از منفعت جویان ریا پیشه نظام نگران هستم
وضعیت کنونی در کشور حکایت اغماض از درس های بزرگ تاریخ است. انحصار قدرت در دست چند تن معدود در مغایرت با ارزش های اسلامی و نظام دمکراسی، عملا نوعی بستر سازی برای احیای استبداد بزرگ است که بار بار کشور را به پرتگاه فاجعه کشانده است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۶    ۱۳۹۶/۶/۲۵ کد خبر: 138742 منبع: پرینت

مراسم تجلیل از سالروز ترور احمدشاه مسعود و هفته شهید امروز شنبه 25 سنبله 96 با حضور والی بلخ، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، احمدضیا مسعود معاون جمعیت و اعضای شورای رهبری جمعیت، رییس بنیاد احمد شاه مسعود، وزیر امور مهاجرین، وکلای پارلمان، دیپلمات های مقیم مزارشریف، روسای شورای ولایتی بلخ و ولایت های مشرقی، روسای اقوام، رییس حقوق بشر، احزاب سیاسی، بسم الله خان وزیر پشین وزارت دفاع و داخله و سایر مقام های دولتی و غیر دولتی در مزار شریف برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، استرجنرال عطا محمد نور، والی بلخ در این مراسم گفت: ملت ها، دولت ها و زعمایی که توان، اهلیت، و شهامت شناخت و تجلیل از رویدادهای سرنوشت ساز تاریخ و قهرمان های خود را ندارند و یا در این راه غفلت کنند شاید مورد تایید و حمایت سلطه جویان اجنبی قرار بگیرند اما همواره اسیر و ذلیل و دست نگر بیگانگان خواهند بود و خواهند خشکید.

والی بلخ بیان کرد: در فقدان و بی توجهی به این مساله است که شکل گیری ملت و دولت-ملت به چالش کشیده می شود و کمک خارجی نیز دراین بین چندان چاره گر نمی شود و این وضع اسفبار سرانجام منتج به ظهور پدیده از خود بیگانگی و عدم دلسوزی به ملت خواهند بود و چه بسا که این خود یک برنامه سنجیده شده برای اسارت ملت و ذلت همیشگی دولت ها باشد.

عضو رهبری ایتلاف نجات افغانستان، دستاوردهای 16 ساله کشور پس از سقوط رژیم طالبان را می ستاید و آن را ثمره خون هزاران نفر یاد می کند اما اظهار می کند: در سال های پس از طالبان شاهد دستاوردهای قابل توجه در عرصه های مختلف بوده ایم اما آیا این دستاوردها به حد کافی در کشور ریشه دار و نهادینه شده است؟ ناگزیز هستم که نگرانی ام را از شکننده بودن آنها آنهم نه از ناحیه حملات تروریستان بلکه از سوی فرصت طلبان و منفعت جویان ریا پیشه داخل نظام ابراز نمایم.

نور افزود: وقتیکه مردم سالاری جای خود را به تقلب، عوام فریبی و دیکتاتوری بدهد چه می توان گفت، درحالیکه ما برحفظ دستاوردهای 16 سال اخیر از جمله قانون اساسی، آزادی های مدنی و انتخابات شفاف و عادلانه تاکید می ورزیم می توانیم به صراحت اعلام کنیم که مردم برای آن دهه های متوالی خون نداده اند که باز هم زیر بار ستم و بی عدالتی بروند. مردمی که پوزه بزرگترین قدرت های متجاوز را به خاک مالیدند باز هم می توانند در برابر هرگونه ظلم و زور گویی بایستند و از حقوق مشروع خویش دفاع کنند.

وی، ضمن اشاره به انتخابات گذشته و تشکیل توافقی حکومت وحدت ملی اظهار کرد: برای حفظ مسایل اولیای ملی به هرگونه تفاهم و مصالحه مبتنی بر عدالت، تساوی، احترام متقابل آماده هستیم و با همین اندیشه و نیت در فرجام انتخابات گذشته با تشکیل وحدت ملی به رژیم سیاسی کنونی مشروعیت دادیم و از یک بحران وخیم جلوگیری کردیم اما با بسیاری از توافقات میان طرفا عمل نشد و برعکس حرکت های مخالف توافقات روز به روز افزایش یافت.

والی بلخ گفت: از پروسه مصالحه و صلح منجمله با حکمتیار موافقت کردیم اما ایشان پس از حضور در کابل نیات صلح جویانه را با کنش های تخریبگرایانه و شقاق برانگیز پاسخ دادند. برخی ها تلاش دارند با حیله، فریب و ترور های سازمان یافته جریان بزرگ جهاد، مقاومت و عدالتخواهی ستون های اصلی بقای جامعه معاصر را تضعیف و مضمحل سازند.

نور، درخصوص وقایع و رخدادهای انتحاری، انفجارها در مساجد و چهارراه ها و سرکوب های جنبش های مدنی مختلف در کشور گفت: به بازماندگان قربانیان این خانواده ها تسلیت می گویم اما به صراحت می گویم که کساینکه می خواهند با بازی و فریب حوصله ما و مردم را امتحان کنند سخت به خطا می روند و از تاریخ این سرزمین بی خبراند یا در سواحل آرام دریاها سیر می کنند.

وی، درخصوص شرایط و دلایل تشکیل ایتلاف نجات افغانستان تصریح کرد: وضعیت کنونی در کشور حکایت اغماض از درس های بزرگ تاریخ است. انحصار قدرت در دست چند تن معدود در مغایرت با ارزش های اسلامی و نظام دمکراسی است و عملا نوعی بستر سازی برای احیای استبداد بزرگ است که بار بار کشور را به پرتگاه فاجعه کشانده و باعث عقب ماندگی کشور شده است. مردم آگاهی دارند که برای جلوگیری از این وضع به تشکیل ایتلاف ملی نجات افغانستان پرداختیم و جریان های بزرگی در کشور از آن حمایت می کنند.

عضو رهبری ایتلاف ملی نجات افغانستان توضیح داد: سه جریان بزرگ ملی در کشور بشمول جمعیت اسلامی، جنبش ملی به رهبری جنرال دوستم و حزب وحدت اسلامی به رهبری محمد محقق ایتلاف ملی نجات افغانستان را ایجاد نموده اند . در نشست سران این ایتلاف با وزیر خارجه و رییس جمعیت، عبدالرشید دوستم معاون ریاست اجرایی حکومت و رییس حزب وحدت روی مهمترین اصول کاری به توافق رسیده ایم؛ این ایتلاف یک اتحاد پایدار و استراتژیک و سرنوشت ساز است و به هیچ وجه شکننده نیست.

نور با انتقاد از فراهم نشدن زمینه بازگشت معاون اول رییس جمهور به کشور بیان کرد: ایجاد موانع برای بازگشت جنرال دوستم به کشور هیچگونه صبغه قانونی و منطقی ندارد و با ابتدایی ترین موازین حقوق بشر و دمکراسی در تضاد است و ایتلاف خواستار بازگشت بدون قید و شرط جنرال بحیث معاون اول رییس جمهور، رهبر جنبش اسلامی و شهروند کشور به میهن است.

والی بلخ به راهبرد جدید آمریکا برای افغانستان اشاره کرد و اظهار کرد: در این راهبرد نکات ارزشمندی همچون تاکید بر تامین مشارکت ملی و ثبات سیاسی در افغانستان هستیم درحالی از این راهبرد حمایت می کنیم که خواهان رفع انحصار قدرت و مشارکت واقعی ملی بمنظور تحکیم ثبات سیاسی در افغانستان هستیم.

وی افزود: خواست ما از آمریکا و جامعه جهانی این است که مساعدت های خود را در حمایت از یک عده افراد بی ریشه و فاقد حمایت مردمی به هدر ندهند و این امکانات به نفع مردم استفاده شود؛ از جامعه جهانی که به مردم سالاری باور دارند می طلبیم که بجای گوش دادن به صدای ارگ به صدای میلیون ها انسان این سرزمین گوش بدهند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هفته شهید
والی بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   استاد عطا نباید برمهمان خود اینگونه علنی فیر کند درگوشش هرچه می خواهی بگو اما درمحضر عام دربست مهمان تلخ گفتن طعنه زدن کار یک مجاهد فی سبیل الله نیست

>>>   باید ګفت که شما بخاطر نظام هراسان نیستید بلکه بخاطر چور و چپاولی که کردید هراسان هستید شما کدام پروفیسور یا کدام نابغه و یا یک انسان نیستید که به درد جامعه بخورید یک معلم ان هم بیسواد که اثار علم در شان تان دیده نمشود هستید

>>>   عجب است !!!!!
اقای نور از مدنیت دیموکراسی و حقوق بشر سخن میگوید
اقای کثیف میشود پاسخ بگوین چطور میلیاردر شدین؟؟؟
ده ها بازرگان و مردم مطرح را در بلخ کی به قتل رساند ؟؟؟
در گردهمایی امروزی ایا صدها تن متعلمین و محصلین را به زور نه اوردین ؟؟؟
ایا جای انها مکتب و پوهنتون نیست تا بیایند و لهو و لعب شما را گوش دهند
نفرین خدا بر شما باد
جاوید فروتن از لوگر

>>>   يك سياستمدار تاجيك حتى به همسرش هم جرئت نمى كند، بگويد: كه سمرقند و بخارا و تمام تاجيكستان و مرو و پنجده، جغرافياى طبيعى و آينده مشترك اوست !؟ اما يك سياستمدار پشتون در فضاى عمومى و خصوصى با جرئت و جسارت اعلام مى كند؛ كه جغرافيايى او تا رود اتك است

>>>   پشتون یعنی کوکنار، انتحاری، بمب کنار جاده، راکت های کور، لاف و پتاق، گرفتن همایت از آی اس آی و هر بیگانه دیگر، سر بریدن، دست بریدن، قومپرستی، لجاجت و انتقامجوئی٬ ملا عمر، گوبیدین، شاه شجاع و کرزی، تریاک، قاچاق، انحصار قدرت و تمامیت خواهی و غیره و غیره۰۰۰
حالا تمام رهبران غیر پشتون باید هرگونه تفاوت های گذشته را کنار بگذارند و علیه این بدوی ها باید متحد شوند، ورنه تک تک شان بدست این وحشی ها نابود میشوند و اولاد اولاد شان زیر پوشش نام دروغین وحدت ملی غلام و زبون این اوغان های وحشی و تمامیت خواه خواهند شد۰

>>>   قمارخانی کاکایت امروزانج منج است ازبرکت تو برای سومین بار لست رسمی دارائیت درهمین نش ریه موجود است که بیش بلیون دالر است اینرا ازکجا کدی تو ازصنف ششم بیرونشده صنف دوم را معلم بودی این پولهایت که دربانکهای دوبی انگلستان وغیره درچرخش سود مطلق است اگر خون ملت نیست چیست ؟؟؟بحساب دارایهای تو یکوزارت کامل بکار است تا صورت معاملاترا سر رشته کند تو اصلا وقت بهیج چیز دیگرنداری ازپولهای سر شار خون ملت تیم نویسندگان تن فروش بتو بیانیه ترتیب میدهند که تو اصلا بمفاهیم ان نمیدانی دختران رقاصه تاجکستان هرهفته توسط نبی نام تاجر که انهم پول ترا دو.ران میدهد بتو میرسد وتا صبح مشغول رقص وشراب نوشی استی تو هموز از اسلام بخاطر وسیله فریب مردم استفاده میکنی افسوز از غنی بیغیرت یک والی جدی صادق را با فرقه دهدادی مزار گسیل نماید ومشت گردنت را بسته حواله محبس کند اب ازاب تکان نمیخورد همه خوش وراضی باشند اینست چاره زخکهای ناسوری ملت مزار
شفیق مزاری

>>>   افغانان یعنی پشتونها و اینکه اینها چه کرده اند و چه میکنند مثل آفتاب به دو انگشت پنهان نمیشود و درین ۲۷۰ سال هویدا است۰
افغان نوم قومی یک قوم خاص است و نام ملی نیست۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است