گزارش سیگار در مورد تجاوز بزرگنمایی است
وقتی می بینم که سیگار این موضوع را تا این حد شاخ و برگ داده است شاید بتوانیم به این پی ببریم که سیگار بخواهد به نوعی روحیه نیروهای امنیتی را خراب کند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۵    ۱۳۹۶/۷/۴ کد خبر: 139214 منبع: پرینت

بازرس ویژه آمریکا برای افغانستان می گوید که بیوه های سربازان افغان در بدل گرفتن معاش تقاعدی شان مورد آزار و اذیت جنسی قرار می گیرند. وزارت دفاع افغانستان از ایجاد یک کمیسیون در این مورد خبر می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، لیلا جعفری فعال جامعه مدنی در برنامه «نگرش» گفت: من به عنوان یک زن افغانستان به آقای دولت وزیری معاون سخنگوی وزیر دفاع می گویم که بیا مانند یک افغان حرف بزن و اگر این گزارش نادرست است هم است بگو. این زنگ خطری است که شما نیمی از جمعیت جامعه تان را که مردان اینها رفته اند خونشان را فدا کرده اند تا من و شما و رهبران حکومت وحدت ملی بر چوکی تکیه بزنند اما امروز عزت زن افغانستانی را اینگونه به حراج می رود. من امیدوار هستم که این خبر تا این سطح تکان دهنده نباشد.

وی افزود: متاسفانه این هم وجود دارد که آزار و اذیت زن افغانستان نوعی در جامعه نهادینه شده است و سکوت زن در مقابل توهین به شخصیت وی در ادارات افغانستان بسیار رواج پیدا کرده است. من با کارمندان وزارت داخله که خانم هستند بارها بر سر این موضوع بحث کرده ام. آنها به شدت از تبعیض جنسیتی در اداره ها رنج می برند. اما ما از وزرات داخله و دفاع به عنوان ستون امنیتی کشور افغانستان باید کاری کنیم برنامه ای بریزیم که خدای نکرده این مساله پیش نیاید که جوانان ما دیگر حاضر نشوند برای دفاع از ناموس مملکت بخواهند به جبهه جنگ نروند.

جعفری در ارتباط با دلیل سکوت زنان در برابر تجاوز بیان داشت: دلیل اینکه زنان افغانستانی در برابر این موضوع سکوت می کنند موانع است. این موانع می تواند این باشد که یک زن که شوهرش شهید شده است مجبور است برای گرفتن تقاعدی شوهرش به جایی رود که ممکن است در قبال آن معاش از وی چیزی خواسته شود. در حالیکه این معاش حق مسلم وی است. شوهرش را از دست داده است.

وی در خصوص علت بزرگنمایی سیگار در رابطه با این موضوع می گوید: بدون شک این رفتار نهادهای امنیتی در قبال خانواده های هم مسلکان شان آب در آسیاب دشمن ریختن است. وقتی می بینم که سیگار این موضوع را تا این حد شاخ و برگ داده است شاید بتوانیم به این پی ببریم که سیگار بخواهد به نوعی روحیه نیروهای امنیتی را خراب کند و روحیه جنگ و نابودی دشمن را از بین ببرد. پس ما باید خودمان به این نکته توجه داشته باشیم که این موضوع با دقت بررسی شود و شخص رییس جمهور به این موضوع رسیدگی کند تا کل افراد و مقام ها در نهادهای امنیتی زیر سوال نروند. زنانی هم که اسنادی در دست دارند باید سکوت نکنند و بیایند از حق خودشان و از حق زنانی که بعد از آنها امکان دارد به این سرنوشت دچار شوند دفاع کنند و شخصیتی که از آنها سوء استفاده کرده است را افشا کنند.

جعفری در خصوص وظیفه زنان در مورد این مساله بیان داشت: زن ها در جامعه افغانستان باید آگاه شوند هر چه ما به حق و حقوقمان آگاه شویم، و از حق خداوندی، کرامت انسانی، حق انسانی و حقوق شهروندی مان دفاع کنیم. ما با مردان از حق برابر در افغانستان برخوردار هستیم و باید حق مسلم ما باشد که بدون اینکه کسی بخواهد از جسم و جنس ما استفاده کند، وظایمان را انجام دهیم و به حق مان برسیم. آن هم در نظامی که به آن جمهوری اسلامی افغانستان می گوییم.

این فعال مدنی در ارتباط با کمیسیون تشکیل شده برای بررسی موضوع گفت: وقتی من خبر این موضوع را از سیگار شنیدم بسیار متاثر شدم و باید بگویم که من کمیسیونی را که از سوی وزارت دفاع در این رابطه تشکیل شده است را اصلا قبول ندارم. چراکه باید کمیسیونی بی طرف و بیرون از وزارت دفاغ تشکیل شود و این مساله را مورد بررسی قرار دهد. پس از شخص رییس جمهور می خواهیم که این مساله را مورد بررسی قرار دهد. این کمیسیون حداقل و حتما باید عضویت کمیسیون حقوق بشر را داشته باشد و از این کمیسیون که در راسش یک خانم هست انتظار بیشتری می رود. تا فرهنگ سازی بیشتری برای زنان جامعه کند.

وی در اخیر گفت: از رسانه ها می خواهم که تا آخرین مرحله این موضوع پیگیری شود و اطلاعات را با مردم شریک سازند. همچنین از هر زن و مادر افغانستانی می خواهم که حامی دختران و زنان خود باشند و اجازه دهند هر اتفاقی برای آنها بیفتد بگویند. اینگونه می توانیم از حیثیت زن افغانستانی دفاع کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تجاوز
نیروهای امنیتی
نظرات بینندگان:

>>>   اینکه در برابر بازمانده گان شهدا منجمله خانمهای شان برای دریافت حقوق شان چگونه برخوردی صورت میگیرد، حرفی است معلوم اما آنچه بدان هیچ توجه نشده است برخورد با تن بی جان شهدا بعد شهادت شان است!
جوانان ما در سنگرهای داغ نبرد برای دفاع از همین نظام جان میدهند و بعداً تن یا جسد بی جان شان در چندین یخچال یا مرده خانۀ های چندی شفاخانه برای هفته ها بی عزت میگردند!
قابل تعجب است که زمانی جوانی برای دفاع از وطن شهید میشود، مسئولین نظامی کشور مسئولیت عام و تام انتقالش الا جایگاه یا زادگاه اش را میگزارند به گردن کسان نا معلوم! سرانجام یا اجساد شهدا در عالم مسافری و دور از چشمان اقارب دفن میگردند و یا اینکه سرانجام با هزینۀ اقارب به جایگاه اصلی انتقال میگردند!
من حیران به جوانانی استم که چگونه از اینگونه نظام قدر ناشناس دفاع نموده راه شهادت را میگزینند؟ اگر مثال خواسته شود، ده ها و صد مثال از اینگونه اعمال نفرت انگیز وجود دارند
میهن زرغون

>>>   انتقاد خانم جعفری سوالاتی را در ذهن خلق می کند که نکند خودش هم شامل در قضیه نباشد، برای حفظ ابروی خودش گزارش سیگار را رد می کند.

>>>   وزارت های دزدان ومجلس دزدان باید کاملاً‌منحل شود این دزدان برای کشور چی کردند.
انجنیر حبیب کاپیسا

>>>   (همچنین از هر زن و مادر افغانستانی می خواهم که حامی دختران و زنان خود باشند و اجازه دهند هر اتفاقی برای آنها بیفتد بگویند. اینگونه می توانیم از حیثیت زن افغانستانی دفاع کنیم.)
خانم جعفری! زن ها و مادر های افغانی زن نمی داشته باشند، بلکه دختر و خواهر و مادر دارند.
امید وارم که خودت لیسپی بودن و هو مو سکسوالی بودن را در افغانستان رواج ندهی.

>>>   بلی این را باید بپذیریم که فساد اخلاقی در همه ادارات به بالاترین حد وجوددارد

>>>   سیگار موضوع راشاخ و برگ نداده بل کاری را انجام داده که قرآن کریم به مسلمانان گفته وقتی میبینید که مسلمان تحت فشار است کمک کنید اگر نتوانستید به مرجع بالاتر روید اگر آنهم نشد بر علیه این پدیده اقدام کنید کو گوش شنوای در افغانستان که این موضوع را قبول کند و عملی کند مگرم شما نشینیدید پارسال وقتی جوان در هلمند اسیر بود مادرش از غصه جان داد و حانمش را برادرش برای خود نکاح کرد و جنازه شخص دگری برای این خانواده قرستاده شد وقتی این سرباز زنده بر گشت همین وزارت بی حیثیت بی مسلک پول اکرامیه را ازسرباز میخواست که برای شان مسترد کند بجای دزد صاحب خانه مجازات شد اگر شما با همین وضعیت سیگار را محکوم میکنید شما به مراتب از این وزارت خانه ها دیده درا تر هستید یا عضو کلیدی ادارات مافیایی هستید مگرم شما گاهی در خانه سرباز بعد از مرگش رفته اید؟ ازش دلداری کرده اید؟ که راپور های ارایه شده را نقد میکنید و فرهنگ مافیای را تقویت میبخشید از همین وزیر داخله فعلی پرسان گردد که خاطره های وزارت احیا و انکشاف را برای مردم بگوید که چه میگذشت و خانم ها در این وزارت چه موقف دارد ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است