راه حکومت فعلی را نباید ادامه دهیم
درست است که مردم دل و امید به حکومت وحدت ملی بسته بودند. اما این امید تطبیق نشد و وقتی هم که تطبیق نشد مجبور نیستیم و نباید که این راه را ادامه دهیم. کشور کشور خودمان است مردم هم مردمان خودمان است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۷    ۱۳۹۶/۶/۲۵ کد خبر: 138748 منبع: پرینت

مراسم تجلیل از سالروز ترور احمدشاه مسعود و هفته شهید امروز شنبه 25 سنبله 96 با حضور والی بلخ، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، احمدضیا مسعود معاون جمعیت و اعضای شورای رهبری جمعیت، رییس بنیاد احمد شاه مسعود، وزیر امور مهاجرین، وکلای پارلمان، دیپلمات های مقیم مزارشریف، روسای شورای ولایتی بلخ و ولایت های مشرقی، روسای اقوام، رییس حقوق بشر، احزاب سیاسی، بسم الله خان وزیر پشین وزارت دفاع و داخله و سایر مقام های دولتی و غیر دولتی در مزار شریف برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapper)، احمدولی مسعود رییس بنیاد احمدشاه مسعود در این مراسم می گوید: در زمان مقاومت دیدیم که از هر قشر و قومی آمدند و وفاق ملی تشکیل دادند حالا که وضعیت نابسامان است و از هر سو تهدید است و مشکلات و بی امنیتی بیداد می کند ما چرا نمی توانیم وفاق تشکیل دهیم. مطمینا باید بتوانیم وفاق تشکیل دهیم.

وی افزود: همانطور که جهاد افغانستان در محدوده جغرافیایی افغانستان و در چارچوب ملی بود به طور مثال هیچ وقت مجاهدین افغانستان بیرون از کشور اینها کدام مداخله ای نکردند. اما تاثیرات جهاد و مقاومت مطمینا معادلات شرق و غرب را تغییر داد. این نشان می دهد که جهاد و مقاومت مردم افغانستان واقعا تاثیرات فراملی و فراکشوری داشته است. به آن خاطر است که ما امروز هم می توانیم که امروز ما در برابر نفاق و این نابسامانی ها بایستیم و بتوانیم کشور خود را از این حالت بکشیم. بتوانیم به مردم امیدواری بدهیم. ما فقط نمی توانیم منتظر باشیم که انتخابات برسد. ما امروز باید دست به کار شویم. شما ببینید که در چهار طرف یکی می گوید که لوی جرگه بیاید، کسی دیگر می گوید که حکومت موقت بیاید، کسی دیگر می گوید که انتخابات زودهنگام بیاید و حکومت می گوید که انتخابات به موقع صورت بگیرد. مطینا که بحران در این حالت ده ها برابر می شود.

مسعود در خصوص ضرورت وفاق ملی می گوید: ما قبل از انتخابات قبل از اینکه وضعیت بدتر شود به یک وفاق ضرورت داریم. وفاق یعنی اینکه ما بتوانیم به حداقل یا حداکثر مشترکات برسیم. ما مشترکات زیادی با مردم افغانستان داریم. حالت موجود یک حالت قابل قبول نیست و باید تغییر کند ما باید در چارچوب وفاق بتوانیم یک جا حرکت کنیم. این حالت را هم مسوولین دولتی اعتراف می کند و هم جهان بیرونی اعتراف می کند که قابل قبول نیست و هم مردم افغانستان می گویند. پس وقتی که حالت قابل قبول نیست. قطعا ما به تغییر نیاز داریم و این تغییر فقط در چارچوب وفاق ملی امکان پذیر می باشد. نه اینکه هر کسی یک صدایی بکشد.

رییس بنیاد احمد شاه مسعود معتقد است باید دسیسه ها در برابر وفاق ملی را کشف و با آنها مبارزه کرد و افزود: درست است که مردم دل و امید به حکومت وحدت ملی بسته بودند. اما این امید تطبیق نشد و وقتی هم که تطبیق نشد مجبور نیستیم و نباید که این راه را ادامه دهیم. کشور کشور خودمان است مردم هم مردمان خودمان است. فقط یک اراده صاف و صادق می خواهد که مشکلات را حل کنیم. چرا که افغانستان طاقت این رقابت های درونی و بین المللی را ندارد. این کشور نباید میدان جنگ باقی بماند. کسانی هستند که فعلا مامور شده اند که نفاق قومی را در میان اقوام و مردم دامن بزنند.

وی برنامه ای منظم برای انتخابات را ضروری می داند و می افزاید: ما به یک نقشه راه ضرورت داریم، به یک راه ضرورت داریم. درست است که آنچه که ما می گوییم امکان دارد یک مقدار فراقانونی باشد اما باید بدانیم که در حال حاضر حکومت هم فراقانونی است. ما باید برای انتخابات برنامه ای منظم داشته باشیم تا بار دیگر دچار این اوضاع نشویم. به گفتمان برای وفاق و بینش واحد و اعتماد سازی ضرورت داریم تا به یک دولت ملی و پس از آن به صلح و ثبات برسیم. با این دولت به وفاق و صلح و ثبات نمی رسیم. در طول سه سال این برای ما اثبات شده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود
بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   توهم خودتان هستید

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
#مدرسه برو، #ریش و #موی ات را هم دراز بمان و خوب که برای #جهاد آماده شدی باز در #سرک_عام به هدایت ملای پاکستانی، #ماین جا گذاری کن و #ده الی #پانزده نفر را بکش و در آخرش هم بگو: "کار یهود و نصارا است که ناامنی در کشور است، لعنت به یهود و نصارا."
نوت: مدرسه خوان های ماین گذار (قاری و غیر قاری) را همین طور اعدام کنید!

>>>   يك سياستمدار تاجيك حتى به همسرش هم جرئت نمى كند، بگويد: كه سمرقند و بخارا و تمام تاجيكستان و مرو و پنجده، جغرافياى طبيعى و آينده مشترك اوست !؟ اما يك سياستمدار پشتون در فضاى عمومى و خصوصى با جرئت و جسارت اعلام مى كند؛ كه جغرافيايى او تا رود اتك است

>>>   لطفن تیشه بر ریشه خود نزنید۰
درین جنگل اوغانستان کمتر کسی ادعای پاک بودن مطلق را میتواند و هیچ قومی هم اکثریت نیست که بتواند ادعای تمامیت خواهی کند۰

>>>   شما خاندان چلپاسک ها دیګر تاریخ ندارید قهرمان مولی و شهید در راه خدمت به روسها به شما ارزش دارد نه به ملت میتواتید در خانه خود این لاولهب را بګوید مردم از این قواره های عجیب و غریب تان خسته شده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است