نیلی: لطفا ستون پنجم را تعریف کنید
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۶    ۱۳۹۶/۷/۱ کد خبر: 139081 منبع: پرینت

ناامنی های اخیر در کشور و شدت حملات هدفمندانه دشمن بسیاری ها را نگران ساخته است و در رسانه ها ادعا می شود که ستون پنجم یا جاسوسان درون حکومت فعال هستند و زمینه این حملات را به نفع دشمن فراهم می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، صادقی زاده نیلی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «نگرش» در ارتباط با تعریف ستون پنجم می گوید: جاسوس یعنی کسی که در تاریکی ها حرکت کند و جزو کسانی باشد که کسی احتمال ندهد که وی ستون پنجم است. از وسایلی استفاده کند که کسی احتمال آن را ندهد. پس اینهایی که هویدا و روشن و علنی در این کشور زندگی می کنند و بایک کشور دیگر ارتباط دارند جاسوس گفته نمی شوند.

وی افزود: مثلا در دوران جهاد همه جهادی ها حداقل با دو کشور همسایه ایران وپاکستان ارتباط داشتند. البته رد نمی کنم که بین این افراد هم جاسوس وجود دارد اما از نظر فنی جاسوس گفتن به این افراد اشتباه است.

نیلی گفت: متاسفانه یک رسم بسیار بد هم این روز ها در وطن ما افتاده است که اگر کسی با این کشورها ارتباط داشته باشد محض روابط سیاسی به آنها جاسوس گفته می شود اما اگر کسی با سفارت آمریکا ارتباط داشته باشد افتخار می کند که من به سفارت آمریکا رفته ام و هیچ انگی به وی زده نمی شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ستون پنجم
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   ستون پنجم کمیشن کاران اختلاس گر ولسی جرگه هستند:
«ابراهیمی» رییس کاروان دزدان!
این بار اول نیست که فساد در مجلس نمایندگان، بازاری و رسانه‌ای می‌شود، و تشت رسوایی این مجلس از بام مرتفع آن به زیر می‌افتد؛ پیش از این نیز نه بیرونیان و ناظران بر رفتار و کردار نمایندگان مجلس، بلکه درونیان و اعضای این مجلس از وجود فساد و اختلاس و قاچاق در خانه ملت پرده‌برداری کرده بودند. این بار اما قضیه فرق می‌کند و بسیار جدی‌تر از ادعاهایی است که کسانی مثل رمضان بشردوست یا همگنان او در مجلس مطرح می‌کردند و به آن دلیل که بیش از حد عادی و معمولی شده بودند، توجهی جلب نمی‌کردند و چندان که باید رسانه‌ای نمی‌شدند.
ر

>>>   ستون پنجم آن اداره ست که بیش از سه صد فردرا بنام بالمقطع استخدام کند ومعاش شانرا خودش بگیرد وماهانه چهارصد ملیون پول دولت را بدزدد

>>>   اقای نیلی ستون پینج یعنی جاسوسانی است که به خواست بیگانگان جاسوسی و وطنفروشی میکند ودر بین مردم کشور خودش بنفع کشور بیگانه تفرقه و نفاق افگنی میکند مثالهای زیادی وجود دارد و خودت کاملا میدانید ومیشناسید اما از ترس از دست دادن چوکی ات خود را بکوچه حسن چپ میزنی یکی دو نمونه از ان تواب الدین مختور (مخکش}کارمند بست اول اداره امور جمعه خان همدرد و امیر حزبش و ناصر اصولی همکار خودت و ده های دیگر اما کیست که جلو انها را بگیرد و مانع خیانت شان گردد همین صاحب صلاحیت و قدرت در چنین موارد چشم خود را کور و گوش خود را کر وزبان اش را بسته میکند مردمان عوام کشور صدایشانرا بلند میکند با معرفی چهره های خاین بلند میکنند اما در جلوگیری از کار خاینانه انها عاجز اند .

>>>   ستو ن پنجم کسا نیکه در دام کفر اند انها اند ما نند اتمر ستا نکزی وغ که به کفر وطن را تسیلم نمو ده اند

>>>   ستون پنجم یعنی کمیشن کاران

>>>   وهم کسیکه طیاره سکتور خصوصی را مجبور سازد که از راه سفر بخاطر او بازگردد مصارف وسرگردانی مسافرین دوچند شود اینهم ستون پنجم است

>>>   ستون پنجم بعضی اعظای پارلمان و شورای و لایتی بصورت عموم و کرزی طالب پرست و بعضی اعظا که در حکومت کار میکنند
بصیر نظری

>>>   به پيشکش آقاى نيلى
اين واژه از سال 1936 ميلادى تعريف شده
به فارسى از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
" ستون پنجم به گروهی از مردم گفته می‌شود که در نهان به تضعیف گروه بزرگتری که ظاهراً باید به آن وفادار باشند می‌پردازند. این اصطلاح از زمان جنگ داخلی اسپانیا در عرصه نظامی و سیاسی رایج شده‌است.
اصطلاح ستون پنجم از نظر معنی و مفهوم مجازی همان جاسوسی است؛ منتها با این تفاوت که جاسوس به ضرر و زیان بیگانه کار می‌کند و نفع و مصلحت ملت و کشور خویش را ولو به قیمت جان از نظر دور نمی‌دارد؛ در حالی که ستون پنجم این معنی را افاده نمی‌کند بلکه افراد این ستون، دانسته یا ندانسته به زیان و ضرر خودی و نفع بیگانگان کار می‌کنند.
در جنگهای سه ساله اسپانیا (۳۹ - ۱۹۳۶ میلادی) هنگامی که ژنرال مولا یکی از سرکردگان سپاه ژنرال فرانکو با ارتش خود به سوی مادرید پایتخت اسپانیا پیش می‌رفت، برای جمهوری خواهان که بر شهر مسلط بودند پیغام فرستاد که: «من با چهار ستون سرباز و تجهیزات از شرق و غرب و شمال و جنوب به سوی مادرید پیش می‌آیم ولی شما فقط روی این چهار ستون حساب نکنید بلکه ستون دیگری به نام «ستون پنجم» هم داریم که در مادرید و حتی در میان جمع شما هستند که دانسته یا ندانسته برای ما فعالیت می‌کنند. شاید هم با ما موافق نباشند ولی چون با عقیده و نظریه شما صد در صد مخالف هستند لذا اعمالشان غیر مستقیم به نفع ما تمام می‌شود. اگر از چهار ستون اعزامی واهمه ندارید از این «ستون پنجم» بترسید[...] بالاخره ژنرال فرانکو با کمک همین ستون پنجم و خرابکاری آنها توانست پایتخت [...] اسپانیا تصرف کند"
پايان نقل قول
اگر به پشتو بهتر مى پاميند د ويکيپېډيا، وړیا پوهنغونډ له خوا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است