکثریت آرا را بدست آورد، موظف به تشکیل دولت شود و در صورت عدم رای کافی با یک و یا چند حزب دیگر اعتلاف کنند و دولت تشکیل کنند.

>>>   آقاى معنوى ميدانى كه چى نوشته كرده اى چى خطر دارد كه هر دو انتخابات يكجا برگزار شود اضافه سرايى نكن تو در كجا زنده گى ميكنى همين اكنون از تقريبا ٣٠٠ يا ٣٥٠ ولسوالى فكر كنم كه ٥٠ ولسوالى و يا واحد ادارى در تصرف دولت است وبقيه از تصرف دولت خارج و يا حكومت در آنجا ها امكان انتخابات را ندارد و يا مردم از ترس مخالفين در رأى گرى اشتراك نكنند تو چى رقم قانون دان هستى تو و أمثال. تو امتحان خود را داده ايد در امتحان ناكام شده ايد معلوم ميشود كه شما در نزد مردم منفور هستيد از اثر سياست هاى غلت شما و دار ودسته شما بود كه افغانستان را شما پنجشيرى چور و چپاول كرديد بر علاوه ان مملكت را بطرف بحران برده ايت كه كشيدن ان از بحران مشكل و وقت گير است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است