دو میگاوات برق تولید داخلی وارد شبکه برق کشور شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۳    ۱۳۹۶/۶/۲۶ کد خبر: 138800 منبع: پرینت

افغانستان برای نخستین بار امروز پروژه ای را افتتاح کرد که به کمک نیروی باد و نیروی خورشید 2 میگاوات برق تولید می کند.

قرارداد این پروژه یک سال پیش در وزارت انرژی و آب از سوی انجنیر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب با شرکت قراردادی کواترو، نماینده محترم سفارت جاپان و موسسه UNOPS به امضا رسید.

کار عملی آن چندی پس از امضای قرارداد روی 40 جریب زمین در ساحه شهرک صنعتی ولایت هرات آغاز شد.

این پروژه پس از یک سال امروز یکشنبه 26/6/1396 از سوی انجنیر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، رییس عمومی شرکت برشنا و رییس عمومی حفاظت از محیط زیست کشور به بهره برداری رسید.

انجینیر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب می گوید که ابن پروژه با هزینه (3,5) میلیون دالر امریکایی با همکاری کشور جاپان اجرا شده است که امور اجرایی آنرا شرکت کواترو به همکاری UNOPS انجام داده است.

در این نیروگاه 5320 تخته سولر نصب شده است که توانایی تولید 1.7 میگاوات برق را دارا می باشد و 300 کیلووات دیگر از سوی سه توربین بادی تولید می شود.

این پروژه بخش های زیاد دیگری هم دارد که شامل: یک حلقه چاه به عمق 120 متر، یک عدد ذخیره به حجم 10 متر مکعب، تاور 10 متره، یک عدد توتلایزینگ پنل، 31 عدد انورتر، یک پایه ترانسفارمر ترکی 2.5 میگاوات، 2 پایه سویچ گیر، اتاق کنترول، اتاق نگهبان ها و دو اتاق ذخیره ای می باشد.

از سوی دیگر وزیر انرژی و آب گفت: این وزارت مصمم است تا 300 میگاوات برق را با استفاده از انرژی های تجدید پذیر در کشور تولید کند.

از آغاز تلاش ها بخاطر اجرای پروژه های بیشتر انرژی تجدید پذیر در برخی از ولایات یادکرده افزود: وزارت انرژی و آب تلاش دارد تا دراجرای پروژه های مشابه در ولایات مختلف سیصد میگاوات برق را تولید کند.

همچنان محترم عثمانی وزیر انرژی و آب افزود این وزارت با اتکا به پلان خودکفایی برق افغانستان می خواهد قسمت زیادی از برق مصرفی کشور را از منابع داخلی تولید کند.

برای گشایش این پروژه بزرگ انکشافی مقام ها و مسوولان دولتی شرکت نمودند و با افتتاح این پروژه برق تولید شه وارد شبکه برق شهرک صنعتی گردید.

این پروژه می تواند برای 1000 خانواده یا 10000 تن از شهروندان کشور برق تولید کند و از میزان برق تولید شده دست کم 100 کارخانه کوچک صنعتی می توانند بهره مند گردند.

نویسنده: آصف غفوری
متخصص مطبوعاتی وزارت انرژی و آب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
برق
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان به دو هزار میگا وات برق ضرورت دارد.
باقی ماند یک هزار و نهصد و نود و هشت میگا وات.
اگر سال دو میگا وات اضافه شود، در هزار سال بخیر و خوبی افغانستان از واردات برق بیغم میشود.

>>>   آفرین! و سپاسگزارم از توجه شما با نشر مکمل خبر.
پدرود
گلاجان

>>>   Latifi
برادر پشتونم از رهبرانت بپرس که چرا در 200 سال حاکمیت مکتب،پوهنتون، سرک، کلینیک، خط ٱهن، بند برق و معادن رااستخراج نکردند؟چراطفل معصوم پشتون خارباشد؟

>>>   هرات بادزیادداره بایدبیشترروی پروجه های بادی کارشودونیروگاه بادی درهرات ساخته شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است