چرا ترکیه به دنبال خرید اس 400 روسی است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۶/۶/۲۶ کد خبر: 138767 منبع: پرینت

'دیمیتری ایگورشینکف'مدیر مرکز روسی مطالعات و پیش بینی های راهبردی در مطالعات خاورمیانه گفت: تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع هوایی روسیه از نوع اس-400 پاسخ آنکارا به تصمیم سران آمریکا در خصوص سوریه بخصوص حمایت از کردهای این کشور با تسلیحات و کمک های مالی است.

به گزارش روزشنبه اسپوتنیک عربی، ' وی افزود: مقام های ترکیه بارها اعلام کردند که حمایت آمریکا از کردها سوریه برای انکارا غیرقابل قبول است و واکنش رجب طیب اردوغان به این مساله قابل پیش بینی بود.

این کارشناس روسی اشاره کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تمایل به فروش تسلیحات نظامی به ترکیه نشان داده اما آنکارا تا کنون شاهد موضعی صریح از سوی دولت ترامپ نبوده است.

وی می افزاید: غرب ترکیه را در خصوص مسایل مختلفی متهم می کند و آمریکا موضع ترکیه و تمایلات آن را در منطقه نادیده می گیرد و این موضوعی حساس برای ترکیه است.

ایگورشینکف تصریح کرد که منتظر تشدید امور بین 2 طرف نیستیم اما لحن و خطاب منفی 2 طرف نسبت به یکدیگر ادامه خواهد داشت.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه پیش از این اعلام کرد که با امضای قرارداد و طی شدن مراحل، ترکیه سامانه موشکی اس 400 را از روسیه تحویل می گیرد.

وی با اشاره به پرداخت اولین قسط از وام خرید سامانه موشک های دفاعی اس 400 از سوی ترکیه به روسیه افزود: دوستان ما برای فروش و تحویل نهایی موشک اس 400 موافقت کردند و اولین اقساط این قرارداد نیز پرداخت شده است.

اردوغان تصریح کرد تمایلی ندارد که منتظر تصمیم واشنگتن باشد و قصد دارد به شکل مستقل تصمیم گیری کند.

یک مقام ترک نیز حدود یک ماه پیش اعلام کرد که خرید 5 مجموعه از موشک های دفاعی اس400 توسط ترکیه به مبلغ 2.5 میلیارد دالر تعیین قیمت شده است، هرچند که این تعداد بعدها 10 مجموعه آتشباری اعلام شد.

خرید سامانه موشک های دفاعی اس 400 از سوی ترکیه از حدود هفت ماه پیش و در پی عادی سازی روابط 2 کشور مطرح و آغاز شده و مذاکرات مقام های آنکارا و مسکو در این زمینه در ماه های گذشته ادامه داشته است.

درجریان 2 سفر اخیر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به روسیه نیز خرید این سامانه موشکی جزو محورهای مذاکرات 2 طرف بوده است.

برخی تحلیل گران پیش از این نسبت به اجرای قرارداد خرید و فروش موشک های اس 400 بین ترکیه و روسیه شک و تردید داشتند ولی با عمیق تر شدن تنش بین ترکیه و کشورهای اروپایی و آمریکا، ترکیه با جلب نظر مساعد مقامات کاخ کرملین و با خرید این موشک ها گامی به سوی شرق و روسیه برداشت.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
اس 400
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است