ولایات بزرگ و کلیدی در تیررس چشمان حکمتیار
ولایات بزرگ و کلیدی بعنوان سکوهای پرتاب و شاه کلیدهای دستیابی به قدرت متمرکز و احیانا نشستن بر چوکی ریاست جمهوری در تیررس چشمان گلبدین قرار گرفته است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۳    ۱۳۹۶/۶/۲۶ کد خبر: 138774 منبع: پرینت

گلبدین حکمتیار، این غایب بزرگ و گمگشته ی چندین ساله چنان یک شبه از پس پرده ی ظلمت به آغوش ارگ و عزت و احترام و مکنت و قدرت و صلابت و شهرتی رسید که گمان می رود همیشه بوده است و ما نمی دیده ایم و نمی دانستیم!

وی که تا مدت ها تیتر یک رسانه های داخلی و خارجی دنباله روی احوالات افغانستان را به خود اختصاص داده بود، این روزها هم بیکار ننشسته است و طرح خانه به خانه را روی دست گرفته تا از یک خیز عظیم به حرکت آهسته و پیوسته و موریانه وار ولی همیشگی دست یابد.

گویا رهبر حزب اسلامی به تازگی دریافته است که در افغانستان نامنسجم و بی در و پیکر، سخن از یک تریبون واحد و برای ملت و دولت افغانستان بعنوان یک مخاطب واحد، چندان تاثیری ندارد و راه به جایی نمی برد؛ بنابراین طرح خانه به خانه را آغاز کرده است تا از دورویی و خودخواهی و مزدوری والیان و وزرا در پستوخانه هاشان، نهایت استفاده را ببرد!

این درحالی است که ولایات بزرگ و کلیدی بعنوان سکوهای پرتاب و شاه کلیدهای دستیابی به قدرت متمرکز و احیانا نشستن بر چوکی اصلی ارگ ریاست جمهوری در تیررس چشمان گلبدین قرار گرفته و چنان با اراده و امید به آن چشم دوخته است که کسی را یارای رقابت با وی نیست.

در همین راستا، دیگر مجاهدان پر آوازه و رهبران حزبی و مذهبی و قومی صاحب نامی همچون اسماعیل خان، عبدالرب رسول سیاف، حامد کرزی، صبغت الله مجددی و حتی جنرال دوستم رجیم و رانده شده از ارگ، که روزگاری عصای قدرت و چراغ حرکت را در دست داشتند؛ این روزها چنان...

این روزها چنان به گوشه ای خزیده اند و در کناری سر در گریبان انفعال و "تا چه پیش آید" فرو برده اند که در سراشبی سقوط قرار گرفته اند و خطر انزوا هر لحظه آنان را تهدید می کند؛ در مقابل، حکمتیار در میان خالی قدرت و مکنت و صلابت و امید یکه تازی می کند و رقیب می طلبد.

نفوذ بیش از پیش یک قوم از ولایات جنوبی و شرقی به کل صفحات شمال و مرکزی و غربی شاهدی بر این مدعا است. دیر زمانی است که شاهد رنگ باختن نفوذ ازبک ها، هزاره ها و تاجیک ها در مناطق مذکور و در مقابل، قدرت گرفتن و نفوذ پشتون ها هستیم.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
ولایات
نظرات بینندگان:

>>>   پسر گلبدین خطاب به پدرش پدر جان پدر گلم پدری مهربانم مگه نمیدانی
که مردم کابل و کابلیان دل خوش از شما نداره شمارا به نامی راکتیار میشناسد
شما باید بیرون از کابل به جاهای دور خیلی دور مسل شهر های بدخشان هرات
نیمروز انجا مسافرت کنی با مردم سخن بگوی مردم را به خودت جزب کنی << گلبدین
افرین پسر گلم خوب گفتی خوب نقشه است حال شرو میکنیم
بیا بچه جان اسپ را زین کنیم
بسوی بدخشان قم چین کنیم
جاغوری

>>>   وطن دار کل چرا جکرخون هسنی . وقتکه یک قومندان می تواند بسیار کار هارا انجا م بدهد. خوب فکر کن که رهبر می تواند بسیا ر کار خوبتر ار انجام بدهد.
وسلام رحیم از کا بل .

>>>   خدایا هرات ما را از شر این ....نگهدار. آمین.
جمعه خان همدرد
در سفر به هرات میخواهد تا تسهیلات لازم برای سفر حکمت یار را به هرات فراهم کند .
وی که چند روز است در هرات بسر میبرد و از هر گزینه برای رسیدن به هدفش استفاده میکند .
، جمعه خان همدرد که زمان از تمام توان برای بقایش در بلخ را بکار برد و در نهایت شکست تلخ را قبول کرد و حالا میخواهد تا از فرصت که دارد برای سرمایه گزاری سیاسی اش به هرات بهره گیری کند .
اینجا هرات است و هرات سفره پهن دلش را همیشه به روی هرکس میگشاید ، اما اگر به این خاک و به این مردم بی احترامی شود بسیار فجیعانه طرد خواهند شد.

>>>   توهین حکمتیار به زبان مردم هرات

>>>   فايق هروي
#حکمتیار_و_هرات
یکی از فرماندهان جهادی در ولسوالی گذره ولایت هرات روایت خود را این چنین بیان میکند:
در زمان جهاد من به حزب اسلامی پیوسته بودم و برای تجهیز و تمویل جبهات حزب اسلامی در هرات راهی پاکستان شدم. در پاکستان به کمپ حزب رفتم و حدود دو ماه معطل ماندم تا امیر را ببینم. روزی حکمتیار در نزدیکی محل اقامت آمده بود و من با کمک یکی از دوستان به خودم را به آن محل رساندم. آقای حکمتیار را در خانه پیدا کردم و با سلام علیکم وارد اتاق شدم. امیر که مشغول صحبت با فرماندهان جنوبی و شرقی بود طوری وانمود کرد که امدنم را حس نکرده است. اما سایر فرماندهان یا جوابم را با و علیکم دادند و با اشاره سر مرا پذیرایی کردند.
گفتگو ها همه به زبان پشتو بود و پس از یک الی یک و نیم ساعت یکی از نزدیکان امیر بدون دخالت امیر به من نزدیک شد و گفت مشکلت چیست؟ گفتم من فلانی و از هرات هستم. گفت می شناسم مشکلت چیست؟ گفتم من حدود دو ماه میشود برای تجهیز و تمویل جبهات آمدم و تا حال امیر را ندیدم. گفت از دوماه پیش تا حال موفق نشدی؟ گفتم نه.
نامه درخواستی مرا گرفت و نزدیک امیر که 6 یا 7 متری من بود برد و به امیر داد. امیر پرسید که این چیست؟ گفت از فلانی است. نامه را خواند و بی هیچ توجه‌ای گفت ورسه تا په پشتو ولیکه!
آن شخص آمد و نامه را پس من داد و گفت امیر گفتند برو این را به پشتو بنویس. من همان سخن پشتو امیر را شنیده و دانسته بودم و از فرط بغض گلویم پر شده بود و مجال سخن گفتن نداشتم. با گلوی پر و چشمان اشک آلود آن خانه را ترک کردم و دو باره به کوته ام برگشتم.
شب خیلی با خود فکر کردم که چقدر با دهوارها، خویشاوندان و هم شهری های جمعیتی ام بخاطر حزب جنگیده بودم و جوانان این طرف و آن طرف در این جنگ ها کشته شده بود. اما امیر این حزب زبان مرا قبول ندارد و حتا حاضر نیست با من صحبت کند. آن شب با خود تصمیم گرفتم ديگر عضو اين حزب نباشم...

>>>   تاجیک های واقعی
کسانی که جرات و شهامت این را دارند که خود را تاجیک می نامند (زیرا باور دارند که افغان هویت قوم عزیز پشتون است) و فعالانه بر علیه سیاست های فاشیستی، قومی - قبیلوی و «تحمیل» زبان، فرهنگ و هویت قومی بالای خود و دیگران مبارزه و مقاومت نموده و طرفدار دموکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی می باشند؛

>>>   گلبدین یعنی دست نشانده ترین مهره در دستان اجانب.
حیف وافسوس به حال بزرگان جهاد که با این شخص مشاوره ومذاکره میکردنند،چون گلبدین خود امروز نشان داد که نهایت بیسواد وکاملا اسیر مسایل قومی لسانی وسمتی است.
هوتک

>>>   پشتون‌های هرات را که پشتو نمی‌فهمند جابه‌جا کنیم و تاجیک و ازبیکی که مطلقاً مطابق خواست ما کار کنند را به‌صورت نمونه‌یی تعیین کنیم، تا مردم فکر کنند که از هر قوم کسی در این‌جا (اداره‌ی امور) است

>>>   نویسنده گرامی! بسیار یکجانبه ومغرضانه درمورد سفر حکمتیار نویشتید، زیرا، شما بگونه ای درمورد ایشان مینویسید که تنها مجرمی که در افغانستان وجود دارد ایشان است وبس، درحالیکه تمام رهبران جهادی وحتی چهره های غیرجهادی بصورت مستقیم یاغیرمستقیم مرتکب انواع جرم وفساد وقتل شده اند، مجرم مجرم است وباید همه بدون تبعیض دریک محکمه عادلانه محاکمه ومجازات شوند، حال چگونه است که جرم دیگران جرم نیست، اما تنها جرم ایشان تبلیغ وتمام کاسه کوزه برسر ایشان شکسته میشود، شما که ازقوم پرستی اعتراض شدید میکنید، خودتان خواسته یاناخواسته درقعرآن قرارگرفته اید.
تذکردوستانه: نظام کشورما یک نظام دموکراتیک است، تعدد احزاب ورهبران متعدد واختیار مردم درانتخاب حزب وفرد مورد علاقه خود آزادبوده واین ثمره این نظام قانونی درکشور میباشد. فعالیت های حزبی حکمتیار مانند سایراحزاب کشور آزاد وقانونی بوده وبه تعبیر شما خانه بخانه شدن حکمتیار نشانه ی پویایی وتحرک وفعال بودن آن است، تازه این ازامتیازات ایشان است، نه ازعیوب ایشان، دیگران نیز مانند حکمتیار فعالانه خانه بخانه شده وبدون حسادت وتکبر یادبگیرند، چونکه هرحزبی وهر رهبری پیروانی دارند که دیدار با آنان حق قانونی همه رهبران میباشد، مگرسایر رهبران سفر ودیرارهای بامردم وهواداران شان ندارند؟ چرا انتقاد نمیکنید؟ لذا حس حسادت وقوم پرستی دوعامل مهم در تعهد ورسالت قلمی شما نقش داشته وسفر ودیدار قانونی ایشان را بامردم خود که عین دموکراسی وآزادی می باشد را به چالش گرفته اید، آزادی درچوکات قانون کشور حق هر فردی دارای تابعیت این کشور میباشد. حسود زآتش دل دائما بود رنجور ٭ اگرزنسل عرب یاکه ازعجم باشد.
نجیب الله

>>>   حکمتیار و طالبان هراتیان را فقط بخاطر لهجه ی شان که با ایران هم مرز اند
ایرانی و مهاجر خطاب میکنند و جز افغانستان نمیشمارند.
من هراتی ام نه ایرانی.

>>>   ّپیمان>>

امیر صاحب رهبر تمام اقوام شریف افغانستان است او مانند قومندانان دالری، رهزن، گمرک دزد، حیراتان دزد، تجار دزد، زمین دزد و پیسی پشقل دزد نیست مانند عطا، بسم الله و سایر همدستان و جیره خواران امریکا،
جای بسا افتخار است که هم برادران و اقوام شریف افغانستان خود را در حزب و پهلوی امیر صاحب شریک میدانند و احساس موجودیت همه اقوام در این جا است، این حزب نه مانند جنبش دوستم است، نه ماننده ایتلاف شمال مسعود و نه مانند حزب حرکت این یک امیر کلی و حزب خود جوش مردمی است.
و انشالله هیچ حزب به اندازه این حزب و این رهبر حامی ندارد.مثال واضح آن در روز آمدن امیر صاحب به کابل به رقیبان سیاسی ثابت شد، به همان خاطر است که رقیبان راه را گم کرده و هیج موقعیتی برای شان نیست که آنجا آرامش احساس کنند.

>>>   سوال اینجاست که تا بکی ما مردم به خود کشی و بیگانه پروری پیش میرویم؟ بهترین جهاد ایستاد شدن در برابر سازماندهنده گان انتحاری ها در و طن خود ما میباشد

>>>   سلام هموطن،
متن ق از سوي عناصر اطلاعاتي كشورهاي همسايه در جهت تفرقه ميان اقوام افغانستان است،شما خود شاهد هستيد امروز برادران هزاره وازبيك وتاجيك ما سراسر افغانستان آزادانه زندگي مي كنند،
من به سهم يك پشتون دست برادران هزاره ازبيك وتاجيك را مي بوسم،هموطن من هستيد ونورچشم من وپشتوانه كشورم،ما را با همين جملات چهل پارچه كردند،ما جوانان ما روحانيون ومولوي هاي ما بيدار است،،،هموطن بس است ازخواب گران بلند شو.

>>>   دیلی‌میل که در این گزارش حامد کرزی را به فساد متهم کرده است، نوشت: مجموع ارزش املاک مربوط به اعضای خانواده حامد کرزی در دوبی، به ۹۰ میلیون پوند انگلیسی می‌رسد.
این خبر در حالی توسط این روزنامه انگلیسی منتشر شده که دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور پیشین افغانستان تاکنون واکنشی به آن نشان نداده است.
در سال ۲۰۱۶ نیز یک روزنامه به اسم «پیپل ویت مانی» ۱۰ سیاستمدار پر درآمد جهان را معرفی کرده بود که حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان در این رده‌بندی جایگاه نخست را داشت.
براساس گزارش این روزنامه، که‌ در سال ۲۰۱۶ منتشر شده بود، حامد کرزی بطور میانگین ۸۲ میلیون دالر سالانه بدست آورده است و حدود ۲۴۵ میلیون دالر سرمایه دارد.
همچنین پایگاه اینترنتی «مدیا مس» نیز سال گذشته با انتشار گزارشی رئیس جمهور پیشین افغانستان را بعنوان ثروتمندترین سیاستمدار جهان معرفی کرده بود که دفتر کرزی آن را رد کرده و کذب دانست.
بنابر ادعای مدیا مس، تنها سرمایه شخصی ریس جمهور پیشین افغانستان مبلغ ۲۴۵ میلیون دالر و همچنین درآمد سالانه کرزی از ماه مارس سال ۲۰۱۵ الی مارس ۲۰۱۶، ۸۲ ملیون دالر بوده است

>>>   فرض را بر این بگذاریم که امیر صاحب پاک پاک است . فقط به ما نشان دهید که در این 16 سال اخیر مصارف حزبش و ار جبهاتش از کجا تا مین مبشد.

>>>   حكمتيار می‌خواهد به هرات بیاید و به مردم این ولایت بگویید که ای هراتی‌ها! دیگر به هراتی گپ نزنید، تن و آهنگ زبان شما را نمی‌فهمم. شما خیلی به شعر و ادبیات و فرهنگ علاقه دارید، بس است. فرهنگ مرا که فرهنگ توپ و تفنگ، راکت و خون است فرابگیرید.
جناب حکمتیار! از یاد مبر که هرات حالا هرات سی سال پیش نیست، چشم و گوش مردم آن باز شده و دوست و دشمن خود را خوب می‌شناسند، قصاب‌ها و تسلیمی‌های زیادی را شناخته اند. یقین داشته باش بی‌پاسخ نخواهی رفت."

>>>   پشت پرده سفر حکمتیار به غرب افغانستان
در حالی که ولایت هرات محور توجه بسیاری از کشورهای عربی بویژه عربستان محسوب می‌شود و تلاش‌های آشکاری برای راه‌اندازی اختلافات مذهبی در ولایت هرات ادامه دارد برخی از منابع خبری از سفر «حکمتیار» رهبر حزب اسلامی به این ولایت خبر داده‌اند. در روزهای گذشته برخی منابع خبری گفته‌اند «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان برای دیدار با تعدادی از بزرگان هرات به این ولایت سفر می‌کند.این در حالی است که حملات تروریستی به مساجد شیعیان و ترور علمای شیعه در دو سال اخیر در این ولایت افزایش یافته و بنظر می‌رسد که برخی از کشورهای عربی نیز با استفاده از گروه‌های افراطی برای ایجاد اختلافات مذهبی در این ولایت تلاش می‌کنند.

>>>   سفروبازدید حکمتیار ازهرات حق قانونی اش میباشد، چون ایشان درهرات هواداران زیادی دارد، دوست داشتند یکبار دیگر رهبر محبوب وامید آینده سیاسی خودشان راببینند وتجدید پیمان کنند.
دیگران هم مردشوند وبه دیدار هواداران خود بروند. هرکسی وهوادارانش، ازاستقبال پیروان حکمتیار همه ازحسادت پاره میشوند، من هم مخالف حکمتیار هستم ولی اگرعینک حسادت را ازجلو چشمانت برداری، ایشان را تحسین خواهی کرد. باور کردن واقعیت تلخ است نه؟

>>>   به خدا قسم ما مردم مسلمان افغانستان حیران هستیم که اعتماد به کی نمایم رهبران تاجک همه متوجه خودشان و منافع شخصی خود ویکتعداد کم افراد وابسته بخود میباشند وحکمتیار را هم زبان پرست وقوم پرست رو نما نموده اند بنا ءا"رنگ همه ایشان در گور خداوند به قدرت کامل خود یک انسان که عاری از این کاستیها باشد برای مردم رنجدیده ماپیدا نماید تا باشد مانند دیگر کشورهای پیش رفته اغاز به زندگی نمایم

>>>   برادرهای محترم به اندازه تعصب نداشته باشید حکمتیار از هر قوم وقبیله که است تعصب ندارد در حزب او. از پشتون ودری زبان وهمه اند زیادترین وبا ارزشترین اعضای او دری زبانان اند وزیادترین شهدا در جنک با روس از دری زبانان بود ،مردمان اطراف شهر کابل چهاردهی ،بگرامی چهلستون ،خیرابات کمری ،بتخاک ،جوانان پوهنتون های ملکی وعسکری در زمان کمونستان همه همبستکی کامل به این حزب داشتند ،زندانیان سیاسی در وقت کمونستان اکثریت از حزب اسلامی بودند. وبخصوص از دری زبانان که همین اعضای حزب حلقات درسی ونمونه امثال به دیکران بودندوحلقات درسی اکثرآ توسط اعضای حزب اسلامی به پیش برده میشد چون در آنزمان با سواد ترین همه اعضای حزب اسلامی بودند ،این سخنان را از کسانیکه در انزمان در زندان بودند ومربوط گروپهای حزب جمعیت وحزب وحدت برادران حرکت اسلا می وغیره ،برادرها پس لطفآ این همه بخض وعداوت وکینه توزی را کنار گزارید وهر روز ودر هر سایت توهین. تحقیر را کنار گزارید ،مبارزه دوام دار وخسته ناپزیر داشته باشید ارتباطات قوی در احزاب تان داشته باشید ومانند موم نرم نباشید بیهراسانه بخاطر ارمانهای تان مبارزه نماید نه بخاطر پشتون زبان ودری زبان ،از این کلمات سو. استفاده ننماید چون مردم به بیراهه کشیده خواهد. شد .
عبدالله ریحان

>>>   اسلام رابدنام کردند گلبدین ودیگرمجهادین جهادجهادآخر جهادتان همین بوداسلام فروشها جهاد فروشها همین آمریکایهای که در افغانستان هستند چقدربه گلبدین و امسالش خندیده باشند که اشخاص جهادی سیاستمداران دینی اینها که اینقدر سست ایمان و دالرپرست است پس اشرف غنی ودیگرهایش راباید مثل خرسوارشویم
ب ی

>>>   کسانیکه گلبیدین قصاب مردم کابل را امیر خطاب میکنند انها اصلا از اموزه های اسلامی بهره ندارند زیرا رهبر مسلمانان حضرت محمد پیغمبر برگزیده الله مهربان است نه یک انسانی که در فسق و فجور و خیانت وجنایت و خاک فروشی و جاسوسی بکشور بیگانه مصروف مشغول بوده و قوم وزبان خود را نسبت بقوم وزبان دیگران ترجیح میدهد .
کبوتر با کبوتر زاغ با زاغ
هرکسی با هم جنس خود کند پرواز
کسانی از قاتل ترورست خاکفروش جاسوس بنام امیر یاد میکنند و از وی حمایت میکنند که بمانند امیر خود خوانده شان خاین جنایتکار و فاسق و فاجر و جاسوس بیگانه و خاکفروش قومگرا هستند /

>>>   چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟
نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

>>>   شما را به خدا قسم میدهم این گلبدین بی دین را اجازه ندهید دوباره مردم افغان را توهین کند . او قاتل مردم کابل است . اگر او نبود الان نه طالبانی بود و نه امریکایی. خدا رحمت کند احمد اشه مسعود را. اگر در زمانی که مجاهدین بر کمونیست ها پیروز شدند و دولت تشکیل شد . این احمق بی دین شروع به اختلاف افکنی نمیکرد و جنگ دوباره راه نمی انداخت این همه خرابی و قتل به راه نمی افتاد . هنوز هم دنبال همین کار است .

>>>   ای مردم افغانستان . به گوش باشید . کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی تامین کننده جنگ های منطقه هستند. پول نفت زیاد آمده . صرف جنگ می کنند. نهادهای اطلاعاتی پاکستان و نخست وزیران آن پرویز مشرف و این یکی آخری که به جرم اختلاس از کار برکنار شد . سعد حریری لبنانی . جنگ بر مردم مظلوم یمن . جبهه النصره و داعش در عراق و سوریه . استقلال طلبی کرد ها در عراق . بمب گذاذی ها در ایران . جنگ های بی پایان افغانان همه و همه با پول شیوخ وهابی سعودی و دستور آمریکایی ها و انگلیسی ها انجام می شود . اعتماد نکنید . حکمتیار نیز به همچنین . او سالهاست که فقط و فقط مثل بوقلمون هفت رنگ دارد رنگ عوض می کند و هر چه دوستان سعودیش گفتند همان را انجام می دهد. دست او آلوده به خون مردم افغان است . هشیار باشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است