تکنولوژی برای انتخابات مهم نیست، اراده مهم است
مساله مهم برای جلوگیری ازتقلب این است که اراده حاکم در یک مملکت مخصوصا در رهبران سیاسی و کسانیکه در راس هستند، وجود داشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۷    ۱۳۹۶/۶/۲۲ کد خبر: 138629 منبع: پرینت

در حالیکه کشورهای کمک کننده، تامین هزینه انتخابات را به برگزاری انتخابات شفاف و اصلاح سیستم انتخاباتی مشروط کرده اند اما چشم انداز برخی نهادهای ناظر نسبت به انتخابات پارلمانی، در آینده تیره و تار است. چنانچه این نهادها با اشاره به گماشته شدن ذبیح الله به عنوان رییس کمیسیون انتخابات در ولایت ننگرهار کسی که متهم به دست داشتن در تقلب در انتخابات گذشته بود نگرانی دارند. گفته می شود که عملکردهای اینچنینی در کمیسیون مستقل انتخابات پیامدهای ناگواری به همراه خواهد گذاشت اما پرداختن به گماشتن افراد بلندپایه در کمیسیون انتخابات بدون در نظرداشت کارشیوه قانونی چه تبعاتی را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جانداد اسپین غر، رییس شبکه جامعه مدنی، در برنامه «فراخبر» گفت: کمیسیون انتخابات یک وظیفه بسیار مهم و ارزنده را مخصوصا بعد از بحران انتخابات2014 بر عهده دارد. اقداماتی که کمیسیون انتخابات انجام می دهد نه تنها باید سبب اصلاحات در سیستم شود بلکه باید این اقدامات بتواند اعتمادی را که صدمه دیده است دوباره جلب کند. اما اگر این اقدامات طوری باشد که نتواند تضمیناتی را برای اصلاحات در نظام انتخاباتی بوجود بیاورد، اعتماد مردم را صدمه می زند.

وی، در خصوص روند اصلاحات در کمیسیون انتخابات ابراز داشت: شاهد هستیم که اصلاحات انتخاباتی باتاخیر آغاز شد، کمیسیون اصلاحات آمد و بیش از پنج ماه کار کرد، طرح هایی را روی کار آوردند که آن طرح ها هم زود فراموش شد، قانون جدید توسط کابینه توسط خود حکومت ساخته شد، روند گزینش کمیشنرها هم توام با انتقادات بسیار شدید بود. بعد از آن ما دیدیم تنش ها در داخل کمیسیون و بین حکومت و کمیسیون برای گزینش رییس دارالانشای کمیسیون بالا گرفت. و اخیرا هم تعیین کسی که اتهامات بر وی وجود دارد انجام شد. متاسفانه در این مدت اصلاحات، کسانی برای انتخابات تعیین شدند که اتهامات زیادی بر آنها وارد است. مردم همه این موارد را می بینند و روز بروز بی اعتماد تر می شوند.

اسپین غر، در خصوص ریشه این کمبودهای انتخاباتی بیان داشت: ریشه این موارد را دراین می بینم که از اول روند اصلاحات با کیفیت لازم پیش برده نشد، مخصوصا تعیین و گزینش کمیشنرها. با تاسف دیدیم که تعیین و گزینش کمیشنرها زیر نفوذ گروه های سیاسی مختلف صورت گرفت و تا اندازه ای هم شاخصه های مشخصی پیش آمد که ما را متیقن می سازد که با تاسف گروه های سیاسی چه در داخل حکومت و چه از بیرون حکومت توانسته اند که افراد خود را به عنوان کمیشنر در این کمیسیون ببرند و این خودش یک پتانسیل به طور بالقوه یک نوع زمینه رقابت را برای این گروه های سیاسی در داخل کمیسیون به وجود آورده است و هر گروه تلاش دارد تا در پست های کلیدی که در آنجا وجود دارد، افراد خود را بگمارند تا ازاین طریق برتری خود را برای گروه های دیگری که در کمیسیون هستند ثابت کنند. و در نهایت همه کاره پروسه انتخابات باشند و به این ترتیب همان منفعت سیاسی خود را در آینده جامعه عمل بپوشانند و به آن کمک کنند.

وی، در ارتباط با تکنولوژی و ضرورت استفاده از آن در انتخابات گفت: مساله مهم برای جلوگیری ازتقلب این است که اراده حاکم در یک مملکت مخصوصا در رهبران سیاسی و سیاسی هایی که در راس هستند، وجود داشته باشد. کشورهای زیادی وجود دارد که سیستم کاغذی را برای انتخابات استفاده می کنند اما سیستم هایشان بسیار با اعتبار است و فقط بر سر تکنولوژی اتکا نمی کنند.

وی، ادامه داد: ثابت شده است که در جریان روز انتخابات تکنولوژی بسیار پیشرفته نمی تواند کاردهد. دلیل این است که قابل اطمینان نیست و قابل دستبرد است و این در بیشترین کشورها مساله است. در افغانستان هم اگر یک اراده قوی وجود داشته باشد و این اراده سبب شود که اصلاحات واقعی در کمیسیون آورده شود، می توانیم هم به تکنولوژی و هم سیستم کاغذی موفقیت در انتخابات را بیاوریم اما آن هم به شرط اراده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسپین غر
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   گراني.
اگر قرار باشد معاملات درون جناحي منجر به اين شود كه بازهم عبدالله تنها ترين نامزد جناح تاجيك ها باشد، پس ازين حق نداريم داعيه دار قدرت باشيم.
عبدالله به حدكافي خيانت مرتكب شده، پيش ازينكه به سوي نفرت تاريخ برويم، بهتره به خود بياييم.

>>>   شما مگر از قبیله چه انتظار دارید؟ آنکه خود توسط خیانت و تقلب بقدرت رسیده باشد آیا زمینه یک انتخابات پاک و شفاف را فراهم خواهد کرد؟

>>>   میشود از یگان شرکت خارجی اراده وارد کرد. تدارکات اقدام عاجل کند.

>>>   Zahir Ariaie
ارگ تلاش دارد تا قبل از به ثمر نشستن ستراتژى ترامپ براى نابودى طالبان ، مهره هاى زيادى از انها و مربوط به گلبدين را جذب ارتش و دولت كند تا بقاى دولت ديكتاتورى قومى را به زعم خودشان در صورت چالش ، ضمانت نماييد!

>>>   کشور بدبخت و بدنام که تابعیت اش مایه شرم و سر افگندگی در جهان است و مردم جهان به این سر زمین به چشم یک جنگل وحشی و خطرناک مینگرند . وقتی پایت را فقط چند قدم از افغانستان بیرون کنی و بگویی افغان هستی انوقت میدانی که چی بلای به سرت میاید .
این روز ها بجای تلاش برای پاک کردن این لکه بدنامی از جبین مردم افغانستان سفیران اش هم یک به یک مفسد ترین و بدنام ترین مهره های زنگ زده ازدوران فساد و رشوت مقرر میشوند و لکه سیاه تری بدنامی بر جبین افغان بودن اضافه میشود ...
ابن همه هویت بدنام که نامردانه و مظلومانه به پیشانی 30 میلیون نفر بیگناه زده شده است از باعث خیانت کثیف ترین سیاست مداران است که فقط برای خود مقام و عیش و عشرت میخواهند و مردم را در بی سرنوشتی و بیکاری و اوارگی مجبور به انجام هرگونه جنایت و خیانت و وحشی گری میکنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است