اظهارات حکمتیار مردم را ناامید می سازد
با تاسف حکمتیار هرازگاهی اظهاراتی دارد که نه تنها افراد و سیاستمدارها را هدف می گیرد بلکه بر مردم و ملت و جغرافیای افغانستان تعرض می کند. این موارد از مردم را ناامید می سازد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۱    ۱۳۹۶/۶/۲۹ کد خبر: 138969 منبع: پرینت

رهبر حزب اسلامی افغانستان، حکمتیار می گوید که دولت های موازی و والیان موازی باید برداشته شوند. حکمتیار در هرات نخستین سفر ولایتی اش را آغاز کرد و در میان هواداران حزب خود سخنرانی کرد. حکمتیار از اکنون و بگونه ای برجسته تاکید کرد که باید انتخابات آینده افغانستان باید شفاف باشد و در عین زمان داده های انتخابات از سوی بازیگران این عرصه پذیرفته شوند. حکمتیار گفته است وارد رقابت سالم با تمام جریان ها در افغانستان شده است و دیگر رقابت ناسالم نخواهد شد. همچنین گفته است که جنگ طلبان نباید در جامعه افغانستان پذیرفته شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، احمد زکی فعال سیاسی در برنامه «مثبت و منفی» در مورد رقابت سالم در صحبت های حکمتیار گفت: در گذشته یگانه رقیب حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار حزب جمعیت اسلامی بود که آن رقابت ها حتی تا به امروز هم به گونه ای متفاوت تر ادامه داد که ما امروز شاهد بگو مگوها از هر دو آدرس هستیم. اما چه عوامل و دلایلی بوده است که حساسیت حکمتیار را با گذشت زمان بیشتر ساخته و شدت واکنشش را بیشتر ساخته است. در دوران جهاد حزب جمعیت اسلامی در کنار سایر احزاب جهادی به گونه ای مشترک در جهاد در برابر ارتش سرخ ادامه می داند اما در افغانستان زمینه فعالیت جمعیت گسترده تر بود. اما حزب اسلامی در داخل افغانستان مانند جمعیت در برابر جنگ در برابر اتحاد جماهیر شوروی از عین اراضی و عین ظرفیت برخوردار نبود. اینجا بود که از همان زمان حکمتیار را برآشفته ساخت که چطور در میدان جنگ حکمتیار عقب مانده است. به هر حال در دوران حکومت اسلامی ما شاهد این هستیم که در راس حکومت اسلامی حزب جمعیت بود که در این رقابت حکمتیار دورماند و این عامل دوم برآشفتگی حکمتیار شد که از رقبای سیاسی خود عقب تر ماند. در آن زمان در وقت مقاومت هم ما شاهد هستیم که حکمتیار خودش در مقاومت هیچ سهمی نداشت. هرچند باید گفت که اعضای حزب اسلامی مثل صباحون و اعضای ارشدش اینها در مقاومت حضور داشتند ولی خود حکمتیار در مقاومت نتوانست نقش بازی کند. و این هم سبب شد که حکمتیار محرومیت بیشتری حس کند و حس رقابت بیشتری در مقابل جمعیت داشته باشد.

وی افزود: امروز هم که حکمتیار به کابل آمده است می تواند به عنوان یک اپوزیسیون حتی همکار دولت فعالیت کند. اما باز هم می بینیم که حزب جمعیت اسلامی پیشتاز است. داکتر عبدالله هم در این حزب است. پنجاه درصد قدرت را در کنار دارند. در وزارتخانه های کلیدی حضور دارند. این همه سبب می شود که جناب حکمتیار یک مقدار احساساتی شود و مزاجش تند تر شود که بعضی اوقات توقعی که از آنها می رفت که آن حرف های روز را به مردم افغانستان می زدند. نیاز روز را به مردم افغانستان می زدند. آنها آمدند چیزهایی را گفتند که اصلا مردم افغانستان متاسف و متاثر از آن گفته ها شده اند

زکی در ارتباط با طریقه صحیح رقابت حکمتیار در عرصه سیاسی افغانستان می گوید: در گذشته ها واقعا رقابت سالم نبوده بلکه بسیار خونبار بوده است. رقابت حکمتیار با هر گروه دیگری در افغانستان قربانی ها و ضایعه های فراوانی داشته است. وقتی هم که حکمتیار به کابل آمد رقابت باید طور دیگری می بود. رقابت باید روی اصلاحات در نظام، آوردن فشار بر حکومت، در کنار مردم ایستادن، سخنگوی مردم شدن، عدالت را تامین کردن ومیزان جنگ را کاهش دادن باشد و می بود. رقابت های مثبت این رقابت هایی است که باید منافعش را مردم حس کنند و نتایجش ملموس باشد. هر رقابتی که امروز را به بحران ببرد، رقابت سالم نیست و هر رقابتی که حساسیت ها را برانگیزد رقابت نیست. هر رقابتی که اظهارات خلاف قانون و غیرقانونی باشد این رقابت نیست. در حقیقت این مخشوش ساختن اذهان عامه است و ناامید ساختن مردم افغانستان است.

این فعال سیاسی در خصوص حرف های تند حکمتیار بیان داشت: حکمتیار باید خاطرات گذشته را فراموش کند و ذهنش را متناسب با مردم امروز جامعه تنظیم کند. وی باید کوشش کند به عنوان یک ذهنیت جدید و به عنوان یک تفکر مدرن به عنوان درک از نیاز امروز که بیشتر نسل جدید و نسل نو مطرح هستند باشد. فکر می کنم که رفتن به گذشته ها و یادی از گذشته ها امروز را هم سیاه تر می سازد. مکدر می سازد و ناامیدی ها را بیشتر می سازد. حکمتیار باید به جای اینکه عقده گشایی کند به ساختن فکر کند. در حال حاضر یا آقای حکمتیار عقده خود را کنترل نمی تواند و یا اینکه با تاسف از امروز برداشت به روز را ندارد. باور من این است که ما هر چند با آمدن حکمتیار موافق بودیم به دلیل اینکه یک چند تا موضع جنگی هم اگر آتشش خاموش شود بالاخره به نفع مردم افغانستان می باشد اما با تاسف که هرازگاهی اظهاراتی دارد که نه تنها افراد و سیاستمدارها را هدف می گیرد بلکه بر مردم و ملت و جغرافیای افغانستان تعرض می کند. این موارد از یک طرف مردم را ناامید می سازد، از یک طرف صلح با حکمتیار را که انتظار می رفت جنبه مثبت داشته باشد خراب می کند و از طرف دیگر هم حکمتیار را کوچک و خوار می کند. حکمتیار که جغرافیای خاصی را مورد هدف حرف های خود قرار می دهد مساله قومی می شود. وقتی که مساله قومی شود بدون شک که از این وضیت هم دشمنان بیرونی استفاده می کنند و هم رقبای داخلی استفاده می کنند و این صبر و توانمندی و تحمل دیگر در وجود مردم افغانستان برای تداوم شرایط ناگوار موجود نیست.

وی در اخیر گفت: انتقادهایی که حکمتیار از والیان موازی می کرد به عطامحمدنور برمی گشت اما باید گفت که اینطور نیست و حاکمیت افغانستان از آن حکومت وحدت ملی است. عطامحمدنور فقط امنیت ولایت خود را می خواهد و سال ها بر روی آن کار کرده است و نمی خواهد امنیت از دست رود. مشکل حکمتیار همین است و با حزب جمعیت اسلامی مشکل دارد و این حرف هایی که زده است شخصی است نه مردمی و این این حرف ها بازهم به ضرر مردم افغانستان تمام می شود چرا که بازهم نفاق ها دامن زده می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   آمده تا حکومت را از داخل پارچه پارچه سازد

>>>   وطندار حزب اسلامی بزرگترین جبهه جنگ را در مقابل شوروی رهبری میکرد و هیچ نوع پروتکل با دشمنان ملت امضاء نکرد و هیچ سفری هم در مملکت دشمن مثل رهبران جمعیت نداشت ، کمی از انصاف کار بگیرید و ادعاهای نا حق را کنار بگذارید
آفتاب به دو انگشت پت نمیشود.

>>>   گلبدین حکمتیار نه تنها که یک شخص مریض است یک جاسوس ای اس ای پاکستان هم است و سال ها است که بنفع پاکستان در کشور ما افغانستان خیانت و جنایترا مرتکب میگردد واکنون که بعد از سال ها قتل و کشتار و در شانزده سال گذشته با همین دولت جدید در تقابل بود ملکی و نظامی مربوط دولت جدید را که دسترسی به ان پیدا میکرد میکشت و انتحارو انفجار را بدستور ای اس ای درین کشور انجام داده که انتحار و انفجار سرک میدان هوایی توسط یک خانم و انفجار موتر بمب نیمه شب سیاه سنگ که ده ها خانه را ویران کرد و بیشتر از صدها نفر را بشهادت رساند در خانه های شان و زخمی بیشمار هم کرده بود و انتحار هوتل فایننس که مسولیت هر سه انتحاری وانفجاری را رسما حزب اسلامی گلبیدین پذیرفته است منافقت و نفاق افگنی و خود خواهی و حرف زدن های ناپسند یکی از خصلت های همیشگی ان است اکنون که دیگر توان جنگ را بخود نمی بیند و از ترس قوای ناتو در راس امریکا دست به تفنگ زده نمیتواند مانند زنان در سخنان اش به رقبای دیروز خود از کنایه کار میگرد و نفاق افگنی را دستور ای اس ای است کهبرایش وظیفه سپرده است چون یکی از اهداف پاکستان در افغانستان نفاق افگنی بین اقوام این کشور است .

>>>   Ayendagan
گلبدین حکمتیار چه کاره است که دم از عفو مخالفان خود می زند
من که نفهمیدم و اگر دوستان چیزی میدانند ، لطفا در مورد توضیحات ارایه بدارند . به این گزارش توجه فرمایید
حکمتیار در هرات: مخالفان خود را عفو میکنم
گلبدین حکمتیار مسئول حزب اسلامی در سفرش به ولایت هرات گفت که تمامی مخالفانش در چهار دهه گذشته را عفو می‌کند و می‌بخشد. او در سخنرانی‌اش در مسجد جامع هرات بیان کرد که نمی‌خواهد تا دوباره بجنگد و می‌خواهد که با رقبای خود رقابت سالم را داشته باشد. مسئول حزب اسلامی در میان برخی از مردم هرات در حالی از بخشیدن دیگر رقبای خود سخن گفت که خودش چندی پیش به برنامه صلح پیوست و دولت هم تمامی پیوستگان به برنامه صلح را شامل عفو می‌کند.
حکمتیار در سخنانش این را بیان کرد که جنگ در افغانستان نمی‌تواند فاتحی را داشته باشد و باید همه به صلح روی بیاورند.
او گفت می‌خواهد که پیام پایان جنگ را به تمام مردم برساند.
این گفته‌ها پیرامون ختم جنگ در حالی مطرح می‌شود که گلب‌الدین حکمتیار یکی از متهمان درجه یک در ویران سازی و کشتار مردم کابل است.
وی در ادامه صحبت‌هایش همچنین اشاره به مقابله با تعصبات کرد و گفت که هرگونه تعصب حرام است و دامن زدن به آن مانند خوردن شراب و گوشت خوک می‌باشد.
او گفته که باید به تمامی تعصبات پایان داده شود و اجازه ندهیم که این گونه رفتارها باعث از بین بردن وحدت مردم شود.
مسئول حزب اسلامی همچنین در صحبت‌های خود گفت که باید به نام و یاد شهدا پارکی در هرات ساخته شود و این پارک باید در حضور بعدی او در ولایت هرات افتتاح گردد.
حکمتیار در ادامه صحبت‌هایش اشاره به این کرد که مردم هرات باید رهبرانی مانند میرویس هوتک، احمدشاه ابدالی و محمود غزنوی داشته باشند.
این فرد در ادامه گفته هایش افزود که نباید تمامی طالبان را به یک چشم دید و باید آنان را به دو دسته خوب و بد تقسیم کرد.
او همچنین خواست که یک حکومت مقتدر در افغانستان تشکیل شود و طالبان خوب را به کنار خود بیاورد.
با این وجود شماری از مردم ولایت هرات منتقد سفر گلب‌الدین حکمتیار به این منطقه از کشور هستند.
شماری از کسانی که همزمان با سخنرانی وی در مقابل استادیوم ورزشی هرات جمع شده بودند، می‌گفتند که مسئول حزب اسلامی در خونریزی‌های زیادی دست داشته و به فرهنگ و زبان مردم افغانستان هم توهین کرده است.
سیدجمیل فقیری، یکی از این معترضان، آقای حکمتیار را "قصاب کابل" خواند و گفت که این فرد به جز تفرقه‌افکنی و دسیسه اندازی در میان ملت افغانستان، راه دیگری را نپیموده است.
به بیان وی، مردم هرات به خوبی از گذشته این فرد مطلع هستند و نخواهند گذاشت که دوباره آنان را فریب دهد.
با این همه این دومین سفر ولایتی حکمتیار پس از پیوستن به برنامه صلح افغانستان است.
او نخستین حضور خود را در ولایت لغمان به هم رساند.
پس از آن وارد کابل شد و حالا هم در هرات در مورد صلح، جنگ، مبارزه با تعصب و تشکیل حکومت جدید شعار داد.
جمهور

>>>   مشکل شما اینست که هرکه بالای جمعیت انتقاد کند این انتقاد ها را مشکل افغانستان میدانید واگر شما انتقاد داشته باشید آنطور وانمود. میکنید. که بخاطر مشلات مردم دست وپا آراسته کرده اید ومیخواهید. افغانستان را آباد کنید مگر به اصطلاع مخالفین سیاسی شما هرکه که باشد آنها هم مخالف مردم افغانستان است بخاطر اینکه همه نشرات بدست شما قرار دارد وهمه تلویزونها به نفع شما اخبار بخش میکند وهمه گرداننده ها ویا مجری برنامه ها همیشه میخواهند. مخالفین شما را در نزد مردم ( ببو) نشان دهند ،درست است که جمعیت اسلامی مبارزات در مقابل خارجی کرده واما آنطوریکه حزب مبارزه دوام دار کرده هزاران انسان صاحب عقل خود ونغبه خود در این راه از دست داده وهزاران زندانی سیاسی این حزب در زندانها به دار زده شده اصلآ جمعیت اسلامی نیم این را متقبل نشده جمعیت اسلامی بعد. از آمدن قوای ناتو. در افغانستان به اوج قدرت رسید پول قدرت سرمایه که به شکلی از اشکال غیر منقول بدست آوردند. حالا همه شهری شده اند وصاحب علم وکمال شده اند وخود. را بهتر از دیگران میدانند ،اما با این همه تناقض ها اظهار میدارم که روزی به احترام از شهدا وبه احترام از مبارزات آذایخواهانه این حزب حاکمین جمعیتی به حقیقت پی ببرند واز موقعیتکه در طول چهارده سال گزشته از راهای غیر هدفمندانه وضد پالیسی حزب خود. بدست آورده به حزب اسلامی هم احترا بگزراند وهر لحظه وهر دقیقه به این حزب تاخت وتاز غیر مسولانه ننمایند.
عبدالله ریحان

>>>   هرات
بازهم قوم گرایی وقوم پرستی از سخنان امروز حکمتیار درهرات
در حالیکه حکومت، جامعه جهانی و مردم، جنگ جاری در کشور را نبرد در برابر تروریستان داخلی و خارجی میدانند، آقای حکمتیار امروز در هرات این جنگ را قومی و بر علیه پشتون ها دانست.

>>>   تا چند ماه قبل که گلبدین حکمتیار بدولت تسلیم نگردیده بود توسط انتحار و انفجار و قتل و کشتار در کشور ما بنفع پاکستان کار میکرد واما از چند ماه باینطرف که تسلیم دولت شده واز بار کوه به قصر سکونت پیدا کرده و نان مکلف از پول خیرات همین ملت که تا دیروز انها را بنام نا مسلمان و نفر دولت قتل میکرد و کشور شانرا توسط انتحار وانفجار تخریب میکرد اکنون بدون در نظر داشت اعمال جنایتکاران و خیانت کارانه اش نان مکلفبرایش میرساند و در قصر جا داده برایش بعوض اینکه شکر خدا را کند که از غار کوه به قصر سکونت پیدا کرده و غدا های لذیز را بدون کسب وکار میخورد بازهم در پی تحقق دستورات ای اس ای مبنی بر نفاق افگنی و تفرقه اندازی است گلبدین انسان اصلاح پذیر نیست .
گلیمی را که سیاه بافتند
به اب زم زم و کوثر سفید نتوان کرد.

>>>   محمود منجم زاده‎
اظهار قدردانی از شهروندان با دانش و با عزت هرات که به استقبال حکمتیار نرفتند
پس ازآنکه آقای اسماعیل خان عدم حضور خود را در مراسم حکمتیار اعلام کرد ولی هرات به تشویش افتاد و به تمامی ادارت دولتی هرات تلفونی اطلاع داد تا برای استقبال حکمتیار بیایند ، طوریکه گزارش شده و در عکس ها دیده میشود ، کسی ازافراد سرشناس هرات ، جامعه مدنی ،دکتران ، علما ، فرهنگیان ، اساتید دانشگاهای دولتی و خصوصی ، دانشگاهیان ، تجار ملی ، خبرنگاران ، مدیران اصناف و اهل کسبه بانوان درمراسم استقبال و سخنرانی خمکتیار شرکت نکردند . تنها والی هرات درمسجد جامع شریف در کنارش نشته بود و دراطراف او هراتیان شناخته شده حضور نداشتند حکمتیار به خوبی درک کرد ، که شهروندان هرات به او اعتماد ندارند و نسبت به او شک و تردید دارند ، او شانس خود را در هرات آزامیش کرد و نتیجه مطلوب نگرفت . فهمید ، که شهروندان هرات از توهین و اهانیکه به زبان ، تاریخ و فرهنک این مرز وبوم کرده به شدت خشمگین اند و او در هرات جایگاهی ندارد

>>>   هر زمان که فاشيزم پيروز شود، آدميگری به پايان می رسد و تنها آدم گونه های به جا می مانند! در يکم ماه مه سال ۱۹۴۵، هنگامی که ارتش سرخ برلين را گرفت، گوبلس (Göbbels) وزير آوازه گری (تبليغات) هيتلر، نخست شش کودک و زن، سپس خودش را کشت!
به ساز فاشيزم پای نکوبيد! همانگونه که مار زهاک به مغز جوانان نياز داشت، فاشيزم به خون نياز دارد، به هيچ کس مهرورزی نمی کند، نه کسی را می بخشد، نه خودش را و نه هم کودکانش را.

>>>   حزب اسلامی بزرگترین حزب دوران جهاد افغانستان است
وطنپرست

>>>   وقتیکه سخن از ابادی و از بین بردن دشمنان افغانستان میشود باز ناراضیان ناراضۍ میشود باید ګفت که از سخنان حکمتیار هیچ کس نا امید نیست و به یک فال نیک میګیرد صرف چند دزد و لندغر که زنده ګی خود را در همین هرج و مرج چور و چپاول میبند نا امید هستند که همه مرد میخواهد این مکروب های جامعه هرچه زودتر ناامید شود بهتر است تمام کوچه و بازار ازدست این دزدان و چپاول ګران یک نفس ارام خواهد کشید

>>>   هیچ خوب ندارند تمام شان کشور را به 100 سال عقب بردند

>>>   بزرگترین مزدور آی اس آی است

>>>   دیگران چه گلی بر سر مردم افغانستان زدند که این دزد برسر مردم بزنند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است