بحث کنار گذاشتن زنان از حکومت در محافل زنانه
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۲    ۱۳۹۶/۷/۵ کد خبر: 139220 منبع: پرینت

برکناری معصومه مرادی والی ولایت دایکندی تا حدودی بحث کنار گذاشتن زنان از ساختار قدرت را در میان محافل زنانه داغ نمود.
دیدگاه من اما متفاوت از اینگونه مرزبندی های جنسیتی است، وقتی ما انسانی و بر مبنای انسانیت بیندیشیم به این نتیجه می رسیم که شایستگی مرد و زن نمی شناسد؛ وقتی حرف از سهم می زنیم ارادۀ نخبه کُشی در حلقات مشخص افزایش می یابد.

ایکاش زنانی که در ساختار حکومت منصوب می شوند می توانستند نمایندگی درست از تمام زنان افغانستان داشته باشند تا حداقل تغییری اندک در روش و منش حکومت ایجاد می کردند.
برخی از اینگونه زنان به جای اینکه بیشتر دغدغۀ زن محوری را در ضمیر فکری شان داشته باشند عمدتا در راستای سیاست های حزبی، گروهی و شخصی خود عمل می نمایند.
در اینجا حکومت با گزینش عامدانۀ زنانِ ضعیف و فاقد یک کارکرد مدیریتی که بر آدرس های رهبران و مقامات تکیه زده اند ضربۀ محکمی بر رشد ظرفیت های زنان وارد می نماید.

ما زنانی مدیر، موفق، متخصص و با تحصیلات عالی داریم که می توانند جامعه را تغییر دهند، آنان بیش از هر مردی توانایی و صداقت کاری شان را می توانند به نمایش بگذارند؛ زنانی که تعهد را نه در جنسیت بلکه در باورهای شکل گرفته از اخلاق انسانی شان متبلوّر می سازند.
این زنان چون بر آستان رهبران مفلوک بوسه نزدند، از آدرس های قومی و گروهی وارد میدان نشده اند و تملّق، مداحی و ثناگویی مردانِ نااهل سیاست را پیشه نکردند همچنان در دخمه های نمور و تاریک جامعه به انزوا کشیده شده اند.

خوشحال خواهم بود که جامعۀ زنان بر علیه این شالوده های بی بنیان و دیکته های مغرضانۀ هدفمند بایستند، اعتراض کنند و به نمایندگی از خود؛ زنانی کاردان، لایق و با درایت را به مسندهای حکومتی معرفی نمایند تا از اینرو بتوانند خود بر سرنوشت خویش تصمیم بگیرند نه رهبرانی که جنسیت زنانه را فقط ابزاری برای اعتلای برنامۀ سیاسی خویش در باج گیری های فرا مرزی بدانند.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زنان
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   شکریه بارکزی باید والی قندهار شود تا دوباره تعادل برقرارگردد

>>>   کنار گذاشتن و یا راه ندادن زنان به پارلمان عاقلانه ترین کار است چون انهااز مود افتاده اند و خریطه های شان هم بسیار کلان شده ، اگر گپ مرا قبول ندارید از ف. کوف . بپرسید.

>>>   شکریه بارکزی والی دایکندی شود بهتر است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است