طالبان در دوراهی سرنوشت
نیروهای ما روز به روز قوی‌تر می ‌شوند و توانایی شان برای دفاع از مردم افزایش می ‌یابد و کسانیکه نمی ‌خواهند به پروسه صلح بپیوندند به انزوا خواهند رفت و محکوم تاریخ خواهند شد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۱    ۱۳۹۶/۷/۵ کد خبر: 139253 منبع: پرینت

رییس جمهور اشرف غنی در مراسم استقبال از وزیر دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو در کابل به ایراد سخن پرداخت و سپس در یک نشست خبری مشترک با آنان شرکت کرد.

نشست خبری اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، جیمزمتیس وزیر دفاع آمریکا و ینس استولنبرگ دبیر کال ناتو در کابل در حال برگزاری است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در این نشست خبری با حمایت از نیروهای امنیتی کشور گفت: نخست از حمایت مستمر و دوامدار ۳۹ کشور عضو ناتو که زیادترین تعداد قربانیان را برای تامین امنیت و مبارزه با تروریزم در کشور ما متقبل شده اند، تشکر می‌ کنم. همچنان به عنوان رییس جمهور افغانستان می ‌توانم با افتخار از شجاعت نیروهای دفاعی و امنیتی کشور خود که در سه سال گذشته مسولیت‌های امنیتی را به صورت کامل به دوش داشته و از مردم و کشور خود دفاع کردند، قدردانی کنم.

وی افزود: در اینجا باید به نمایندگی از مردم افغانستان، از رییس جمهور ترامپ و جنرال متیس که استراتژی خود را درباره افغانستان نهایی ساختند و فضا را برای موفقیت در مقابله با تروریزم فراهم کردند و با اعلان آن ابهام در افغانستان ومنطقه از بین رفت، نیز سپاسگذاری می‌ کنم.

رییس جمهور در خصوص راهبرد آمریکا می گوید: اکنون که استراتژی امریکا و ناتو در قبال افغانستان وضاحت یافته است و جنرال متیس تصمیم گرفته است که سه هزار نیروی کمکی تازه نفس به افغانستان بفرستد امیدوارم سایر اعضای ناتو هم به پیشنهاد جنرال نیکلسون در حمایت و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان پاسخ مثبت بگویند.

وی می گوید: من از همکارانم در حکومت وحدت ملی مخصوصاً داکترعبدالله عبدالله برای کار مشترک و موثر شان در ایجاد مسیر روشن برای آینده و به وجود آوردن فضای مناسب در مسایل امنیتی و انکشافی کشور، قدردانی و تشکری می نمایم.

اشرف غنی مردم را حامیان اصلی کشور می داند و بیان می دارد: صورت خاص من مدیون مردم افغانستان هستم، که بار اصلی جنگ بر روی شانه‌های آن‌ ها قرار داشته است؛ با وجود قربانی ‌هایی که در اثر جنایات طالبان و سایر گروه‌های تروریستی متقبل شده‌اند از خود صبر و تحمل نشان داده و از دموکراسی و قانون اساسی خود همیشه حمایت کرده‌اند.طالبان و سایر گروه‌های تروریستی در جریان جنگ‌ ها از مردم ملکی ما سپر انسانی می ‌سازند‌٬ اما وظیفه اصلی نیروهای امنیتی و دفاعی ما حفظ جان مردم ما است.

وی در خصوص انتظارش از نیروهای امنیتی و جامعه جهانی می گوید: من به تمامی نیرو‌های امنیتی کشور اکیدا هدایت داده‌ ام تا مشترکا با همکاران بین ‌المللی مان در جریان عملیات‌های نظامی خود حفظ جان مردم ما را از اهداف اصلی خود ساخته و احتیاط نمایند. ما از نیروهای بین ‌المللی که نیروهای ما را آموزش می ‌دهند، می‌ خواهیم که پیوسته وضعیت را از این لحاظ ارزیابی نموده و باید اولویت شان حفظ جان مردم ملکی باشد.

رئیس جمهور در خصوص وظیفه اش در برابر مردم گفت: محور اصلی استراتژی چهارساله امنیتی ما که از طرف دولت افغانستان تامین شده و مورد تایید همکاران بین‌ المللی قرار گرفته است٬ حفظ جان و تامین امنیت مردم ملکی افغانستان است. تطبیق مقدماتی این پلان چهارساله در فصل تابستان نشان داد که موثریت آن در تضعیف دشمن و دفاع از کشور و حمایت از مردم در حال انکشاف است.

وی در خصوص انتخابات بیان داشت: من امیدوارم انتخابات پیش رو فرصتی برای مردم افغانستان و قشر سیاسی کشور فراهم کند که در پختگی بیشتر قوه مقننه کشور سهم موثر بگیرند.

اشرف غنی صلح را لازمه ثبات در منطقه می داند و گفت: اکنون زمینه برای ثبات منطقه ‌ای فراهم شده و هدف ما این است که این ثبات منطقه‌ ای شکل نهایی بگیرد. این به ما فرصتی می‌ دهد تا زمینه‌ های ایجاد صلح آمیز منازعات را جستجو کنیم.ما خواهان دنبال کردن صلح در دو محور هستیم یکی صلح با پاکستان که از طریق گفتگوی دولت با دولت به دست خواهد آمد مخصوصا با این دید که ثبات در افغانستان به ضرر هیچ کشور دیگری نیست و به عکس٬ ثبات افغانستان می ‌‌تواند زمینه ‌های انکشاف اقتصادی منطقه را فراهم کند. محور دوم صلح، صلح بین الافغانی است. امروز به همه ثابت شده است که هیچ کس نمی ‌تواند از طریق جنگ و خشونت خواست خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند. بدون شک بهترین راه حل مذاکره است که بین افغان‌ها صورت بگیرد و حکومت افغانستان همیشه این آمادگی را داشته است. درخواست من از همه طرف‌های درگیر این است که شرایط جدید را درک کنند و با تدبیر از این فرصت استفاده کنند.

وی در مورد انتظارش برای تامین صلح منطقه از کشورهای همسایه می گوید: نیروهای ما روز به روز قوی‌تر می ‌شوند و توانایی شان برای دفاع از مردم افزایش می ‌یابد و کسانی که نمی ‌خواهند به پروسه صلح بپیوندند به انزوا خواهند رفت و محکوم تاریخ خواهند شد.همچنان صلح زمینه ساز مقابله قوی‌تر ما با تروریزم بین ‌المللی و نیز پرداختن به برنامه ‌های انکشافی و محو فقر و تامین رفاه مردم خواهد بود. بخاطر ثبات منطقوی از همسایه‌ های دور و نزدیک خود از هند تا روسیه می ‌خواهم تا در تجدید اجماع منطقوی سهیم شوند خصوصا اینکه خطر تروریزم هنوز از بین نرفته و بلکه جدی‌تر شده است.

به باور اشرف غنی، مبارزه موثر علیه تروریزم نیازمند اجماع منطقوی و جهانی است و باید این خطر جدی گرفته شود. اگر روند صلح با طالبان به سرانجامی برسد مقابله با تروریزم بین ‌المللی جهت موثر خود را پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد که، اکنون طالبان در دو راهی سرنوشت سازی قرار دارند یا قرار گرفتن در خدمت سیاست بیگانگان و همراهی با تروریزم بین ‌المللی و بستر سازی برای رشد آنان که محکوم به نابودی هستند، و یا تصمیم بگیرند که به جنگ و خشونت پایان داده و به صلح و آبادی کشور خود سهیم شوند.

رییس جمهور درخصوص مبارزه با تروریزم می گوید: ما در خط اول مبارزه با تروریزم بین ‌المللی قرار داریم و افغانستان خط نخست دفاع از دنیا در مقابل تروریزم است. در اینجا از آقایان متیس و استولتنبرگ یک بار دیگر تشکر می‌ کنم که در این خط دفاعی با ما یکجا هستید و تشریف آوری شما را مجددا خوش‌آمد می ‌گویم.

کد (30)
.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست خبری
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   از اشرف غنی بپرسید که روز یکشنبه روز شهادت "نواسه خدا است" یا "کواسه خدا"؟؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است