فاشيسيم و نقش سرطاني آن در جامعه
افغانستان در ١٣٠ سال تاريخ گذشته خويش از حكومت ها و رژيم هاي سياسي آلوده به ويروس سرطاني نوع فاشيستي آسیب دیده است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۶    ۱۳۹۶/۶/۲۸ کد خبر: 138899 منبع: پرینت

فاشيزيم يك نظريه ي سياسي و گونه اي نظام حكومتي خودكامه ايست نخستين بار در سال هاي ١٩٢٢ تا ١٩٤٥ در ايتاليا بدست موسوليني رهبريزمي شد كه بر سه پایه؛ حزب سیاسی واحد، ناسیونالیسم افراطی نژاد پرستانه و دولت بسیار مقتدر و متمرکز، استوار بود.

فاشیسم و نازیسم اشکال مختلف دیکتاتوری است که در شرایط بحران حاد سياسي اقتصادي برای حفظ حکومت و جلوگيري از به قدرت رسیدن سایر بخش‌های جامعه، بر مقدرات جامعه حاکم می‌شود.

این واژه بعدها در مفهوم گسترده‌تری به کار رفت و به دیگر رژیم ‌های نظامی و مذهبی که دارای ویژگی‌های مشابهی بودند، اطلاق شد.
بنابراين فاشيزيم را مي توان به مثابه يك ايولوژي با صبغه هاي؛ مذهبي، قومي سياسي، نژادي، لساني و فرهنگي در جوامع بشري بويژه در كشور هاي عقب مانده جهان سومي مانند افغانستان، مشاهده كرد.

فاشیسم از لحاظ نظری، محصول توسعۀ نظری نژاد باوری و امپریالیسم اروپایی و از نظر اجتماعی محصول بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و سياسي اي پس از جنگ جهانی اوّل بود؛ ولی با شکستِ کلّیِ نیروهای محور در جنگ جهانی دوم از اعتبار افتاد.

پس از جنگ، برخی حزب ‌های نيوفاشیست در اروپا پدید آمدند (از جمله حزب نيوفاشیست ایتالیا) ولی توفیق چندانی به‌دست نیاوردند. در قاره‌های دیگر نیز رژیم‌ هایی با ایدیولوژی فاشیستی پدید آمدند. مانند پرونیسم در آرژانتین به رهبری خوآن پرون (۱۸۹۵–۱۹۷۴) که بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۰ دیکتاتورِ آرژانتین بود.

فاشيسيم به مثابه يك ايديولوژي، هرگاه در ميان احزاب سياسي، گروه هاي سياسي فرهنگي اجتماعي ناسيوناليست قومي، ظهور نمايد و از طريق اين جريان ها در ساختار هاي دولتي رخنه كند چون ويروس سرطان بلاخره هر نوع نظام سلطه و مقتدري را زمينگير ساخته فرو مي ريزد مگر اينكه اين نظام ها به سرطان خون مبتلا شده باشد و پس از تشخيص مرتب خون بدنش را با خون هاي پاك و « غير آلوده به ويروس فاشيسيم » تعويض كند.

افغانستان نيز در ١٣٠ سال تاريخ گذشته خويش حكومت ها و رژيم هاي سياسي آلوده به ويروس سرطاني نوع فاشيستي آن مانند؛ حكومت امير عبدالرحمن خان، و محمد نادر خان، رژيم هاي كمونيستي خلق و پرچم ( تره كي- امين و كارمل- نجيب ) و شاخه هاي سياسي و كندك - فرقه هاي قومي ( فرقه ٥٣ ) انشعابي آن، و همينطور تحريك به اصطلاح طالبان و گروهك سياسي نظامي حكمتيار و برخي ديگر از گروه هاي سياسي ديگر كه برمبناي ايديولوژي قومي تاسيس و فعاليت داشته اند همينطور حضور چهره ها و حلقاتي در حكومت هاي اين شانزده سال اخير، را تجربه كرده است كه در واقع همين پيده ي سرطاني موجبات سقوط، تضعيف و فروپاشي اين حكومت ها، رژيم ها و جريان هاي سياسي مذهبي را بدرستي فراهم ساخته و شيرازه همبستگي ملي را بهم زده و با پاشيدن تخم نفاق از سوي آنان در جامعه، اعتماد ملي ميان كتله هاي قومي به شدت آسيب ديده است.

البته بي گمان، در امر ابتلا به ويروس فاشيسيم هيچ قوم و مذهب و نژاد و آئيني، مستثنا شمرده نمي شود تاكيد مي كنم هيچ قوم و مذهب و نژاد و آئيني!!

توریالی غیاثی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
رژیم فاشیستی
نظرات بینندگان:

>>>   عطا صفوی

خیر وخیریت است وهیچ اتفاق عجیبی هم بخاطر عدم تکرار آن رخ نخواهد داد.....!
-----------------------------------------------------------------------------
« تواب الدین خان مخکش ثواب آفریدند..»
متاسفانه که آقای «مخکش » نتوانست به اصطلاح به قول پشتون والی خویش وفا کند تا رازهای درونی ارگ را طوریکه لازم بود حفظ کند واقعآ درحق مرکز رهبری اداره توطیه ( اداره امور ریاست جمهوری) مرتکب غفلت وظیفوی در افشای ناخواسته رازهای این اداره شدند که کار شان از نظر این اداره واقعآ نابخشودنی است . درحقیقت من فکر میکنم دراین افشاگری ناخواسته پیش از اینکه اداره امور ریاست جمهوری رسوآ گردیده باشد ، برعکس آن هویت فروشان وشرفباختگان که در این اداره وسایر ادارات کلیدی به شکل نمایشی به گفته مخکش از سایر اقوام نصب شده اند افشا شدند وتوهین تحقیرشدند وتواب الدین خان ثواب نمودند. ولی ما نباید این مسیله را جدی بگیریم ، زیرا صد ها وهزار ها مامور دیگر هستند که این وظیفه مقدس توطیه قبیلوی را تعقیب میکنند این نه اولین ها است ونه هم آخرینها ، وضمنا همانطوریکه شخصا آقای مخکش گفته است : 《تاجیکان و ازبیکانی که مطلق برای ما کار می کنند باید به صورت نمایشی مقرر شوند تا مردم فکر کنند از هر قوم حضور دارد》.بنآ مطمین باشید ممکن است آقای مغز توطیه یک تاجیک ویاهم یک اوزبیک فروخته شده را در این پست بعد از استیفای این شخص بعد از همه این رسوایی ها بگمارد ، که گوی خیر وخیریت است وهیچ اتفاقی هم رخ نداده است .

>>>   سند قوم‌گرایی اداره‌ی امور، فکر ‌مخکش نه برنامه غنی است!
===============
سند منتشر شده از نشانی کارمندان با صلاحیت‌ اداره امور ریاست جمهوری، به خودی خود جای تعجب ندارد؛ چون تمایلات رادیکال قومی‌سازی حکومت و حذف غیر تبار خودی در نزد اشرف غنی احمدزی و همفکرانش به شدت وجود دارد و در برنامه‌ها و اظهار نظرهای مختلف بسیار لچ و بی‌پرده بیان شده است که حالا عملی می‌شود.
اگر دقت کنید رییس اداره‌ی امور آقای مخ‌کش را به جرم تبعیض علیه شهروندان کشور وادار به کناره گیری از وظیفه نمی‌کند، بلکه جرم مخکش این است که نفهمی کرده و طرح جمعی و رسمی این اداره را همگانی کرده است. یعنی این طرح تنها ایده کسی به نام مخکش نیست؛ بلکه طرح قابل اجرای دم و دستگاه اداره‌ی امور ریاست جمهوری است که از شخص غنی دستور می‌گیرد.
آیا از خود پرسیده اید که چطور اشرف غنی که از الف تا ی حکومت را در انحصار گرفته است، اجازه بدهد در زیر ریشش برنامه‌ی خلاف باور او چیده شده و عملی شود؟
با اندک دقت به عملکرد اشرف غنی، واضح می‌شود که نگاه و فکر وی تبعیض‌روادار و دیگرستیز است.
حرف‌های حمیدالله فاروقی را به خاطر دارید که شهروندان را به درجه اول، درجه دوم و درجه چندم تقسیم کرده بود؟ حالا بر اساس همین تفکر، غنی او را رییس دانشگاه کابل ساخت. غنی از برنامه‌های قومی‌سازی به قوت پشتیبانی می‌کند و فاسدترین های هم‌فکر خودش را به جای مجازات مقام می‌دهد که نمونه‌های روشنش را همه می‌دانیم.
برای غنی، کسانی خوب اند که برنامه‌های برتری جویی او را عملی کنند. چنانچه در این سند آمده، همفکران او شامل پشتون‌های فاشیست و دیگر ستیز، تاجیک‌ها و ازبک‌های منفعل و هزاره‌های حرف‌شنو اند.
همین طور پشتونی که خلاف این برنامه باشد و به برابری فکر کند، تاجیک و ازبک و هزاره ای که در برابر برنامه‌های برتری جویی او بایستد، خائن هستند و باید در نظام نباشد.
دیروز با یک دوست عزیز پشتون صحبت می‌کردم، او از این برنامه اظهار تاسف می‌کرد و از آینده کشور نگران بود. نگرانی آن عزیز پشتون، نگرانی همه‌ شهروندان است.
هر کسی که به آینده این خاک بیندیشد، با دیدن یک چنین برنامه‌های مخرب در قلب اداری افغانستان، باید نگران باشد.
اما فاجعه وقتی رقت‌انگیز می‌شود که اشرف غنی پوپولیست‌پسندی مردم را به خوبی تمام درک کرده و دارد همین کار را می‌کند. تاجایی که نکات‌نامه‌خوانی او را در هواپیما، سخنگویان وجدان خفته اش به مردم مطالعه معرفی می‌کنند و مردم هی کف می‌زنند که رییس حکومت‌شان در زمین و هوا کتاب می‌خواند.
پ.ن. نکات‌نامه، معلومات سفر است تا مقام رسمی در دیدار از کشور و جای دچار اشتباه نشود.

>>>   Mlat
ﺧﻮﺏ ﺑﺮاﺩﺭاﻥ اﻳﻦ ﭼﻪ ﺣﺎﻝ اﺳﺖ ﺩﺭﻳﻦ ﻭﻃﻦ .ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺳﻲ ﻣﻠﻴﻮﻥ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻲ ﭼﻬﻞ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻧﺎﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪاﻳﻦ ﺟﻨﮓ ﺭا ﻫﻢ ﭘﺸﺘﻮﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺭاﻩ اﻧﺪاﺧﺘﻪ ﺑﻨﺎﻡ ﻃﺎﻟﺐ ﻭﺑﻬﺎﻧﻪ ﺩﻳﮕﺮاﻥ ﺭا ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.
ﻭﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﻫﻢ ﻫﻤﻴﻦ ﭘﺸﺘﻮﻧﻬﺎ ﺩﺫﺩﻱ
ﺗﻌﺴﺐ. ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻗﺮاﺭ د ﻫﺎﻱ ﻣﻠﻴﻮﻥ ﺩاﻟﺮﻱ ﺑﻪ ﭘﺸﺘﻮﻧﻬﺎ و اﻗﻮاﻡ ﺧﻮﺩ
ﺧﻼﺻﻪ ﺩﺭﻳﻦ ﻭﻃﻦ اﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻴﺪاﻧﺶ ﻭﺣﺸﺖ ﺭا اﻧﺪاﺧﺘﻪ اﻧﺪ.ﻭﺑﻼﺧﺮﻩ ﺭاﻩ ﺣﻞ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺭا ﺷﻤﺎ ﺩﺭﭼﻪﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﺪ ﺑﻨﺪﻩ ﻓﻜﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ ﻛﻲ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻓﺪﺭاﻟﻲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭاﻩ ﺣﻞ اﻳﻦ ﻣﻌﻀﻠﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮﺩ.

>>>   اشرپ غنی بابایشان فرموده:
هیچ اوغان از اوغان دیگر برتر نیست لیکن هر اوغان از غیر اوغان برتر است !
جهالت فاشیزم در اوج خود !

>>>   لطیف پدرام

فرض کنیم سند اداره امور افشا نشده بود عقل ما نمیرسید که بفهمیم در چه وضعیتی قرار داریم؟ آیا اتفاقات مهم تر از این سند در برابر چشمان ما شکل نگرفتند؟ سرود ملی به پشتو تغییر کرد، با درج نام قهرمان ملی در قانون اساسی مخالفت کردند، قانون ثبت احوال نفوس را بعد از تصویب و توشیح ملغی کردند، قانون تحصیلات عالی را به دلیل واژه ی دانشگاه معلق گذاشتند. فرودگاه کابل را به نام یک مزدور(کرزی) نام گذاردند، نمایندگان شان در مجلس تهدید کردند که غیر پشتون ها را از افغانستان اخراج میکنیم چرا که مهاجر هستند، سران برجسته ی ما را به قتل رساندند، قدرت را به زور غصب کردند، کرسی های امتیازی برای خود در مجلس نمایندگان گرفتند و…
چرا این تعدی ها وستمگری های آشکار را ندیدید، چرا سکوت کردید و فراتر از آن جوانان و نیرو های مبارز ما را به نام دروغین وحدت ملی اغفال کردید یا به باد نفرین گرفتید؟

>>>   صبور رحیل در تویتر خود نوشته:
"لو رفتن سند قوم گرایی در صفحه تلگرام ارگ، تنها نمایه ی کوچکی از کوه یخی بزرگ قوم گرایی در حکومت کابل است"

بقیه حصص آن کوه بزرگ توطئه علیه سایر اقوام و برتری طلبی در لای شعار های "هیچ افغان از افغان دیگری کم نیست" پنهان مانده.
برملا شدن بقیه حصص آن واضح می سازد که با چه میکانیزم های دیگری و در کدام سطوح، تیم فاشیت ارگ در صدد تحقق برنامه های فاشیستی خویش است.

>>>   اشرف غنی احمدزی ع.ام فریب قومگرا پس از تحلیف وفاداری اش احمدزی را از پسوند نامش به لفظ خارج کرد تا مردم را فریب دهد و اغوا کند که گویا غنی احمدزی فاشیست نیست اما در عمل دیده شد که بدتر از کرزی و حتی از عبدارحمن خان هم در قومگرایی است وسند بیرون درز شده خود کواه واقعیت است اشرف غنی احمدزی با تیم کاری و طرف اعتماد اش حنیف اتمر و معصوم استانکزی و از چند ماه به اینطرف گلبدین حکمتیار هم در این حلقه فاشیستی ارگ اضعافه شده اما باور ما اینست که این حلقه فاشیستی نظر به تجارب گذشته سرانجام بدنام و رسوایی بیشتر شان گردیده و قدرت را کاملا از دست میدهند زیرا اراده و تصمیم انها خلاف ارزش های اسلامی و انسانی و اخلاقیست در قرن حاضر و شرایط موجود کشور نه تنها که مفید بخودشان نبوده بلکه سبب بدنامی و عدم اعتماد اکثریت مردم را بخود شان کسب میکنند و باعث نابودی شان و حلقه فاشیستی شان میگردد .

>>>   اقای غیاثی شاید میدانند به همان اندازه ای که فاشیستی وقوم گرای و... نفرت انگیز وقابل لنزجار است انحصار طلبی وخود خواهی نیز مزموم ومردود میباشد شما که حقوق حقه ای سایر تاجک هارا غصب نموده وخودرا ممثل همه تاجک های کشور میدانید ایا به روز باز پسین ومحاکمه ای عدل الهی باور دارید ویاخیر؟ از تقریبا سی سال بدین سو بهترین مقام ها وامتیاز های مادی را به حساب سایرین به خود اختصاص داده دیگران را فراموش نموده اید امید وارم که درین باره نیز چند سطری به رشته ای تحریر دراورده ودر حصه ای خود از ملت قهرمان تاجک معذرت بخواهید وبه واقعیت های موجود اعتراف نموده کمی در مورد دیگران هم بی اندیشید
زیدالله بیگ

>>>   Khorosoni
نعره تکبیر ، محمد گل مومند درقبر به تو افتخار میکند...
جاه دارد که هرکدام مان از فرزند اصیل «محمد گل مهمند» ( ثواب الدین مخکش ) که درحقیقت بخاطر رگ وراست گفتن اش وبخاطر قول مردانگی پشتونوالی اش که " ثواب " دین وآخرت نموده اند اظهار امتنان نماییم ، زیرا وی با این حرکت خویش روح روان نیاکان خویش همچون عبدالرحمن خان ، نادرخان ؛ محمد گل خان مهمند ، ملامحمد عمر آخان ، حفیظ الله خان امین ....را تازه نمودند.
نعره تکبیر....

>>>   تا که اوغان و پشتونولی او است فاشیزم قومی آنها هم ادامه دارد. اقوام غیر پشتون هرچه بیشتر باهم متحد شوید ورنه یکی یکی توسط این بیفرهنگ ها کوبیده و نابود میشوید.

>>>   فکر کنید این سند افشا نشده بود، ولس مشر صاحب هنوز روی این مهره های خود بنام های جوان سازی و شایسته سالاری تاکید میکرد و مرتضوی کچالوفروش هم با چشم سفیدی از آنها دفاع میکرد.

>>>   از همان روزی که غنی کوچی بیشرمانه اعلان کرد که این عادلانه نیست تمام زندانیان بگرام گویندگان یک زبان خاص باشند ماهیت این فاشیست قومی معلوم گردید۰ تمام آن تروریستان زندانی در بگرام را رها کرد چون پشتون بودند۰ حالا گندیکه از ریاست امور که زیر مدیریت مستقیم خود این کوچی بیفرهنگ قرار دارد بلند شده در حقیقت نمونه کوچکی از کار های خود این ....است که توسط دستیاران دلخواهش تطبیق میشدند و میشوند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است