واکنش زاخیلوال به قومگرایی در اداره امور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۴    ۱۳۹۶/۶/۲۸ کد خبر: 138901 منبع: پرینت

هر کس که به قومگرایی در کشور دامن بزند به همان اندازه که دشمن قوم دیگر است دشمن قوم خود است.

عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان در واکنش به افشا شدن اسناد قومگرایانه اداره نظارت و ارزیابی امور در صفحه شخصی اش آورده است که "هیچ پشتونی با چنین چیزی خوشحال نمی‌شود".

زاخیلوال افزوده که هر کسی که در کشور به تفرقه دامن می‌زند به همان اندازه دشمن" قوم خود است که دشمن قومی دیگر و اگر درستی این سند ثابت شود لازم است محکوم شود.

گفتنی است که معاون ریاست اداره امور اسناد محرمانه این اداره را در در کانال تلگرامی قرار داده که سرانجام اسناد به کانال های عمومی تلگرام این اداره راه یافته است؛ در پی این افشاگری رییس اداره خواهان استعفای وی شده است.

براساس آنچه که در این اسناد به زبان پشتو آمده از چند کارمند پشتون نام برده شده و گفته شده که از آنها باید حمایت صورت گیرد و مجوز ورود به کاخ ریاست جمهوری تنها به کسانی داده شود که "قابل اعتماد باشند و نه مخالف ما".

در چند جای این سند از ضمیر ما استفاده شده که ظاهرا به گروهی از کارمندان پشتون‌تبار اداره ریاست جمهوری اشاره دارد. در سندها تاکید شده که زمینه دستیابی این افراد و دوستان آنها به سمت‌های خوب و دارای امکانات بهتر فراهم شود.

پیش از این منتقدان اشرف غنی از جمله عبدالرشید دوستم، معاون اول او از وی صراحتا انتقاد کرده و مدعی شده که غنی تمایلات قومگرایانه دارد و در کارهای دولتی هم از این تمایلات پیروی می‌کند، چیزی که رییس جمهور بارها آن را رد کرده بود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زاخیلوال
فساد اداره امور
نظرات بینندگان:

>>>   دوستم جند %ار اقوام دبکر در جنبش دارد

>>>   زاخیل وال میگوید:
هیچ پشتونی با چنین چیزی خوشحال نمیشود: یعنی با افشا شدن این سند خوشحال نمیشود، نه به موجودیت این سند.
زاخیل وال میگوید:
هرکسی که در افغانستان تفرقه می اندازد، به همان اندازه به قوم خود دشمن است که به قوم دیگر باشد: یعنی کسی که این سند را افشا کرده است، که همانا تاجکان اند، به قوم خود دشمن اند.
او هیچگاهی نگفته است که من پیشنهاد میکنم که بعد از دوصد و پنجاه سال حکومت پشتون ها درین سرزمین، ما ضرورت به یک رهبردیگر از یک قوم دیگر داریم.
بنأ به بازی با کلمات زاخیل وال بازی نخورید.
حتی اقلأ این نظر خود را به فارسی نیز ننوشته است، بلکه به پشتو نوشته است.
حتی این عمل اداره امور را که تنها پشتون ها و طرفداران پشتون ها را مقرر کرده اند، نیز تقبیح نکرده است.

>>>   خوب اینکه معلوم بود مثل روز روشن قبل از افشاع این سند برای همه ملت که ارگ و حلقات آنها برای حذف غیر پشتون ها در تما سطوع در تلاشند.

>>>   اعلان کاریابی :
ریاست اداره امور جمهوری وحدت ملی به ده نفر کارمند نیاز دارد علاقمندان از همه اقوام میتوانند شرکت کنند اما استخدام شونده مشروط به قومیت است که حتما باید پشتون باشد

>>>   سند قوم‌گرایی اداره‌ی امور، فکر ‌مخکش نه برنامه غنی است!
===============
سند منتشر شده از نشانی کارمندان با صلاحیت‌ اداره امور ریاست جمهوری، به خودی خود جای تعجب ندارد؛ چون تمایلات رادیکال قومی‌سازی حکومت و حذف غیر تبار خودی در نزد اشرف غنی احمدزی و همفکرانش به شدت وجود دارد و در برنامه‌ها و اظهار نظرهای مختلف بسیار لچ و بی‌پرده بیان شده است که حالا عملی می‌شود.
اگر دقت کنید رییس اداره‌ی امور آقای مخ‌کش را به جرم تبعیض علیه شهروندان کشور وادار به کناره گیری از وظیفه نمی‌کند، بلکه جرم مخکش این است که نفهمی کرده و طرح جمعی و رسمی این اداره را همگانی کرده است. یعنی این طرح تنها ایده کسی به نام مخکش نیست؛ بلکه طرح قابل اجرای دم و دستگاه اداره‌ی امور ریاست جمهوری است که از شخص غنی دستور می‌گیرد.
آیا از خود پرسیده اید که چطور اشرف غنی که از الف تا ی حکومت را در انحصار گرفته است، اجازه بدهد در زیر ریشش برنامه‌ی خلاف باور او چیده شده و عملی شود؟
با اندک دقت به عملکرد اشرف غنی، واضح می‌شود که نگاه و فکر وی تبعیض‌روادار و دیگرستیز است.
حرف‌های حمیدالله فاروقی را به خاطر دارید که شهروندان را به درجه اول، درجه دوم و درجه چندم تقسیم کرده بود؟ حالا بر اساس همین تفکر، غنی او را رییس دانشگاه کابل ساخت. غنی از برنامه‌های قومی‌سازی به قوت پشتیبانی می‌کند و فاسدترین های هم‌فکر خودش را به جای مجازات مقام می‌دهد که نمونه‌های روشنش را همه می‌دانیم.
برای غنی، کسانی خوب اند که برنامه‌های برتری جویی او را عملی کنند. چنانچه در این سند آمده، همفکران او شامل پشتون‌های فاشیست و دیگر ستیز، تاجیک‌ها و ازبک‌های منفعل و هزاره‌های حرف‌شنو اند.
همین طور پشتونی که خلاف این برنامه باشد و به برابری فکر کند، تاجیک و ازبک و هزاره ای که در برابر برنامه‌های برتری جویی او بایستد، خائن هستند و باید در نظام نباشد.
دیروز با یک دوست عزیز پشتون صحبت می‌کردم، او از این برنامه اظهار تاسف می‌کرد و از آینده کشور نگران بود. نگرانی آن عزیز پشتون، نگرانی همه‌ شهروندان است.
هر کسی که به آینده این خاک بیندیشد، با دیدن یک چنین برنامه‌های مخرب در قلب اداری افغانستان، باید نگران باشد.
اما فاجعه وقتی رقت‌انگیز می‌شود که اشرف غنی پوپولیست‌پسندی مردم را به خوبی تمام درک کرده و دارد همین کار را می‌کند. تاجایی که نکات‌نامه‌خوانی او را در هواپیما، سخنگویان وجدان خفته اش به مردم مطالعه معرفی می‌کنند و مردم هی کف می‌زنند که رییس حکومت‌شان در زمین و هوا کتاب می‌خواند.
پ.ن. نکات‌نامه، معلومات سفر است تا مقام رسمی در دیدار از کشور و جای دچار اشتباه نشود.

>>>   Ariaie
ارگ يا زباله دانى؟
هر روز از اينجا يك بو و تعفن بلند ميشود. گاه سياسى، گاه اجتماعى، گاه فرهنگى ، گاه اقتصادى...
چنين يك مكانى با چنين صفاتى تنها به يك زباله دانى شباهت دارد !

>>>   Mlat
ﺧﻮﺏ ﺑﺮاﺩﺭاﻥ اﻳﻦ ﭼﻪ ﺣﺎﻝ اﺳﺖ ﺩﺭﻳﻦ ﻭﻃﻦ .ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺳﻲ ﻣﻠﻴﻮﻥ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻲ ﭼﻬﻞ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻧﺎﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪاﻳﻦ ﺟﻨﮓ ﺭا ﻫﻢ ﭘﺸﺘﻮﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺭاﻩ اﻧﺪاﺧﺘﻪ ﺑﻨﺎﻡ ﻃﺎﻟﺐ ﻭﺑﻬﺎﻧﻪ ﺩﻳﮕﺮاﻥ ﺭا ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.
ﻭﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﻫﻢ ﻫﻤﻴﻦ ﭘﺸﺘﻮﻧﻬﺎ ﺩﺫﺩﻱ
ﺗﻌﺴﺐ. ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻗﺮاﺭ د ﻫﺎﻱ ﻣﻠﻴﻮﻥ ﺩاﻟﺮﻱ ﺑﻪ ﭘﺸﺘﻮﻧﻬﺎ و اﻗﻮاﻡ ﺧﻮﺩ
ﺧﻼﺻﻪ ﺩﺭﻳﻦ ﻭﻃﻦ اﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻴﺪاﻧﺶ ﻭﺣﺸﺖ ﺭا اﻧﺪاﺧﺘﻪ اﻧﺪ.ﻭﺑﻼﺧﺮﻩ ﺭاﻩ ﺣﻞ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺭا ﺷﻤﺎ ﺩﺭﭼﻪﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﺪ ﺑﻨﺪﻩ ﻓﻜﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ ﻛﻲ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻓﺪﺭاﻟﻲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭاﻩ ﺣﻞ اﻳﻦ ﻣﻌﻀﻠﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮﺩ.

>>>   این یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس جمهورغنی در دوره پیکارهای انتخاباتی بود؛ اما این شعار هیچ گاهی در تیم رئیس جمهورغنی به واقعیت بدل نشد.
شعارهای رئیس جمهورغنی رنگه بوده؛ اما عملکرد اطرافیان وی همیشه سیاه و سفید بوده است.

>>>   اشرپ غنی بابایشان فرموده:
هیچ اوغان از اوغان دیگر برتر نیست لیکن هر اوغان از غیر اوغان برتر است !
جهالت فاشیزم در اوج خود !

>>>   لطیف پدرام
فرض کنیم سند اداره امور افشا نشده بود عقل ما نمیرسید که بفهمیم در چه وضعیتی قرار داریم؟ آیا اتفاقات مهم تر از این سند در برابر چشمان ما شکل نگرفتند؟ سرود ملی به پشتو تغییر کرد، با درج نام قهرمان ملی در قانون اساسی مخالفت کردند، قانون ثبت احوال نفوس را بعد از تصویب و توشیح ملغی کردند، قانون تحصیلات عالی را به دلیل واژه ی دانشگاه معلق گذاشتند. فرودگاه کابل را به نام یک مزدور(کرزی) نام گذاردند، نمایندگان شان در مجلس تهدید کردند که غیر پشتون ها را از افغانستان اخراج میکنیم چرا که مهاجر هستند، سران برجسته ی ما را به قتل رساندند، قدرت را به زور غصب کردند، کرسی های امتیازی برای خود در مجلس نمایندگان گرفتند و…
چرا این تعدی ها وستمگری های آشکار را ندیدید، چرا سکوت کردید و فراتر از آن جوانان و نیرو های مبارز ما را به نام دروغین وحدت ملی اغفال کردید یا به باد نفرین گرفتید؟

>>>   Parwani
اسناد مکانیزم نهادینه سازی برتری طلبی قومی و تسخیز ساختار های قدرت

>>>   صبور رحیل در تویتر خود نوشته:
"لو رفتن سند قوم گرایی در صفحه تلگرام ارگ، تنها نمایه ی کوچکی از کوه یخی بزرگ قوم گرایی در حکومت کابل است"

بقیه حصص آن کوه بزرگ توطئه علیه سایر اقوام و برتری طلبی در لای شعار های "هیچ افغان از افغان دیگری کم نیست" پنهان مانده.
برملا شدن بقیه حصص آن واضح می سازد که با چه میکانیزم های دیگری و در کدام سطوح، تیم فاشیت ارگ در صدد تحقق برنامه های فاشیستی خویش است.

>>>   این جناب معین مرستیال است و هیچگاه خط دیورند را به رسمیت نمی شناسد و ادعا دارد تا اتک خاکش است . ولی قبول کرده قنسول افغانستان در پشاور پاکستان باشد. این جناب باید قبول نمی کرد. باید میگفت من چطور به خاک خودم به عنوان قنسول کار کنم. اما حالا که قبول کرده قنسول باشد به این معنا است که: من پاکستان را با همین جغرافیا که شامل خاکهای فروخته شده توسط خانهای پشتون به رسمیت می شناسم. دیگر هیچ دعای پوچی راجع به دیورند ندارم.
پامیر سار پامیر سار

>>>   مرده را که خدا میشرماند گویش سر تخته میرود

>>>   Khorosoni
عره تکبیر ، محمد گل مومند درقبر به تو افتخار میکند...
جاه دارد که هرکدام مان از فرزند اصیل «محمد گل مهمند» ( ثواب الدین مخکش ) که درحقیقت بخاطر رگ وراست گفتن اش وبخاطر قول مردانگی پشتونوالی اش که " ثواب " دین وآخرت نموده اند اظهار امتنان نماییم ، زیرا وی با این حرکت خویش روح روان نیاکان خویش همچون عبدالرحمن خان ، نادرخان ؛ محمد گل خان مهمند ، ملامحمد عمر آخان ، حفیظ الله خان امین ....را تازه نمودند.
نعره تکبیر....

>>>   دوستم جند %ار اقوام دبکر در جنبش دارد
(عبدالرشید دوستم، معاون اول او از وی صراحتا انتقاد کرده و مدعی شده که غنی تمایلات قومگرایانه دارد و در کارهای دولتی هم از این تمایلات پیروی می‌کند، چیزی که رییس جمهور بارها آن را رد کرده بود.)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است