سرزمین بی سوادی و تشنه فساد
میلیون ها کودک به دست مقام های تشنهِ فساد محروم از مکاتب به جامعه هدف افراط گرایان بدل شدند در حالیکه میلیون ها دالر در مکاتب، معلم و دانش آموزان خیالی حیف و میل می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۲    ۱۳۹۶/۶/۲۳ کد خبر: 138676 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جامعه ای باسواد و آگاه کمتر فضایی برای استبداد و فساد باقی می ماند اما زمانی که یک حکومت قبیله گرا با رویکرد انحصاری اداره کننده افغانستان باشد باید با آمار تکان دهنده 65 درصدی بی سوادی مواجه بود و میلیاردها دالری که در فساد معارف حیف و میل می شود.

اگر چه ناامنی و جنگ گسترده در کشور سبب بسته شدن مکاتب و محرومیت کودکان از آموزش شده است اما این تنها بهانه ای برای پوشاندن عمق فسادی است که در معارف جاری و دست مقام های فاسد بلندپایه دخیل می باشد.

مکاتب، معلم و دانش آموزان خیالی که بارها از آن در رسانه ها نام برده شده است از سوی حکومت و وزارت معارف با بی تفاوتی برخورد می شود که نه تنها سیستم معیوبی را تحمیل نظام آموزش کرده بلکه سبب ایجاد زمینه مناسب برای حیف و میل هزینه ها شده اما آیا حکومت در پی پایان دادن به فساد و مقابله با فساد پیشگان است؟

زمانی می توان خوشبین به مبارزه با فساد در حکومت و نهادهای چون معارف، قضایی و پولیس بود که دولت حداقل آسیب دیده از فساد باشد نه ارگ نشینانی که از دل تقلب به قدرت رسیدند و تنها راه بقای خود را در ریشه دواندن فساد و گسترش ناامنی ها بیابند.

مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک مدعی است که براساس برخی گزارش های درز کرده، میلیون ها دالر خرج پرداخت حقوق بیش از 40 هزار معلم، ساخت بیش از هزار مکتب و اجرای حدود 400 طرح ساختمانی غیرواقعی شده است.

در این گزارش که به گفته مسوولان حکومتی "غلو" شده است، شماری از مقام های ارشد سابق وزارت معارف در تبانی با مسوولان محلی در ولایت ها در حیف و میل پول ها دست داشته اند و در اجرای هزار و 400 طرح ساختمانی حدود 20 میلیون دالر اختلاس و در قرارداد چاپ کتاب های درسی نیز میلیون دالر فساد صورت گرفته است.

معاون دوم ریاست جمهوری وجود فساد در وزارت معارف را از چالش های اصلی بی سوادی کشور عنوان کرد اما هیچ راهکاری اصولی حکومت را در راستای کاهش فساد و مبارزه با مقام های آلوده به آن عنوان نمی کند.

از جانب دیگر به دلیل کیفیت پایین آموزش و کمبود معلم های کارآمد، معارف حتی در شهرهای بزرگ نیز با کیفیت پایین ارایه می شود و بماند که مراتب مشکلات برای دختران تا چه میزان بیشتر و ورود آنان به مراکز عالی دشوار است.

از سوی دیگر، در سال 2014 وزارت معارف طی گزارشی 8.35 میلیون شاگرد را ثبت نام شده عنوان کرد که 6.6 میلیون آن حاضر و 1.55 میلیون دیگر وجود ندارند که برای سه سال توسط این وزارت شاگرد محسوب می شد.

نبود آمار دقیق از تعداد دانش آموزان سبب حاشیه امنی برای فاسد پیشگان شده اند که در ارقامی دروغین به دزدی هزینه های می پردازند که باید در راستای تحصیل کودکانی مصرف شود که تشنه آموزش هستند و آینده کشور را رقم می زند.

واقعیت تکان دهنده ای که از فساد معارف به وجود می آید، کودکانی است که در نبود مکاتب و تحصیل راهی میدان های جنگ از سوی تروریستان و یا در سو استفاده افراط گرایان وارد تجارت سیاه مواد مخدر می شوند.

این در حالی است که افغانستان به عنوان یکی از جوانترین جمعیت ها در جهان دارای 41 درصد زیر 14 سال و 64 درصد زیر 24 سال می باشد و به عبارتی حدود 13 میلیون کودک زیر چهارده سال واجد شرایط مکتب رفتن هستند و بنا به گفته معاون دوم ریاست جمهوری در سال جاری تحصیلی تنها دو میلیون دانش آموزش وارد مکاتب شده اند.

و حال، میلیون ها کودک آماده برای تحصیل به دلیل وجود مقام های بیشمار تشنه فساد محروم از مکاتب تبدیل به جامعه هدف افراط گرایان شده و هر روز مورد خشونت قرار می گیرند یا از سوی خانواده و یا جامعه.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مکاتب خیالی
اختلاس معارف
نظرات بینندگان:

>>>   وقتیکه حکومت به دست اشرار بی فرهنگ برسد.همین قسم میشود.از شرارت پیشه گان بی فرهنگ گله نکنید.

>>>   یک دختر 14 ساله توسط پدرش که ملا هم است مورد تجاوز قرار گرفت.
عبدالحفیظ خاشع آمر امنیت فرماندهی پولیس جوزجان، گفت : این ملای تعویذ نویس در ناحیه اول ولسوالی آقچه بر دختر نوجوانش تجاوز کرده است.
آقای خاشع می‌گوید، که پولیس این مرد را بازداشت کرده و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است. به گفتۀ آمر امنیت فرماندهی پولیس جوزجان، این دختر و مادرش به خانۀ امن منتقل شده اند.
این رویداد چند روز پیش رخ داده، اما پدر از ترس افشای این رویداد همسر و دخترش را حبس کرده بود. با این حال امروز این دو تن موفق به فرار از حبس شدند و بلافاصله به نزدیک‌ترین پاسگاه امنیتی خود را تسلیم کردند

>>>   مقصر اصلی خودی ریس جمهور است ضعیف ترسو .شریک دزد ویار قافله .کشور ما در چن شرایط.به یک نفر نیاز دارد که هم رحم دل باشد وهم بی رحم وخیلی جدی .پیش از این که غنی ریس جمهور شود همه مردم ميگفتن این شخص تقریبا همه کاره است این شخص میتواند فقر ها ناتوان ها واسیب دیده ها را یاری واز باتلاق فلاکت بیرون بکشد وهم میتواند انسان های ظالمان و خدا ناترس والوده فساد را سری جایش بنشاند .اما مردم ساده افغانستان خواب اشتباه می دیدن وهم اشتباه فکر می کردن.و حالا شناختن که این شخص البته خانواده گی احمق.از خود راضی خودخواه بزدل ترسو درعین حال بدرد نخور پرادعا وبا آن برادر دیوانه و یک دنده

>>>   چرا کشور ما عقب مانده است از نظر دیگر کشورها واز دید آنها کشور ما مردم ما درقرن 18 زندگی می کنند چه چیز باعث شد که ما و کشور ما عقب بمانیم.من میگم دلیل عقب ماندن ما این که همیشه قدرت و حکومت داری در دست یک طائفه بوده.طائفه از خود راضی .طائفه خود خواه طائفه که هیچ وقت به دیگران احترام وارزش قائل نبودن

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
خیانتی که این خاین بر نگهداشتن کودکان پشتون در جهل و نادانی مرتکب شده است، هیچ کسی دیگر تا هنوز انجام نداده است
بر اساس يك گزارش تلويزون بی بی سی؛ بیشترین مکاتب خیالی در جنوب افغانستان شناسايي شده است و ولايت كندهار در صدر ليست قرار دارد. يافته هاي بي بي سي نشان مي دهد، حدود ١٠٠٠ مکتب خیالی در جنوب كشور شناسايي شده و پول بیشتر از ١٤٠٠پروژه خیالی به این مناطق در زمان ماموریت فاروق وردك وزير پيشين معارف از خزانه دولت پرداخت شده است.

>>>   نام این کشور باید دوباره تغییر کند و نام ننگین قومی آن دور شود از زمان افغانستان شدن و افغان بودن، تاحال افغان ها (پشتونهای کوه سلیمانی) چه سودی برده و چه افتخاری آفریده اند ؛
بجز وطنفروشی، جاسوسی، چاپلوسی، دروغ، خیانت، جنایت، وحشت، انتحار، انفجار، قتل، تقلب، درنتیجه ننگینترین و شرمگین ترین کشور مولد مواد مخدر و مردم گدا و محتاج را به جهان عرضه کردن دستاورد دیگری نبوده و نیست ؟

>>>   Kabul Jan
مکتب خیالی
ملالی خیالی
نازو انا خیالی
پته خزانه خیالی
لوی افغانستان خیالی

>>>   270ســال است که این مردم خاین است هم خاین وهم خاک فروش وطن فروش

>>>   مزدورِ مزدور کیست؟
در یازده ولایت کشور بجای روپیه افغانستانی کلدار پاکستانی رواج دارد شما قبائل پشتون افغانی .بروید كلدار پاكسانى را اول از و لايت هايى تان جمع كنيد بعد تهاجم فرهنگي بگويد

>>>   تحميل نمودن نام قومي يك قوم بالاي قوم ديگر ؛ آنهم در قرن بيست ويك؛ عمل فوق العاده احمقانه و عقبگرايانه است. شما فرض كنيد كه يكنفر بزبان خود بگويد ؛ نام من احمد است، اما دو نفر جاهل لجوج به او بگويد نخير؛ تو احمد نيستي، نام اصلي تو محمود است. اين چقدر كار سخيف و رذيلانه است؟ بناء توصيهء من به اين آقايون آنست : بگذاريد افراد يك جامعه را كه خودشان ؛ نام و هويت قومي، خانواده گي ومذهبي خودرا آزادانه تعريف كنند. چه كسي ازين حقيقت مسلم تاريخي منكر ميشود كه پشتونها، در سه زبان سه نام مختلف دارند. فارسها آنها را افغان گفته اند، هندي ها آنها را پتان صدا زده اند و خود پشتونها خودرا پختون يا پشتون گفته اند. درست همانند نام : جرمن در زبان انگليسي و آلمان در زبان فرانسوي و ( دوچ) در زبان خودشان. كجاي اين موضوع آنقدر پيچيده وغامض است كه آقاي روغ به فلسفه بافي رو اورده است؟ به اميد روزيكه عقل سليم غالب شود

>>>   سال ها و سده هاست که با این نام و نیرنگ اواغنه ما سرکوب شده ایم . حتی بزرگان ما هم به این جال بند مانده اند که از سنگ آواز می برآید و ازین ترسو ها نی

>>>   از عبدالرحمن تا نادر و تا امروز تعصب بیداد میکند هیچ کسی از ان دار دسته سدای <صدا > شنیده نشد و نمیشود وقتی دیگران بدفاع از حقوق خویش بپا میشوند متعصب ، مهاجر ... مهرزده میشوند نمیدانم که انها از خردبیگانه هستند که از سر خودخواهی شان پائین نمی ایند که بپذیرند که خیانت و تعصب میکنند و بالاتر از ان که ترور را پیشه کردند

>>>   کشور بدبخت و بدنام که تابعیت اش مایه شرم و سر افگندگی در جهان است و مردم جهان به این سر زمین به چشم یک جنگل وحشی و خطرناک مینگرند . وقتی پایت را فقط چند قدم از افغانستان بیرون کنی و بگویی افغان هستی انوقت میدانی که چی بلای به سرت میاید .
این روز ها بجای تلاش برای پاک کردن این لکه بدنامی از جبین مردم افغانستان سفیران اش هم یک به یک مفسد ترین و بدنام ترین مهره های زنگ زده ازدوران فساد و رشوت مقرر میشوند و لکه سیاه تری بدنامی بر جبین افغان بودن اضافه میشود ...
ابن همه هویت بدنام که نامردانه و مظلومانه به پیشانی 30 میلیون نفر بیگناه زده شده است از باعث خیانت کثیف ترین سیاست مداران است که فقط برای خود مقام و عیش و عشرت میخواهند و مردم را در بی سرنوشتی و بیکاری و اوارگی مجبور به انجام هرگونه جنایت و خیانت و وحشی گری میکنند

>>>   این شیادان تاریخ ، همه مردم این سرزمین را در تاریکی نگاه داشته اند، به دور از دانستن چگونگی خود و فرهنگ راستین خود، چه هزاره بوده است و چه اوزبیک یا تاجیک ویا دیگر باشندگان این سرزمین، برای شان یک نام ساختگی و دروغین و ننگین را بیشرمانه و به زور تحمیل کرده اند و یک تاریخ دروغ را بافته و تاپه کرده اند و گفته اند چون امروز در کشوری زندگی میکنید که اوغانستان نام دارد، از این روی همه اوغان هستید و همه مسلمان هستید،. و زمان که یک دسته از مردم برمیخیزند در برابر این دروغ و فریب و در کوشش آزاد ساختن راستی ها میشوند، آن ها را دشمنان همبستگی (وحدت ملی) مینامند و یا هزار و یک تاپه دروغین خود را بر آن ها میچسپانند تا نشود که فرزند این سرزمین از چگونگی راستی های خود آگاه شود،

>>>   نظام وطنفروش و مخالفین خائن!

>>>   کشورما در طول حکمرانی پشتونها، هرچه بی آبروی وتخلف وبی لیاقتی وکارغیر انسانی تصورکنی هست. کدام نماد تمدن وجود دارد که ما ازآن یادکنیم، تنها نماد ضد تمدنی هرجه تصورکنید وجود دارد.

>>>   Mutaref
در قسمت معارف كافي است به جاي محكم گرفتن ما فاروق وردك دزد را محاكمه كنيد كه پول بيش از ٢ هزار مكتب خيلي را به ملت باز دهد. ارزش هاي هر كار سر جاي خودش پوهنمل صاحب.

>>>   Khurasani
اون ١٥٠ مليون دالر كه به حساب بانك بي بي گل كه براي جيب خرچي پسر و دختر انداخته هيچ؟!

>>>   پاروق وردک که بنیان گذار مکاتب خیالی است و میلیونها دالر را که برای اعمار مکاتب تخصیص داده شده بود به جیب زد و بزرگترین خیانت را در حق مردم و نسل های آینده کشور کرد،تحقیق و باز جویی نمائید!

>>>   عطامحمد اميري
بيزاري از كمك عرب ها!
از اعمار بزرگترين دانشگاه اسلامی در ولسوالی رودات ولایت ننگرهار، هم جوار پاكستان به هزینه پنجصد میلیون دالري کمک بانک انکشاف اسلامی، بيزار، بيزار، بيزاريم.

>>>   باندهای ضد فرهنگ در ارگ ریاست جمهوری در توجیه ضدیت خود با زبان مشترک با ایران میگویند: چون ایران با مهاجرین بدرفتاری میکند و در قتل مردم افغانستان دست دارد باید زبان فارسی دری از افغانستان برکنده شود. یا طوری تغییر کند که هیچ شباهتی با هم نداشته باشد.
اگر به همین منوال بخواهیم گز کنیم پس باید زبان پشتو را نابود کنیم. چون 95% شهادت مردم عادی و سربازان کشور به دست پاکستانی ها و مزدوران شان انجام میشود. فعلا هم صحنه سیاسی و نظامی پاکستان جولانگها پشتونهای آن کشور است. پشتونها صد برابر پنجابی ها ضد مردم افغانستان هستند و در حق مردم ما جنایت کرده اند. جنایات و دست اندازی های پاکستان توسط آی اس آی انجام میشود. رئیسان این سازمان مخوف تقریبا همه پشتون هستند. کارمندان و جاسوسانش تا 60% پشتون هستند.
محمد فرهنگدوست هروی

>>>   خداوندا ما مردم افغانستان ازتو میخواهیم انهاي که در این سرزمین ودر کشور ما به مردم و خدا جو و ساده ودل پاک ما خیانت کردند بچه‌ها ونو نهالان مارا از تحصیل بازماندن.و خصوصا آنهای که به نوعی مردم را فریب دادن خباثت کثیفی وبی وجدانی خود را از مردم پنهان نموده جنایت و خیانت های نابخشودنی این ملت و مملکت انجام دادن مناجات میکنیم به درگاه تو این خائنین را درهمین دنیا پیش چشم مردم افغانستان به جزای اعمالشان برسان که دلی بنده های مظلوم ات خنک و خالی شود انشاالله به امید چنین روزی هستيم آ مین))


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است