طالبان در گذر از تروریزم
همچنانکه طالبان در حمایت پنهان امریکا و آشکار پاکستان طرف مشروع جنگ و ناامنی است سند حضور دوامدار امریکا در کشور نیز می باشد و حال این گروه فراتر از تروریسم هم مقبولیت داخلی دارد و هم خارجی 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۶/۷/۱ کد خبر: 139072 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، پاکستان و افغانستان به عنوان دو همسایه با مرزهای گسترده همواره در سیاست سیاه و سفید در تقابل با یکدیگر بودند و حمله شوروی به کشور سبب ایجاد فرصتی بزرگ برای اسلام آباد شد تا به اهداف بلندپروازانه خود دست یابد.

هجوم افراط گرایان عرب به پاکستان برای سازماندهی و اعزام به افغانستان، اولین گام های ریشه دواندن تروریسم بود که از آن طالبانی برخواست که اکنون خود را جز جداناپذیر کشور می دانند.

مبارزه با گروه های تروریستی در جای جای جهان با روش های گوناگونی از سرکوب و ترور تا توافق اعمال می شود اما چرا پس از دو دهه همچنان گروه طالبان با قدرت و نفوذی بیشتر پابرجاست؟

طالبان از دل القاعده توانست با نفود در برخی اقوام پشتون مورد پذیریش آنان قرار گیرد و از خود گروهی محلی و مردمی بسازد نه به مانند داعش مملو از جنگجویان خارجی که هماهنگی با جامعه ندارد.

از سوی دیگر، طالبانِ دوران حاکمیت با طالبان اکنون متفاوت در عملکرد است، این گروه پی برده است که نمی تواند با بی اعتنایی به جامعه در اهداف پیروز شود و بر همین اساس در سیاستی متعادل تر، از رسانه های جمعی به صورت گسترده استفاده و به برخی خواست های مردم توجه می کند.

حضور داعش در افغانستان برای طالبان به مانند فرصتی بود که فجیع ترین رویدادها را روانه این گروه خشنِ افراط گر و خود را در مقابل تنفر جمعی محافظت کند، در حالی که داعش از درون طالبان شکل گرفته است.

اگر چه امریکا در راهبرد جدید و اعزام بیشتر نیرو خواستار مقابله با گروه طالبان شده اما حضور دوام دار این کشور در گرو بقای طالبان است و می توان به سادگی ریشه قدرت یابی این گروه تروریستی و عدم اراده امریکا برای نابودی تروریسم را دریافت.

طالبان به مانند دیگر گروه های تروریستی جهان با ایجاد رعب و وحشت و واقع تکان دهنده از کشتار مردم به جذب قدرت پرداخت اما این گروه پراکنده که در مناطق تحت حاکمیت خود به سختی قابل شناسایی از مردم است، امتیازهای بزرگ دیگری همچون، حمایت همه جانبه از سوی پاکستان و همکاری های درون حکومتی برخوردار می باشد که نباید نقش پررنگ امریکا را نادیده گرفت.

پاکستان همچنان که تنها کشور مسلمان دارای سلاح اتمی در خاورمیانه است متحدترین متحد استراتژیک امریکا نیز می باشد و هیچ گاه امریکا با وجود قرار گرفتن این کشور در میان رقبای قدرتمند خود در پی از دست دادن آن نیست و دم زدن از تهدید و فشار بر اسلام آباد نمایشی است که تحقق نخواهد یافت.

و در حالی که خاورمیانه در آتش جنگ با افراط گری می سوزد و افغانستان سرزمینی آماده برای رشد و گسترش تروریسم، باید حکومت در پی راه برون رفت از بحرانی بس بزرگتر از طالبان باشد.

هرچند احتمال ریشه دواندن داعش سوریه و عراق در افغانستان به مانند گروه طالبان کم است اما براساس تجارب تلخ گذشتهِ کشور، گروه های ترویستی می توانند در برابر هدفی مشترک، متحدان قدرتمندی شوند همچون بیعت بن لادن با ملا عمر.

دولتمردان جدای از اختلاف های عمیقی که با یکدیگر دارند باید درک کنند که در گسترش دامنه نفوذ طالبان و ناامنی ها، حاشیه امنی برای هیچ دولتی نخواهند ماند و به جای سیاست ضعیف و ناکارآمد با پاکستان به دنبال راه حلی قابل اجرا باشند.

طرف گفتگو و صلح حکومت نه طالبان بلکه پاکستان و در ابعاد بزرگتر امریکا می باشد، اگر تروریسم به وجود آمده از سوی واشنگتن سبب جنگ های خاورمیانه و ظهور گروه های افراط گر شد اما تروریسم نه مرز می شناند و نه متحد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
تروریزم
نظرات بینندگان:

>>>   یکبار کوچی شوید تا بخت خود را بیازماید !
هر پشتونی که سعی وتلاش خستگی ناپزیر بخاطر دفاع از قوم وقبیله وحتی محافظت از شتران خویش دراین حاکمیت قبیلوی نماید ، باورکنید که زحمات اش به دیده قدر نگریسته میشود ، بطور مثال ازجمله «ثواب الدین مخکش» از اداره امور کوچیگری محافظت از حیوانات به اداره امورریاست جمهوری افغانستان ارتقآ نمود. اینست چانس طلای یک مملک خدا داده.

>>>   واقعا تمویل کننده گروه تروریستی طالبان چه کشوریست؟ اگر مدعیان مبارزه باتروریستان کافیست که آنهارا ازنظر اسلحه ومهمات درممنوعیت مطلق قراردهند، خودبخود موتور جنگ آنان ازکار می افتد، وبادست خالی نمیتوانند بجنگند. یقینا استخبارات آمریکا وعضوناتو اطلاع دارند.
راه دیگرمبارزه بااین پدیده شوم، ریشه کن کردن افکار تروریستی میباشد، بدون تعارف کشورهای ترویج دهنده افکارتروریستی را تحت فشارقراردهند تا دست ازآموزش افراط گرایی بردارند. جای سوال است که استخبارات آمریکا وکشورهای عضوناتو نمیدانند که افکار تروریستی ازکجا وکدام کشور آب میخورد؟
جاغوری

>>>   دیروز صدراعظم پاکستان در جریان بیانیه اش در ملل متحد بالای هندوستان بسیار تاخت و تاز کرد که کشمیر را اشغال نموده است و مردم مسلمان و بیچاره آن را هر روز سربازان هندی به قتل میرسانند و غیره.

امروز وزیر خارجه هندوستان بالای پاکستان بسیار تاخت و تاز کرد که هندوستان دست آورد های بزرگی در عرصه های مختلف علمی از طبابت گرفته تا تکنالوژی معلوماتی وغیره در دنیا نام دارد،اما پاکستان چه کرد؟

گروپ های تروریستی مختلف را بنام لسکر طیبه و حقانی و طالبان و غیره ایجاد کرد.
ما توسط طبابت حیات انسانها را نجات میدهیم و شما بنام جهاد،انسانها را سر میبرید.

>>>   آیا حرف های هندراست نیست؟ جهان میداند.
که پاکستان ترور می آفریند و هند وستان دارو.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است